Otin hiljattain aikuisen uroskoiran, ja se on muuten terve eikä ongelmia ole, mutta edellinen omistaja on ollut laiska leikkaamaan koiran kynsiä. Koira kyllä antaa leikata kyntensä, mutta kun ne ovat pitkänä olleet, on niissä myös hermot pitkällä ja tämän vuoksi en uskalla paljoa lyhentää kerralla. Kysyn siis, että vetäytyykö nuo hermot lyhyemmiksi ajan kanssa, jos säännöllisesti kynsiä lyhennän, ja joskus koiran kynnet olisi mahdollista leikata viimein sopivan mittaisiksi? Kuinka tiheästi voin leikata, jos haluan saada kynnet hiljalleen lyhyemmiksi? Koiran kynnet ovat valkoset, joten näen missä hermot ovat, ja ne on tosiaan pitkällä. Sitten toinen ongelma on jonkinlainen tulehdus pippelissä, eli siitä vuotaa vähän sellaista harmahtavaa paksua töhnää. Eräs toinen koiranomistaja sanoi, että se on esinahkatulehdus ja yleinen uroksilla, eikä sille tarvi tehdä mitään. Onko näin? Muuten koira on pirteä ja hyvävointisen oloinen, eli en usko tuon tulehduksen aiheuttavan mitään kipuja.
Asiaa kynsistä ja vähän muustakin
2
109
Vastaukset
- Joobax
Hermo vetäytyy pikkuhiljaa normaaliin paikkaansa, kun kynsiä leikkaa pikkuhiljaa ja usein. Parin päivän välein voi katsella niitä ja leikata vaikka millin kerrallaan. Aikaa kuluu, mutta kuulostaa, ettei asia nyt aivan kriittinen ole.
Esinahan tulehdus vaatii hoitoa. Huuhdo sitä 1:5 laimennetulla betadinella kerran päivässä. Osta hommaan ruisku, jolla saat nesteen menemään esinahan alle hyvin. Reilusti ruuttaat sitä ja huuhdot ihan kunnolla. Jos tilanne ei rauhotu selkeästi muutamassa päivässä, on edessä lääkärireissu ja antibioottikuuri. Jos vaiva on jatkunut pitkään, mene suoraan lääkäriin. Tulehdus voi levitä virtsaputkeen -> rakkoon -> munuaisiin.
Ennaltaehkäisynä koiran esinahkaa voi huuhtoa tuolla 1:5 laimennoksella silloin tällöin. Tulehduksen jälkeen huuhtoisin kerran viikossa ainakin kuukauden ajan.- Rekku ja minä
Kiitos vastauksesta. En tiedä tuosta tulehduksesta, että kauanko se on ollut, mutta koira on terve ja hyvävointinen, eli ehkäpä ei ole vielä levinnyt minnekään, varsinkin kun tämä on sellaista tyyppiä, joka ilmaisee selvästi ollessaan huonovointinen tai jos satuttaa itseään. Ehkä kysäisen eläinlääkäriltä asiasta, että voinko kokeilla hoitaa asian ensin itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606664- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262750- 212428
- 271953
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251670
- 321518
- 491492
- 111472