Yritän saada tuttavan Packard Bell Easynote TK-85 kannettavaa toimintakuntoon heikolla menestyksellä. Lähtötilanne: Kone lakannut toimimasta, käyttöjärjestelmä Win 7 ei käynnisty, mikään korjaustoimi ei mene päälle, vikasietotilaan ei pääse, system recovery ei käynnisty.
Kokeilin Win XP asennusta, mutta se pysähtyy jonkin ajan kuluttua, herjaa että tietokoneen suojelemiseksi vahingoilta... blaa...blaa... Kehottaa poistamaan viimeksi asennetut kiintolevyt, tekemään virustarkistuksen jne.
Kokeilin G-Parted ohjelmaa. G-Parted tunnisti levyn ja näytti osioinnin. Alkuperäinen käyttäjä epäili, että kovalevy on ehkä rikki, ja aikani testailtuni arvelin, että niin saattaa tosiaan olla, kun mikään asennus tai korjaustoimi ei onnistu.
Tyhjensin G-Partedilla levyn, mutta Win XP asennus ei edelleenkään etene aiempaa pidemmälle.
Kokeilin myös uudella kovalevylla, mutta tilanne on sama. Kovalevyn valmistajan (Western Digital Blue) sivuilta ladattu levyntarkistussysteemi sanoo sekä uudella että vanhalla kovalevyllä driver not found.
Käynnistysvaiheessa tulee virheilmoitus
PXE-E61 Media test failure, check cable
PXE-MOF Exciting Broadcom PXE ROM
Ideoita?
Easynote TK-85 ei käynnisty, uuden käyttiksen asennus ei onnistu
7
259
Vastaukset
- Eki eräs
Muuta ajatus heräsi..
Jos menet läppärin Biosin asetuksiin, tunnistaako se siellä nyt kovalevyä?
Mikä mahtaa olla Biosissa kovalevyn Sata Mode? AHCI / IDE?
Se XP:n asennusmedia, onko siinä mukana SP2 / SP3?- mariiah85
Tunnistaa kovalevyn BIOSissa, sekä uuden että rikkinäiseksi epäillyn.
Sata mode taitaa olla AHCI, tarkistan sen vielä.
XP:n asennusmedia on vuosia vanha, ei niin laillinen, cd. Olen käyttänyt sitä testailuun. Kyseisessä koneessa on aito Win 7 lisenssi, mutta asennuslevyt ovat kateissa, omistaja yrittää niitä etsiä tai sitten voidaan tilata uudet. Ajattelin vielä kokeilla esim. jonkin Linuxin asentamista, josko tuossa taistelee tuo vanha asennusmedia vastaan.
- Matin Karvahattu
Jaa vai niin, masiina yrittää pxe-boottia eli verkkokäynnistystä. Sössi se bios default-asetuksille ja yritä uudelleen. Mikä idea sulla tossa gpartedin käytössä oli? Ajattelit kokeilla vähän niinku kaikkea vai jos joku onnais :DDD
Ooks varma että tohon saa uudempaakaan XP:tä asennettua? Sulla oli joku vanha ware-XP josta puuttuu varmaan kaikki tarvittavat ajurit.
Pelkkä Linux ei riitä, kannattaa asentaa joku linuxjakelu.- mariiah85
Ajattelin, että gpartedilla pitäisi taatusti saada kovalevy tyhjäksi, kun epäilin, että josko se ei olekaan rikki, vaan Win 7 on vaan totaalisesti tiltannut.
Valitettavast mulla ei ole muuta XP-asennusmediaa kuin tuo ikivanha cd.
Ja nyt näyttää siltä, että vika on tosiaan tuossa asennusmediassa, koska Zenwalk asentui ongelmitta. Eli nyt vain yritetään löytää alkuperäiset Win 7 asennuslevyt, tai sitten on ehkä tilattava uudet. Tai eiköhän tuo mene vaikka tuolla Zenwalkilla tai vastaavalla.
Alkuperäinen vika oli ehkä sitten todellakin Windowsin totaalinen sekoaminen.
Kiitos kaikille vinkeistä! - ex-ubu...
mariiah85 kirjoitti:
Ajattelin, että gpartedilla pitäisi taatusti saada kovalevy tyhjäksi, kun epäilin, että josko se ei olekaan rikki, vaan Win 7 on vaan totaalisesti tiltannut.
Valitettavast mulla ei ole muuta XP-asennusmediaa kuin tuo ikivanha cd.
Ja nyt näyttää siltä, että vika on tosiaan tuossa asennusmediassa, koska Zenwalk asentui ongelmitta. Eli nyt vain yritetään löytää alkuperäiset Win 7 asennuslevyt, tai sitten on ehkä tilattava uudet. Tai eiköhän tuo mene vaikka tuolla Zenwalkilla tai vastaavalla.
Alkuperäinen vika oli ehkä sitten todellakin Windowsin totaalinen sekoaminen.
Kiitos kaikille vinkeistä!Kyllä se vika oli siinä, että sinä yleensä ajattelit kokeilla jotain linux-rypistystä. Siitähän se kone säikähti. Minä olen onnistunut särkemään kaikki tietokoneeni juuri linuxeilla - jostain syystä!
- lukihäiriö?
ex-ubu... kirjoitti:
Kyllä se vika oli siinä, että sinä yleensä ajattelit kokeilla jotain linux-rypistystä. Siitähän se kone säikähti. Minä olen onnistunut särkemään kaikki tietokoneeni juuri linuxeilla - jostain syystä!
"Lähtötilanne: Kone lakannut toimimasta, käyttöjärjestelmä Win 7 ei käynnisty, mikään korjaustoimi ei mene päälle, vikasietotilaan ei pääse, system recovery ei käynnisty."
- klipis
http://distrowatch.com/
Valitse tuolta joku sopiva jota voi käyttää live-CD/DVD:nä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2364016Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232317Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1411471
- 77939
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127937Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37930Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8847J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62770