Henk.koht.avustaja asiaa

AvustajaAnna

Oon ollut 1,5v töissä avustamassa erästä ihmistä hänen kotonaan. Olisin kiinnostunut kuulemaan millaista muutosta avustettavan Hetaan liittyminen on käytönnössä tehnyt työnkuvaasi ja palkkaasi. Oma avustettavani kun ei meinaa liittyä vaikka olen ehdottanut. Ainakin lomarahat varmaan ki alkaisi saamaan. Entäpä toukokuussa saatava 150e kertakorvaus palkkaan, saavatko sen vain työntekijät joiden avustettava kuuluu Hetaan? Millaisia tuntipalkkoja teillä muilla muuten on?

10

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Netta84

Suosittelen kovasti, että suostuttelet työnantajasi liittymään Hetaan. Itse vaadin jo työhaastattelussa, että mikäli he minut haluavat palkata on työnantajan liityttävä Heta-liittoon.

Liittoon kuulumisen etuja ovat työntekijälle mm.. arkipyhäkorvaukset, palkankorotus 1.5.2012 sekämainitsemasi 150€ kertakorvaus. Lisäksi ylityötunnit korvataan ensimmäiset 6h 50% ja siitä ylimenevät 100%. Lomarahat pitäisi kyllä kuulua kuntien maksettavaksi ilman liittoon kuulumistakin, mutta en ole asiasta täysin varma.

Oletan, että kunnat eivät maksa näitä mielestäni jokaiselle työntekijälle kuuluvia korvauksia mikäli työnantaja ei Hetaan kuulu.

Suostuttele nyt ihmeessä se työnantajasi liittymään. 60€:n vuosimaksu ei ole päätä huimaava ja mielestäni jokaisen vastuullisen ja järkevän työnantajan pitäisi kunnioittaa avustajaansa sen verran, että liittoon liittyisi. Siitä kun ei mitään negatiivista työnantajallesi koidu.

Minulla itsellä tuntipalkka 10,20 plus työnantaja maksaa viikoittain 20€ omasta pussista. Edelleen olen sitä mieltä, että palkkaus on tod huono, mutta kuukaudessa tulee pyhätunteja ja noita arkipyhiä on onneksi säännöllisin väliajoin:) Lisäksi ylitöitä kertyy melkein joka kuukausi. Bruttona tulee n.2100/kk, noin pyöreesti.

Toivottavasti vastauksesta oli hyötyä :)

• Ap...

Missä kaupungissa on noin hyvä palkka? I

• Netta84

10,11€/h plus kokemuslisä. Yhden viikon tasoitusjaksolla 6h 50%:lla siitä eteenpäin 100%:lla.. Mikäli ylitöitä kertyy ja arkipyhät ja sunnuntait tehdään töitä niin kyllä se palkka siitä kertyy.

Ei ole kuntakohtaisia vaan ihan tes:in mukaan.

• faktatietoa

Ei kaikki vaan tollasia summia saa. Ja kyllä eri kaupungeissa henkilökohtaisilla avustajilla on todellakin eri tunti/kuukausipalkat

• Netta84

No ei kyllä tasan ole. Kyseessä siis edelleen jos työnantaja kuuluu hetaan..
      Mikäli työnantaja liittoon kuuluu, on palkkaus minimissään kaikilla sama asui sitten helsingissä tai kuopiossa. Tes:in mukaan mennään.. Omaa tyhmyyttä tietty jos ei sitä lue!!!
      Kannattaa ottaa asioista selvää ennenku alkaa väittää "faktatietona" jotain.

Lisäthän luonnollisesti koostuu sit tehdyistä pyhistä,ylitöistä jne.. niinku joka alalla.

Lisäksi vielä se, et Hetan tes:issä ei ole näitä paikkakuntakohtaisia eroja palkkauksen suhteen niinku esim.. kaupan alalla on.

Mikäli työnantaja ei hetaan kuulu, niin sit mennään sillä palkalla minkä kunta on määritelly. On avustajalta silkkaa tyhmyyttä suostua työskentelemään paikassa missä työantaja ei ks. liittoon kuulu.

Ja tämä on FAKTAA

• faktatietoa

Ihan Hetan oppaassa joka postitse tuli kotio silloin kun avustettava liittyi liittoon niin luki ihan selkeellä suomen kielellä että samassa kaupungissa kaikilla pitää olla sama peruspalkka, mutta kaupunkikohtaisia eroja

• faktatietoa

Sun tuntipalkkas ei sit vissiikää oo minimi

• Netta84

Nyt tarvii mennä itseeni ja pyytää anteeksi..
      Oletin nyt automaattisesti et ne palkat nousi siihen samaan tasoon valtakunnallisesti 1.5 alkaen. Mut joo toi 8,90 oliki se minimi mikä tarvii saada.

Eli meillä nyt sit asiat tod hyvin ku palkka alunperinkin ennen prosentti ja kokemuskorotuksia oli "niin hyvä". Ihan perseestähän tää palkkakin kyllä on :(

Pahoillani olen väärästä infosta mitä oon antanu. Noi kaupunkikohtaiset erothan on sit sen minimin ylittäviä.. eli se 8,90 tarvii olla ympäri suomen mut enemmänki saa kunta maksaa niin halutessaan :))

• faktatietoa

Sitähän minäkin :) Mutta siis juu on paskat palkat työn laatuun/vastuuseen verraten:( Oon ollu reilu 2v kokopäiväsenä...alkaa tympiin niin todella...tarttis keksii jotain muuta.

• tjokipoika

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      248
      4078
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      128
      2343
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1491
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      968
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      129
      958
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      949
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      335
      889
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      867
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      790
    Aihe