Kansainvälinen perintötilanne.

Musta tuntuu

Hei,

Kun isoäidiltäni jää perintöä, jakajina on 4 sisarta. Yksi näistä sisarista olisi isäni, joka kuitenkin on jo kuollut. Minä olen ainut elossa oleva lapsi Suomessa.

Isälläni on Thaimaassa 2 täysi-ikäistä ottotytärtä. Käsittääkseni adoptio on laillinen ainakin Thaimaan lainsäädännön mukaan. En tiedä onko adoptio laillinen Suomessa.

Jos siskopuoleni ilmoittautuvat vaatimaan että mummin perinnön 1/4 osa täytyy jakaa isäni lasten kesken, mitkä on minun mahdollisuuteni kiistää asia? Onko riittävä jos isäni suomalaisessa virkatodistuksessa ei ole siskopuoliani mainittu? Osaisiko joku neuvoa?

Kiitos.

6

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+1

Perukirjan sukuselvitykseen tarvitaan isästä katkeamaton virkatodistusketju 15-vuotiaasta isäsi kuolemaan asti. Jos isäsi vakinainen asuinpaikka on ollut Thaimaa, niin sieltä myös virkatodistus, jossa lapset sitten varmaankin näkyvät. Perimysoikeus heillä käsittääkseni on.

• Musta tuntuu

Kiitos kommentista,

Isäni muistaakseni piti vakituisen asuinpaikan aina Suomessa (kesät Suomessa kesämökillä), eikä suomalaisessa virkatodistuksessa siskopuoliani kyllä näy.

Jos Thaimaasta esitetään perunkirjoitukseen paikallista virkatodistusta, jossa siskopuoleni on ilmoitettu lapsiksi, niin tälläisen paperin saa sieltä kyllä ostamalla. Tulisin kyllä kiistämään sen, että adoptio olisi laillinen myös Suomessa siten että se oikeuttaisi perimään Suomesta. Kartoitan vaan mahdollisuuksiani ja siksi kyselen jos joku osaisi neuvoa.

Siskojeni suku (mukaan lukien isäni Thaimaalainen vaimo) sai aikoinaan kaiken Thaimaaseen isältäni jääneen huomattavan omaisuuden. Mutta veikkaan jos suku haistaa, että Suomesta olisi taas mahdollisesti jonki ndokumentin esittämällä tulossa lisää rahaa, niin ne ainakin yrittävät.

Mielestäni siskopuolillani ei ole enää edes moraalista perintöoikeutta, mutta heillä voi olla juridinen perintöoikeus.

• 13+8
        Musta tuntuu kirjoitti:

Kiitos kommentista,

Isäni muistaakseni piti vakituisen asuinpaikan aina Suomessa (kesät Suomessa kesämökillä), eikä suomalaisessa virkatodistuksessa siskopuoliani kyllä näy.

Jos Thaimaasta esitetään perunkirjoitukseen paikallista virkatodistusta, jossa siskopuoleni on ilmoitettu lapsiksi, niin tälläisen paperin saa sieltä kyllä ostamalla. Tulisin kyllä kiistämään sen, että adoptio olisi laillinen myös Suomessa siten että se oikeuttaisi perimään Suomesta. Kartoitan vaan mahdollisuuksiani ja siksi kyselen jos joku osaisi neuvoa.

Siskojeni suku (mukaan lukien isäni Thaimaalainen vaimo) sai aikoinaan kaiken Thaimaaseen isältäni jääneen huomattavan omaisuuden. Mutta veikkaan jos suku haistaa, että Suomesta olisi taas mahdollisesti jonki ndokumentin esittämällä tulossa lisää rahaa, niin ne ainakin yrittävät.

Mielestäni siskopuolillani ei ole enää edes moraalista perintöoikeutta, mutta heillä voi olla juridinen perintöoikeus.

Jos vakinainen asuinpaikka on ollut Suomessa, niin ei tarvitse mitään thaimaalaista virkatodistusta. Isäsi olisi kaiken järjen mukaan pitänyt rekisteriöidä adoptio myös Suomessa, kun kerran täällä asui.

• 29

Eikö olisi mielenkiintoista esimerkiksi hyväksyä isäsi valinta ja tutustua
      tyttöihin, tavallaan sisariasi ? Ihminen on arvokas.

• Musta tuntuu

Kiitos myös tästä kommentista,

Olen kyllä hyväksynyt isäni kaikki ratkaisut. Olen myös osallistunut siskojeni kasvatukseen ja elämään, asuessani -90 luvulla Thaimaassa heidän luonaan. Olen muutama vuosi sitten viimeksi ollut heidän luonaan kylässä.

Asiat ja ihmiset kuitenkin muuttuvat ajan saatossa. Ajattelutapa tuossa maassa eroaa aika ajoin hyvin paljon meikäläisestä. Joskus voi ylittyä myös kohtuuden raja ja silloin asiat täytyy ottaa asioina.

Minulla on jo omiakin lapsia, joita minun on ajateltava.

• Lakisanoo

Thaimaalaisten ottolasten täytyy tehdä hakemus Helsingin hovioikeudelle adoption vahvistamisesta Suomessa. sen jälkeen, jos adoptio vahvistetaan Suomessa, heillä on perintöoikeus. Muussa tapauksessa ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5425
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2246
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1830
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      145
      1761
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1555
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      30
      1467
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1358
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1107
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1078
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      213
      963
    Aihe