Saako poliisi ottaa kotia kotietsintää tehdessä tavaroita, jotka eivät liity siihen rikokseen, josta kotietsintä tuli? Esim poliisi hakee matti meikäläisen pahoinpitelystä ja ottaa häneltä samalla kovalevyn, joka on täynnä laittomuuksia. Voiko poliisi alkaa sitten tutkia sitä myös piratismirikoksena ?
Kotietsintämääräus ja takavarikoidut tavarat
4
127
Vastaukset
- wefwefdg
Kaikki laiton mikä kotietsinnässä löytyy voidaan luonnollisesti takavarikoida. Luuletko että poliisi jättäisi vaikka huumeita kämppään, koska ne nyt eivät sattuneet liittymään tutkittuun rikokseen? Kaikkeen muuun laittomaan pätee tietysti sama.
- 18
Joo
Noin se tietysti menee, mutta kyllä siihen liittyy byrokratiaakin. Kotietsintämääräyksessä kerrotaan minkä rikoksen selvittämiseksi määräys on annettu. Jos kotietsinnässä löytyy johonkin toiseen rikokseen liittyvää, niin kyllä kotietsinnän suorittajat saavat ottaa ne mukaansa, mutta niistä on tehtävä erillinen takavarikkopöytäkirja, jonka on POV:n vahvistettava ja päätettävä mahdollisen tutkinnan aloittamisesta. Jollei tutkintaa aloiteta, niin esineet on palautettava. Pöytäkirja on myös toimitettava kotietsinnän kohteelle, tai takavarikoidun esineen omistajalle.
- oma vika
On vain omaa tyhmyyttä jos ei ole kryptannut kovalevyään.:=)Sen avaamiseen ei tarvitse lain mukaan autta virkavaltaa.Eli jos eivät saa auki on niidenb voi voi ja 3 kuukaudessa koneet tultava takaisin.
- 17
Taas väärin.
Takavarikko on voimassa neljä kuukautta ja oikeus voi sitä POV:n hakemuksesta pidentää aina neljä kuukautta kerrallaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812946Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka582338Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151747
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261709Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661327
- 591263
- 681253
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781203