koiranpentu näykkii

epätoivoinen

8 viikkoinen koiranpentuni näykkii ja puree koko ajan käsiäni ja jalkojani, vaikka kiellän päättäväisesti niin pentu vaan puree entistä enemmän. Leikkiminenkään ei auta, sillä lelun sijaan pentu puree minua. Mitä mieltä olette pennun niskasta tai kuonosta kiinni pitämisestä? Hyvät vinkit ovat nyt tarpeessa.

31

5889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VOI HELEVETTI SENTÄÄ

HUOH::::::((((((((((((((((((

TOTTASAATANA SE PUREE JA NÄYKKII KUN SE EI TIEDÄ VIELÄ ETTÄ ON KIELLETTYÄ...........

OTA NYT JUMANKAUTA HUOMIOON.....SE ON KAHDEKSAN (8) viikon ikäinen,,,,,,,,

Ehkä on parempi, että palautat pennun kasvattajalle kun on jo noin vaikeeta muutaman päivän sisällä.....

• huh huh....

siis mikä ihmisiä vaivaa, kun ei osaa vastata asiallisesti asialliseen kysymykseen. Mutta vaikutatkin nuorelta tapaukselta, joten annettakoon anteeksi. Ja pentu kyllä ihan selvästi tietää, että se on kiellettyä mutta tekee sitä siitä huolimatta. Ei koiranpennut kuitenkaan mitään idiootteja ole.

• epätoivoinen

hyvin näytti PIKKUVAUVA tietävän että pureminen on kiellettyä, eikä enää purenutkaan kun sitä koko päivän kielsi päättäväisesti ja rauhallisesti. Että te jotka luulette että 8-9 viikkoiset on ääliöitä jotka ei ymmärrä vielä mitään, niin taidatte itse olla varsinaisia neroja ;)

• Pikkuvauva vielä...

Se on vielä vauva! Ei se vielä ymmärrä, ettei saa purra. Kovin lyhyt pinna sinulla, jos jo muutamassa päivässä olet epätoivoinen. Se tarvitsee vielä paljon kärsivällistä opetusta. Ja muista pysyä itse rauhallisena kun kiellät sitä ettet vaan villitse sitä lisää. Vaihtari suuhun ja ystävällinen mutta päättäväinen ohjaus pois kädestä.

• huh huh...

kyllä mulla kärsivällisyyttä on, mutta kysyin vaan olisiko täällä vinkkejä. Ja pentu on kyllä ollut pari viikkoa kohta meillä, ei paria päivää.

• Omani kun oli tuollainen pien vauva, niin tähän ei tehonnut huomioimattomuus, huoneesta poistaminen, kiljasu, ''ei'', vaihtokauppa tai niskasta/kuonosta pitäminen. Ainut mikä tehosi, oli pitää peukalolla kielen alta kiinni, kuitenkin hellästi satuttamatta. Pelkästään se, että se sormi oli siellä kielen alla tuntui pennusta inhottavalta ja tuota ei montaa kertaa tarvinnut tehdä kun pentu hoksas et aina ku puree ni tulee sormi kielen alle.

• epätoivoinen

kiitos vinkistä, täytyy kokeilla jos tehoais :)

• koiruus 666

Hei, jos koira on nyt 8-viikkoinen ja sen on ollut sinulla jo muutaman viikon, pentu on luovutettu liian aikaisin. Yleensä pennut luovutetaan 8-viikkoisina. Mikäköhän rotu on kyseessä? sillä sinänsä ei ole väliä, parhaiten toiminut minulla sellaiset yap-vingahdukset joita koiran pennut / aikuiset tekevät kun niitä sattuu, kyllä pentu sen ymmärtää, että ei saa satuttaa. Toinen asia on sitten miten muuten leikit pennun kanssa? Useasti tuon ikäisen pennun leikkiminen on puremista ja näykkimistä, vaatii aikaa ja koiran kehittymistä että se muuttaa leikin toisenlaiseksi.

• epätoivoinen

koira on kohta 9 viikkoinen ja pentu on luovutettu ihan oikeaan aikaan, eli 7 viikkoisena.

• 9 viikkoisina omat
        epätoivoinen kirjoitti:

koira on kohta 9 viikkoinen ja pentu on luovutettu ihan oikeaan aikaan, eli 7 viikkoisena.

Koira on ehkä virallisesti luovutettu "oikeaan aikaan", mutta eläinsuojelullisesti liian aikaisin.

• Pikkiriikkinen

Meillä puhuttiin pentua, kimeä kiljaisu kuten pentu johon sattuu ja kädet puuskaan kainaloiden alle. Nopeasti ymmärsi kun puhuttiin samaa kieltä :)

• Joobax

Joo, niin ne pennutkin laittaa kädet puuskaan =D ei millään pahalla, tuo kiljaisu toimii joihinkin koiriin varmasti, mutta ei esim sellaisiin hulttioihin, jonka mä sain "riesakseni" :D

• Samma här
        Joobax kirjoitti:

Joo, niin ne pennutkin laittaa kädet puuskaan =D ei millään pahalla, tuo kiljaisu toimii joihinkin koiriin varmasti, mutta ei esim sellaisiin hulttioihin, jonka mä sain "riesakseni" :D

Sama täällä ei munkaan koiraan tehonnu kiljasu. Meni ihan kuuroille korville. Piti vaan työntää se aina alas tai lähtee pois sen luota. Enää ei tuu näykkimään.

• pr_

Pureminen on pennun normaali ja sen kehitykselle tärkeä tapa tutkia kaikkea mitä sen ympärillä on – sinut mukaan lukien. Mieti vaikka pentujen käytöstä keskenään tuossa iässä: roikkuvat toisissaan hännästä, jaloista ja milloin mistäkin kun leikkivät.
      Kuten yllä sanottu, 8-9-viikkoinen pentu on täysi vauva vielä, eikä ylipäätään siis vielä "tiedä, että tekee väärin" tai myöskään suoranaisesti ymmärrä kiellon merkitystä sikäli kuin kyse on pelkästä sanasta. Se pitää sille erikseen opettaa.

Rangaistusta en lähtisi käyttämään (kuonosta/niskasta nappaaminen), koska puremiskäytöksestä ei haluta tehdä pennulle suoranaisesti epämiellyttävää, ainoastaan pitää se oikealla tasolla ja oikeisiin asioihin kohdistettuna.
      Eilen tulikin vastaan Ian Dunbarin todella hyvä video aiheesta ja erityisesti siitä, miten tärkeää pennulle on opettaa myös purentavoimansa hallintaa ennen kuin tapa kokonaan opetetaan pois. Jos englanti taipuu, niin video(t) tässä:

http://www.youtube.com/watch?v=6vrPDMc-I-k
      http://www.youtube.com/watch?v=X_OmE-OcIf4 (paljon samaa asiaa, koira mukana havainnollistamassa)

Pointti lyhyesti kuitenkin: pentu opetaan ensin vähentämään purentavoimaansa sellaiseksi, että se ei ihmistä satu. Kun se onnistuu, pentu opetetaan pois pienemmänkään paineen kohdistamisesta ihoon – tämän jälkeen käytös ei enää juuri puremista muistutakaan vaan on lähinnä käden suussa pitoa. Seuraavaksi sitten tehdään koiralle selväksi että tämän kaltainen "mouthing" on kyllä okei, mutta sen pitää ehdottomasti loppua pyydettäessä.
      Kun kaikki tuo on hallinnassa, opetetaan viimein koiralle että ainut tilanne jossa koira saa koskea hampaillaan ihmistä (edelleen se "mouthing") on tilanteessa, jossa ihmiseltä tulee siihen lupa.

Tämä ei tapahdu parissa viikossa, mutta toisaalta sinua sattuvasta puremisesta pääset eroon yhtä nopeasti (tosin koirasta riippuen noin nuorena saattaa mennä vielä hetki, että se oppii kunnolla hallitsemaan käyttämäänsä voimaa) kuin puremisen kokonaan kertaheitolla kieltämälläkin.

• pr_

Toisessa videossa demotessaan Dr. Ian Dunbar tosin ennemmin karjaisee kuin kiljahtaa, ja pentu hätkähtämisen lisäksi vähän säikähtää. Kiljahtaminen voi olla tarkoituksenmukaisempaa sikäli, että se saa pennun lähinnä hämmentymään ja seurauksena sitten ihmettelemään, että mitäs tässä nyt oikein tapahtuikaan.

• epätoivoinen
        pr_ kirjoitti:

Toisessa videossa demotessaan Dr. Ian Dunbar tosin ennemmin karjaisee kuin kiljahtaa, ja pentu hätkähtämisen lisäksi vähän säikähtää. Kiljahtaminen voi olla tarkoituksenmukaisempaa sikäli, että se saa pennun lähinnä hämmentymään ja seurauksena sitten ihmettelemään, että mitäs tässä nyt oikein tapahtuikaan.

kiitos pr_ hyvästä vastauksestasi, juuri tuollaista asiallista ja opettavaa vastausta odotinkin :) täytyy katsoa videot ja alkaa harjottelemaan urakalla :)

• lm

Kaverini sai koiran "ojennukseen" kun käänsi sen selälleen, alisti siis koiran ja piti sitä siinä asennossa tovin. Tämän jälkeen koira kunnioitti emäntäänsä, eikä enää purrut.

• AmaliaAino

Hei, nyt puhutaan koira-vauvasta, joka ei periaatteessa tee väärin puriessaan, vaan käyttäytyy lajilleen tyypillisesti! Käytös opetetaan pikkuhiljaa pois, ei pelotella pois!!
        Aikuisten koirienkin kohdalla tuo alistaminen on niitä viimosia vaihtoehtoja mihin tarttua, jos muut keinot ei auta.

• kärsivällisyyttäänii

minunkaan koiralle ei oikeesti mikään tehonnut silloin pikkupentuna, ei niin mikään. Tai vähän aikaan toimi mutta turtui pennun mieli pian eikä enään välittänyt kiljaisuista, selänkääntämisestä/huomiotta jättämisestä, niskasta/kuonosta/mistä nyt kerkisi kiinni ottamisesta, tuosta kielestä painamisesta yms... kyllä me monet kikat käytiin läpi ja täähän oli oikee riiviö nimensä mukaisesti hampaiden käytön suhteen.

NO mut sit pentu vähän kasvoi ulos siitä vauva vaiheesta, alkoi hampaat vaihtumaan. Toiset sanoo et koirat just sillon vasta rupeavatkin järsimään vaan ei mun koira, lopetti näykkimisen melkein kokonaan. Siinävaiheessa vasta alkoi purulelutkin kiinnostaa joten mielenkiinto kohdistui niihin.

KUn lähestulkoon kaikki hampaat oli suusta pudonnut(heh eli vaihtunut) niin eipä koira ole näykkinyt oikeastaan yhtään.

Tän pitkän tekstin pointti siis on se et vaikka nyt tuntuu et mikään ei tunnu tehoavan, niin jatka silti määrätietoisesti eteenpäin! Se menee kyllä ohi melkeenpä itsestään, mutta ei siis tarkoita sitä että koiran saa vaan antaa purra, ei tietenkään =) Kiellät edelleen väärästä käytöksestä ja annat ajan hoitaa loput.
      Sama pätee muuhunkin tapakoulutukseen.

• sevastaalkaa

Mua ei isomman koiranrodun(saku) pennun 8vko purenta vielä haitannut, mutta myöhemmässä vaiheessa olin ihan hukassa sen kanssa ja kädet olivat sen näköiset. Jos sille käänsi selän, se kävi pepusta kiinni, saattoi käydä reiteen takaapäin muutenki kii. työnsin sormea kurkkuun ja muuta, muttei auttanut. Hyökkäili ja napsutti hampaitaan yhteen edessäni jos ei saanut kiinni. tennismaila aina valmiina, niin ei hyökännyt. jossain vaiheessa lopetti sen, ehkä vuoden iässä, ja nykyään ei enää hyökkäile eikä pure lujaa. Mutta kauheeta oli, mutta ihana se on nyt. Millä välttyä tällaiselta tulevaisuudessa uuden pennun kanssa?!!

• sevastaalkaa

joo tosi kiva ku kukaa ei vastaa. normaaliako käyttäytymistä? Voiko johtua siitä, että ottaessamme pennun surimme kovasti vielä edellistä koiraamme, pitikö meitä heikkoina.

• Joobax
        sevastaalkaa kirjoitti:

joo tosi kiva ku kukaa ei vastaa. normaaliako käyttäytymistä? Voiko johtua siitä, että ottaessamme pennun surimme kovasti vielä edellistä koiraamme, pitikö meitä heikkoina.

Kun se tapakasvatus aloitetaan heti pennun tullessa kotiin, tuollaista ongelmaa ei pääse syntymään. Vastasit omaan kysymykseesi ensimmäisessä lauseessa...

"Mua ei isomman koiranrodun(saku) pennun 8vko purenta vielä haitannut, mutta myöhemmässä vaiheessa olin ihan hukassa sen kanssa"

Siihen puremiseen pitäisi puuttua ihan heti ennen kuin se alkaa haitata. Sama pätee ihan kaikkeen. Ei se haittaa, jos koira pienenä vetää hihnassa, mutta sitten se haittaa, kun koira painaakin sen 40 kg... Eli heti vaan kasvatusta kasvatusta siitä 7 viikosta alkaen kun koiruli tulee uuteen kotiin. Pikkupentua on niiiiiiin helppo käsitellä ja ohjailla. Kannattaa se tehdä siis silloin, eikä vasta täysikasvuiselle koiralle, jossa on vastusta hiukan enemmän.

Se on niin älyttömän helppoa. Heti, kun koira puree kättä, vaihdetaan se käsi leluun. Jos koira puree edelleen kättä, kaikki tekeminen loppuu. Siis ihan kaikki loppuu ja ihan joka kerta (huteja lukuunottamatta, vahinkoja sattuu kaikille). Ei mene montaa viikkoa, kun pentu ymmärtää yhteyden. Huom! Montaa viikkoa! Ei se pentu päivässä mitään opi.

• sevastaalkaa
        Joobax kirjoitti:

Kun se tapakasvatus aloitetaan heti pennun tullessa kotiin, tuollaista ongelmaa ei pääse syntymään. Vastasit omaan kysymykseesi ensimmäisessä lauseessa...

"Mua ei isomman koiranrodun(saku) pennun 8vko purenta vielä haitannut, mutta myöhemmässä vaiheessa olin ihan hukassa sen kanssa"

Siihen puremiseen pitäisi puuttua ihan heti ennen kuin se alkaa haitata. Sama pätee ihan kaikkeen. Ei se haittaa, jos koira pienenä vetää hihnassa, mutta sitten se haittaa, kun koira painaakin sen 40 kg... Eli heti vaan kasvatusta kasvatusta siitä 7 viikosta alkaen kun koiruli tulee uuteen kotiin. Pikkupentua on niiiiiiin helppo käsitellä ja ohjailla. Kannattaa se tehdä siis silloin, eikä vasta täysikasvuiselle koiralle, jossa on vastusta hiukan enemmän.

Se on niin älyttömän helppoa. Heti, kun koira puree kättä, vaihdetaan se käsi leluun. Jos koira puree edelleen kättä, kaikki tekeminen loppuu. Siis ihan kaikki loppuu ja ihan joka kerta (huteja lukuunottamatta, vahinkoja sattuu kaikille). Ei mene montaa viikkoa, kun pentu ymmärtää yhteyden. Huom! Montaa viikkoa! Ei se pentu päivässä mitään opi.

kiitos vastauksesta. Kyllähän mä koitin silti ettei se pentunakaan olisi purrut, vaikkei siitä mitenkään hermot mennyt(sitä kai lähinnä tarkoitin), en ehkä sitten tarpeeksi kuitenkaan. Ja puolisoni antoi purra käsiään, vaikka sanoin, ettei lainkaan saa antaa purra. Koiran opettaminen voi olla joskus helpompaa kuin ihmisen:-

• Joobax
        sevastaalkaa kirjoitti:

kiitos vastauksesta. Kyllähän mä koitin silti ettei se pentunakaan olisi purrut, vaikkei siitä mitenkään hermot mennyt(sitä kai lähinnä tarkoitin), en ehkä sitten tarpeeksi kuitenkaan. Ja puolisoni antoi purra käsiään, vaikka sanoin, ettei lainkaan saa antaa purra. Koiran opettaminen voi olla joskus helpompaa kuin ihmisen:-

Tuossa löytyy jo sana "koitin". Älä yritä, älä pyri, älä koita, vaan yksinkertaisesti tee ihan joka kerta. Jos koira menettää leikin ja seuran aina kun näykkii, ei se kovin kauaa jaksa sitä leikkiä yrittää. Muista kuitenkin aina tarjota sitä sopivaa leikkiä, eli lelua. Sekin auttaa, jos kämpässä ei ole hölmöä puolisoa terminoimassa saavutuksia ;)

• aikaauttaa

Aika auttaa onneksi pentupuremiseen. Kun pentu puree, yritä kiinnittää sen huomio johonkin muuhun, esimerkiksi leluiun äläkä tee puremisesta liian suurta asiaa, vaikka se on todella rasittavaa ja kivuliasta. Opettele myös rauhoittamaan pentu, kun se käy ylikierroksilla. Jäähylle toiseen huoneeseen hetkeksi pennun voi myös laittaa.

Minulla on kokemuksena, että mitä enemmän asiaan kiinittää huomiota, sen enemmän pentu puree saadakseen mm. huomiota. Kieltäminen on vain innostuttanut pentua puremaan enemmän eikä kiljahduskaan ole mitään auttanut, vaan päin vastoin. Vesisuihkeesta on joskus ollut apua ja siitä, että pennun kieltä painaa alas hellästi, jos käsi on sen suussa.

Aika auttaa. Kun hampaat ovt vaihtuneet, pureminen vähenee itsekseen. Täysin puremattomia ja lempeitä koiria noista kaikista riiviöistäni on kasvanut.

Joitakin ohjeita löysin täältä: http://koirakoulukompassi.com/pentupuree.html

• eternity

Muistikuva omasta koirasta ensimmäisinä päivinä oli juuri pureminen. Vaikka kuinka kielsin, puri entistä enemmän. Puri mistä vaan kiinni sai, ei auttanut kiljulta, lelut, komennus. Se roikkui letissä, korvissa, sormissa, hihoissa, lahkeissa joka paikassa. Sitten päätin että pakko viskata kamala elikko pihalle. Lähdin pihalle tutkimusretkelle ja esittelin paikkoja koiralle. Mentiin läheiseen metsään ja pellolle ja katsomaan hevosia ja kissoja. Käveltiin ympäriinsä ja leikittiin välillä kepeillä. Välillä vähän piilosta. Sen jälkeen koira ei purrut enää ikinä!!!

Nyt minulle on tulossa 2 viikon päästä pentu ja kauhunsekaisin tuntein odotan mikä hirvitys nyt tulee. Onnistuuko tuo taktiikka taas? Kissat meillä on opetettu pennusta saakka siihen että ihmiseen sattuu heti kun pentu käyttää kynsiä ja ollaan heti liioitellusti vikisty kissojen kielellä. Nyt meillä on kissoja jotka ei ikinä käytä kynsiä ihmiseen vaikka kuinka leikittää.

• ...

Tjaaa...

Itselleni on kasvamassa harrastuskoira ja hihitellen olen lukenut vastaquksia...

Olen ajatellut itseäni ihan tampioksi, kun kelit on nämä mitä on ja minä kuljen toppahousuissa ja kaksinkertaisessa takissa. Aina kun pennun kanssa leikin on kädessä rukkaset. Kipeintä tekee sisäreiteen osuvat puremat, kun harjoitellaan kiinteää luoksetuloa, onneksi toppahousut vie pahimman terän osumista.

Lisäksi on aikusia koiria, aina hanskat kädessä leikitään, täyskokoisten koirien osumat ne sattuvat ihan eritavoin, onneksi niitä sattuu harvemmin, nuo pikkunaskalin hampaat piikittävät kuin Singeri jatkuvasti.

periatte se,e ttä koiran pureskelu, näykkiminen jne on vain siedettävä. Koiralla pitää olla terävyyttä ja kovaa virettä leikkimisessä, siksi leikkiä ei saa siivittää tuskan karjaisuni tai kiellot, siksi asiallinen suojaus päällä kun koiran kanssa touhutaan. Koiranpentu hyppii vasten ja näykkii; Jee, se on vain positiivista,s e on kiinnsotunut minustam ja saa ihan rauhassa nostella kierroksiaan minsuta niin paljon kubn tykkää. Tietenkin samalla opetetaan: hyppimällä ja näykkimällä ei saa mitään aikaiseksi, ilmekään ei värähdä. lelussa roikkumisesta, minsuta innsotumisesta muuten kehuja jatkuvalla syötöllä. Aivan hirveintä mitä voisin kuvitella tekeväni tässä tärkeässä yhteistoimintamme alkutaipaleella olisi että alkaisin karjua koiralle tai vaikka vielä rangaista siitä,e ttä onj älyttömän innoissaan kanssani...

Ongelmat on ihmisillä, kun miettivät miten saisivat koiran innostuksen itsestään loppumaan. Ehkä siihen ei tarvita kuin tuo lähtöajatus ja sillä se hoituu kuin itsekseen, pian ei koiraa varmasti kiinnosta pätkän vertaa, jos sitä jo pentuajan näykkimisestä rangaistaan tai tehdään se jotenkin epämiellyttäväksi. Näykkimenen on vain turha yritys, jolla ei irtoa yhtään mitään, siksi koira ei viitsi sitä kauaa tehdä ja vahinko puremiset leikkimisessä kuuluu koiranomistajan arkeen koko koiran loppuelämän ajan...

• näin meillä

Minä taas luulen, että kyllä se koira löytää muita tapoja ilmaista tykkäämistään, jos liiallinen puruinto ei ole ihmiselle mieleen; meillä siihen ainakin on puututtu pistämällä se hetkeksi oviportin taakse, jos meno käy liian raisuksi, eikä pelkkä kielto tehoa.

• Ihmisen paras ystävä

Se pureminen pienillä terävillä maitohampailla kuuluu koiravauvan elämään. Se loppuu kyllä ihan varmasti. Ei siitä kannata ottaa tollasta stressiä. Meijän Collie 2v. on jo kiltti tyttö ja tykkää palloleikeistä ja metsälenkeistä.
      Hyvällä muistelen niitä pikku hampaita nilkassa ja pientä karvapalloa joka oli kaikkien pikkulasten kanssa juoksukisoissa.
      Tykkää myöskin kissakavereista, pitää niitä omaan laumaan kuuluvina.

• ketjun aloittaja

eipä siinä muuten ongelmaa oo, muttaku ne hampaat on niin älyttömän terävät, niin se käy niin kipeetä. Kyllähän tuo jo tietää ettei niin saa tehdä, mutta on pojassa niin paljon luonnetta että ei välillä hirveesti kiinnosta mitä saa tehä ja mitä ei :)

• pentu tulossa..

Kyllä nyt naurattaa kun luin tätä ketjua, mutta sama edessä kun lähiaikoina tulee pentu meille. Toisaalta kyllä tuon pentuajan kestää. Ei koira kauaa pentu ole, Itse en ensimmäisen koiran pentuaikaa enää muistanut edes kunnolla. Palauttelen mieliin näitä tarinoita lukemalla :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2016
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      62
      1687
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      923
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe