Någon att chatta med mig

Hej

Jag vet inte om det är en riktig plats att skriva den här men jag söker en kompis med vem kan jag prata på svenska. Jag bor i Jyväskylä och vill bli bättre att prata på svenska. Om du vill chatta med mig, kontakt mig.

Och förlåt om min text var oklar, hoppas att ni förstår :)

8

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vassruggen

      hHejsan,du kunde kanske ha berättat litet mer om dig själv.Är du ung,gammal,medelålders,pojke,flicka,tant,gubbe,intressen m.m.

      • hej

        altså jag är 24 år gammal pojke. Jag studerar informationsteknik. Jag har inga speciella hobbyer men jag tycker om att jogga och cykla.

        Jag försöker att vara glad och positiv i alla situationer men alltid är det inte så lätt. Jag kunde verka litet blyg men efter jag har bekantat mig bättre är jag trevlig... så tror jag åtminstone :D


      • tant röd
        tet-t kirjoitti:

        hej

        altså jag är 24 år gammal pojke. Jag studerar informationsteknik. Jag har inga speciella hobbyer men jag tycker om att jogga och cykla.

        Jag försöker att vara glad och positiv i alla situationer men alltid är det inte så lätt. Jag kunde verka litet blyg men efter jag har bekantat mig bättre är jag trevlig... så tror jag åtminstone :D

        På den här debatten är jag rädd att det mest finns tanter och gubbar ?Men du kan väl skriva och diskutera med oss i alla fall?Du skriver bra svenska,du kommer att gå långt här i livet med din positiva inställning.Varför blev du inresserad av att lära dig svenska ?Jyväskylä är väl ingen plats där man normalt hör svenska talas i vardagslivet ?


      • tant röd kirjoitti:

        På den här debatten är jag rädd att det mest finns tanter och gubbar ?Men du kan väl skriva och diskutera med oss i alla fall?Du skriver bra svenska,du kommer att gå långt här i livet med din positiva inställning.Varför blev du inresserad av att lära dig svenska ?Jyväskylä är väl ingen plats där man normalt hör svenska talas i vardagslivet ?

        Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, dessutom det är trevlig att diskutera med annorlunda människor.

        Jag vet inte varför har jag alltid tyckt så mycket om svenska. För mig är svenska ganska lätt språk i jämförelse med t ex tyska. Det är sant att man behöver inte svenska här i Mellersta Finland och därför är det litet svårt att öva svenska i vardagslivet.

        Jag reser också ganska mycket så skulle det vara kul att prata på svenska med människor i Sverige och i Västra Finland till exempel :)


      • axolotl
        tet-t kirjoitti:

        Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, dessutom det är trevlig att diskutera med annorlunda människor.

        Jag vet inte varför har jag alltid tyckt så mycket om svenska. För mig är svenska ganska lätt språk i jämförelse med t ex tyska. Det är sant att man behöver inte svenska här i Mellersta Finland och därför är det litet svårt att öva svenska i vardagslivet.

        Jag reser också ganska mycket så skulle det vara kul att prata på svenska med människor i Sverige och i Västra Finland till exempel :)

        Här i Borgå finns det mycket svenskspråkiga även om det räknas att vi bor i Östra Nyland.All finlandssvenska är ju inte likadan på alla ställen heller.Dialekter kan vara svåra att förstå men samma sak är det ju på den finska sidan också.Vi som bor på tvåspråkiga orter blandar tyvärr mycket finska ord med i vårt dagliga tal.Du skall titta på yle femman och läsa svenska böcker och tidningar,HBL t.ex.Var inte rädd att prata svenska,även om det inte går perfekt i början.Att tala ett språk är det bästa sättet att lära sig det.


      • axolotl kirjoitti:

        Här i Borgå finns det mycket svenskspråkiga även om det räknas att vi bor i Östra Nyland.All finlandssvenska är ju inte likadan på alla ställen heller.Dialekter kan vara svåra att förstå men samma sak är det ju på den finska sidan också.Vi som bor på tvåspråkiga orter blandar tyvärr mycket finska ord med i vårt dagliga tal.Du skall titta på yle femman och läsa svenska böcker och tidningar,HBL t.ex.Var inte rädd att prata svenska,även om det inte går perfekt i början.Att tala ett språk är det bästa sättet att lära sig det.

        Jag har hört att finlandsvenskarna blandar mycket finska och svenska ord men det är en sak som gör det språk så interessant. Tack för tipsen, jag måste titta på yle femman.. jag har lyssnat radio x3m nu och det är också ganska bra sätt att lära mig svenska.

        Jag skulle tycka om att tala på svenska men här i Jyväskylä bor inte så många finlandsvenskar. Om ni har skype eller någonting annat så kunde vi kanske försöka att prata svenska någon gång :)


      • tant röd
        tet-t kirjoitti:

        Jag har hört att finlandsvenskarna blandar mycket finska och svenska ord men det är en sak som gör det språk så interessant. Tack för tipsen, jag måste titta på yle femman.. jag har lyssnat radio x3m nu och det är också ganska bra sätt att lära mig svenska.

        Jag skulle tycka om att tala på svenska men här i Jyväskylä bor inte så många finlandsvenskar. Om ni har skype eller någonting annat så kunde vi kanske försöka att prata svenska någon gång :)

        Om du vill prata mera privat med någon så har vi ju de här små svenskspråkiga lokaltidningarna,Borgåbladet,Vasabladet,Västra Nyland och Ålandstidningarna förstås.Jag tycker att det har funnits spalter för vänsökande i någon av dem.Lycka till !


    • pellesvanlös

      Hej, hur gammal är du är du kvinna eller man. Med vad vill du chatta , skype, email någon annan, vad vill du chatta om intressen sport??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe