Leikatakko vai ei?

En nyt oikein tiedä

kyselisin itseäni viisaammilta/kokeneemmilta, että mitä hyötyä tai haittaa koiran leikkaamisesta olisi? Itsellä 7kk poika, kiltti ja fiksu, ei ongelmia. Että suositellaanko leikkausta koiran rauhoittamiseksi, hormonien hillitsemiseksi vai onko jotain muutakin mitä pitäisi tietää? Ja onko siitä haittaa jos en leikkaa koiraani? Kiitos jo näin etukäteen vastauksista!!

31

605

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lienet

itse tyttö? Ehkä jo nainen, mutta lapseton kuitenkin? Jos olisit jotain muuta kuin edellämainittua, niin ymmärtäisit ehkä vähän paremmin sen poikakoiran värkkien merkityksen. Tuskin ainakan kynsien leikkaamista tarkotit leikkaamisella.

Se(värkkien poistoleikkaus) on sellainen naisten suosima urosten yleislääke-rauhoittamiskeino, joka joissakin tapauksissa toimii ja joissakin ei. Siis tarkoituksena rauhoittaa liian aktiivista seksielämää viettävän uroksen sivuharrastuksena olevaa remmiräyhäystä. Siihenkään sen apu ei riitä kuin juuri ja juuri sen verran useissa tapauksissa että eläinlääkärit voivat suositella(koska se tietää leipää heille, eikä kenenkään koira ole siihen kuollut)

Jos koirasi on kiltti, niin miksi suotta sitä leikkelemään? Koira on kaunis värkkeineenkin. Ainoa kenelle leikkaamattomasta koirasta voisi olla haittaa on sen naapurin Bellan omistajalle jota koirasi pääsee sen juoksujen aikana pökkäämään.

• Aloittaja19874

Ihan asiallisesti omasta mielestäni kysyin vastausta mieltä askarruttaneeseen kysymykseen. Minulla ei ole mitään tarvetta alkaa huvikseni leikkuttaan koirani palleja, vähän tuossa lähinnä kyselin, että onko siitä jotain haittaa kun ei leikkauta! Kun jotkut väittävät, että koiraa ajatellen se ois parempi.

• eitosiaan

Ei tosiankaan kannata, meillä 8v uros, ei oo mitää ongelmii paitsi jos alkaa houkuttelee pehmolelulla tai kiimassa oleva narttu tulee lähelle (ja se on LUONNOLLISTA!! älä leikkaa perkleee!)

• kikkelitonttu

En tiedä miksi pitäisi.

• luomuhurtta

itselläni on ollut viisi urista. Yhden leikkautin, kun se osottauti agressiiviseksi sekä ihmisille että toisille koirille. Tilanne rauhottui noin puolella, samoin karkumatkan pituus väheni päivistä tunteihin. Siis jos koira on ylivireä seksuaalisuuden suhteen, siis nylkyttää kinttuja, lattiatgyynyä ja kaikkea mahdollsita, karkailee yhtenään, jopa ovenkahvan kääntäen ja hakasen kuonolla nostaen, rähisee ja mahtailee tuskastutavan paljon ja joka tilantgeessa yms, niin silloin salvaminen on paikallaan. Muuten en ryhtyiasi operaatioon. Koira lihoo salvamisen jälkeen herkästi, muuuta haittaa siitä ei ole. Tosin tutun salvettu uros sakemanni ei edes lihonut eikä rauhoittunutkaan, riehui ja riekkui koko ikänsä. odottaisin kuitenkin ainakin vuoden ennen leikkauttamista ja katsoisin, millaiseksi koira kehittyy. ( ties vaikka haluaisti tarjota sitä astutukseen jos koiralla on hyvä luonne tai muita säilyttämisen arvoisia ominaisuuksia, olkoot vaikka sekarotuinenkin.

• Aloittaja taasen

Kaunis kiitos ystävällisestä ja selventävästä vastauksesta!
        Juu, jos koiran käytös pysyy yhtä hyvänä jatkossakin, en edes harkitse leikkausta.
        Tais olla mm. Cesar Millani, joka kehottaa leikkauttaan koiran jo pentuna, vaikka mitään ongelmia ei olisikaan, ilmeisesti ongelmien ehkäisemiseksi..

• kikkelitonttu
        Aloittaja taasen kirjoitti:

Kaunis kiitos ystävällisestä ja selventävästä vastauksesta!
        Juu, jos koiran käytös pysyy yhtä hyvänä jatkossakin, en edes harkitse leikkausta.
        Tais olla mm. Cesar Millani, joka kehottaa leikkauttaan koiran jo pentuna, vaikka mitään ongelmia ei olisikaan, ilmeisesti ongelmien ehkäisemiseksi..

Ole hyvä.

• KhylSeeSiitä!!!!!!
        kikkelitonttu kirjoitti:

Ole hyvä.

Voi pippelitonttua. Se tahtoo huomiota!:)

• kikkelitonttu
        KhylSeeSiitä!!!!!! kirjoitti:

Voi pippelitonttua. Se tahtoo huomiota!:)

En tiedä mitä sanoa. Puhut serkustani

• notta näin

Ei koira liho kastraatiosta / sterkkauksesta, kun on tarpeeksi liikuntaa ja oikea ruokavalio. Syöttökoirat ne lihavia on , oli sit leikattu tai ei. Itsellä kaksi koiraa ( toinen rescue) ja porokoirani jouduin sterkkaamaan ,koska hormooni toiminta oli mitä oli ( ei käytökseen riipuvainen) . "Juoksuja" kolmen vuoden aikana yksi eli jotain häiriötä hormooneissa. Ja kun en pentuja edes aikonut teettää niin parempi koiralleni näin. Ja tuosta jos joku lihavan saa ni morjens ( 15kg ja on pieni kokoinen ja siro yksilö) . Ja rescue nyt tietenkin tuli sterkattuna ja on uros ( 6kg pikku koira) , eikä myöskään lihava.

• En tiedä minäkään:)

Entäpä tyttökoirilla sterilointi? Onko se terveyden kannalta tärkeää, ts. kuinka iso riski kohtutulehdukseen tai nisäkasvaimiin (ja mitä niitä kaikkia uhkia on?!) sitten todellisuudessa on? Entäs muuttaako luonnetta?
      ...Toiset suosittelee leikkausta jo ihan terveyteen vedoten, ja toiset sanoo että koirasta tulee leikkauksen jälkeen laiska ja mielenkiinnoton vässykkä. Tyttöni on jo luonnostaan herkästi painoa keräävää sorttia (aina vähän nälkäinen!), eikä tykkää tehdä maratooneja lenkillä. Kertokaa myös tyttökoiran omistajat kokemuksianne, kiitos:)

• notta näin

^Koirallani oli epämääräisen muotoinen ja epämääräistä nestettä kohdussa. Vähentää riskiä nisäkasvaimiin, kohtutulehdusta ei voi tulla kun se poistettu, emätintulehdus kylläkin ( jos virtsan ph väärä niinkuin meillä ja siitä johtuen syö erikoisruokaa). Luonne on sama ( joskin hieman pehmeämpi / kuuntelee, mutta se onkin hyvä ) , laiskaa tosta ei tekemälläkään saa ( jahtaa lintuja pihalla , myös ylilentävät joutsenet ja hönää ulkona ) lenkillä käyttäytyy rauhallisemmin ( ennen todella "terävä"), sisällä rauhallinen niinkuin mun käsityksen mukaan kuuluukin olla. Ja ruokaa sais syödä enemmänki , mut säännöstelee itse ( aamulla vähän syö ja illalla sitten reippaasti)

• hormooniHiiri

itselläni on 1,2v uros, ja aion leikkauttaa tässä kuussa. On kiltti kaikille - koirille ja ihmisille, ja hyvin tottelevainen (kun ei ole juoksusta narttua lähistöllä). Syy miksi leikkautan on se, että kun kiimanen narttu on lähistöllä, niin alkaa korvia särkevä ulvonta, stressaus (kuolaa sisällä ja haluaa koko ajan ulos), ruokahaluttomuus (ollut jopa 5 päivää syömättä), ei puhettakaan et voisi lenkeillä irti pitää, tottelemattomuus hihnassa (vetää sinne suuntaa missä narttu haisee ja rimpuilee vastaan kun koettaa saada pois sieltä) ja kun pääsee kaverikoirien kanssa leikkimään (narttuja - ilman juoksua) niin hyppii selkään koko ajan vaikka nartut sille ärisee, ei osaa leikkiä niitten kanssa enään ilman että hyppisi selkään. Liian vilkas hormoonitoiminta, joten leikkautan. Harmittaa, että ehti mennä näin pitkälle, toivon ettei tuosta jää mitään ns muistoja mieleen et hyppii leikattunakin selkään. Olisi pitänyt leikkauttaa aikaisemmin

• leikkaamatonseropi

mulla on paljon tuttuja jotka on leikannu uros koiransa, ennen ollu niin ihania koiria tullu niin ihmisten ku koirien kanssa toimeen mut heti ku pallit irti ni koirien luonne muuttui aivan täysin radikaalisti, ei voi enää puistoilla näiden koirien kanssa ei hyväksy toisia koiria, ei edes narttuja :( joten jos uroksesi ei ole yliseksuaalinen niin älä vie kastraatioon, itselläni on kohta 4v leikkaamaton seropi. ja luojan kiitos etten menny leikkauttaa ku sitä kovasti harkitsin, mut ku ei oo ollu mitää ongelmia ku ei koirani ole kovinkaa seksuaalinen, kerran vaan nylkyttäny puistossa.... mieti tarkkaan haluatko pilata koirasi luonteen turhalla leikkauksella....

• turhaa jos terve

Suomenlapinkoira narttu menee pilalle kun leikataan.Tietenkin,jos ei harrasta porokokeita tai Agilityä eikä pennuta ja haluaa lössön koiran niin siitä vaan.Etukäteen leikkaus on turhaa nykyisin ainakin rotukoirilla sillä lähes jokapaikassa saa koiran hoitoon eläinlääkärille vaikka yöllä muutamassa tunnissa ja vakuutukset lähes kaikilla jolloin leikkaus maksaa 80€ 400-600€ sijaan mitä maksaa nartun leikkaus.

• notta näin

akuutisti aistissa kun oli yön yli tutkimukset strekkaus yms muuta pientä niin karvan vajaa tonni PÄIVYSTYKSESSÄ, ja kyllä onneksi oli vakuutus ja koiran sai ulos ennen klo 18.30. Muuten ei ois vakuutus korvannut.

• en tiedä minäkään:)

Nimim "turhaa jos terve" (ja muutkin tyttökoiralliset). Tuleeko leikatusta tytöstä sitten "lössö" ja millätavalla lössö?
        Tyttöni on jo nyt rauhallisuuden perikuva, lempeä ja sosiaalinen (omaa silti vahvan oman tahtdon!) ja ruokaa rakastava, häviääkö siitä sitten steriloituna se pienikin terävyys ja särmä?!

• _suffeli_

Yliseksuaalisuus on mielestäni erittäin pätevä syy leikkauttaa uros. Ei ole sillä itselläänkään mukavaa, kun koko ajan tekee mieli, mutta mitään ei saa.

Uroksille rähinään vaikutukset taas voivat olla kahdenlaisia: toiset rauhoittuvat, mutta toiset reagoivat edelleen voimakkaasti. Ongelmana on se, että leikattu uros ei haise urokselle. Muut urokset voivat yrittää astua sitä, ja siitähän ei itsetietoinen eikä kyllä epävarmakaan uros tykkää.

Oman urokseni olen kieltämällä saanut oppimaan siihen, ettei narttujen selkään hypitä. Se ei tosiaan ollut aikaisemminkaan mikään himoastuja. Kaikkien kohdalla ei varmasti kielto tehoa.

• Minä vain :)

Itse olen sitä mieltä että jos koiraa ei kerran jalostukseen käytetä niin leikkaukseen, riippumatta onko narttu vai uros kyseessä.
      Nartulle vähenee steriloinnin myötä nisäkasvainten ja virtsatietulehdusten todennäköisyys ja kohtutulehduksen riski häipyy kokonaan. Sitäpaitsi monelle nartulle juoksuaika ja mahdollisesti kovat valeraskaudet siihen päälle ovat hirveän uuvuttavia. Uroksilla kivesten poisto vähentää stressiä ja tasoittaa luonnetta kun pahin testosteronimyräkkä poistetaan. Koira välttyy täten myös kivessyövältä ja eturauhasvaivoilta.
      Jos koiran päättää leikata, se kuuluu tehdä ennen tai jälkeen juoksukausien, jolloin hormoonit ovat mahdollisimman tasalla. Fysiologinen muutos joka tapahtuu jokaisessa leikatussa koirassa on hidastunut aineenvaihdunta ja usein yltynyt ruokahalu. Muut muutokset ovat yhtä yksilöllisiä kuin persoonat. Leikattu uros voi joutua kähinöinteihin ei-leikattujen urosten kanssa kun leikattua urosta luullaan nartuksi hajun perusteella. Tätä ei tosin tarvitse tapahtua jos laumanjohtaja valvoo ettei kaveria saa kiusata :)

• kikkelitonttu

Oletko lääkäri?

kikkelitonttu kirjoitti:

Oletko lääkäri?

En kaikkea tässä latele, mutta sanotaan sen verran että koulutusta löytyy sekä eläinten sairaanhoitoon että hoitoon ja koulutukseen liittyen.

• Eli,
        Minä vain :) kirjoitti:

En kaikkea tässä latele, mutta sanotaan sen verran että koulutusta löytyy sekä eläinten sairaanhoitoon että hoitoon ja koulutukseen liittyen.

omia taloudellisia etujasi täällä ajat?

Eli, kirjoitti:

omia taloudellisia etujasi täällä ajat?

XD Joo, komissiota joka kastroinnista koko Suomessahan mulle maksetaankin!
        Heh.
        Ilmaisin vain mielipiteeni mikä on muodostunut ajan myötä kouluttaessani koiria ja hoitaessani niiden terveyttä.
        En sano että kenenkään olisi pakko seurata mielipidettäni.

• kikkelitonttu

Heh.
        Ilmaisin vain mielipiteeni mikä on muodostunut ajan myötä kouluttaessani koiria ja hoitaessani niiden terveyttä.

En taida seurata sinua.

• Ja olet

Heh.

nainen, arvaan?

• kikkelitonttu
        Ja olet kirjoitti:

nainen, arvaan?

En kai ole.

• heihalluutahaluu
        Ja olet kirjoitti:

nainen, arvaan?

Ei se ole pimppitonttu, vaan kikkelitonttu, halooo-o.

• kikkelitonttu
        heihalluutahaluu kirjoitti:

Ei se ole pimppitonttu, vaan kikkelitonttu, halooo-o.

hihihihihihih.......hihihih...fäni

Ja olet kirjoitti:

nainen, arvaan?

Kyllä, kuten suurin osa koira-harrastajista. Mutta ei se mihinkään vaikuta, olen siis onnellisesti naimisissa pitkäaikaisen miesystävän kanssa enkä edes mikään miestenvihaaja :)
        En ole ikinä ymmärtänyt miksi miespuoliset koiranomistajat ovat usein niin kiintyneet koiriensa vehkeisiin. Onko teidän mielestä oikein että uroskoira elää koko elämänsä pallillisena muttei ikinä pääse toteuttamaan vaistojaan? Ja onko Cesar Millan sitten transu kun hänkin puoltaa kastrointia?

• kikkelitonttu

Kyllä, kuten suurin osa koira-harrastajista. Mutta ei se mihinkään vaikuta, olen siis onnellisesti naimisissa pitkäaikaisen miesystävän kanssa enkä edes mikään miestenvihaaja :)
        En ole ikinä ymmärtänyt miksi miespuoliset koiranomistajat ovat usein niin kiintyneet koiriensa vehkeisiin. Onko teidän mielestä oikein että uroskoira elää koko elämänsä pallillisena muttei ikinä pääse toteuttamaan vaistojaan? Ja onko Cesar Millan sitten transu kun hänkin puoltaa kastrointia?

En tunne cesaria.

• pimppipeikko
        kikkelitonttu kirjoitti:

En tunne cesaria.

En ole fäni. Olen kaukainen sukulaisesi,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      62
      6017
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      81
      3496
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2661
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2165
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      2159
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1853
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1659
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      84
      1267
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1226
    10. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      26
      1097
    Aihe