Muulista pienvenetraileri?

Purkki

Moi!

Onko kellään kokemusta Muuli 1400 LH (kippaava perusmuuli) vaunun rakentamisesta tilapäiseksi venekärryksi?

Etu ja perälauta kytketään irti, biltemasta pari V-poikkitukea rullineen pultataan lavaan ja sitten keulaan vinssituki vinssi ja veneen keulatuki aisaan kiinni. Mistä tällaiset etupään helat löytyisivät? Ei ainakaan Biltemasta.

Vene on kevyt Terhi Absia ja 15 hv 2t kone, yhteispaino alle 200 kg.

Ajatuksia, kokemuksia?

15

1716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiinsajooooo

      Älä pulttaa v-tukia lavaan vaan runkopalkkeihin, muuten voi vanerin palat lennellä. Noilla painolilla laillinenkin vielä eli anna mennä vaan, on noita tehty. Viisas laittaa pitkittäisrunkopalkit ja jättää kapistuksen ranturiksi kesän ajaksi.

      Itselle on tulossa samanlainen "rantatraileri" kun laillinen kantavuus loppuu kärrystä. Toisaalta siirrettävä matka alle 10km ja traktorilla kulkee vaivattomasti (ja laillisesti). Vene Buster L 2010 ja 50hp kone, painoa varusteineen jotain 550kg.

      Kärryssäni on hitsattu tikapuurunko neliöprofiiliputkesta, pulteilla kasatulla kärryllä tai peltirungollisilla en suosittele koittamaan oli merkki mikä tahansa.

    • Purkki

      Kiitos neuvoista. Kävin Biltemassa katsomassa tuon V-tuen, asiallisen näköinen mutta halpis-tukirullat ovat kovia kuin vanha lakritsa. Pitää ehkä harkita pehmeämpää.

      Mutta mistä saa nokkatuen ja vinssituen jotka voisi pultata aisaan kiinni?

      Minullakin vain 3 km rannalle, mutta yleisillä kaupunkiteillä. Jos ostaisi rekisteröimättömän kärryn, takavalopuomin ja punaisen kolmion... Ei taida silti viskaalit oikein tykätä.

    • fguklk

      Minulla on tehty Terhi Saiman'n kulletusta varten.Kärrin perässä puinen V-tuki päälystettynä vanhalla matolla. Kumirulla systeemissä vene siirtyi pois rullilta.
      Perän ylitys on niin suuri että aisa kippaa ylös , eli kuorma on laiton ilman lisä painoja.

    • Purkki

      Joo, se etupää on varmaan se haaste. Pitää ottaa etulaita pois ja saada siihen veneen keulalle haaratuki (ja kevyt vinssi). En ole nähnyt sopivaa vinssitukea missään valmiina.

      Aisapaino pitää olla kunnossa ja varsinkin jos meinaa kärrätä moottori kiinni niin painopistettä on saatava eteenpäin.

      • dfgy98

        Se kippaa 3 hv perämoottorilla vaikka keula on vedetty aisan päälle.


    • Purkki

      Mielenkiintoista. Kuullostaa siis siltä että kone matkustaa auton takakontissa.

    • Puse

      Pv-tarvikkeen sivuilta löytyy vinssipukki. Laittaisin Terhi -veneen alle muovirullat tai sitten mahdollisimman vanhat kumirullat. Uudet kumirullat polttaa Terhin pohjaan mustat jäljet. Terhin muovi ABS -seos, tuo akryylinitriili, butadieeni ja styreeni. -yhdistelmän butadieeni reagoi kumirullien kanssa ja veneeseen jää palaneen näköinen mustan ruskea jälki.
      Vanhat kumirullat ei juurikaan reagoi ABS:n kanssa.
      Nypylähanskojen kuminapit reagoi myös ko. muovin kanssa. Kun jättää uudet hanskat yöksi veneen laitaan, ne jämähtää kiinni ja kun repii lapasen pois, jää muoviin pienen pienet kraaterit nypylöiden kohdalle. Lämpö lisää reaktiota.

      Toivottavasti kärrysi aisa on riittävän pitkä ettei takapainoisuus tule haitaksi asti ja ettei vetoautoa tarvitse lyhyen aisan takia peruuttaa veteen asti.

    • 400 kilometriä sivu

      Mihin sinä tuommoisia virityksiä tarvitset. Laita räsymattoja kärryn paksusti laidoille suojaksi ja pohjalle luistoa varten. Tällä virityksellä on viety niin lasikuitu kuin puisia soutuveneitä. Peränylityksistä en turhia nirsoillut.

    • Purkki

      Varmaan räsymatto toimii ihan hyvin kuhan sivutuenta hoidetaan jollain tavalla. Kölillehän se paino pitää siirtää, ei laidoille. Ajatus olisi kuitenkin että saisi systeemin jolla suht helposti yksi ihminen voisi tiputtaa paatin aamulla liriin ja nostaa illalla. Eli vinssi tarvitaan siis.

      Mutta - ostin AKU:n kärryyn tarkoitetyn veneenkuljetustelineen (AKU 275 L on melkein sentilleen saman kokoinen kuin Muuli 1440 LH). Takalaidalla laitos sopii erinomaisesti, edessä pitää joko kääntää palkin tai napata kiinnytyskorvat laikalla pois. Vinssituen kiinnituys pitää myös miettiä uudelleen koska AKU:ssa on eri V-kulma kuin muulissa. Mutta se menee kyllä hankkimalla järeämmät U-lenkit, reikiä poraamatta. Mikään perus blackanddeckeri nimittäin ei pure sinkittyyn alumiiniin.

      Suuri kysymys on se, uhraako vetoauton takaluukun avausmahdollisuuden vaunun ollessa kytkettynä sille että saa painopisteen vielä eteenpäin (ja aisakuorman paremmaksi). Haaveena vielä että pystyisi (lyhyen matkan) ajaa 15hv pieni mottori takapeilissä kiinni ja suoraan tiputtaa koko komeus mereen - plumps.

      Ilman moottoria voisi paattin vetää vaikka takaperin lavalle, silloin taatusti aisakuorma olisi riittävä.

    • Purkki

      No niin - nyt se on sitten rakennettu.

      Haasteena oli tietenkin aisapaino, sain sen juuri ja juuri kohtalaiseksi, ehkä 10 - 20 kg. Hinasin vinsstuen niin eteen että pystyy kelaamaan vain jos Wolkkarin takaluukku on auki. Sitten paatti kiinni hihnoilla, vinssi pois (likukisko) ja takaluukku kiinni.

      Vene ei ole kovin iso, mutta silti rajatapaus perusmuulille. Leveys on ongelma koska lavan laidat tuuppaavat ottaa pohjaan kiinni. Painopiste siirtyy myös aika korkeaksi koska perä makaa rullilla (ja keula kölillä). Perää pitää siis tukea paremmin - kumirullat reagoivat ABS:n kanssa ja kuorma on liian pistemäinen.

      Vinssituen kiinnitys vaati erikoisheloja (traileri on Muuli ja kiinnitys suunniteltu Aku-trailerille). Rautakaupasta löytyy vain leluja, kävin pienessä metallipajassa tekivät minulle vastalevyt pulteille. Kuorma-auton jousi u-pultit olisvat myös käyneet mutta pituus ei riittänyt.

      Projektin kokonaisarvosana on "tyydyttävä". Hinta 350 EUR. Mutta eipä ole sitten joutilasta venetraileria pihassa.

      Päätän keskustelun, kiitokset näkökohdistanne.

      /Purkki

      • Mattoehdottaja

        Olisitko pärjännyt ilman käyttäen niitä mattoja laidalla estämässä naarmuuntumista.


    • Purkki

      Pelkillä matoilla - en olisi pärjännyt. Mutta jos olisi ostanut pelkän vinssituen ja vinssin - vastaus on "ehkä". Silloin oilisi pitänyt kuitenkin saada liukupintaa kölin alle nostaessa. Aisapainon sain kuntoon mutta leveudestä tuli yllättävän suuri haaste. Paatin perä ei voi nojata suoraan kölin varassa, sivut ottavat kärryn reunoihini kiinni.

      • Anonyymi

        Venetrailerissa on pyörät takana,niin ei tule takapainoinen kuorma,koska perämottori tekee veneestä takapainoisen on peräkärryllä kuljettaminen jopa vaarallista,kun aisapai o puuttuu jolloin auton takapää voi nousta röykyissä jopa ilmaan. Suosittelen hankkimaan tarkoituksenmukaisen venetrailerin jolla kuljetus,veteenlasku ja vedestänosto onnistuu parhaiten. Kärryilläkin pelkän veneen kuljetus onnistuu,kunhan ensin poistaa moottorin,mutta kärryllä ei veneen lasku ja nosto ei kunnolla onnistu jos perämootori on kiinni. Ellei halua hankkia omaa venetraileria,voi sellaisen lainata..kokenut kaiken tietää.mutt vaivvainen on se joka kaiken kokee. Pahimmassa tapauksessa on auto katollaan kun takapainoinen kärry sen suistaa ojaan,näin käy yleensä jos kärryyn on lastattu pitkää puutavaraa.


    • Mattoehdottaja

      Ne matot kölin alla luistaa tosi hyvin. Siis tavallinen räsymatto. Samanlaisilla mattovirityksillä siirrän tosi painavia ja/tai hankalan mallisia esineitä yksin kotona ja myös muutaessani. Kun esineen saa keploteltua maton päälle siis käytännösä maton esineen alle niin silloin mennään eikä meinata. Minä vaan olen kuljettanut omalla peräkärryllä soutuvenettä moottoreineen joskus tosin paljon kun vaihtelin kalastuskohteita. Vene on vieläkin ihan timmissä kunnossa vm 1997. Mutta jokainen tekee niillä vermeillä mitä on.

      • Mattoehdottaja

        Niin ja ne matot sinne peräkärryn laidoille pehmentämään ettei vene naarmuunnu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6414
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3833
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3210
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1736
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      979
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      966
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      890
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      869
    Aihe