pyykinpesu, muiden reaktiot sairauteen

naass

Sairastan pakko-oireista häiriötä johon lääkitys (ei auta kovin hyvin) ja terapia.
Onko muilla pyykinpesuun liittyviä pakko-oireita? jos esim jokin menee "väärin" pitää pestä pyykit uudelleen. jos pyykit koneesta tultaessa koskevat johonkin "likaan" pitää pestä uudestaan. tiettyjä pyykkejä ei saa pestä keskenään missään tapauksessa (enkä nyt puhu pyykinväristä :D). pesuainetta pitää annostella juuri "oikea" määrä. kerran annostelin _mielestäni_ liikaa jolloin pesin pyykit uudestaan. ehdottomasti pesen uudestaan jos pyykit tippuvat lattialle kun otan koneesta. kärsin myös käsien pesusta ja tarkistelusta.

ja sitten toinen asia, miten muut ovat suhtautuneet sairauteenne? tuntuu, ettei esim sukulaiset ja perheenjäsenet ymmärrä, vaan suuttuvat oireista sanovat tyyliin "sun pitää lopettaa toi" "älä taas jaksa tota!" "miksi teet elämästäsi vaikeaa" Itkettää, kun tuntuu ettei saa mitään tukea. ihan kuin näitä huvikseni tekisin.

10

1628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laakso...

oletanko oikein että alusvaatteita ei saa pestä muu pyykin kanssa?
      Tai no pakkoneurootikkona mietin tässä että kyllä sitä muitakin variaatioita tulee mieleen, vain oma pää on rajana.

Sinänsä ei juuri pyykin pesuun liity ongelmaa, ovet, hellat, kahvinkeitin ja lukemattomat muut asiat ovat ongelmallisia.

Itsellä on vielä paha lapsuudentrauma ja kaikki siihen littyvät asiat tuottavat ahdistusta, tähän on vielä kietoutunut tämä minun pakkoneuroosi joten siinä on sellainen soppa jota ei tiedä mitenkä lusikoisi.

• Anonyymi

Romanit pesee joka vaatteen erikseen.

• Kiltti kiusattu

Hei naass! Toivottavasti luet tämän, vaikka omasta kirjoituksestasi onkin jo aikaa. Mulla alkoi pakko-oireinen häiriö työpaikkakiusaamisesta johtuneesta äärettömästä ahdistuksesta. Ajatukset oli yhtä mössöä ja yhtenä päivänä huomasin laskevani numeroita päässäni, jotta pystyisin edes jotenkin toimimaan. Laskeminen on vieläkin olemassa, mutta se ei ole niin iso ongelma kuin muille näkyvät pakko-oireet eli käsien pesu melkein joka välissä ja moneen kertaa saippualla, kunnes ovat omasta mielestäni täydellisen puhtaat. Mulla myös toi pyykinpesu on mennyt hankalaksi... Huomaan,että nykyään pesen omat ja avopuolison vaatteet eri koneellisissa, pyykit pitää ravistaa pölyistä ennen koneeseen laittoa ja jos tosiaan jokin asia menne prosessissa "väärin", niin pyykit on pakko pestä uudelleen. Onneksi en ole sitä tehnyt monesti, mutta jos vaikka sukka tippuu "likaiselle" lattialle niin saa mielensä kanssa oikein taistella, että pystyy sen silti laittamaan kuivumaan telineelle. Sama myös "puhtaan" sängyn petaamisessa; kädet pitää olla täydellisen puhtaat ennen kuin voin petaa sängyn niin kuin myös puhdasta pyykkiä laittaessa kuivumaan. Noihin menee ihan mielettömästi aikaa,kun koko ajan saa jynssää käsiä ja jos esim.puhelimeen vastaa välissä, niin kädet on pestävä uudestaan...
      Järki sanoo, että on ihan sairasta eikä ole normaalia käyttäytymistä, mut silti en pysty sitä hallitsemaan. Kärsin myös tarkistelusta, varsinkin ovet ja korkkien sulkeminen on niin prkl:en hankalaa. Niihin joutuu ihan tosissaan keskittymään, jotta täysin uskon, että kiinni on ja pysyy. "Normaalista" ihmisestä nämä kuulostavat ja näyttävät aivan hulluilta pakko-oireilta. Ja itsekin tiedostan, ettei niissä ole mitään järkeä ja hankaloittavat vaan omaa ja välillä muidenkin elämää.

Masennuksesta, ahdistuksesta ja pakko-oireista olen kertonut vain avopuolisolle, vanhemmille, pikkuveljelle ja kahdelle kaverille, joista toinen lukee mua niin hyvin, että arvasi asioiden olevan pahasti pielessä. Kaikki ovat suhtautuneet hyvin. Äiti ja avopuoliso ovat ehkä ainoat jotka ymmärtävät oikeasti miksi teen näitä. Varsinkin äiti, joka on muutenkin maailman paras ja otti myös selvää kyseisistä mielenterveyden ongelmista ja tietää mistä ne ovat saaneet alkunsa. Totesin itsekseni, että muille en halua kertoa, koska kaikilla ei riitä ymmärrystä eikä tietoa näistä asioista, vaan seurauksena voi olla vain mun tekemisten "kyttäämistä" ja sitten alkaa tuntua, että teen kaikki asiat oudosti eikä yhtään pysty rentoutumaan ja yrittää olla "normaalisti".
      Noi kommentit, joita kerroit muiden sanoneen sulle, ovat ihan selkeästi tietämättömien ihmisten puheita. Ne sattuu. Ihmiset, jotka eivät tiedä asiasta (siis hankkineet tietoa tällaisista ongelmista), eivät vaan ulkopuolisina ymmärrä miksi esimerkiksi peset käsiäsi kymmenenteen kertaa vaikka ovat jo ihan putipuhtaat. He eivät ymmärrä syytä käyttäytymiseen ja pakkotoistoon.

Mulla meni elämä pikkuhiljaa masennuksen, ahdistuksen ja pakko-oireiden takia niin syvälle, että mietin itsemurhaa monesti. Oli niin ahdistava olo kun mitään ei saanut tehtyä, ajatukset eivät pysyneet koossa ja vielä töissä tuli koko ajan paskaa niskaan.
      Päätin hakea apua ja sain sitä. Menin julkiseen terveydenhuoltoon, josta varasin lääkäriajan. Sain taistella ja viimeisillä voimilla tutkia ja vaatia asioita, jotta sain oikeanlaista hoitoa. Lopulta onneksi pääsin juttelemaan psykiatriselle sairaanhoitajalle, joka otti minut vakavasti ja passitti psykiatrille. Tällä hetkellä olen syönyt Sepramia (sitalopraami) 6 kk ja nyt annos nostettu 60mg:aan. Mieliala on parempi ja toimintakyky myös vähän parempi, mutta pakko-oireista en vielä ole päässyt eroon. Väsyneenä, nälkäisenä tai stressaantuneena ahdistus ja pakko-oireet pahenevat todella paljon.
      Toivottavasti sait tästä tekstistä edes jotain hyötyä. Olisi mukava kuulla sinusta ja oireistasi lisää tällä palstalla.
      t: Liian kiltti kiusattu

• pakko pestä

Mulla on ihan samat jutut kuin sulla. Pyykit pitää pestä ns. kunnolla ja etenkin huuhdella kunnolla, yhden koneellisen takia kone on päällä yleensä 4-5 tuntia. Missään nimessä pyykit eivät saa koskea mihinkään kun laitan ne kuivumaan eivätkä varsinkaan pudota lattialle. Käyn aina suihkussa (kesto n. 2 tuntia) ennnekuin laitan pyykit kuivumaan, jotta olen itsekin puhdas enkä likaa juuripestyjä pyykkejä. Voitte kuvitella kuinka kauan yhden koneellisen pesu ja viimein kuivumaan laittaminen kestää (n. 5- 7 tuntia).

Käsiä pesen myös runsaasti ja pitkään, vältän koskemasta tiettyihin asioihin/esineisiin ym. muuta monimutkaista.

Tätä ei tosiaan kukaan ymmärrä. Kertomasi kaltaiset kommentit satuttavat ja turhauttavat todella kun keltään ei saa tukea eikä kukaan tunnu edes yrittävän ymmärtää tuomitsemisen sijaan.

Lääkitys ei ole mulla auttanut tähän, psykiatrilla käyn kerran viikossa.

• diagnoosi on

niiiin tuttua...muutama vuosi sitten oli just tuota...nyt lääkityksellä kurissa, mutta tunnistan sairauteni päivittäin.....ps. puhkesi työpaikkakiusaamisepisodin aikana...

• oireinen

Todella tuttua juttua...diagnoosin sain vuonna 2006, kun olin raskaana, synnytyksen jälkeen helpotti hieman, kun lääkitys saatiin kohdilleen...mutta edelleen tunnistan oireet itsessäni, vaikka ei ikään kuin haittaa normaalia elämää? Kädet ovat tosi rikki runsaasta pesemisestä jne., desinfiointipyyhjeet kulkevat laukussa...

• oireinen

ja työpaikkakiusaamisen seurauksena.....:(

• Kiltti kiusattu
        oireinen kirjoitti:

ja työpaikkakiusaamisen seurauksena.....:(

Hei Oireinen!
        Saanko kysyä mikä lääke ja millä annoksella sulla oli/on käytössä?
        Itselläni on Sepram 60mg,joka on pääosin kyllä auttanut masennukseen, muttei juurikaan ahdistukseen ja pakko-oireisiin.
        Elämä alkaa olla helvettiä, kun tuntuu, ettei mikään vähennä mm.käsien pesua...
        Pitkä sairasloma takana ja onneksi vielä vähän edessäkin, mutta töihin meno tuntuu silti mahdottomalta ajatukselta ahdistuksen ja pakko-oireiden vuoksi.

• oireinen
        Kiltti kiusattu kirjoitti:

Hei Oireinen!
        Saanko kysyä mikä lääke ja millä annoksella sulla oli/on käytössä?
        Itselläni on Sepram 60mg,joka on pääosin kyllä auttanut masennukseen, muttei juurikaan ahdistukseen ja pakko-oireisiin.
        Elämä alkaa olla helvettiä, kun tuntuu, ettei mikään vähennä mm.käsien pesua...
        Pitkä sairasloma takana ja onneksi vielä vähän edessäkin, mutta töihin meno tuntuu silti mahdottomalta ajatukselta ahdistuksen ja pakko-oireiden vuoksi.

vasta huomasin viestisi....mulla Seronil 60 mg...tulen toimeen pakko-oireiden kanssa näin normisti.... en ole töissä tällä hetkellä.....mutta oluella helpotan oloani päivittäin....:( eli ei kai kovin hyvin mene....

• Anonyymi

Ocd

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      42
      4905
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      18
      3646
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      69
      3443
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      101
      2798
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      86
      2670
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2620
    7. Anteeksi T

Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      16
      1693
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1536
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      201
      1428
    10. Harmittaako että

Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      152
      1311
    Aihe