Hei! Käyn aikuislukiota ja opiskelut alkaa olla siinä vaiheessa että suunnittelen jo kirjoituksia. Haluaisin kirjoittaa syksyllä ruotsin (lyhyt) alta pois ja loput sitten keväällä tai viimeisimmät vielä sitä seuraavana syksynä. Nyt kuitenkin alkuinnostuksen jälkeen arveluttaa hieman pärjäänköhän ruotsin kirjoituksissa jo syksyllä.
Kävin ruotsin 5 pakollista kurssia edellisvuonna, eli viimeisen pakollisen kurssin suoritin viime keväänä. Sen jälkeen jouduin töiden takia pitämään vähän taukoa opiskeluista, mutta nyt olen taas palannut koulun penkille. En ole tässä vuoden aikana tajunnut edes kertailla ruotsin juttuja (en edes ajatellut tuolloin että kirjoittaisinkin ruotsin) muuten kuin että ruotsinkielisiä ohjelmia on tullut sentään vähän katsottua joiden olen huomannut ainakin kehittävän hieman kuullun ymmärtämistä, ja lisäksi olen myös lueskellut välillä ruotsinkielisiä blogeja ja esim. aftonbladetin uutisia netistä ym.
Tässä kevään viimeisessä jaksossa on nyt ruotsin syventävä kurssi meneillään (RUB7) , jolle osallistuin, selailin ennen kurssin alkua kielioppia läpi ja vähän jotakin tekstikirjaa ja asiat tuntuvat onneksi sentään olevan vielä muistissa ihan hyvin, kun niitä vähän palautteli mieleen, eli asiat eivät missään nimessä tuntuneet heprealta. Sain noista pakollisista kursseista lähinnä kaseja, yhden seiskan 4.kurssista tosin ja sitten 1.kurssista ysin.
Tuon syventävän kurssin lisäksi voin osallistua kesällä parin viikon intensiiviselle abikurssille. Ensinnäkin riittääköhän nämä kurssit siihen että pärjäisin niiden avulla kirjoituksissa? Ja jos aloitan lukemisen kirjoituksiin jo nyt, luuletteko että ehdin sisäistää kaiken tarvittavan ennen syksyn yo-koetta? Onko järkevää kirjoittaa ruotsi nyt alta pois kun se on vielä suht tuoreessa muistissa, vai käyttää mieluummin koko seuraava lukuvuosi aina kevääseen saakka siihen ruotsin kertailuun ja kirjoittaakin se vasta sitten?
Toki käyn juttelemassa myös opon kanssa, mutta olisi kiva kuulla täältäkin mielipiteitä!
Kannattaako minun kirjoittaa syksyllä ruotsi vai ei?
4
2823
Vastaukset
- pkokk
Meiän ruotsin opettaja ainakin suositteli kirjoittamaan ruotsin vasta keväällä, koska kuulemma noilla pelkillä pakollisilla ei pärjää hyvin vaan kannattaa myös käydä noita syventäviä. Keväällä on myös alemmat pisterajat ja myös meidän enkun opettaja suositteli kirjoittamaan kielet vasta keväällä.
Etkö voisi kirjoittaa, vaikka jonkin reaalin alta pois? - joskus kirjoittanut
Vaikka "tuoreesta muistista" on yleisesti helpompi kirjoitella (aineesta riippumatta), niin suosittelen myös syventäviä kursseja - jos vaan suinkin on mahdollisuutta osallistua sellaisille. Kielissä kannattaa panostaa myös kuunteluun, myös yleinen sanavarasto / kirjoitustaito olisi erittäin hyvä asia. ;)
Opiskeletko mitä muuta / aiotko kirjoittaa mitä muuta ruotsin lisäksi? Voisi olla ehkä helpompi kirjoittaa syksyllä esim. äidinkieli ja esim. matematiikka tai joku reaaliaine kuin vieraita kieliä. - alkup..
Kiitos vastauksista teille! Olen siis nyt juuri aloittanut yhden syventävän, eli tosiaan tuon RUB7 kurssin jonka käyn siis loppuun, ainoa toinen (RUB7:n lisäksi) syventävä kurssi mitä koulussani on tarjolla on ruotsin suullinen kurssi eli RUB6, sen lisäksi että tietysi abikurssi järjestetään myös, mutta itsehän siis käyn sen nyt kesällä intensiivisenä 2 viikon kurssina (kestoltaan 30h yhteensä kuitenkin). Eli ainoastaan suullinen kurssi jäisi minulta puuttumaan, onko se siis todella niin välttämätön että mieluummin siirtäisin kirjoituksia kevääseen sen takia etten sitä ehdi ennen kirjoituksia käydä?
En aijo kirjoittaa syksyllä muita aineita ruotsin lisäksi, loput vasta myöhemmin. Muita aineita en voi nyt kirjoittaa, sillä osasta en ole vielä ehtinyt suorittaa vikoja kursseja saati käydä syventäviä/soveltavia kursseja. Voih, onko ruotsin kirjoittaminen tosiaan niin hankala homma että mieluummin se pitäisi siirtää kevääseen? :/ Lisää olisi kiva kuulla mielipiteitä, mutta eihän siinä auta tietysti muu kuin odottaa ensi kevääseen jos todella niin on parempi! - abina93
Itse kirjoitin syksyllä kielet pois koska koin ne itselleni helpoiksi aineiksi, kirjoitin siis lyh. ruotsin ja englannin. Koe sinäänsä ei ollut vaikea, mielestäni opettajat ainakin meillä olivat hieman suurennelleet kokeen vaikeustasoa. Minä kävin kaikki syventävät kurssit, ja niistä tullut sanasto oli tärkeää kirjallisessa osassa, etenkin lyhyissä kirjoitelmissa, joissa aihe on usein hyvin spesifinen, ja pisteitä on helppo menettää sanastovirheistä. Itse kokeeseen en lukenut yhtään, kuuntelin kesätöissä joka päivä radio x3M:iä eli ruotsinkielistä radiota, jonka ansiosta kielikorvani kehittyi, ja kokeessa oli helpompi vastata rakennekysymyksiin. Molemmista aineista sain L:ät lukematta. Kokeista ei tarvitse stressata, mutta parhaiten pärjää kun voi luottaa omaan osaamiseensa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 273827
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5422782Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial542313Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2172292Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131839Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191560Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip561541- 971419
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631294Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951224