Internet sivun osoitteen pääte (fi, com yms.)

apuateknologiaa

Ensinnäkin olen täysi idiootti kaiken kanssa, mikä liittyy teknologiaan eli olisi kiva saada aiheeseen lempeitä ja havainnollistavia vastauksia! :)

Julkaisen siis yhtä sivustoa Iso-Britanniasta käsin ja nettiosoitteeni loppuu siis uk -päätteellä. Kysymykseni on tuleeko esimerkiksi Suomessa sivustoani lukeville näkyviin osoitteen perään fi vai myös uk kuten minulla, kun täällä asustelen ja sivustoa ylläpidän. Olen kuitenkin määrittänyt osoitteen loppumaan com - päätteellä, mutta se uk tulee siihen silti perään. Eli tuleeko suomalaisille näkymään aina vastaavasti fi vai uk?

Ymmärsikö kukaan ankeaa selitystäni?

7

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bihfgj77

Eiköpähän siinä näy uk-pääte Suomessakin.

• jotain115

Domain pääte on aina se josta on maksettu.
      Usein sivuntarjoaja voi tarjota jonkun päätteen ilmaiseksi kuten .net, jolloin maksat sivutilasta ja domainista yhtenäisen summan.

fi päätteinen maksoi muistaakseni n.70€/3vuodelta. Ja tämä on aina.

Jos haluaisi sivuston esim. fi ja com päätteiseksi täytyy molemmat rekisteröidä/ostaa erikseen.
      www.testi.com ja www.testi.fi
      Ja riippuen palvelun tarjoajasta: sivuntilan tarjoaja voi tukea useampaa domainia samanaikaisesti. Jos omalla palvelimella tätä onglmaa ei ole.

• apuateknologiaa

Vielä tarkennus kysymykseen, että osoite on muodossa plääplääplä.com/uk. Eli teidän vastauksianne soveltaen se uk näkyy myös Suomesta käsin sivua tarkasteelevilla henkilöillä. Vai ymmärsinkö oikein?

Ja lämmin kiitos kaikille, jotka jaksoivat jo vastata kysymykseen!

• ossutomiksiko

se ossu millä se sinun sivu näkyy sulle siellä, ni se ossu näkyy kaikille muillekkin olipa missäpäin maailmaa tahansa.

• dfhgfdh

taidat nyt sotkea siihen, että Briteissä pääte on .co.uk
      Sillä ei ole mitään tekemistä .com -päätteen kanssa.

• dfhgfdh

taidat nyt sotkea siihen, että Briteissä pääte on .co.uk
      Sillä ei ole mitään tekemistä .com -päätteen kanssa.

• dfgfdgdg

Nominet hallinnoi .uk domaineja ja on suuressa viisaudessaan päättänyt että brittien domainit jaetaan alidomaineihin vastaavilla periaatteilla kuin toplevel domainit .com, .org, .edu on tehty. Tällä jaottelulla on hyvät puolensa, mutta ns. "tavan tallaajien" mielestä .co.uk, .ltd.uk, .net.uko, .org.uk jne on vaikeasti muistettavia. Suomessa viestintävirasto/Ficora olisi voinut päättää tehdä samoin .fi osoitteille mutta jostain syystä ei niin tehnyt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Top-level_domain
        http://en.wikipedia.org/wiki/.uk

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      52
      1837
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      62
      1772
    3. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      11
      1317
    4. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      61
      1121
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      1084
    6. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      775
    7. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      637
    8. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      86
      630
    9. Sotekeskus

Aloite on hyvä, kiitokset siitä. Mutta jos olette yhtään seuranneet hyvinvointialueen kokouksia niin sehän on jo nuijit
      Ähtäri
      32
      607
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38
      566
    Aihe