Pääsykoe haastattelu/Haaga-Helia!!!

möö

Moi, onko vinkkejä, mitä kannattaisi liiketalouslinjan pääsykoehaastattelussa kertoa? Viimeksi eivät antaneet pisteitä, vaikka koitin olla asiallinen ja motivoituinut, kerroin, että haluan juuri tälle alalle jne.? Muut osiot menivät hyvin, joten kyllä harmitti :(

1

5943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viiva_

Pyrin viime syksynä Haaga-Heliaan. Haastatteluun jonotettiin, odotellessa huomasin, että yhteen haastatteluun meni tyypillisesti 10-12 min. Kaikille esitetään ilmeisesti lähtökohtaisesti samat kysymykset. Minusta ne olivat ennalta arvattavia:

Miksi liiketaloutta?
      Onko osaamiselle käyttöä nykyisessä työssäsi?
      Miksi juuri Haaga-Helia?
      Montako tuntia viikossa olet valmis opiskelemaan?
      Miten aiot järjestää mahdollisen perheen ja opiskelun yhteensovituksen?
      Onko sinulla aiempaa kokemusta opiskelusta työn oheella?
      Oletko aiemmin opiskellut ammattikorkeakoulussa tai muulla?
      Miten kuvailisit itsäsi opiskelijana?

Muita kysymyksiä en muista, mutta yhteensä niitä taisi olla n. kymmenen. Olin vähän huolestunut, kun oma haastatteluni kesti vain n. 5 min. Onneksi olin miettinyt valmiiksi kysymyksiä, joita itse esitin haastattelijoille, koska sillä tavalla viestii omasta kiinnostuksesta.

Lopputulos, 30 pistettä haastattelusta. Taisi olla korkein mahdollinen pistemäärä, mitä haastattelusta voi saada. Mielessä kyllä kävi, että kun hakijan tiedot ovat haastateltavilla edessä, niin antavatko aiemmin opiskelunsa hyvin suorittaneille hyvät pisteet myös haastattelusta? Itse tekisin juuri niin, koska mennyt on ennuste tulevasta. Raakaa, mutta totta.

Asiallinen vastaaminen on tietysti plussaa, mutta tärkeintä lienee kuitenkin vastausten sisältö. Jos itse arvioi, että voi opiskella vain tunnin viikossa, niin ei siitä pisteitä heru, vaikka kuinka vakuuttavasti esiintyisi. Tai takana on keskeytyneet opinnot useammassa koulutusyksikössä.

P.S. Ohjeessa sanotaan, että ennakkomateriaaleista tulisi lukea suuret linjat. Ohje on aivan täyttä puppua! Viimeksi oli väitteitä tyyliin:

Kone Oy:llä on toimipiste Autraliassa, oikein vai väärin?(Materiaaleissa oli ollut kartta, jossa pisteillä merkitty Kone Oy:n toimipisteet, Autraliaa ei mainittu sanallakan tekstissä).

Kone Oy:n Euroopan markkinatalousalueen osuus oli koko tuotannosta alle 30 %, oikein vai väärin?

Hissien uudistuotannon osuus koko tuotannosta on 40 %, oikein vai väärin?

En ole elämässni ollut kokeessa, jossa tarvittaisiin niin paljon nippelitietoa! Siis lue ja muista nimenomaan numerotiedot, luettelot ja nimet tekstistä, kuvateksteistä ja taulukoista.

Onnea kokeeseen ja haastatteluun :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      120
      2239
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      55
      2174
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1865
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      6
      1402
    5. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      76
      1393
    6. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      94
      1377
    7. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1161
    8. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1140
    9. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      62
      1123
    10. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      979
    Aihe