Kelakorttiin koodi 112

antsu11

Huomasin aiemmissa keskusteluissa maininnat mielialalääkkeiden hinnoista. Olettehan tietoisia, että voitte hakea Kelalta erityískorvattavuuden lääkkeille, jos on diagnosoitu bipo. Pyydätte vain lääkäriltä B-lausunnon, jossa tuo kohta on mainittu. Nyt mulla maksaa lääkkeet aina vain tuon omavastuun, 2 euroa.

10

1894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksun naksun

Kaikki eivät sitä saa. Joillakin se on vaatinut psykoottisia oireita ennen koodin saamista. Toiset taas ovat saaneet ilman psykoottisia oireita. Arpapeliä.

• antsu11

No onpas ihmeellistä, Kela on valtakunnallinen, niin et luulis olevan yhtenäinen käytäntö. Mulla Bibo sekamuotoinen eikä psykoottisia jaksoja. Ja sain Kelalta kahdessa viikossa päätöksen ja uuden Kelakortin.

• Tuiskutuuli

Oma lääkärini sanoo, ettei kirjoita lausuntoa, kun en ole ollut psykoosissa. Eli täällä kyse lääkärin valinnasta, Kelan kannanottoon asti ei ole päästy.

Kakkostyypin bipo ei siis hänen kannanottonsa mukaan ole sairas - tosin lääkkeitä hän on määrännyt jo monta vuotta. Ilmeisesti sitten pärjäisin ilman lääkkeitä? Pitää varmaan kokeilla kun saan nyt nuo jo ostetut syötyä.

Joka vuosi on Kelan lääkekatto tullut vastaan. Tänä vuonna se on 700 euroa ja joitakin senttejä päälle.

• mmmoioioi

Ykköstyypin bipon diagnoosilla saa 112 tunnuksen kela-korttiin. Ykköstyypin bipoon vaaditaan maniajakso, joka on psykoosi eli jos teillä on ykköstyypin bipo, niin vaatikaa lääkäriltä todistus kelalle

• Kannusaarinen

112

Pitää paikkansa. Kakisuuntaisella saa 112:n, mutta taudin pitää olla I-tyyppiä. eli vähintään yksi selvä maniajakso. Näin ainakin minun kohdallani kävi. Olen siis tyytyväinen , etten ole "vain" II-tyyppiä, koska he eivät tuota ertyiskorvattavuutta saa.

• IMATRANVOIMA

Mulle tehtiin diagnoosi sairaalassa hypomanian jälkeen ja lääkäri laittoi automaattisesti korvattavuushakemuksen Kelaan. Ei mullakaan mitään psykoosia ikinä ole ollut.

• ex-kelalainen

Faktaa on se, että koodia 112 eivät suinkaan kaikki bipoa sairastavat saa, se on kiinni ihan sairauden tyypistä ja asteesta.

Ja se omavastuu on kylläkin 3 euroa, ei suinkaan 2.

Hakea toki erityiskorvattavuutta voi, eri asia on sitten meneekö se läpi KELA:ssa vai ei, missään tapauksessa bipo ei ole sama kuin erityiskorvattavuus!

Sinulla on ollut _hypomania_ jakso....siis nimimerkki Imatranvoima.

• Lanegan

Minulla on kakkostyypin bipo, eikä mitään varsinaista psykoosijaksoa ole ollut. Lääkärini kuitenkin ehkä hieman luisti säännöissä ja hankki silti minulle tuon erityiskorvattavuuden. Eli voi riippua vähän lääkäristä...

• Kuivattu farmaseutti

Milloin olet Lanegan erityiskorvattavuuden saanut? Itse myös II-tyypin bipo ja 2007 keväällä sain tuon 112:n. Psykiatrini ei edes uskonut että menisi läpi, että haetaan nyt kun lääkekuluja on, mutta niin vain meni läpi että viuhahti!

• bipo,ilman 112:a

"Lääkärini kuitenkin ehkä hieman luisti säännöissä ja hankki silti minulle tuon erityiskorvattavuuden" Siis miten niin luisti säännöistä? Kirjoittiko hän kenties B-lausuntoon jotain sellaista mikä ei pidä paikkaansa? Tuskin.

Hakea voi aina, kuten tuolla todettiin, jokainen hakemus käsitellään yksilönä.

Luultavasti tuolla ollaan yritetty selittää sitä, että bipo ei tosiaankaan ole sama asia kuin erityiskorvattavuus lääkkeisiin, kuten aloittaja viestissään hieman virheellisesti antaa ymmärtää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      154
      2505
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      1009
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      764
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe