Varokaa Pirkka kalaöljyä!

Giggi

Heip!

Ostin muutama viikko sitten ohimennen kauppareissulla Pirkka kalaöljykapseleita ja otin kapseleita annostusohjeen mukaisesti yhden kappaleen päivässä. Päivän päästä ihoni alkoi kukkia - poskiin ja leukaan ilmestyi hirveitä märkiviä paiseita ja kutittavia näppyjä. Oireeni vain pahenivat päivä päivältä, kunnes nousi kuumekin. Kävin lääkärissä, joka totesi, että olen saanut voimakkaan allergiareaktion - sain kuukauden antibioottikuurin. En osannut lainkaan ajatella, että kalaöljykapseleilla ja allergiaoireilla olisi jotain yhteyttä, sillä ainahan kalaöljyn terveellisyydestä on toitotettu. Kun lopetin kapseleiden ottamisen, oireetkin alkoivat lievittyä - on siis ilmeistä, että näpyt ja kuume johtuivat kalaöljykapseleista. Kuumetta kesti viisi päivää ja ihon parantuminen kaksi viikkoa.

Huomasin myös, että Pirkka-sarjan monivitamiinitableteissakin on kalaöljyä, vaikka se onkin piilotettu E-koodin taakse. Jos käytätte ko. Pirkan kalaöljykapseleita tai monivitamiinivalmistetta, ja huomaatte ihossa outoa "kukintaa", lopettakaa heti kapseleiden ottaminen! Mieltäni todella askarruttaa se, mitä hirveää peetä noissa kalaöljykapseleissa oikein oli?! Ehdin ottaa kapseleita yhteensä vain kolme kappaletta, ja reaktio oli silti todella voimakas. En ole kalalle allerginen, joten näin voimakas reaktio muutamasta kapelista tuntuu hurjalta! Varoituksen sana kaikille, ettette joudu turhaan kärsimään.

18

10835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nakke

      Sulla on kait kalalle allergiaa, itse olen käyttänyt Pirkka-kalaöljykapseleita pitkään ja ei mitään ongelmia. Samaa öljyä se on niissä muissakin valmisteissa. Pirkka tuotteet ovat yleensä vain pirkka logolla varustettuja ja samaa tuotetta myydään myös muillakin tuotemerkeillä.

      • niinpä

        Pirkka-tuotteita. Pirkka kalaöljykapseleiden sisällys on sama kuin esim Möllerillä. Jos et usko mene k-kauppaan ja lue tuoteselosteet. Pirkka on vain moninverroin halvempi. Johtuen siitä ettei sitä mainosteta ja yksittäisestä Pirkka-tuotteesta ei ole tehty "brandiä". Kokeileppa muita merkkejä ja tule sitten huutamaan, että oliko niissä vikaa! Muuten oletko koskaan ennen käyttänyt kalaöljyä? Huh!


      • sissi
        niinpä kirjoitti:

        Pirkka-tuotteita. Pirkka kalaöljykapseleiden sisällys on sama kuin esim Möllerillä. Jos et usko mene k-kauppaan ja lue tuoteselosteet. Pirkka on vain moninverroin halvempi. Johtuen siitä ettei sitä mainosteta ja yksittäisestä Pirkka-tuotteesta ei ole tehty "brandiä". Kokeileppa muita merkkejä ja tule sitten huutamaan, että oliko niissä vikaa! Muuten oletko koskaan ennen käyttänyt kalaöljyä? Huh!

        Vaikea uskoa koko juttua. Mitä lie mustamaalausta. Kalaöljystä ei voi tulla allergista reaktiota siksi, koska kalan valkuaista ei öljyssä ole ollenkaan. Aivan varma olen, ettei ainakaan omega3-vapaakierrossa. Tämä on tieteellisesti todettu välttämättömäksi ja tärkeäksi aineeksi. Jos tämmöistä mustamaalausta suotta päiten harrastetaan, jo on mennyt kauheaksi. Ei voi millään olla mahdollista, että kalaöljy aiheuttaisi ihottumaa, saati märkäistä ihottumaa. Mikä tauti sinussa pesii ja yrritti näin tula elimistöstäsi ulos?


    • Paula
      • leena

        on liivate, joka tehdään sian (yleensä) rusto-osista). En usko että sille on allerginen, mutta varmaan noissa on säilöntäaineita vaikkei sitä mainitakaan.
        Toi tyyppi muuten on kirjottanut ton saman kalaöljyviestin muillakin palstoilla. Mikähän häirikkö se on? Ei kuitenkaan rupee vastaamaan kun siltä kysyy tarkempia tietoja.


      • Paula
        leena kirjoitti:

        on liivate, joka tehdään sian (yleensä) rusto-osista). En usko että sille on allerginen, mutta varmaan noissa on säilöntäaineita vaikkei sitä mainitakaan.
        Toi tyyppi muuten on kirjottanut ton saman kalaöljyviestin muillakin palstoilla. Mikähän häirikkö se on? Ei kuitenkaan rupee vastaamaan kun siltä kysyy tarkempia tietoja.

        Voin laittaa vastauksen tähänkin. Itse saan vakavia oireita kapselinkuorista ja siksi vastasin kysyjälle. En silti ole allerginen millekään erityisesti - en ainakaan gelatiinille. Karrageenista oli kysymys, vaikka kuinka yrität sotkea asiaa. Tässä niitä juttuja muualta verkosta. Toivottavasti linkit aukeaa:

        Agar
        http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/a.html#agar
        "Agari ei sula suussa, eikä myöskään ihmisen sisuksissa, ja siksi sitä käytetään mietona ulostuslääkkeenä ja kolesterolia mukanaan ihmisestä pois kuljettavana aineena. Tuoteselosteissa agarin tunnistaa numeromerkinnästä E406."

        Karrageeni
        http://www.enn.com/news/enn-stories/2001/10/10172001/s_45265.asp

        http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/ij.html#iris
        "Irlanninsammal Chondrus crispus on Atlantin rannoilla kasvava levä, josta käytetään myös nimeä carrageen. Siitä arvaakin, että karrageeni-niminen hyytelöaine valmistetaan tästä levästä. Säilyke- ja jäätelöteollisuus käyttää karrageenia lisäaineena (jonka tuntee numerosta E407), samoinkuin lääketeollisuus, laboratoriot jne."

        Mulla ei aukea enää tuo linkki... enkä muista, mitä siinä oli. Voisko joku kopsata tänne sen, jos aukeaa?
        http://www.africa-trade.ci/plus/2184_carrageenan.htm

        Kuvassa:
        http://www.seaweed.ie/SeaweedUsesGeneral/Carrageenans.html
        http://www.shemberg.com.ph/carrageenan.html
        http://carrageenan.cebu.ph/seaweed.html

        Anteeksi, jos häiritsin rauhaasi - tai vaikka busineksiasi. Mulla palaa kitalaki tuosta irlanninsammalesta, vaikka söisin sitä jäätelön seassa. En yhtään ihmettele, jos joku saa siitä allergisen reaktion. Gelatiinista ei tule samaa enkä ole allerginen kalallekaan. Tiesitkö muuten, että täyslihavalmisteissa on usein samaa ainetta?


      • Paula
        leena kirjoitti:

        on liivate, joka tehdään sian (yleensä) rusto-osista). En usko että sille on allerginen, mutta varmaan noissa on säilöntäaineita vaikkei sitä mainitakaan.
        Toi tyyppi muuten on kirjottanut ton saman kalaöljyviestin muillakin palstoilla. Mikähän häirikkö se on? Ei kuitenkaan rupee vastaamaan kun siltä kysyy tarkempia tietoja.

        Jos kirjoittaja tarkoittikin kortisonia antibiootin sijasta? Tosin ei ole ennekuulumatonta sekään, että joka vaivaan saa antibioottia:-(

        Kortisoniahan annetaan "hoidoksi" lähes joka vaivaan, vaikka senkin haitat tunnetaan. Moni ei vaan ole niistäkään kuullut - ehkä et sinäkään:
        http://www.helsinki.fi/~tekivela/kaihi/syyt.html#steroidi

        Tämä tyyppi muuten vastaa aina kun joku kysyy, jos osuu samalle palstalle toisenkin kerran. Mun mielestä on todella tärkeää tuoda esille noita aiheuttajia - eihän sun ole niitä pakko lukea. Itse syön Möllerin Omegoita eikä niistä tule kitalakeen turvotusta eikä haavoja. Karrageeni myös närästää kovasti (tietysti, kun ei sula!) ja jatkuva kalan maku suussa inhottaa... Mutta katso nuo linkit, turhaan tässä selittelen, mitä haittoja siitä voi muillekin olla.


      • oikaisu
        leena kirjoitti:

        on liivate, joka tehdään sian (yleensä) rusto-osista). En usko että sille on allerginen, mutta varmaan noissa on säilöntäaineita vaikkei sitä mainitakaan.
        Toi tyyppi muuten on kirjottanut ton saman kalaöljyviestin muillakin palstoilla. Mikähän häirikkö se on? Ei kuitenkaan rupee vastaamaan kun siltä kysyy tarkempia tietoja.

        on tehty joko naudan rustoista tai sitten sian nahasta.

        agar-agar on myös hyydyttävä aine, joka on tehty merilevästä.


      • leena
        oikaisu kirjoitti:

        on tehty joko naudan rustoista tai sitten sian nahasta.

        agar-agar on myös hyydyttävä aine, joka on tehty merilevästä.

        Hullun lehmän taudin jälkeen suomessa ei tehdä naudasta liivatetta.


    • Kirsi

      Ilmiselvästi olet allerginen joko kalalle tai jollekin kapselin muulle "aineelle". Yleensä riittää jopa yksi kapseli allergisen reaktion puhkeamiseen. Hyvä oli kun kerroit, sillä jollekulle toiselle voi käydä samoin, osaa ainakin yhdistää nopeasti ko. kapseliin eikä pahempaa aiheudu. Näistä muutamasta vastauksesta, jotka fanaattisesti puolustavat kalaöljykapseleiden terveydellisiä puolia, tuskin kannattaa välittää, eipä ole onneksi heille sattunut vastaavaa. Minä sain allergisen reaktion antibioottitabletista ja meinasi viedä hengen ja syynä oli vain yksi pieni aineosa, jolle olin allerginen, vaikka koskaan aikaisemmin en ollut mistään reaktioita saanut.

      Minä en sinuna kalaöljykapseleihin koskis enää, en minkään merkkisiin.

    • Norrmann

      Vai niin. Että märkivät paiseet ovat allergiaa. Ja allergiaa hoidetaan kuukauden antibioottikuurilla. Giggiltä ovat tainneet mennä käsitteet sekaisin.

    • Hilu

      Voisiko kyseessä olla öljyallergia? Tuleeko muista öljytuotteista mitään?

      Ite en voi koskea enkä syödä mitään, missä on öljyä. Oireina tulee vesikelloja sormiin tai huulten reunoille. Esimerkiksi osa margariineistä on mulle kiellettyjä ja en oo löytänyt ainuttakaan kosteuttavaa rasvaa, jota voisin käyttää. Löysin kyllä vasta kosteuttavan geelin, josta ei vissiin tule mitään, mutta vieläkään en ole uskaltanut kunnolla käyttää.

    • Katja

      Huh helpotusta! Jollakin muullakin samanlaisia oireita! Sain myöskin Pirkka kalaöljystä ihottuman kasvoilleni, ja sen takia kahlasin parhaillaan internetin allergia-sivustoja läpi.

      Ehdin myös ottaa vain kolme tablettia (ilta-aamu-ilta), kunnes tajusin lopettaa kapselien syönnin. Ihottamaa on ohimoilla, kaulalla ja poskissa näppylöisen muodossa... ja silmäkulmissa, silmäluomilla ja huulten ympäristössä rohtumana. Nyt olen ollut syömättä kaksi päivää, ja ihottuma ei vielä ole hellittänyt.

      Olen koivu-allerginen ( ristiallergiat), mutta silloinkin oireet eivät näy iholla. Ihoni on kuitenkin luonnostaan herkkä. Kalalle en tietääkseni ole allerginen!

      • tätinen

        Olen syönyt toista viikkoa Möllerin "sydämelle" kapseleita ja leukani kutiaa vietävästi! Luojan kiitos löysin tämän, sillä olen epätoivoisesti etsinyt tietoa kalaöljyn haitoista. Maksetut linkit näemmä valtaavat alaa. Lopetin eilen.

        Kalalle en ole allerginen, eikä minulla ole muitakaan allergioita todettu.


    • Hannu R

      Heippa!
      Oireet on tyypillisiä kala-allergialle.
      Kapaöljy on kehoa voimakkaasti puhdistava vaikutus.
      Kannattaa välillä puhdistautua kunnolla ja syödä tuoretta kalaa.
      Myös hunajaomenaviiniettikka kannatta juoda veteen sekoitettuna
      Annostus: 2 tl lasi vettä ja 3 x päivässä.
      On ihmeaine. Auttaa vaikka mihin. Koirillekkin erittäin hyvää.
      Terv. Hannu R

    • ihottumaaKalaöljystä

      Söin alle viikon Pirkka kalsöljyä... En tiedä mikä on mutta kasvoni ovat kuin tulessa. Punoitusta, kuumotusta ja näppylöitä. Ihoni on atooppinen ja kasvoissa myös couperosaa. Ostinkin kalaöljyä saadakseni apua talven jäljiltä tod.kuivaan ihoon. Toisin kävi. ☹ Muuta selitystä tai muutosta elintavoissani ei löydy kuin tuon Pirkka kalaöljykapselin aloittaminen. En ole allerginen kalalle tai ruoka-aineille. On tutkittu että kalaöljyissä on hirveitä eroja. Raakaa bisnestä. Ei olisi ilmeisesti kannattanut ostaa halpaa, mutta kun ikinä ennen en ole pirkka-tuotteisiin pettynyt. Suosin niitä. Pitäisi olla hyvin tutkittuja ja turvallisia. Lopetin kapselit toissa päivänä ja hiukan jo hellittänyt naaman kukinta. Jotenkin todella hämmentävää. Eikö purkissa pitäisi olla varoitus sivuvaikutuksista? Jos jollakulla on vastaavanlaisia kokemuksia niin vastailkaa, kiitos.

    • Kokeillut

      Möllerin omega-3 kalaöljykapselit eivät sopineet minulle. Ehdin syödä niitä reilut kaksi viikkoa ja aivan yhtäkkiä yläluomet alkoivat kuivumaan silmän sisänurkasta ja vasemman silmän alle tuli sellainen kuivunut läiskä. Kokeilin hoitaa kuivuneita kohtia apteekista ostamallani rasvalla, mutta ei auttanut. Rasvauksen jälkeen niitä rupesi kirvelemään ja ne näyttivät ihan palovammoilta. Kun lopetin kapseleitten syömisen iho palautui entiselleen muutaman päivän kuluttua. En ole allerginen kalalle enkä millekään muullekaan. Siinäpä pohdittavaa.

    • E-EPAparempi

      Kalaöljyssä voi olla ympäristömyrkkyjä, joku voi herkkä niille.
      E-EPA:sta (ilman HDA) ympäristömyrkyt ja kalaöljynkin mahdolliset haitalliset aineet on tislattu pois.
      Ylipäätänsä ottaen ihmiset syövät aivan turhaan kalaöljyjä ja vitamiinilisiä.
      Nykyään ei ole puutetta mistään, jos monipuolisesti syö.
      Kalaöljyä keksittiin alkaa syöttää koululaisille sodan jälkeen, kun oli pula-ajat, pulaa ruoasta, syöminen oli yksipuolista.
      Nyt ei eletä pula-aikaa. Kaikkea on saatavana.
      Ruoasta kyllä saa kaiken kun osaa valita oikein.
      Kalaöljyn syönti on lääkäreitten kauhu. Leikkauksissa voi tulla ongelmia, ei aina veri "hyydy", jos on syönyt kalaöljyä pitkään. Jos äkkiä tulisi tapaturma esimerkiksi ja leikkaustarve.
      Jos leikkaukselle on annetaan ennakoidusti ja suunnitellusti aika, kalaöljyn syöminen pitää lopettaa heti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe