Kertokaapa nyt jälleen kerran...
Olen asunut 20 vuotta kissaihmisen naapurissa ja kissat ovat ns. ulkokissoja. Olen kyllästynyt jokavuotiseen ulosteiden siivoamiseen pihamaaltani, ensimmäiset 10 vuotta piti vahtia lasten hiekkalaatikkoa ja nyt ei voi viedä enää petivaatteitakaan ulos, kun heti on kissoja niiden päällä.
Terassilta on löytynyt pissaa, oksennusta ja parasta oli se, kun ulko-oven takaa löytyi sitä itseänsä.
Naapuri katselee pihaltansa kun kissat painaa tontilla ja tekevät mitä haluavat.
Olen ajatellut kyllä käydä juttelemassa naapurille, mutta tiedän, että seuraavat 20 vuotta onkin sitten vihanpitoa ja sama tilanne on jos laitan poliisin selvittämään asiaa.
Joka vuosi käydään naurettavaa kissa koira keskusteluja lehtien yleisönosastoilla ja sosiaalisessa mediassa. Sen verran olen kuitenkin koira ihminen, että jokainen koiranomistaja tietää, että koiraa on pidettävä kytkettynä ulkoiluttaessa, kuitenkin harvemmin näkee kissoja talutushihnan päässä. Yleinen käsitys lienee, että kissan kuuluu mennä vapaana, koska se kuuluu ulkokissan luonteeseen. EI se voi olla näin.
Jos tuollaisessa joukossa on yksin leikkaamaton kissa joka juoksee yöt vapaana, ei mene kauaa kun niitä leikkaamattomia on luonnossa vielä enemmän. Kukaan ei madota, rokota niitä ja saalistavat metsässä. Tähän varmaan joku miettii, ettei kissa tervettä lintua kiinni saa. Voi olla, mutta ei sen kuulu saada sairastakaan.
Tässä on vuosien saatossa väkisinkin tullut oma mielipide kissoista ja kissaihmisistä, eikä niitä saisi tietenkään yleistää, mutta lähtökohtaisesti myös kissat tulisivat pitää kykettyinä tai huolehdittava etteivät poistu omalta tontiltaan. Käsitykseni mukaan loppujenlopuksi kissan omistajat ovat lemmikeistään vastuussa.
Hyvää kevättä teille kaikille!
Hei kaikki kissan omistajat!
11
287
Vastaukset
- kissat syytömiä
Ei me kaikki kissan omistajat olla vastuuttomia. Itselläni pian 17 v. kissa ja koskaan ei ole irti juoksennellut sitä yhtä kertaa lukuun ottamatta kun pääsi valjaista irti. Jahtasin kissa kolme tuntia ennenkuin sain kiinni. Vaikka talutan kissaani valjaissa vastuullisesti, silti saan joka viikko huomautuksen että kissa pitää päästää vapaaksi tai vihaisia mulkoiluja mikä ei kyllä minua hetkauta vähääkään. Eikös laki määrää että kissa pidettävä kytkettynä ja vaikka ei määräiskään, en päästäisi kissaani irti jo sen takia että voisi jäädä auton alle tai kadota. Kovat sakot vastuuttomille.
- tiktaki
voitko aidata pihasi. Pihaverkko, ja sen päälle kierro sähköpaimenlankaa ja laite vajaan tai eteiseen raksuttamaan, sähkäpaimenen saa noin 100 eyurilla köytettynä, Torjuu melkoisen varmaasti kissat . eikä sitä paineta edes tarvitse pitää päällä kuin kuukauden pari, että joka katti ehtii kerran kokeilla. Toiste ei huvita. Idea perustuu siihe, että jos paimen pitää oman kissan omalla pihalla, niin mieksei se toisimi toisinpäin, eli pitöisi vieraita kissoja poissa pihalta.
- oma piha...
En minä tonttiani ala sähköttämään (2500 m2). Ehkä pitää vaan keskustella naapurin kanssa mitä tehdään niille ainakin kymmenelle kissalle, jotka paikkoja sotkevat, tai vielä syksyllä niitä oli kymmenkunta...
- huomauta ensin
Ole vaan rohkea silläkin uhalla että tulee naapurivihat, sinulla on oikeus huomauttaa kun kyse omasta pihastasi. Naapurisi kuuluu pitää kissat omalla tontillaan, jo lakikin niin määrää. Jos ei mene jakeluun niin tee tiettäväksi että ilmoitat poliisille. Ja sinähän saat ottaa kissat kiinni omasta pihastasi ja viedä eläinhoitolaan ja ilmoitat naapurillesi että hakee kissansa sieltä, naapurisi joutuu maksamaan hoidosta kun hakee kissansa. Tuskin kovin montaa kertaa haluaa ravata lunastamassa kissojaan.
- kissallinen
Kissojen irti pitäminen on monella tavalla ongelmallista, omasta mielestäni minkä tahansa lemmikin päästäminen vapaasti irti on rääkkäystä :( Kaupungissa myöskin ihan selkeästi kiellettyä. Irtokissan voi ottaa kiinni ja viedä eläintalolle. Haukut siitä saa, mutta tämän voi sitten toistaa niin kauan kunnes omistajat oppivat.
Itselläni on kaksi kissaa, enkä voisi niitä tuonne ulos kylmään ja auton alle laittaa. - Kissanomistaja
Moi!
Olen myös seurannut jatkuvaa keskustelua näistä vapaana olevista kissoista.
Paras ratkaisu, mitä tilanteessasi voi varmaankin tehdä, on sanoa naapurille asiallisesti ongelmasta, tai alkaa loukuttaan kissoja (ei siis kuolettavalla loukulla), ja viedä ne siitä aina eläinsuojaan. Tämähän nyt on toki hermoja raastavaa, mutta luulisi naapurin käsittävän viimeistään toisella kertaa, kun kissojaan eläinsuojasta hakee, että joku on alkanut hermostumaan hänen kissoihinsa.
Omakotialueella, niinkuin muuallakin luulisi olevan oikeus tuulettaa petivaatteitaan sun muita pihalla, ilman että päällä makoilee 15 minuutin sisällä kissa, vaikka tosin etpä voi käskeä lintujakaan olemaan kakkimatta niitten päälle. Joka tapauksessa kissa on aina jonkun vastuulla, joten niiden omistajan pitää pitää huoli, ettei kissa häiritse muiden lähistöllä asuvien elämää.
Itsellä on kaksi kissaa, eivätkä ne ole olleet päivääkään ilman hihnaa pihalla. Tämä siksi, että välitän kissoistani, enkä halua niiden päätyvän auton alle, enkä häiritsevän naapureita.- 88+8
Talutatko itse kissojasi hihnassa vai ulkoilevatko ne paikoilleen kytkettyinä kuten esim. koirat juoksunarussa?
- Kissanomistaja
En tiedä oliko viesti osoitettu minulle, vastaan silti.
Talutan omakotitaloalueella pihapiirissä valjaissa, kerrostaloalueella samoin.
Kerrostaloalueella se on vain aika hankalaa, kun kissa säikkyy koviä ääniä, ja niitähän täällä kaupungissa riittää! Maaseudun rauhassa on mukava syöpötellä rauhassa ruohoa, tai hyppiä metsässä varpujen välissä, kunhan naru riittää :)
Käytän flexiä maaseudulla. - smailey
Kemiallinen karkote es sitruuna.
- Vastuullinen
Kissa on syytön, mutta se ihminen, joka antaa kissojensa juosta irti ja yksin ulkona, on syyllinen. Itse olen todella kissarakas, mutta en iki maailmassa antaisi juosta kissojeni yksin ulkona.
Ei minusta sellainen ole oikea kissaraskas ihminen, joka antaa kissojensa juosta vapaana ulkona. Itse olisin jatkuvasti kissoistani todella huolissani, jos he juoksisivat yksin ulkona.
Todella edesvastuutonta naapuriltasi. Puhu naapurillesi vielä. - Kissat kiinni
Ensiksikin kiitos muutamalle järkevälle ja oikein toimivalle kissalliselle!
Vuosia on täälläkin kärsitty samoista KISSOJEN OMISTAJIEN aiheuttamista ongelmista. Viime viikolla heräsin eräänä yönä, kun oli tuuletusikkunasta (rivari) tullut naapurin kissa sisään ja hyppi tv:n ja digiboxin päällä. Ei onneksi ollut virtsannut niihin. Kello oli tosiaankin puol kolme yöllä, joten arvatkaa vaan että RAIVOSTUTTIKO??? Aionkin hakea loukut ja alkaa sodankäynnin!
Pyykin kuivauksen ulkona olen saanut jättää jo ajat sitten. Toisen, kissattoman, naapurin tilanne on aika kurja, kun joutuu vahtimaan ulkona vaunuissa nukkuvaa pienokaistaan. Mikään ei auta näitä tien toisella puolen asuvia lukuisia kissoja pitäviä naapureita vastaan. Ovat kaupungin "johtohenkilöitä"...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse1184907Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1163979Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2233914Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801396- 1371394
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1741384En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5861279- 531165