Internet sivun osoitteen pääte (fi, com yms.)

apuateknologiaa

Ensinnäkin olen täysi idiootti kaiken kanssa, mikä liittyy teknologiaan eli olisi kiva saada aiheeseen lempeitä ja havainnollistavia vastauksia! :)

Julkaisen siis yhtä sivustoa Iso-Britanniasta käsin ja nettiosoitteeni loppuu siis uk -päätteellä. Kysymykseni on tuleeko esimerkiksi Suomessa sivustoani lukeville näkyviin osoitteen perään fi vai myös uk kuten minulla, kun täällä asustelen ja sivustoa ylläpidän. Olen kuitenkin määrittänyt osoitteen loppumaan com - päätteellä, mutta se uk tulee siihen silti perään. Eli tuleeko suomalaisille näkymään aina vastaavasti fi vai uk?

Ymmärsikö kukaan ankeaa selitystäni?

7

613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bihfgj77

Eiköpähän siinä näy uk-pääte Suomessakin.

• jotain115

Domain pääte on aina se josta on maksettu.
      Usein sivuntarjoaja voi tarjota jonkun päätteen ilmaiseksi kuten .net, jolloin maksat sivutilasta ja domainista yhtenäisen summan.

fi päätteinen maksoi muistaakseni n.70€/3vuodelta. Ja tämä on aina.

Jos haluaisi sivuston esim. fi ja com päätteiseksi täytyy molemmat rekisteröidä/ostaa erikseen.
      www.testi.com ja www.testi.fi
      Ja riippuen palvelun tarjoajasta: sivuntilan tarjoaja voi tukea useampaa domainia samanaikaisesti. Jos omalla palvelimella tätä onglmaa ei ole.

• apuateknologiaa

Vielä tarkennus kysymykseen, että osoite on muodossa plääplääplä.com/uk. Eli teidän vastauksianne soveltaen se uk näkyy myös Suomesta käsin sivua tarkasteelevilla henkilöillä. Vai ymmärsinkö oikein?

Ja lämmin kiitos kaikille, jotka jaksoivat jo vastata kysymykseen!

• ossutomiksiko

se ossu millä se sinun sivu näkyy sulle siellä, ni se ossu näkyy kaikille muillekkin olipa missäpäin maailmaa tahansa.

• dfhgfdh

taidat nyt sotkea siihen, että Briteissä pääte on .co.uk
      Sillä ei ole mitään tekemistä .com -päätteen kanssa.

• dfhgfdh

taidat nyt sotkea siihen, että Briteissä pääte on .co.uk
      Sillä ei ole mitään tekemistä .com -päätteen kanssa.

• dfgfdgdg

Nominet hallinnoi .uk domaineja ja on suuressa viisaudessaan päättänyt että brittien domainit jaetaan alidomaineihin vastaavilla periaatteilla kuin toplevel domainit .com, .org, .edu on tehty. Tällä jaottelulla on hyvät puolensa, mutta ns. "tavan tallaajien" mielestä .co.uk, .ltd.uk, .net.uko, .org.uk jne on vaikeasti muistettavia. Suomessa viestintävirasto/Ficora olisi voinut päättää tehdä samoin .fi osoitteille mutta jostain syystä ei niin tehnyt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Top-level_domain
        http://en.wikipedia.org/wiki/.uk

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4251
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2360
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1891
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      77
      1495
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      159
      1463
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1284
    7. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      788
    8. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106
      747
    9. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      10