Määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanominen

Töihin muualle

Voiko määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanoa ja mitä siitä seuraa? Muutin asuntoon 1.3. ja minulla on 12kk määräaikainen vuokrasopimus. Sitten menetin yllättäen työni (työpaikka sijaitsi nykyisen asunnon vieressä ja jatkosopimus oli luvattu useaan otteeseen, mutta kun menin allekirjoittamaan sopimusta, yritys oli juuri menettänyt isoimman asiakkaansa, eikä sanaa voitu siksi pitää) ja pitkään haettuani, sain lopulta työtarjouksen toiselta paikkakunnalta ja haluaisin ehdottomasti ottaa sen vastaan. Olen yrittänyt etsiä alivuokralaista asuntoon, mutta en ole vielä löytänyt ketään. En todennäköisesti ole edes palaamassa toiselta paikkakunnalta enää takaisin, joten voisiko nykyisestä vuokrasopimuksesta päästä esimerkiksi sopimussakon maksamalla eroon? Jos voi, miten sopimussakon suuruus määräytyy? Voinko esimerkiksi kuitata sen 2kk vakuuksillani? Ja saako asiasta jonkin merkinnän luottotietoihin tms.? Huomenna minun pitäisi vahvistaa, otanko työpaikan vastaan vai en, joten toivon pikaisia vastauksia. Vuokranantajaa en ole koskaan nähnytkään, vaan välittäjä hoiti vuokraamisen näytöstä avainten luovutukseen asti, joten en viitsi yrittää soittaa ja neuvotella vuokranantajan kanssa ennen kuin tiedän varmuudella mitä sanoa. Mies on kyllä tietojeni mukaan rikas ja omistaa useita kiinteistöjä, joten hänen taloutensa ei varmaan kaatuisi siihen, jos vapauttaisi köyhän opiskelijan vuokrasuhteesta ennenaikaisesti.

14

12688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100-4

      "en viitsi yrittää soittaa ja neuvotella vuokranantajan kanssa"...

      Voi jesus sentään, sanon minä.

      • Töihin muualle

        Tuoko oli neuvosi. Kiitos vaan. Luonnollisesti on aika vaikeaa soittaa ihmiselle, joka ei ole missään vaiheessa halunnut tavata sinua tai tutustua sinuun, vaan on antanut kaiken lakimiesasunnonvälittäjänsä hoidettavaksi. Ja ainakin ilman lakipykälien alustavaa tuntemista, saattaa syntyä luottamuspulaa tms., enkä halua myöskään saattaa vuokranantajaa hankalaan tilanteeseen, eikä hän edes välttämättä itse tunne lakipykäliä kovinkaan hyvin. Olisi kiva ainakin tuntea omat vaihtoehtonsa ennen kuin tarttuu puhelimeen ja alkaa esittää hankalan oloista asiaansa - etenkin kun vuokrausaikaa on tosi paljon vielä jäljellä eli olen tuore vuokralainen.


      • Anonyymi
        Töihin muualle kirjoitti:

        Tuoko oli neuvosi. Kiitos vaan. Luonnollisesti on aika vaikeaa soittaa ihmiselle, joka ei ole missään vaiheessa halunnut tavata sinua tai tutustua sinuun, vaan on antanut kaiken lakimiesasunnonvälittäjänsä hoidettavaksi. Ja ainakin ilman lakipykälien alustavaa tuntemista, saattaa syntyä luottamuspulaa tms., enkä halua myöskään saattaa vuokranantajaa hankalaan tilanteeseen, eikä hän edes välttämättä itse tunne lakipykäliä kovinkaan hyvin. Olisi kiva ainakin tuntea omat vaihtoehtonsa ennen kuin tarttuu puhelimeen ja alkaa esittää hankalan oloista asiaansa - etenkin kun vuokrausaikaa on tosi paljon vielä jäljellä eli olen tuore vuokralainen.

        Ei näitä asioita kannata täällä kysellä(tämä tulee vuosia myöhässä)
        Neuvoni ota yhteyttä ilman muuta vuokrafirmaan tai omistajaan,kyllä ymmärtää. Maksat sopimis sakon ja vuokraisäntä hakee uuden tilalle..


    • Näin

      Määräaikaista vuokrasopimusta ei voi purkaa kuin sopimalla vuokranantajan kanssa tai irtisanoa käräjäoikeuden luvalla (luvan saaminen kestänee paikkakunnasta riippuen useitakin kuukausia. Eli ensin haet käräjäoikeudelta luvan irtisanoa määräaikaisen sopimuksen, sen jälkeen irtisanot asunnon, jolloin tietenkin normaali kuukauden irtisanomisaika).

      Puhuit myös alivuokraamisesta, mutta kyseessä olisi jälleenvuokraaminen, koska et itse siis asu asunnossa. Usein jälleenvuokraaminen ilman vuokranantajan kirjallista lupaa on kielletty.

      Eli nyt luuri käteen ja neuvottelemaan asiasta vuokranantajan kanssa. Ehdota esim., että maksat vuokran siihen asti, kunnes asuntoon on aktiivisesti markkinoiden löytyy uusi asukas (toivottavasti asut alueella, johon löytyy helposti vuokralainen). Ihan vain mielenkiinnosta; miksi tehty määräaikainen sopimus alun alkaenkaan?

    • Töihin muualle

      Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kysyin jo sopimusta allekirjoittaessani välittäjältä, että onko alivuokraaminen kielletty, mutta hän sanoi, ettei ole, vaan vain jälleenvuokraaminen on, ja kyseessä on varatuomari, joka on ollut työssä 30 vuotta. Puhuimme silloin siitä, että mitä voisin tehdä asunnon kanssa, jos menisinkin kesätöihin muulle paikkakunnalle, enkä itse asuisi asunnossa. Muistan keskustelun kuin eilisen päivän ja olen siis 100% varma muistamastani. Olen asunut kymmenissä vuokra-asunnoissa, eikä kukaan ole kieltänyt alivuokrausta ja aina olen asian varmistanut ennen sopimuksen allekirjoittamista. Alivuokrauksen kieltäminen vielä tästä puuttuisikin. En olisi edes allekirjoittanut sopimusta, joka kieltää alivuokraamisen. Se olisi jo tosi epäinhimillinen sopimus. Olen ollut aikonani itse vuosia vuokranantajana ja en ikinä pidättelisi vuokralaista väkisin asunnossa tai kieltäisi alivuokraamista. En haluaisi pilata kenenkään elämää. Jos välittäjä olisi asiassa sekoillut ja johtanut siten minua harhaan ilman että olen itse sitä voinut tietää, vuokraisin vaikka pimeästi niin rumalta kuin se kuulostaakin. Ei omistajaa muutenkaan kiinnosta kuin vuokra. Määräaikaisen sopimuksen vaati omistaja, eikä paikkakunnan vuokramarkkinoilla muita silloin ollut tarjolla (toistaiseksi voimassa olevat sopimukset alkavat olla harvinaisuuksia), ja tosiaan kuvittelin silloisen työni vielä jatkuvan vuosia. Minulla oli aiemman asuntoni suhteen sellainen tilanne, että siitä oli pakko päästä pois nopeasti. Naapurit häiriköivät, patterit eivät toimineet ym. Nykyiseen asuntooni olisi kyllä varmaankin helpompi löytää vuokralainen, jos voisin tarjota asuntoa vuokralle omistajan puolesta, enkä siis joutuisi tarjoamaan esim. 3kk pätkää jollekin, vaan mahdollisuuden asua niin pitkään kuin mahdollista.

      • saa alivuokrata

        Ei alivuokraamista voi kieltää, vuokralaisella on oikeus vuokrata enintään puolet asunnosta ja riittää että ilmoittaa asiasta vuokranantajalle.


    • Töihin muualle

      Kysymyksessä on siis 29 neliön yksiö, jossa on yksi iso huone. Jos alivuokraaminen tarkoittaa puolikkaan antamista toisen käyttöön niin en ymmärrä miten tässä voisi asua kaksi toisilleen tuntematonta, kun puolisoa ei ole ja kavereilla on omat asunnot. Jos vuokraan asunnon tavaroideni kanssa, onko se silloinkin jälleenvuokrausta. Jokatapauksessa, jos en muuta tästä oppinut niin sen, ettei enää ikinä vuoden määräaikaista vuokrasopimusta...Jostain muuten luin, että toiselle paikkakunnalle muuttaminen olisi riittävä peruste irtisanomiseen, mutta tässäkin täytyy ilmeisesti mennä neuvottelun kautta. Voisipa edes laittaa sähköpostia tuntemattomalle, mutta kultalusikka suussa syntyneen ei tarvitse käyttää sähköpostia.

      • Näin

        Toiselle paikkakunnalle muuttaminen esim. töiden perässä on riittävä peruste, mutta kuten aiemmassa viestissä kerroin, tulee lupa irtisanomiseen silti hakea käräjäoikeudelta, vasta sitten voit irtisanoa sopimuksen (kk:n irtisanomisajalla). Eli pitkähkö prosessi.


      • vuokrat maksatta....
        Näin kirjoitti:

        Toiselle paikkakunnalle muuttaminen esim. töiden perässä on riittävä peruste, mutta kuten aiemmassa viestissä kerroin, tulee lupa irtisanomiseen silti hakea käräjäoikeudelta, vasta sitten voit irtisanoa sopimuksen (kk:n irtisanomisajalla). Eli pitkähkö prosessi.

        Aika typerä vuokranantaja jos ei sovi nopeammsta lähdöstä. Ainahan on sekin vaihtoehto että vuokralaien vain yksinkertaisesti jättää vuokransa maksamatta...


    • MarttiKolo
    • päivystävä dosentti

      Tässä viestiketjussa on pohdittu sekä jälleenvukrausta että alivuokrausta.

      Alivuokrausta ei voi vuokralaiselta kieltää. Alilvuokraus tarkoittaa tilannetta jossa vuokralainen itse asuu asunnossa ja vuokraa osan asunnosta jollekin toiselle.
      Yksiötä saatetaan katsoa sellaiseksi asunnoksi jota ei voi jakaa.

      Jälleenvuokraus taas tarkoittaa tilannetta jossa vuokralainen vuokranantajalta luvan saatuaan vuokraa koko asunnon jollekin toiselle. Ilman lupaa asuntoa ei saa jälleenvluokrata.

      Voiko vuokralainen siis tehdä mitään?
      Ja vastaus on ylläty yllätys kyllä.

      Tässä tapauksessa kysymykseen tuleekin mahdollisesti asunnon tilapäinen luovuttaminen joka ei ole sama asia kuin jälleenvuokraus. Ja kaikkia joita asia kiinnostaa kehoitan etsimään huoneenvuokralaista pykälän 18.

    • Lakiiiiiimies

      Ottakaapas huomioon se, että vaikka sopimus purettaisiinkin oikeuden päätöksellä se ei poista vahingonkorvausvelvollisuutta, mikä on maksimissaan sopimusajan jäljellä oleva saamaton vuokra vuokralaiselta.

      Kannattaa siis aina yrittää sopia asiaa eikä lähteä omin päin hakemaan oikeuden päätöksiä.

    • Vapaa valinta

      Pitää asua muutama vuosi ulkomilla ja hakea sen maan kansalaisuutta, muuttaa sitten takaisin Suomeen, mennä sossuun ja puhua huonosuomi, saa tehdä mitä haluaa koska ei ymmärrä suomea eikä tämän maan tapoja, jos tulee rahallisia tappioita tai tarvitsee kodinsisustusta ja koneita ne saa sossusta, asunnon saa aina ja äärimmäisen mielistelevää ja hyvää kohtelua, terveyskeskuksiin ei tarvitse mennä koska saa yksityisen lääkärin ja parhaan mahdollisen avun, ruokaa ostetaan kukkurakärryllisiä ja ne viedään taksilla kotiin jne. Onko tämä totta vai tarua,sitä sietää miettiä ja eri toten kansanedustajien pitäisi nähdä tämä vinoutunut suuntaus ja ottaa oppia historiasta. Omien kansalaisten polkeminen johtaa aina lopulta katastrofiin, jo se että se on ihmisten puheissa arkipäivää on hälyttävää koska ihmisiä tulee kohdella tasa-arvoisesti kaikissa virastoissa, myös suomalaisia vaikka: "kateus viekin kalat vedestä", sanoo sananlasku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2752
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      248
      2713
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2376
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      203
      1861
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1244
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe