Hyvät neuvot tarpeen

macid

Mulla on 10 viikkoinen sekarotuinen pentu, jonka kanssa olen alkanut olla hiukan hukassa. Pentu ei ole ensimmäiseni, siksi tuntuukin hölmöltä kysellä näinkin yksinkertaisia kysymyksiä. Pentu ei ole helppo tapaus, vaan ruutia ja aasia löytyy vaikka muille jakaa.

Ensinnäkin: tuo vinkuu koko ajan. Ilman mitään syytä. Vinkuu leikkiessään, kävellessä, huomiota hakiessa, syödessä, muuten vaan. En ole reagoinut vinkumiseen mitenkään, koska luin jostain, että reagoimalla se saa tahtonsa perille ja huutaa aina.

Toiseksi: näykkii edelleen, vaikka olen kokeillut pitää alaleuasta kiinni ja kieltää, suihkepulloa, räminäpurkkia, noussut lattialta ylös ja lopettanut leikin/paijailun siihen.

Kolmanneksi: ulkona ei usko mitään. Vetää hihnassa, olen pysähtynyt, mutta ei tuo ymmärrä miksi. Riuhtoo kahta kauheammin ja huutaa. Olen vaihtanut suuntaa, mutta seurauksena on jarruttelu tai pahimmassa tapauksessa jalkoja vasten hyppely ja hihnan pureskelu. Kun kiellän tästä, seuraa murinaa ja yrittää purra, kun kosken. Varmasti muutamaan kertaan on ikkunaverhot heiluneet naapurissa, kun olen selättänyt koiran ja murissut takaisin. Minä olen pomo ja mulle ei ruveta ryppyilemään. Ongelma on juurikin se, ettei tuo säästele ääntään vaan huutaa dramaattisesti.

Vetää ulkona myös kaikkien luokse. Ei auta namit eikä lelut, vein jopa lempilelun pihalle. Vilkaisee vaan ja jatkaa vetämistä ja vauhkoamista. Olen yrittänyt kiinnittää huomiota itseeni ja palkinnut kun katsoo, mutta nielaisee namin ja jatkaa vetämistä kohteen luokse.Ja on se kumma, ettei ihmisillä mene jakeluun, kun sanon että koulutan pentua josko voisivat vaan mennä ohi niin jäädään siihen pällistelemään yksin, lasten tai koiralauman kanssa, joka provosoi vielä enemmän. Toisinaan uskoo paremmin, mutta enimmäkseen korvat on vaan koristeena.

Sisällä tottelee kohtalaisesti murahdusta tai kieltoa.

Asiallisia vastauksia kiitos. Tiedän pennun olevan vielä pieni, eikä Roomaakaan rakennettu päivässä, mutta kolmen viikon aktiivinen harjoittelu ei ole tuntunut vaikuttavan mitenkään.

Pentu on tyttö.

7

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khylsesiitä!:)

Heips!
      Minulla sekarotuinen poju, 7kk, ja ihan samanlainen jäärä oli/on sekin!:)
      Pentu on kuitenkin niin pieni vielä, että en sinuna hätääntyisi. Eikä se kolmeviikkoa ole kyllä hirveän pitkä aika, kun se voi viedä vuosiakin ennen kuin koirasi käyttäytyy täysin mallikelpoisesti, jos silloinkaan.
      Älä stressaannu ja aseta jotain aikarajaa koiralle, milloin sen pitäisi olla tietynlainen. Kun päivästä toiseen jatkat kouluttamista luovuttamatta, kyllä niitä tuloksia ennemmin tai myöhemmin alkaa ropista. Jos turhaudut koiraan, se näkyy myös koirassa, joten pidä pää kylmänä!:)
      Ja kutn alussa sanoin, oma koira myös tosi jäärä, mutta kyllä niitä tuloksia on saatu. Tuo koiran kasvaminenkin vaikuttaa ja helpottaa jo paljon!
      Tsemppiä!!:)

• Joobax

"Toiseksi: näykkii edelleen, vaikka olen kokeillut pitää alaleuasta kiinni ja kieltää, suihkepulloa, räminäpurkkia, noussut lattialta ylös ja lopettanut leikin/paijailun siihen."
      Valitse näistä paras ja tee vain ja ainoastaan sitä. Nyt olet tehnyt kaikkea sekaisin kolmen viikon sisällä -> toiminta ei ole johdonmukaista.

"Kolmanneksi: ulkona ei usko mitään. Vetää hihnassa, olen pysähtynyt, mutta ei tuo ymmärrä miksi. Riuhtoo kahta kauheammin ja huutaa. Olen vaihtanut suuntaa,"
      Koira ei suoraan tiedä, miten hihnassa kuuluu kulkea. Se pitää sille opettaa rahtusesta. Laita se hihnaan sisällä ja kävele siellä ensin. Palkkaa kun koira kulkee sun mukana nätisti. Tee samaa ulkona. Kun koira vetää, pysähdy. Kun veto lakkaa, jatka matkaa. Jos koira alkaa riekkua hihnassa, pysähdy, ole rauhallinen, ole paikoillasi niin kauan että koira rauhottuu, ota se viereen ja rauhota se siihen. Noin pieni pentu on helppo pitää aloillaan. Jatka matkaa muina miehinä kun pentu on taas rauhallinen. Älä kiellä, älä käytä ääntä, se ei ymmärrä vielä sanaakaan. Voit jutella rauhallisesti, mutta jämptisti. "Mulle ei ryppyillä"-mentaliteetti on liian kova tollaselle pikkupennulle, joka tarvii vaan vähän ohjausta... Selätyksiä en tekisi, koska se helposti heikentää teidän välistä suhdetta ja aiheuttaa epäluottamusta.
      Valitse tässäkin vain yksi tapa ja tee aina niin. Älä vaihtele menetelmää päivittäin, koska koira ei todellakaan tiedä silloin mitä tapahtuu.

Pentu lopettaa ihmisiä kohti vetämisen ennenpitkää kun jatkat koulutusta. Sen voisit sille opettaa, miten ihmisiä tervehditään. Sille vaikka oma käskynsä "tervehdi", jolloin koira tietää saavansa tervehtiä. Ilman lupaa se ei koskaan pääse kohteeseen eikä tervehtimään. Siitä kun pitää kiinni, loppu tulee luonnostaan.

Teijän pitäis rakentaa suhdetta kaikella kivalla nytten.

Ensin harjottelet kontaktia kotona ja sitten vasta ulkona. Ulkona harjottelet ensin ilman häiriötä ja sitten vasta ohitustilanteissa. Ohitustilanteissa harjoittelet niin, että ohitettava on niin kaukana, että koira malttaa pitää kontaktin sinuun. Kontaktin otat koiraan ennen kuin koira bongaa vastaantuiljoita. Ohitat vastaantulijan niin kaukaa, että koira malttaa pysyä kontaktissa sinuun. Sitten vasta joskus koira malttaa ohittaa kävelytiellä toisen koirakon.

Pikkupikkupalasista tämä kaikki rakentuu. Malttia ja kärsivällisyyttä. Rauhallisuutta ja jämäkkyyttä. Älä ole koiralle kiukkuinen, siitä seuraa tätä hihnan repimistä yms.

Panosta nyt enemmän teidän suhteeseen ja maailman tutkimiseen. Älä selättele, suihki, kiusaa ja pilaa välejä koiraan.

• macid

Suurkiitokset vastauksistanne! Näillä eväillä pärjään varmasti ainakin jokusen matkaa eteenpäin. :) Pentu on tosiaan täysin erilainen kuin aikaisemmin omistamani koirat, mutta uskon, että kyllä se tästä lähtee luonnistumaan. Epätoivon hetkillä ei vain ajattele selkeästi.

Sellaista olisin vielä kysynyt, että loppuuko ulvonta jossain vaiheessa ikää? Meillä pentu jää hyvin yksin, mutta 3-4 tunnin jälkeen ulvoo lyhyissä pätkissä. Toistaiseksi naapureilta ei ole tullut valituksia, mutta nämä olen todennut äänittämällä tietokoneen kautta pennun puuhia.

• Oiskostästäapua

Teetkö numeron lähdöstäsi? Eli hyvästelet ja hösläät?
        Meillä pentu saatiin tottumaan yksinoloon, ramppaamalla vaikka ihan vaan käytävässä, ja tämä tehtiin ihan muina miehinä, mitään sanomatta vaan ulos, ja taas sisälle kuin ei olis missään käynytkään, ja koiralle ei huomiota palatessa, jos super innoissaan.

• macid
        Oiskostästäapua kirjoitti:

Teetkö numeron lähdöstäsi? Eli hyvästelet ja hösläät?
        Meillä pentu saatiin tottumaan yksinoloon, ramppaamalla vaikka ihan vaan käytävässä, ja tämä tehtiin ihan muina miehinä, mitään sanomatta vaan ulos, ja taas sisälle kuin ei olis missään käynytkään, ja koiralle ei huomiota palatessa, jos super innoissaan.

Ei, olen alusta asti tehnyt samalla tavalla eli vessaan/keittiöön/rappukäytävään ilman mitään ihmeellisyyksiä. Täysin normaalia että ihmiset tulee ja menee. Aloitin parista sekunnista ja nyt ollaan tosiaan 3-4tunnin hiljaiselossa, vaikka pentu on harvoin yksin ollut kotona enempää 6 tuntia. Mutta en käsitä, miksi se aloittaa sen jälkeen? Onko se sitten tylsistymistä tai yhtäkkistä hoksaamista, ettei äiskä olekaan tullut vielä takaisin?

• Seisoose

Hihnassa kävely on itse asiassa nuorelle koiralle yllättävän vaikeaa oppia. Et voi vaatia siltä hihnakäyttäytymistä koska tuon ikäinen ei sitä vielä ole oppinut. Opettele ensin sisällä muutama metri ja kun koira hoksaa mitä haluat niin sitten pidempään ja vasta sitten ulos. Noin pieni ei kovin kummoisia lenkkejä vielä tarvitsekaan.

Tuon ikäinen on kyllä usein koko ajan lahkeessa kiinni ja nappaa naskalinsa ranteeseen kiinni kun koetat irroittaa. Tuota melkein joutuu jonkin aikaa vain sietämään, koska kuuluu ikään. Kolinapurkki ja selättämiset on kohtuuttoman vakavia seuraamuksia, en suosittele tuon ikäiselle. Mieluummin vain itsevarmasti ja rauhallisesti jätät huomiotta.

Jatkuva vinkuminen voi olla hermostoperäistä.

• jbhk

Voisit aloittaa hihnassakävelyharjoitukset varhain aamulla tai myöhään illalla, kun ulkona on varsin autiota ja pentukin toivottavasti vähän pöppörössä eikä niin sata lasissa pyrkimässä joka suuntaan. Mun oli helpompi saada pentu keskittymään kävelyyn tosi lyhyellä metrisellä hihnalla, pitemmän päässä meni sahailuksi. Muutama sata metri on jo ihan hyvä harjoituslenkki noin pienelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4148
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3087
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe