Huomasin aiemmissa keskusteluissa maininnat mielialalääkkeiden hinnoista. Olettehan tietoisia, että voitte hakea Kelalta erityískorvattavuuden lääkkeille, jos on diagnosoitu bipo. Pyydätte vain lääkäriltä B-lausunnon, jossa tuo kohta on mainittu. Nyt mulla maksaa lääkkeet aina vain tuon omavastuun, 2 euroa.
Kelakorttiin koodi 112
10
1872
Vastaukset
- niksun naksun
Kaikki eivät sitä saa. Joillakin se on vaatinut psykoottisia oireita ennen koodin saamista. Toiset taas ovat saaneet ilman psykoottisia oireita. Arpapeliä.
- antsu11
No onpas ihmeellistä, Kela on valtakunnallinen, niin et luulis olevan yhtenäinen käytäntö. Mulla Bibo sekamuotoinen eikä psykoottisia jaksoja. Ja sain Kelalta kahdessa viikossa päätöksen ja uuden Kelakortin.
- Tuiskutuuli
Oma lääkärini sanoo, ettei kirjoita lausuntoa, kun en ole ollut psykoosissa. Eli täällä kyse lääkärin valinnasta, Kelan kannanottoon asti ei ole päästy.
Kakkostyypin bipo ei siis hänen kannanottonsa mukaan ole sairas - tosin lääkkeitä hän on määrännyt jo monta vuotta. Ilmeisesti sitten pärjäisin ilman lääkkeitä? Pitää varmaan kokeilla kun saan nyt nuo jo ostetut syötyä.
Joka vuosi on Kelan lääkekatto tullut vastaan. Tänä vuonna se on 700 euroa ja joitakin senttejä päälle. - mmmoioioi
Ykköstyypin bipon diagnoosilla saa 112 tunnuksen kela-korttiin. Ykköstyypin bipoon vaaditaan maniajakso, joka on psykoosi eli jos teillä on ykköstyypin bipo, niin vaatikaa lääkäriltä todistus kelalle
- Kannusaarinen
112
Pitää paikkansa. Kakisuuntaisella saa 112:n, mutta taudin pitää olla I-tyyppiä. eli vähintään yksi selvä maniajakso. Näin ainakin minun kohdallani kävi. Olen siis tyytyväinen , etten ole "vain" II-tyyppiä, koska he eivät tuota ertyiskorvattavuutta saa.
- IMATRANVOIMA
Mulle tehtiin diagnoosi sairaalassa hypomanian jälkeen ja lääkäri laittoi automaattisesti korvattavuushakemuksen Kelaan. Ei mullakaan mitään psykoosia ikinä ole ollut.
- ex-kelalainen
Faktaa on se, että koodia 112 eivät suinkaan kaikki bipoa sairastavat saa, se on kiinni ihan sairauden tyypistä ja asteesta.
Ja se omavastuu on kylläkin 3 euroa, ei suinkaan 2.
Hakea toki erityiskorvattavuutta voi, eri asia on sitten meneekö se läpi KELA:ssa vai ei, missään tapauksessa bipo ei ole sama kuin erityiskorvattavuus!
Sinulla on ollut _hypomania_ jakso....siis nimimerkki Imatranvoima. - Lanegan
Minulla on kakkostyypin bipo, eikä mitään varsinaista psykoosijaksoa ole ollut. Lääkärini kuitenkin ehkä hieman luisti säännöissä ja hankki silti minulle tuon erityiskorvattavuuden. Eli voi riippua vähän lääkäristä...
- Kuivattu farmaseutti
Milloin olet Lanegan erityiskorvattavuuden saanut? Itse myös II-tyypin bipo ja 2007 keväällä sain tuon 112:n. Psykiatrini ei edes uskonut että menisi läpi, että haetaan nyt kun lääkekuluja on, mutta niin vain meni läpi että viuhahti!
- bipo,ilman 112:a
"Lääkärini kuitenkin ehkä hieman luisti säännöissä ja hankki silti minulle tuon erityiskorvattavuuden" Siis miten niin luisti säännöistä? Kirjoittiko hän kenties B-lausuntoon jotain sellaista mikä ei pidä paikkaansa? Tuskin.
Hakea voi aina, kuten tuolla todettiin, jokainen hakemus käsitellään yksilönä.
Luultavasti tuolla ollaan yritetty selittää sitä, että bipo ei tosiaankaan ole sama asia kuin erityiskorvattavuus lääkkeisiin, kuten aloittaja viestissään hieman virheellisesti antaa ymmärtää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m533837Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163685Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3983481Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o813287Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363069Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582558- 502445
- 1032295
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise142079Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182079