Muutama huomio krsitinuskon rakenteesta

mieti tätä(se aito)

Sille näkyy olevan ominaista:

Lainataan VT:stä tekstejä jotka eivät liity siihen, mistä lainaaja puhuu. Näin pitää toimia, koska kokija ei muuten osaa kertoa tuntemuksistaan. Esimekiksi " neitsyt tulee raskaaksi".
Seuraksena on VT:n väärinkäyttö.

Väitetään sellaista mitä ei ole tapahtunut, eli liioitellaan. Sikoihin menee demonit ja viikunapuu kuolee. Sokean parantaminne tarkoittaakin " hengellistä parantamista"

Käytetään ristiriitaisissa kohdissa selityksenä "mysteeriä" kun ei osata selittää ristiriitaisuuksia. Esimerkkinä ihminen joka on sekä 100% ihminen ( vaikka geenistöltään vain puoleksi ihminen) ja 100% Jumala vaikka on ihminen, puuseppä.

Puhutaan sellaista mikä ei pidä paikkaansa, mutta se hyväksytään. Esimerkisi haudassa olon pituus. Kolme päivää ja kolme yötä on tuskin kahta päivää.

Vihataan ja mustamaalataan kansa josta uskonto lähtee ja joka ei ole sellainen kuin tämä uusi uskonto on. Tyypillistä lahkokäyttäytymistä.

Esitetään, että uusi uskonto tietää paremmin kuin se, mistä ollaan kasvettu pois. Tämä näkyy erikoisen selvästi siinä, missä Jlan lakia ei tarvitse noudattaa jos rakastaa ihmisiä. Huomatkaa, että tämä sanottiin juutalaisille.

37

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristinusko

^^^^
      18.4.2012 12:26

Jeesuksen kerrotaan sanoneen, mitä ikinä pyydätte minun nimessäni,sen
      te saatte. Kovin mullistavaa kuten vuorten siirtelyä ei ole havaittavissa,miksi?

Vastaus:

En muista ihan ulkoa kyseistä kohtaa, mutta kysymys on samanarvoinen, kuin Jeesuksen ilmoitus, että jos teillä olisi sinapinsiemenen verran uskoa, voisitte siirtää vuoren paikoiltaan yms.

Luulen että, Jeesus tarkoitti puheellaan pääasiassa opetuslapsia. Opetuslapset olivat koko ajan Jumalan pojan Jeesuksen seurassa. Jeesus, kyllä pystyi tuollaista juttua kertomaan. Jeesus varusti opetuslapset pyhällä hengellä, kun opetuslapset lähtivät tekemään, Jeesuksen kuoleman jälkeen lähetystyötä Kristinuskon julistamisesta.

Silloin nämä opetuslapset pystyivät tekemään Pyhän Hengen armolahjoilla ihmetekoja, parantamaan sairaita yms. Jumala vaikuttaa ihmisen elämään, kun ihminen aidosti uskoo Jumalaan ja raamattuun ja aidosti pyytää apua rukouksella.

• Kristinusko

Samoin Jeesus saattoi kertoa opetuslapsilleen suoraan, mitä ikinä pyydätte minun nimessäni,sen te saatte.

Tietenkin opetuslapset ihmettelivät Jeesuksen sanoja ja epäilivät tietenkin niitä.

• mieti tätä(se aito)
        Kristinusko kirjoitti:

Samoin Jeesus saattoi kertoa opetuslapsilleen suoraan, mitä ikinä pyydätte minun nimessäni,sen te saatte.

Tietenkin opetuslapset ihmettelivät Jeesuksen sanoja ja epäilivät tietenkin niitä.

Kristinusko18.4.2012 17:08

Hyppäät varsinaisten tekstieni yli.

• Ajatuksia:

"Lainataan VT:stä tekstejä..."

Kyseinen lainaus löytyy myös Ut:n sivuilta, eli se ei ole myöhempien kristittyjen kehittämä ajatus.

"Väitetään sellaista mitä ..."

No, tässä meillä on vastakkain sinun väittämäsi (ilman todisteita) ja Raamatun teksti. Luonnollisesti kristityt uskovat enemmin Raamatun tekstiä. Ei mitään ihmeellistä.

"Käytetään ristiriitaisissa .."

No fakta on että Jumala on osittain myös mysteeri, Hän ei ole ihmisen tyhjiin selitettävissä. Jos olisi eipä Hän enää oliskaan Jumala.

"Puhutaan sellaista mikä ..."

Tässäkin on hyvä huomioida juutalaisten näkemys päivän alkamisesta ja loppumisesta.

• mieti tätä(se aito)

juhani196518.4.2012 21:07

Vastaanpa lopusta alkuun:
        Lasketpa miten vain, et saa kuolinpäiviä riittämään kolmeksi. Vuorokaudet ovat samanpituisia olipa uskonto mikä vain. Kaksi yötä ja yksi päivä on kaksi yötä ja yksi päivä. Ei kolmea vuorokautta tai kolme päivää ja kolme yötä.

Jumalanne on mysteeri ja halkaisen sen huomauttamalla, että ollakseen ihminen, pitää olla geenit kummaltakin vanhemmältä Joten tämä kohta puuttuu.

Väitetään sellaista mitä ei ole tapahtunut, eli liioitellaan. Sikoihin menee demonit ja viikunapuu kuolee. Sokean parantaminne tarkoittaakin " hengellistä parantamista. Viittasin tuossa pastori Lehdeskosken totoeamukseen ,että Jeesuksen simien korjausihme oli hengelistä laatua. Koetapa todistaa, että joku kuoli ja oli kuolleena kolme vuorokautta ja siten Jeesus herätti hänet. Et pysty. Jos tuollaista tapahtuisi, ei roomalaiset jättäisi kuollutta elävää hyppelehtymään kaduille huomiotta.

Lainataan VT:stä tekstejä. Tuossa viittaan nuoreen naiseen, joka synnyttää ennenkuin eräät tapahtumat toteutuu. Olet varmaan lukenut, miten Israel oli sodassa ja kuningasta varoitettiin että hän tekisi oikean ratkaisun." ennekuin syntyvä poika olisi niin vanha, että erottaa hyvän pahasta, hyökkääjän uhka olisi ohi." Tuo on sitten väännetty väkisin paikkaan josta se ei puhu.
        Se on juutalainen teksti jonka kristityt ovat poimineet ja käyttävät sitä väärin. Miunun todisteeni nojaa VT:n tekstiin. Entä sinun?

• mieti tätä(se aito)
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

Lasketpa miten vain, et saa kuolinpäiviä riittämään kolmeksi. Vuorokaudet ovat samanpituisia olipa uskonto mikä vain. Kaksi yötä ja yksi päivä on kaksi yötä ja yksi päivä. Ei kolmea vuorokautta tai kolme päivää ja kolme yötä.

Jumalanne on mysteeri ja halkaisen sen huomauttamalla, että ollakseen ihminen, pitää olla geenit kummaltakin vanhemmältä Joten tämä kohta puuttuu.

Väitetään sellaista mitä ei ole tapahtunut, eli liioitellaan. Sikoihin menee demonit ja viikunapuu kuolee. Sokean parantaminne tarkoittaakin " hengellistä parantamista. Viittasin tuossa pastori Lehdeskosken totoeamukseen ,että Jeesuksen simien korjausihme oli hengelistä laatua. Koetapa todistaa, että joku kuoli ja oli kuolleena kolme vuorokautta ja siten Jeesus herätti hänet. Et pysty. Jos tuollaista tapahtuisi, ei roomalaiset jättäisi kuollutta elävää hyppelehtymään kaduille huomiotta.

Lainataan VT:stä tekstejä. Tuossa viittaan nuoreen naiseen, joka synnyttää ennenkuin eräät tapahtumat toteutuu. Olet varmaan lukenut, miten Israel oli sodassa ja kuningasta varoitettiin että hän tekisi oikean ratkaisun." ennekuin syntyvä poika olisi niin vanha, että erottaa hyvän pahasta, hyökkääjän uhka olisi ohi." Tuo on sitten väännetty väkisin paikkaan josta se ei puhu.
        Se on juutalainen teksti jonka kristityt ovat poimineet ja käyttävät sitä väärin. Miunun todisteeni nojaa VT:n tekstiin. Entä sinun?

Pariin kohtaan en saanut Juhanilta kommenttia. Ehkä pätevämmät henkilöt osaavat arvioida, olenko huomioissani oikeassa ja että nuo kaksi kohtaa ovat myös totta:

Vihataan ja mustamaalataan kansa josta uskonto lähtee ja joka ei ole sellainen kuin tämä uusi uskonto on. Tyypillistä lahkokäyttäytymistä.

Esitetään, että uusi uskonto tietää paremmin kuin se, mistä ollaan kasvettu pois. Tämä näkyy erikoisen selvästi siinä, missä Jlan lakia ei tarvitse noudattaa jos rakastaa ihmisiä. Huomatkaa, että tämä sanottiin juutalaisille.

• juhani1965. Vaikutat koko ajan eksyneeltä, joka ei oikein tiedä missä mennään. Siksi lauseesi ovat kuin jotain mantraa, joilla uskottelet itsellesi jotain mihin haluat epätoivoisesti uskoa.

Esim. että pidät Jumalaa "mysteerinä", Niinhän se on, teidän jumalan on yhtä suuri mysteeri kuin kaikki muutkin muiden uskontojen jumalat. Et juhani1965 varmaan pidää mitäään muutakaan jumalaa sen varmemapan kuin tätä mihin itse haluat uskoa. Tai uskotetella. Et uskoisi Jumalaan, jos se olisi jotain konkrettista? Teoriasi on uskomattoman hupaisa.

Krsistinusko on todellakin aika kummallinen jo lähtökohdiltaan. On VT ja Israelin Jumala, joka ilmoitti olevansa vain israelilaisia varten. Sitten siihen ympättiin Jeesus, jonka syntymä ja kuolema ovat hämärän peitossa, mitään varmaa ei ole. Sitten kehiteltiin Raamattu, ja väärennettiin kirjoituksia Paavalin nimiin.

Ja todellakin tällä palstalla varsinkin on tullut esiin, että raamatunpaikkoja käytetään surutta miten kukin kokee parhaaksi. Ja niitä Raamatun juttuja selitelllään jos mitenkin päin. Kaikki mikä on järjenvastaista, niin kunnon uskovalle ne ovat aivan järjellisiä. Ja uskottavia.

Minäpä en usko, että kukaan on tulisilla vaunuilla lentänyt taivaaseen, koska niin ei ole tapahtunut muualla kuin Raamatussa. Siis kirjoitetuissa kertomuksissa, joissa selvästi on varsin lennokkaita ja yliampuvia tekstejä. Siten Jumalakin on raakalaismainen, pahempi kuin kukaan ihminen on koskaan maan päällä ollut.

• mieti tätä(se aito) kirjoitti:

Muistelen lukeneeni että juutalaiset laskevat myös osittaiset päivät kokonaisiksi. Toisaalta on eriäviä mielipiteitä siitä mille päivälle Jeesuksen hautaaminen ajoittuu,koska siitä mille päivälle pääsiäisateria sattuu käydään keskustelua.Tässä yksi teoria:http://warp.povusers.org/paasiaisaikataulu.html

Ihmeisiin joko uskoo tai ei. Jos ihmeelle löytyy selitys se lakkaa olemasta ihme. Jumalan maailmassa ihme on luonnollinen asia.

Vt:n neitsyt ennustuksen voi nähdä kaksoisennustuksena, jonka todellinen täyttymys tapahtui Jeesuksen syntyessä. Siksi me voimmekin lukea siitä myös evankeliumien sivuilta.

Pariin kohtaan en saanut Juhanilta kommenttia. Ehkä pätevämmät henkilöt osaavat arvioida, olenko huomioissani oikeassa ja että nuo kaksi kohtaa ovat myös totta:

"Vihataan ja mustamaalataan kansa josta uskonto lähtee ja joka ei ole sellainen kuin tämä uusi uskonto on. Tyypillistä lahkokäyttäytymistä"

Minä en ainakaan tunne yhtään kristinuskoista joka vihaisi juutalaisia tai israelilaisia. Päinvastoin heitä ja maata siunataan ja rukoillaan heille rauhaa ja Jumalan huolenpitua. Nykyään lienee kristityt ainut ryhymä joka puolustaa juutalaisia ja isrealin maata.

"Esitetään, että uusi uskonto tietää paremmin kuin se, mistä ollaan kasvettu pois. Tämä näkyy erikoisen selvästi siinä, missä Jlan lakia ei tarvitse noudattaa jos rakastaa ihmisiä. Huomatkaa, että tämä sanottiin juutalaisille"

Niin no kristityt näkevät kristinuskon juutalaisuuden jatkumona. Vanhasta testamentista lankeaa Uuden testamentin varjo. Laki täytti tehtävänsä Jeesukseen asti, sen jälkeen alkoi armonvaltakausi, Jeesus oli tämän uuden tuoja.

• helsinkijokkeri kirjoitti:

juhani1965. Vaikutat koko ajan eksyneeltä, joka ei oikein tiedä missä mennään. Siksi lauseesi ovat kuin jotain mantraa, joilla uskottelet itsellesi jotain mihin haluat epätoivoisesti uskoa.

Esim. että pidät Jumalaa "mysteerinä", Niinhän se on, teidän jumalan on yhtä suuri mysteeri kuin kaikki muutkin muiden uskontojen jumalat. Et juhani1965 varmaan pidää mitäään muutakaan jumalaa sen varmemapan kuin tätä mihin itse haluat uskoa. Tai uskotetella. Et uskoisi Jumalaan, jos se olisi jotain konkrettista? Teoriasi on uskomattoman hupaisa.

Krsistinusko on todellakin aika kummallinen jo lähtökohdiltaan. On VT ja Israelin Jumala, joka ilmoitti olevansa vain israelilaisia varten. Sitten siihen ympättiin Jeesus, jonka syntymä ja kuolema ovat hämärän peitossa, mitään varmaa ei ole. Sitten kehiteltiin Raamattu, ja väärennettiin kirjoituksia Paavalin nimiin.

Ja todellakin tällä palstalla varsinkin on tullut esiin, että raamatunpaikkoja käytetään surutta miten kukin kokee parhaaksi. Ja niitä Raamatun juttuja selitelllään jos mitenkin päin. Kaikki mikä on järjenvastaista, niin kunnon uskovalle ne ovat aivan järjellisiä. Ja uskottavia.

Minäpä en usko, että kukaan on tulisilla vaunuilla lentänyt taivaaseen, koska niin ei ole tapahtunut muualla kuin Raamatussa. Siis kirjoitetuissa kertomuksissa, joissa selvästi on varsin lennokkaita ja yliampuvia tekstejä. Siten Jumalakin on raakalaismainen, pahempi kuin kukaan ihminen on koskaan maan päällä ollut.

"Vaikutat koko ajan eksyneeltä...."

Aika jännä minulla on sinusta samantapaisia tuntemuksia. Jollakin tasolla haluaisit edelleen uskoa. Haluat keskustella uskosta ja kyseenalaistaa uskoa, kuitenkin pysyt näkemyksissäsi haluamatta kuunnella toisenlaista tulkintaa, ikäänkuin et haluaisi niitä edes pohtia.

"Esim. että pidät Jumalaa "mysteerinä..."

Niin en näe tuossa tosiasian tunnustamisessa mitään väärää. Voin nöyrästi myöntää vajaavuteni ja alimittaisuuteni suhteessa Jumalaan. Ei tuota ongelmaa. Jos meillä ihmisillä olisi kaikki vastukset koskien jumalaa, sellaiseen jumalaan minun olisi vaikea uskoa. Ei tähän johon nyt uskon. Uskon että Jumala konkretisoituu täysin minulle kun eloni täällä loppuu.

"Krsistinusko on todellakin aika kummallinen ..."

Niin Jumala käytti israelin kansaa toteuttamaan suunnitelmansa. Jeesus oli yksi osa tätä Jumalan suunnitelmaa. Ilmankos Jeesus syntyikin Israelin heimoon. Jatkumoa siis tässäkin. Tutkijat ovat varmoja historiallisesta Jeesuksesta. Raamattua ei kehitetty, se syntyi, se oli Jumalan suunnitelma. Ja Jumala varjeli ja ohjasi Raamatun kirjoitusten syntyä.

"Ja todellakin tällä palstalla varsinkin.. "

Kaikkea voi väärinkäyttää. Silti väärinkäyttö ei tarkoita etteikö itse asia olisi tarpeellinen ja totuudenmukainen. Kun tulkinassa ottaa huomioon sen että sen tulkinnan on tuottettava itse asialle oikeutta, asettuu tulkinta oikeisiin uomiin.

• juhani1965 kirjoitti:

"Vaikutat koko ajan eksyneeltä...."

Aika jännä minulla on sinusta samantapaisia tuntemuksia. Jollakin tasolla haluaisit edelleen uskoa. Haluat keskustella uskosta ja kyseenalaistaa uskoa, kuitenkin pysyt näkemyksissäsi haluamatta kuunnella toisenlaista tulkintaa, ikäänkuin et haluaisi niitä edes pohtia.

"Esim. että pidät Jumalaa "mysteerinä..."

Niin en näe tuossa tosiasian tunnustamisessa mitään väärää. Voin nöyrästi myöntää vajaavuteni ja alimittaisuuteni suhteessa Jumalaan. Ei tuota ongelmaa. Jos meillä ihmisillä olisi kaikki vastukset koskien jumalaa, sellaiseen jumalaan minun olisi vaikea uskoa. Ei tähän johon nyt uskon. Uskon että Jumala konkretisoituu täysin minulle kun eloni täällä loppuu.

"Krsistinusko on todellakin aika kummallinen ..."

Niin Jumala käytti israelin kansaa toteuttamaan suunnitelmansa. Jeesus oli yksi osa tätä Jumalan suunnitelmaa. Ilmankos Jeesus syntyikin Israelin heimoon. Jatkumoa siis tässäkin. Tutkijat ovat varmoja historiallisesta Jeesuksesta. Raamattua ei kehitetty, se syntyi, se oli Jumalan suunnitelma. Ja Jumala varjeli ja ohjasi Raamatun kirjoitusten syntyä.

"Ja todellakin tällä palstalla varsinkin.. "

Kaikkea voi väärinkäyttää. Silti väärinkäyttö ei tarkoita etteikö itse asia olisi tarpeellinen ja totuudenmukainen. Kun tulkinassa ottaa huomioon sen että sen tulkinnan on tuottettava itse asialle oikeutta, asettuu tulkinta oikeisiin uomiin.

JUHANI1965.

"Jollakin tavalla haluaisit edelleen uskoa... mutta ikäänkuin et haluaisi edes pohtia toisenlaista tulkintaa."

Niin se Juhani on, että olen nähnyt ja kokenut kristinuskon, ja todennut ettei se ole sellainen uskonto, jossa jumala ja sellainen voima on. Raamatussa näin niin paljon sellaista, etten voinut enää uskoa Jumalaan enkä Jeesukseen. Siksi minuun ei voi enää vaikuttaa, enkä enää pohdi millään lailla, että joskus vielä kokisin Jumalan.

"Jos meilllä ihmisillä olisi kaikki vastaukset koskien jumalaa, sellaiseen jumalaan minun olisi vaikea uskoa".

Niin. Tässä me ajattelemme täydellisesti erilailla. Minulle ei tullut tunnetta jumalasta, vaan koin juttelevani seinille. Minulle pitäsi olla sellainen jumala, joka on selvä ja selitettävissä järjellä. Tunsin itseni hölmöksi, kun uskoin olemattomaan. Vapauduin itseinhosta, kun lopetin uskomasta.

"Raamattua ei kehitetty, se oli Jumalan suunnitelma".

Jos näin on, niin miksi Jumala halusi antaa itsestään täydellisen ääliön kuvan, joka on vielä äärimmäisen sadistinenkin? Eihän sellainen ainakaan minua saa haluamaan sellaista jumalaa.

Jeesus kyllä oli, mutta ei sellainen kuin Raamatussa lukee. UT:ssa on paljon liian ristiriitaista kertomusta Jeesuksen ajoista, ettei niitä voi pitää luotettavina. Mutta eniten mun epäuskoon vaikuttaa, ettei uskovat tee mitään mitä Jeesus sanoi heidän pystyvän tekemään. Se tekee kaiken Raamatun ja kristinuskon tyhjäksi.

• mieti tätä(se aito)
        juhani1965 kirjoitti:

"Vihataan ja mustamaalataan kansa josta uskonto lähtee ja joka ei ole sellainen kuin tämä uusi uskonto on. Tyypillistä lahkokäyttäytymistä"

Minä en ainakaan tunne yhtään kristinuskoista joka vihaisi juutalaisia tai israelilaisia. Päinvastoin heitä ja maata siunataan ja rukoillaan heille rauhaa ja Jumalan huolenpitua. Nykyään lienee kristityt ainut ryhymä joka puolustaa juutalaisia ja isrealin maata.

"Esitetään, että uusi uskonto tietää paremmin kuin se, mistä ollaan kasvettu pois. Tämä näkyy erikoisen selvästi siinä, missä Jlan lakia ei tarvitse noudattaa jos rakastaa ihmisiä. Huomatkaa, että tämä sanottiin juutalaisille"

Niin no kristityt näkevät kristinuskon juutalaisuuden jatkumona. Vanhasta testamentista lankeaa Uuden testamentin varjo. Laki täytti tehtävänsä Jeesukseen asti, sen jälkeen alkoi armonvaltakausi, Jeesus oli tämän uuden tuoja.

juhani196519.4.2012 21:08

Et näy tunnistavan sitä jonka tässä kutsun vihaksi.
        "Minä en ainakaan tunne yhtään kristinuskoista joka vihaisi juutalaisia tai israelilaisia. Päinvastoin heitä ja maata siunataan ja rukoillaan heille rauhaa ja Jumalan huolenpitua. Nykyään lienee kristityt ainut ryhymä joka puolustaa juutalaisia ja isrealin maata."

Olisiko sinulle tutunpaa kutsua sitä kunnioittamattomuudeksi, loukkavuudeksi tai alentuvaksi käytökseksi.

a) kunnioittamattomuus
        On sitä, että kuvitellaan että kristityt tietää paremmin mitä Jla tahtoo ja tarkoittaa. "Juutalaisilla on side silmillä" ja he ei vielä tiedä totuutta.
        Rukoillaan että juutalaiset muuttuisi kristityiksi ( löytäisivät "Jeesus.messiaan") ja heitä kohtaan osoitetaan ehdollista rakkautta. Kutsuisin sitä Luther-rakkaudeksi ellei se saisi erään kirjoittajan valppaaksi.
        Koetetaan käännyttää juutalaisia kristityiksi (messiaanisiksi) ja kielloista välittämättä käännytetään. Israelissa on kielto käännyttää juutalaisia, mutta nämä "rakastavat" eivät piitttaa valtion laeista vaan pyyhkivät sillä lattiaa.

b) loukkavuus näkyy siinä että kielloista, toivomuksista, perusteluista ja pyynnöistä huolimatta esitetään loukkaavia syytöksiä. Fariseukset ovat sitä-ja sitä ja sen saa sanoa koska Jeesuskin sanoi. Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Eikä tämä pysähdy Raamattuun, koska aikamme fariseukset pitää myös moittia.
        Syytetään juutalaisia Jeesuksen tappaiksi vaikka mitän todisteta tuosta ei ole. Voit luulla että tuohan koskee vain joitakuita joskus .. mutta kuinkas sen loukkaamatta sanoisi..ei koske..

c) alentuva käytös näkyy tuossa Luther-rakkaudessa. Juutalaiset eivät ole lapsia joita pitää" erikoisesti rakastaa" ja joiden tapaamisesta tehdään numero. Jos ystävyys olisi vilpitöntä, lakkaisitte rukoilmasta käänymystä ja selittämästä että nyt toteutuu jokin ennustus. "Hurraa, kohta Israel on syvästi kiipelissä ja ottaa Jeesuksen vastaan. Hulluimmat uhoo, että Israelin tarkoitus on vallata koko Lähi-itä.

Jatkan toisessa osiossa...

• mieti tätä(se aito)
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

"Minä en ainakaan tunne yhtään kristinuskoista joka vihaisi juutalaisia tai israelilaisia. Päinvastoin heitä ja maata siunataan ja rukoillaan heille rauhaa ja Jumalan huolenpitua. Nykyään lienee kristityt ainut ryhymä joka puolustaa juutalaisia ja isrealin maata."

Olisiko sinulle tutunpaa kutsua sitä kunnioittamattomuudeksi, loukkavuudeksi tai alentuvaksi käytökseksi.

a) kunnioittamattomuus
        On sitä, että kuvitellaan että kristityt tietää paremmin mitä Jla tahtoo ja tarkoittaa. "Juutalaisilla on side silmillä" ja he ei vielä tiedä totuutta.
        Rukoillaan että juutalaiset muuttuisi kristityiksi ( löytäisivät "Jeesus.messiaan") ja heitä kohtaan osoitetaan ehdollista rakkautta. Kutsuisin sitä Luther-rakkaudeksi ellei se saisi erään kirjoittajan valppaaksi.
        Koetetaan käännyttää juutalaisia kristityiksi (messiaanisiksi) ja kielloista välittämättä käännytetään. Israelissa on kielto käännyttää juutalaisia, mutta nämä "rakastavat" eivät piitttaa valtion laeista vaan pyyhkivät sillä lattiaa.

b) loukkavuus näkyy siinä että kielloista, toivomuksista, perusteluista ja pyynnöistä huolimatta esitetään loukkaavia syytöksiä. Fariseukset ovat sitä-ja sitä ja sen saa sanoa koska Jeesuskin sanoi. Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Eikä tämä pysähdy Raamattuun, koska aikamme fariseukset pitää myös moittia.
        Syytetään juutalaisia Jeesuksen tappaiksi vaikka mitän todisteta tuosta ei ole. Voit luulla että tuohan koskee vain joitakuita joskus .. mutta kuinkas sen loukkaamatta sanoisi..ei koske..

c) alentuva käytös näkyy tuossa Luther-rakkaudessa. Juutalaiset eivät ole lapsia joita pitää" erikoisesti rakastaa" ja joiden tapaamisesta tehdään numero. Jos ystävyys olisi vilpitöntä, lakkaisitte rukoilmasta käänymystä ja selittämästä että nyt toteutuu jokin ennustus. "Hurraa, kohta Israel on syvästi kiipelissä ja ottaa Jeesuksen vastaan. Hulluimmat uhoo, että Israelin tarkoitus on vallata koko Lähi-itä.

Esitetään, että uusi uskonto tietää paremmin kuin se, mistä ollaan kasvettu pois. Tämä näkyy erikoisen selvästi siinä, missä Jlan lakia ei tarvitse noudattaa jos rakastaa ihmisiä. Huomatkaa, että tämä sanottiin juutalaisille"

Toistan osittain sen, mitä sanoin edellä. Tuo " me tiedämme kaiken paremmin" ja lain noudattaminen on mausteiden punnitsemista ja muuta naurettavaa..
        Uuden uskonnon eräs piirre on pistää paremmaiksi. Sen asemasta että eläisitte ja antaisitte toistenkin elää, käytte jatkuvaa keskustelua juutalaisuuden kanssa. Olette kuin mies jonka pitää verrata koko ajan itseään naapuriin jotta voisi olla varma että on oikeassa. Näette todella vaivaa todistaaksenne että oikeastaan Jla ( joka on yksi ) on kolme joka on oikeastaan yksi. Asia olisi selvä ellei jostain syystä tuota pitä mitata juutalaisuuteen. ( Nuoret mittaa epävarmuuksissaan itseään toisiinsa).

MIstä se johtuu? Siitä että te koette olevanne jokin päälause ja juutalaisuuden olevan sivulause.

Mitä tulee Jeesukseen, niin se ei ole ongelma muille kuin teille itsellenne. Jos osaisin, sanoisin mahdollisimman kohteliaasti että jos Jeesuksella oli ongelma juutalaisuutensa ja lain noudattamisen kanssa, niin vetäkää siitä johtopäätökset. Hän astui ulos juutalaisuudetaan rikkomalla Jlan lakia ja liittoa vastaan. Syntyi uusi uskonto jonka Jumala hän nyt on ( saan kai sanoa tämän? En kai loukkkaa? en ainakaan halua loukata.) Siitä seuraa, että käsittääkseni pärjäätte hyvin ilman juutalaisuutta. VT ei puhu teistä eikä muistakaan uskonnoista. Eletään sovussa toisiamme kunnioittaen, ei käännytetä toisiamme... me lupamme sen omalta puoleltamme, luvatka tekin. Unohtakaa meidät ja Jeesuksen kiistat ja älkää omiko meidän Jlaa koska teillä on ihan oma.

Jos teillä on alkanut" armonvaltakausi, Jeesus oli tämän uuden tuoja." Tästä on hyvä jatkaa.

• mieti tätä(se aito)
        juhani1965 kirjoitti:

Muistelen lukeneeni että juutalaiset laskevat myös osittaiset päivät kokonaisiksi. Toisaalta on eriäviä mielipiteitä siitä mille päivälle Jeesuksen hautaaminen ajoittuu,koska siitä mille päivälle pääsiäisateria sattuu käydään keskustelua.Tässä yksi teoria:http://warp.povusers.org/paasiaisaikataulu.html

Ihmeisiin joko uskoo tai ei. Jos ihmeelle löytyy selitys se lakkaa olemasta ihme. Jumalan maailmassa ihme on luonnollinen asia.

Vt:n neitsyt ennustuksen voi nähdä kaksoisennustuksena, jonka todellinen täyttymys tapahtui Jeesuksen syntyessä. Siksi me voimmekin lukea siitä myös evankeliumien sivuilta.

juhani196519.4.2012 21:04

Muistelen lukeneeni että juutalaiset laskevat myös osittaiset päivät kokonaisiksi

Eivät laske. Kolme yötä tai kolme päivää on kolme yötä tai päivää...osottainne päivä on osittainen päivä.

Vt:n neitsyt ennustuksen voi nähdä kaksoisennustuksena, jonka todellinen täyttymys tapahtui Jeesuksen syntyessä. Siksi me voimmekin lukea siitä myös evankeliumien sivuilta

Tästä olen jo sanonut. Lainaatte reippaasti toisen uskonnon tekstiä ja selitätte..en viitsi jatkaa..noista ongelmista pääsisitte jos tunnustaisitte itsellenne, että VT on juutalaisen kansan kirja, eikä kristittyjen..
        Olen selittänyt tämän jo kertaalleen..

a) kunnioittamattomuus

a) kunnioittamattomuus

Jokainen ihminen elää oman vakaamuksen mukaisesti, jollen uskoisi Ut:n sanomaa myös siinä että "juutalaisilla on side silmillä", olisi uskoni turha. Ei se juutalaisten rakastaminen siihen lopu vaikka he eivät kääntyisi, kummallinen ja vieras ajatus. Ja ketään ei voi käännyttää kristinuskoon väkisin, ei siis voi aivopestä,uskoontulo prosessi kristinuskossa on sellainen. En tunnista kristillisyyttä tästä kirjoituksestasi.

b) Fariselaisuutta uskoa voi esiintyä myös kristityillä, ja esiintykin. Ei se ole vain rajattu fariseuksiin. Kristinuskossa farisealaisuudella ymmärretään omavanhurskautta, ollaan olevinaan parempia ja pyhiä kuin itseasiassa ollaan.Taaskaan en tunnistanut määritelmääsi kristinuskon kannalta.

c) Taas joudun tunnustamaan että en ole moiseen käytökseen törmännyt. Päinvastoin, kristityt pitävät juutalaisia suuressa arvossa. välillä se menee jopa överiksi, halutaan olla sukujuuriltaan wannabe-juutalaisia. Juutalaisten fanittaminen menee jopa uskon edelle. Tälläiseen olen törmännyt liikkuessani uskispiireissä.

• Kristinusko

Juutalaisten Jumala uskonto on Jumalan antama uskonto, joka on pääasiassa lakiuskonto. Vanhassa testamentissa ei tunneta syntiselle ihmiselle sanaa armo vaan tuomitaan raamatun lakien mukaan syntinen ihminen.

Homo saa kuoleman, jos jää kiinni homoteosta. Jumala halusi laajentaa Juutalaisten uskontoa kristinuskolla, jotta kaikilla maapallon ihmisillä olisi mahdollisuus tulla Jumalan sanaan kristinuskon kautta, uskomalla Jumalan poikaan Jeesukseen Kristukseen ja hänen ristinkuolemaan.

Kristinuskon peruskäsitteitä on armo, jota vanhan testamentin Juutalaisuudessa ei paljon tunneta. Vaikka takana on uskonnassa sama Jumala, kuin on kristinuskossa.

Kristinuskossa armon perusteella uskova homo voi olla ihmisenä sellainen Jumalan silmissä, joka hän oikeasti on. Vanhan testamentin raamatun uskossa ei armoa homoille annettu.

Yhdellä ainoalla sanalla armo Jumala muutti Juutalaisten vanhan testamentin uskonnon kristinuskoksi uuden testamentin puolelle.

Jumala sanoo vai, että laitetaan uskontoon yksi sana lisää sana armo ja koko uskonto muuttuu täysin kristinuskoksi.

• mieti tätä(se aito)

Kristinusko18.4.2012 22:54

"Juutalaisten Jumala uskonto on Jumalan antama uskonto, joka on pääasiassa lakiuskonto. Vanhassa testamentissa ei tunneta syntiselle ihmiselle sanaa armo vaan tuomitaan raamatun lakien mukaan syntinen ihminen"

Mistä ihmeestä olet saanut käsityksesi?
        Lakiuskonto- nimitys johtunee siitä, että Jla teki juutalaisten kanssa liiton ja siihen kuuluu laki. Laki taas tarkoitti. että ihmisen pitää elää tietyllä tavalla. Lyhyesti sanottuna Jeesus hyökkäsi sitä vastaan sanomalla, että laki voidaan hylätä ja rikkoa. Pitää vain rakastaa ihmisiä. Tuon hän sanoi juutalaisille. Siksi se on väärin. Ei-juutalaistenhan ei tarvitse noudattaa lakia, koska se ei kuulu heille.

Mistä olet saanut luulon, että Jla ei armahtaisi? Kerrohan.

"Jumala halusi laajentaa Juutalaisten uskontoa kristinuskolla, jotta kaikilla maapallon ihmisillä olisi mahdollisuus tulla Jumalan sanaan kristinuskon kautta, uskomalla Jumalan poikaan Jeesukseen Kristukseen ja hänen ristinkuolemaan."

Entä tuo luulo? Etkö tiedä, että Jla on yksi eikä hänellä ole ruumista eikä mitään ruumiseen liittyvää. Hän ei ole myöskään perheellinen. Hänellä ei ole vaimoa tai poikaa. Juutalaisuudesta ei ole puuttunut mitään. Kristinusko on uusi uskonto joka koettaa omia juutalaisuuden aseman samalla tavalla kuin Islam pitää itseään viimeisenä ja oikeinpana uskontona ja muita uskontoja (juutalaisuus ja kirstinusko) vain epätäydellisenä esi-iskontona.

• Ei tuo uuden testamentin teksti minusta kovin armahtavalta kuulosta.

26 Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen,
        27 ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan.

Room. 1:26-27

• mieti tätä(se aito)

Nyt olisi mukava kuulla jonkun papin mielipide.Mistäkö asiasta? Esimerkisi siitä että " Kristinusko on uusi uskonto joka koettaa omia juutalaisuuden aseman samalla tavalla kuin Islam pitää itseään viimeisenä ja oikeinpana uskontona ja muita uskontoja (juutalaisuus ja kirstinusko) vain epätäydellisenä esi-iskontona."

• Kristinusko

Kristinusko perustuu armoon. Jumala armahti syntisiä uskovia ihmisiä antamalla kuolla ainoan poikansa ristinkuolemalla, että kaikki, jotka uskovat häneen Jumalaan ja Jeesuksen saisivat synnit anteeksi ja iänkaikkisen elämän.

Juutalaisuudessa tälläistä ei tunneta, vaikka on sama Jumala takana, kuin on kristinuskossa.

• mieti tätä(se aito)

Kristinusko19.4.2012 11:48

1) Kysyin, mihin tekstisi perustuu, mikä on sen lähde. Voitko kertoa?

2)Sanot että juutalaisuudessa ei tunneta armoa. Mihin perustat väitteesi? mikä on lähteesi?

3) (Juutalaisuudessa tälläistä ei tunneta,) vaikka on SAMA JUMALA TAKANA KUIN KRISTINUSKOSSA
        Mihin perustat väitteesi? Mikä on lähteesi?

On helpompi keskustella, kun tietää, mihin tosiasiaan nojaat.
        Muutoin keskustelen mielipiteen kanssa. Sehän ei ole tarkoituksemme

• Kristinusko

Antaako Juutalainen, joka on syvästi uskossa Juutalaisuuteen armo homolle, joka elää homosuhteessa. Eiköhän ne tuomitse asian vanhan testamentin pohjalta. Armoa ei tunneta. Kristinusko tuntee sanan armo, koska uskonto perustuu Jeesuksen armolle.

• Kristinusko

Mikä on lähde. Lähde on raamattu vanha ja uusi testamentti.

• mieti tätä(se aito)

Kristinusko19.4.2012 13:54

Selvä. Olet siis itseksessi lukenut Raamattua ja tullut noihin johtopäätöksiisi?
        Koetan sanoa tänän siitä kulmasta ja vastaan, että et näy tuntevän juutalaisuutta kovinkaan hyvin. Kysyun, miksi sanot:
        "Juutalaisten Jumala uskonto on Jumalan antama uskonto, joka on pääasiassa lakiuskonto. Vanhassa testamentissa ei tunneta syntiselle ihmiselle sanaa armo vaan tuomitaan raamatun lakien mukaan syntinen ihminen"

.

Käsityksesi perustuu siihen että olet lukenut Raamattua sivu sivulta ja päättelet: Juutalaisuus on lakiuskonto ja siksi armoton. Mistä päättelet että se on armoton? Pitäisikö täsäs aloittaa alusta ja keskustella siitä, miten juutalaisuus Jlan, lain ja armon ymmärtää? Siitä tuli pitkä keskustelu.

"Jumala halusi laajentaa Juutalaisten uskontoa kristinuskolla, jotta kaikilla maapallon ihmisillä olisi mahdollisuus tulla Jumalan sanaan kristinuskon kautta, uskomalla Jumalan poikaan Jeesukseen Kristukseen ja hänen ristinkuolemaan."

Tuossa on toinen järkälemäinne aihe. Siitä voi keskustella sen jälkeen kun perusperiaatteet on selvillä.
        Jos jatketaan aiheesta. pitä aloittaa ihan alusta.

• Kristinusko

Asiat ovat ihan selviä, ainakin minulle.

Eihän kristinusko ole muuttanut esimerkiksi vanhan testamentin kymmenen käskyn tärkeyttä, joka annettiin Jumalan toimesta Mooseksella ja Juutalaisille.

Kymmenen käskyä on tärkeimpiä asioita nykyisinkin kristitylle uskovalle. Toinen tärkeä asia on uuden testamentin Jeesuksen ristinkuoleman armo antaa syntiä anteeksi, katuvalle uskovalle ihmiselle ja lupaus iänkaikkisesta elämästä.

Juutalaisilla ei ole mitään mahdollisuutta saada tekemiään syntiä anteeksi, koska Jumalalle ei riitä pelkkä Juutalaisten katumusrukous yms. Synnit saa anteeksi vain Jeesuksen ristinkuoleman armon perusteella.

Juutalaisilla on oma uskonto lakiuskonto, koska ulkonaisilla säännöksillä ja omilla teoilla yrittävät olla oikeita uskovia. Jumala ei tälläisistä perusta uskon perustaksi, vain Jeesuksen ristinkuoleman armo voi antaa pelastuksen.

Jos Jumalalle olisi Juutalaisuus ollut ykkösuskonto, ei kristinuskoa olisi syntynyt tai tullut. Jumalalle kristinusko on tärkein, koska se tarkoitettu kaikille ihmisille, myös pakanoille. Juutalaisuus ei ole laajalle levinnyt, kristinusko on levinnyt laajalle maailmaan yli 300 miljoonaa kristinuskossa olevaa.

• mieti tätä(se aito)

Kristinusko19.4.2012 17:04

Mukava että asiat ovat sinulle selviä. Jatka rauhassa elämääsi. Oikaisen

sinua hieman. Jos et usko minua, niin ei haittaa, koska tämä tieto jonka naputan, ei vie sinua maalta merelle. Laajentaa vain käsityksiäsi. Jos kiinnostaa, niin lue, jos ei niin hyppää yli. Tässä siis palautetta:

Juutalaisilla on oma uskonto lakiuskonto, koska ulkonaisilla säännöksillä ja omilla teoilla yrittävät olla oikeita uskovia. Jumala ei tälläisistä perusta uskon perustaksi, vain Jeesuksen ristinkuoleman armo voi antaa pelastuksen

Tuo on sinun uskosi ja perustuu uskontoosi. Et voi väittää, että Jla ei perusta lain noudattamisesta. Hänhän käski pitää käskyt ja elää niiden mukaan. Jeesus ei pitänyt niitä vaan esitti, että niitä ei tarvita.
        Hän loi uuuden uskonnon ja astui ulos Jlan liitosta. Niinpä hän vastaa seurauksista itse. Jos tapahtuneet asiat teki hänet tyytyväiseksi ja sinut myös, niin hyvä.

Muuten voit lukea, mitä kirjoitan ja näet mitä ajattelen.

• Kristinusko

mieti tätä(se aito)
      19.4.2012 17:48

Et voi väittää, että Jla ei perusta lain noudattamisesta. Hänhän käski pitää käskyt ja elää niiden mukaan. Jeesus ei pitänyt niitä vaan esitti, että niitä ei tarvita

Vastaus:
      Yllä olevasta vastauksestasi näkee, että et tiedä raamatusta, Jumalasta ja Jeesuksesta yhtään mitään tai tiedot on tosi epämääräisiä.

Jumalan suunnitelma ja tahto oli Kristinuskon luominen. Jeesus Kristus toteutti vain isänsä tahdon.

Jeesuksen syntien sovittaminen ristin kuolemalla uskovien puolesta, Pyhä Henki, armolahjat, ehtoollinen, armo ja lähetyskäsky ovat esimerkkejä uusista asioista, joita Jumala halusi antaa luomalla kristinuskon kaikille maailman ihmisille, jotka haluavat kuulla ja uskoa sanomaa kristinuskossa. Juutalaisten uskonnossa ei taida olla esimerkiksi lähetyskäskyä yms. Jeesus ei tullut kumoamaan yhtään Jumalan käskyä vahvistamaan sen. Jos Jumala haluaa armo sanan kristinuskoon, ei Jeesus sitä sanaa kumonnut vain toiminnallaan vahvisti sen.

• Kui

"^^^^
        18.4.2012 12:26

Jeesuksen kerrotaan sanoneen, mitä ikinä pyydätte minun nimessäni,sen
        te saatte. Kovin mullistavaa kuten vuorten siirtelyä ei ole havaittavissa,miksi?"

"Vastaus:
        .......
        Luulen että, Jeesus tarkoitti puheellaan pääasiassa opetuslapsia..........."

Vastaajalle ? Kristinusko

?? Ovathan nykyajankin uskovat Jeesuksen opetulapsia, eiks vaan?

- Niin ja jos sitä uskoa ei todella ole edes sinapinsiemenen vertaa kellään, niin mitä siitä paljon kerskumaan, - siis noin niinkuin yleisesti ottaen sillä uskolla ylpistellään hyvinkin paljon.

• mieti tätä(se aito)

Kristinusko19.4.2012 20:06

Yllä olevasta vastauksestasi näkee, että et tiedä raamatusta, Jumalasta ja Jeesuksesta yhtään mitään tai tiedot on tosi epämääräisiä.

Jumalan suunnitelma ja tahto oli Kristinuskon luominen. Jeesus Kristus toteutti vain isänsä tahdon

En todellakaan tunne uskosi pohjaa. Mutta, et sinäkään näy tuntevan juutalaisuutta vaikka kerrot nyt mitä Jla tahtoi ja aikoi. Siksi en viitsi kysyä, mistä päättelet, että Jlan tahto ja suunnitelma oli Jeesuksen jne. Koska tilanne on tämä, niin emme pysty jatkamaan. Olet sanonut oman näkemyksesi ja luin sen. Sinäkin luit minun tekstini. Hyvä. Kumallakaan ei ainakaan ole mustelmia.

Jumalan suunnitelma ja tahto oli Kristinuskon luominen. Jeesus Kristus toteutti vain isänsä tahdon

• Kristinusko

Ehkä ihmisillä ei ole uskoa edes sinapinsiemenen verran, vaan kaikki usko on Jumalan ja Jeesuksen armon varassa. Omilla hyvillä teoilla ei voi pelastua.
      Jos heittäytyy oikeasti kokonaan armon varaan uskossaan, voi olla suuri uskossaan, koska on oikeasti vilpittömällä mielellä. Tämä on varmaan oikea tapa olla uskossa, perustaa kaiken Jeesusen armon varaan.

Juutalaisten uskonnosta saa tarpeeksi selkeän kuvan, kun lukee raamatusta vanhaa testamenttiä. Kai niillä on tämän lisäksi näitä omia uskonnollisia käyttäytymissääntöjä yms, millä todistaa, ettei ole syntinen yms.

• Kui

"Ehkä ihmisillä ei ole uskoa edes sinapinsiemenen verran"

Miksi sanot 'ehkä'? -Kun Jeesuksen mukaan ei ollut/ole.

Monta kertaa kuulostaa siltä kuin "uskokin" olisi oma "ansio", vaikka toisaalta sanotaan että Jumala antaa uskon. Mutta jotain on kuiteskin siis itsekin "tehtävä", vaikka 'hitusen', että voi oikean uskon saada.

Koska kaikkien uskomista ei suinkaan hyväksytä, ainakaan "tosi" uskovien keskuudessa, jos se ei esim, sisällä tiettyjä näkyviä elemettejä.

Eli tämmöisiä vaatimuksia asetetaan ihmisten uskolle Kristinuskon piireissä useinkin, vaikka Jeesus totesi ettei kellään ole uskoa sinapinsiemenen vertaa.

Tämä on yksi ihmettelyni aihe.

• Kristinusko

Joka itsensä kristinuskossaan aidosti ja vilpittömästi alentaa, heittäytyy aidosti Jeesuksen armon varaan, sen Jumala silmissään ylentää. Se, joka itsensä uskossaan ylentää, sen ihmisen Jumala alentaa. Se, joka haluaa olla uskossaan suurin palvelkoon muita.

Kristinusko on ihmisen omavalinta Jumalan antama lahjana.

• Kui

"ihmisen omavalinta Jumalan antama lahjana"

Mutta entäpä he joilla ei tosiaan ole minkäänlaista uskoa tai eivät ole kuulleet tms,( toisin sanoen, tyhjästä on paha nyhjästä) - kuinkas voisivat valita "olemattoman lahjan", jos ei Jumala ota ensimmäistä askelta, joka siis tepsii?

Eikös Raamatussakin sanota jotenkin että "ette te Valinneet minua, vaan minä Valitsin teidät".

• Kristinusko

Näille ei uskoville voi olla kohtalona varsinkin, jos eivät ota raamatun sanaa vastaan, vaikka sitä tarjotaan heille. Jumala tietää oikeasti, kuka kieltäytyy hänen sanansa vastaanottamisesta oikeasti. Jumalalle ihminen ei voi valehdella.

Enkelit tulevat taivaasta ja heittävät, kuin kalastajat nuotan mereen. Enkelit keräävät ihmiset, kuin kalat yhteen. Roskala heitetään helvettiin ja arvokalat saavat pelastuksen. Jumalan kieltäjät heitetään kadotukseen ja Raamatun Jumalaan uskovat saavat pelastuksen. Ihmisten määrä on viimeisellä tuomiolla, kuin meren hiekan jyvien määrä.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      74
      4286
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      93
      4003
    3. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2487
    4. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      67
      2357
    5. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      41
      2054
    6. 126
      1980
    7. Oliko kiihkeä

ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1939
    8. Kummallista

Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      54
      1698
    9. Miltä meidän

Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      56
      1682
    10. Ikävä Jii.

Toivotko vielä näkemistä?
      Ikävä
      66
      1592
    Aihe