Sydämentykytystä

Lyydiainen

Bulimikkona olen elänyt nyt muutaman vuoden, välillä vähän vaihtelevasti, eli joskus on ollut pitkiäkin taukoja oksentamatta. Nyt on kuitenkin jo monta kuukautta ollut vähintään viikottaista, usein päivittäistä ahmimista ja oksentelua. Anyway, oon huomannut inhottavaa sydämentykytystä yhä useammin. Joskus se on voimakasta, toisinaan hellempää.
Onko teillä muilla samanlaisia kokemuksia? Pitäisikö tässä nyt huolestua entisestään että saan jonkun sydärin hetkenä minä hyvänsä ja kuolen vai voiko tuo olla melkein harmitonta? 16 vuotta olen ja terveet elämäntavat aika hakusessa..

6

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässänäin

      Hei!
      En osaa sanoa onko syytä huoleen, mutta olen itse havainnut samantapaisuutta. Sydämeni hakkaa ihan pienistäkin jutuista voimakkaammin kuin ennen. Niin ja itsellänikin hakusessa nämä "terveet" elämäntavat...
      Jossain luki jotain, että sydän ylikuormittuu aika paljon tuosta säännöllisesti oksentelemisesta ja voi tulla niitä rytmihäiriöitäkin. Että olen itsekkin miettinyt tuota tykyttelyä ...

    • bulimikko

      on syytä huoleen sillä juuri oksenteleminen aiheuttaa sydämentykytystä sekä rytmihäiriöitä. Mitä vakavampi bulimia, sitä pahemmat seuraukset. Itsellänikin tulee sydämen tykytystä/rytmihäiriöitä melkein joka kerta kun oksentamista on useasti saman päivän aikana tai monena päivänä peräkkäin. Bulimia on vaarallinen sairaus elimistölle. Vaarallisempi kuin osataan kuvitella. Pahimmassa tapauksessa Bulimia voi johtaa sydämen pysähtymiseen ja kuolemaan, kun kroppa ja sydän ei enää kestä. Joten syytä huoleen on. Lääkäristä kannattaa hakea rytmihäiriöhin tarkoitettua lääkettä esim. propralia, jos ei pysty bulimiaa lopettamaan. Se lääke auttaa bulimiasta aiheutuviin sydän vaivoihin.

    • Ramsu

      Sydämentykytyksistä on lähes aina syytä huolestua. Joillain teini-ikäisillä tulee rytmihäiriöitä luonnostaan, mutta koska tiedät sairastavasi syömishäiriötä, suosittelen tekemään asialle jotain.

      Olen sairastanut 4 vuotta bulimiaa ja muutaman kerran joutunut sairaalaan, koska leposyke ollut 200 paikkeilla monta vuorokautta putkeen. Lisäksi sydän toisinaan skippailee lyöntejä. Ihmisenhän ei normaalitilassa pitäisi edes tuntea sydäntään. Bulimia aiheuttaa sydänlihastulehdusta jatkuvien -oksennuksen yhteydessä tapahtuvien- kouristusten seurauksena, lisäksi oksenaminen aiheuttaa vakavaa natrium- ja kaliumpuutosta, mikä taasen voi aiheuttaa sydänpysähdyksen. Nuorin bulimikko, joka on kuollut sydänkohtaukseen, on muistaakseni alle 20-vuotias. Siksi suosittelen lämpimästi, että käyt ainakin mittauttamassa natrium- ja kaliumpitoisuutesi ja hemoglobiinisi anemian havaitsemiseksi.

      • Toipuva80

        Olen sairastanut vakavaa bulimiaa 17v ajan ja nyt paranemassa. Rytmihäiriöitä tulee edelleen päivittäin ja nyt alkoikin pelottaa olenko voinut vahingoittaa sydäntäni jo niin paljon että oksentelun lopetettuakin voisi jotain vielä tapahtua. Tai kun sydän on "tottunut"päivittäiseen oksenteluun niin onko jopa shokki kun lopettaa sen näin yhtäkkiä..? Ehkä olisi hyvä käyä lääkärissä..


    • Ramsu

      En usko, että sydän ainakaan oksentelun lopettamisesta järkyttyy. Saahan se sentään tykytellä siellä ihan rauhassa ilman jatkuvia kouristuksia. Sydän on kuitenkin varmaan 17 vuoden aikana vioittunut jonkin verran, minkä vuoksi kannattaa tarkistuttaa veriarvot. Sydänkohtaus tai -pysäys voi tulla käytännössä kenelle vain, jolla sydän on rasittunut, kuten syömishäiriöisille tai urheilijoille.

    • -cl

      Olen 15-vuotias, sairastanut bulimiaa vakavasti kaksi vuotta, mutta lieviä oireita on ollut 10 vuotiaasta asti. Viime juhannuksena ekaa kertaa huomasin kunnon rytmihäiriökohtauksen, olin yksin ja pelkäsin että kuolisin siihen tilanteeseen. Sydämeni saattoi pitkään olla lyömättä ja heti sen jälkeen löi monta kertaa tiheään tahtiin. Tätä jatkui varmaan 30-60min. Nykyään tykyttely ja rytmihäiriöt on mulle ihan normaalia, mutta sitä ei tapahdu aivan kokoajan vaan pari kertaa pvässä. Siksi sitä ei todettu minulla EKG:ssä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1455
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1032
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      763
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe