Ämmän voimalaitoksella muikun "lippominen"

muikutta jäänyt

Lippoaminen, mitä se on?

Lippoamisessa pyyntiväline on pitkän varren päässä oleva ohuesta verkosta kudottu haavi eli lippo, jota kuljetetaan myötävirtaan joen pohjan tuntumassa. Kalan uidessa virtaa ylös se ui lippoon. Lippoajan on tunnettava joen pohja erittäin hyvin. Vielä tänäkin päivänä lipotut kalat jaetaan lippoajien kesken entisajan rituaalein. Lippoamista käytetään myös kuoreen pyynnissä. Siian lippoaminen perustuu pohjan tuntemiseen: lipon on kuljettava aivan pohjan tuntumassa osumatta kuitenkaan siihen.

Ämmän voimalaitoksella on omalaatuinen porukka, jolla ei ole hyviä tapoja kalastaa voimalaitoksen alajuoksulla. Padosta noin 100 m oleva kivi on ottopaikka muikulle. Luvansaa 10 eurolla. On kummallista miten yhet ja samat henkilöt "vahtivat" kalliokiveä kuin omaansa. Kalastukseen pitäisi tehdä säännöt!

Sääntö 1. Muikkuja kauhova ei olisi kivellä puolta tuntia kauempaa, jos paikalla on muitakin halukkaita haavimiehiä. Vai pitäisikö olla niin että yksi kauhaisu per henkilö, jos tulee saalista ja on jo jonossa muitakin halukkaita.

Yllä minun mielestäni tärkein sääntö. Laita lisää jos olet itse havainnut ongelmia.

46

3295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muikutta jäänyt

siis lippoaminen

• muikku mulle ja sul

Sinnehän pittää tehä laituri, tai ainakin kävelysilta mistä useampi saapi muihun pataan.

Siitähän tulisi turistirysä. eksoottinen kalapaikka taajamassa.

Siis tuumasta toimeen...

• Lippi Lippo

Edellinen lippoajahan voi livetä kiveltä kun haavin varsi vahingossa hipaisee.. No leikki leikkinä, lippoaminen kiellettävä niinkuin onkiminen ja pilkkiminen Suomussalmen pohjoisosissa muutamilla jokireiteillä on ensikesästä alkaen tehty.Vaarantaa paikallisen kalakannan.

• Näljänkäläinen
        Lippi Lippo kirjoitti:

Edellinen lippoajahan voi livetä kiveltä kun haavin varsi vahingossa hipaisee.. No leikki leikkinä, lippoaminen kiellettävä niinkuin onkiminen ja pilkkiminen Suomussalmen pohjoisosissa muutamilla jokireiteillä on ensikesästä alkaen tehty.Vaarantaa paikallisen kalakannan.

hiljaa...ei pidä suuttua jos joudut lopettamaan rosvokalastuksen suvantoalueiila.

• Lipon asemalta jäänyt
        Näljänkäläinen kirjoitti:

hiljaa...ei pidä suuttua jos joudut lopettamaan rosvokalastuksen suvantoalueiila.

Kaikki rahvaanhuvit kielletään. Mieluummin paistinpannulla kuin saukon ruokakätkössä märkänemässä.

• Vai vielä kaikki
        Lipon asemalta jäänyt kirjoitti:

Kaikki rahvaanhuvit kielletään. Mieluummin paistinpannulla kuin saukon ruokakätkössä märkänemässä.

kielletään...rahvaanhuvit...sekö se on rahvaanhuvia kun alamittakalanpenikkaa pannuun mättää ja ollaan ihan näljänkäläisenä siitä jos luontoelukka saalistaa...onhan se tietenkin iteltä pois mutta kuitenkin.

• Salukka

Ongelmana on myös lippoajien autojen pysäköinti. Autot ajetaan hurmoksessa miten sattuu ja jopa melkein ajoradalle jätetään hurmospäivänä auto. Monesti olen niitä mopollani väistänyt. Se on ajan kysymys, kun ensimmäinen siellä hukkuu. Ehkä jo tulevana kesänä. Pitkien haavien kanssa heilutaan ja helposti liukkaalta kiveltä humpsahtaa veteen. Virta on niin voimakas, jotta se vie kyllä ukon mennessään. Ei sinne mitään laituria tarvita. Jokainen on siellä omalla vastuulla ja jos sen laiturin sinne rakentaa, niin sitten on erilaiset turvajutut järjestettävä (kaiteet, suojaverkot, portti, ehkä jopa valvontakamera) Höpö höpö juttuja muutaman hurmiollisen ukon takia. Mielestäni yleisen turvallisuuden nimissä on lippoaminen kiellettävä välittömästi.

• neuvori

Selvää terroria.

• Yllätyksenä tuli tämä

Minulle entiselle Suomussamelaiselle tuli koko asia uutena esille. Voitte te ajatella laituria tehtäväksi sinne jos lippoamista voi hyödyntää esim.Viepperhauta tapahtuman yhtenä vetonaulana niinkuin pontikan keittoa on ehdotettu toisessa viestiketjussa. Muuten pyydettäköön muikut verkoilla järveltä.

• pieni veronmaksaja
        Yllätyksenä tuli tämä kirjoitti:

Minulle entiselle Suomussamelaiselle tuli koko asia uutena esille. Voitte te ajatella laituria tehtäväksi sinne jos lippoamista voi hyödyntää esim.Viepperhauta tapahtuman yhtenä vetonaulana niinkuin pontikan keittoa on ehdotettu toisessa viestiketjussa. Muuten pyydettäköön muikut verkoilla järveltä.

Kunnan pitää heti rakentaa riippusilta vastarannalle, olisi oikea turistirysä!

• elakeukko

Verkolla niitä muikkuja ennen pyydettiin, niitä tulikin sitten sankko tolkulla, eikä tarvinnu haaviloida joen rannalla

• muikut purkkiin

Tämä konsti on nopea ja muikut ei pehmene helteellä, kun käy jäitä kalatehtaalta.

Ei niitä kuitenkaan joka päivä saa aina ja silloinkin pitää olla voimalaitoksen juoksutus päällä.

Tuskin mattan odottaa että pääsen muikkuja nostamaan ja niitä purkittamaan sipulin kera...nam.

• glopalisaatio

Mitä se lapinjuntti täällä nälissää rääkyy ja ulisee. Tule etelään nuolemaan saappaitani niin saat voita illalla. Kyllä se sosiaaliturva pian loppuu.

• kajklajd

kateus vie kalatkin vedestä

• ddryuil

Jumalauta jos sitä lipomista ei lopeteta niin rupeaa luomi tummumaan... Saatana!!!!

• saama mies
        ddryuil kirjoitti:

Jumalauta jos sitä lipomista ei lopeteta niin rupeaa luomi tummumaan... Saatana!!!!

älä oo kateellinen hyvästä harrastuksesta.

• heti ja justiin

Parkkipaikka pitää heti rakentaa, sosiaalitilat, asianmukaiset kalankäsittelytilat baari ja ohjauskeskus josta saa tarvittaessa turpiinit auki eli suora yhteys herra vattenfallille. että nyt vesi liikkeelle.

Kaiteet ja muut turvallisuus jutut heti kans, tyhjenpäänkin on rahaa pantu kuten kauppakatun remonttiin ja jouluvaloihin...

• Poies ihmistenilimolta

Taian minä mennä kuitenni ahventa pilekkimään mehtälammilta.Saa olla rauhassa eikä kukaan tule tökkimään selekään että nyt on minun vuoro. Ja jos joku erehtyy soutelemaan kelekallansa samalle lammille niin minä nakkaan sukset alle ja hiihän seuraavalle rimmille.

• Taijjat olla
        Poies ihmistenilimolta kirjoitti:

Taian minä mennä kuitenni ahventa pilekkimään mehtälammilta.Saa olla rauhassa eikä kukaan tule tökkimään selekään että nyt on minun vuoro. Ja jos joku erehtyy soutelemaan kelekallansa samalle lammille niin minä nakkaan sukset alle ja hiihän seuraavalle rimmille.

varsinaenen mehtäsika?

• He he he ha ha haaaa..
        Taijjat olla kirjoitti:

varsinaenen mehtäsika?

Misthä arvasit? Kumarassa hiihthelen minä vain...

• muikku myös mulle

Kirjoitat asiaa. Ideasi on toteuttamiskelpoinen. Elinkeinoasiamieheen heti yhteys.

• harrastekalastaja

Kävin ELMOSSA

ämmässä, se liikehän on Keskuskadun ja Kiannonkadun kulmassa kyselemässä hintoja...

Kuvastosta löytyi hyviä haaveja 20:llä eurolla, siihen muikkuverkko 15 €, jatkovarsi noin 10 €, hieman omaa työtä. Koko komeus 50 €:lla ja eikun syömään.

Todella hyvä homma, tämä harrastus ja turistirysä. Ämmä uuteen nousuun.

• Marketista

Ei saa peljätä virranpyörteitä eikä tummana vellovaa vettä. Saattaa rueta huippaamaan ja putuaa virran pyörteisiin. Hakkeate muikut marketista. Nuottamiehet voi myös livetä avantoon. Olokoot muikut järvessä,ei pelota niin paljo kalastajien puolesta sitten.

• dgerger

OSA KOMMENTEISTA IHAN ASIALLISIA SITTEN ON NOITA PASKAN PUHUJIA / HAUKKUJIA

• Mehtälammilta

On suoraan sanottuna IHME jos kympillä saa jatkaa lippoamista. 100 e kohta kun siellä alkaa tungosta olla.

• hinta laskuun

Päin vaston, kun on paljo porukkaa niin hintahan laskee. Päästään samaan tuottoon isolla porukalla vaikka on 5€ hinta/kausi.

• josko sais purkkiin

Paljonko maksaa purkituslaite ja voiko sitä vuokrata?

Purkittaako ruokapuisto?

Hinta?

• 999

Purkittaa muikkuja voi ihan kotikonstein,ei siihen purkituskonetta tarvita.Peratut kalat lasipurkkeihin ladotaan kerroksittain sipulin kanssa.Suolaa,ketsuppia loraus.maustepippuria,tilliä ja ruokaöljyä loraus.Kansi kiinni ja lasipurkit uunipellille.Laitetaan kylmään uuniin ja n.125 lämpöä.Annetaan olla uunissa yön yli,vähän riippuu aika mistä kaloista tekee.Älä avaa kuumana.Ai että tämä on namia ruisleivän päällä !!

• josko sais purkkiin
        999 kirjoitti:

Purkittaa muikkuja voi ihan kotikonstein,ei siihen purkituskonetta tarvita.Peratut kalat lasipurkkeihin ladotaan kerroksittain sipulin kanssa.Suolaa,ketsuppia loraus.maustepippuria,tilliä ja ruokaöljyä loraus.Kansi kiinni ja lasipurkit uunipellille.Laitetaan kylmään uuniin ja n.125 lämpöä.Annetaan olla uunissa yön yli,vähän riippuu aika mistä kaloista tekee.Älä avaa kuumana.Ai että tämä on namia ruisleivän päällä !!

Kiitos, varmaan herkullista...nam.

• TB juristi

huomenna juoksutetaan vettä, sisäpiiri tieto...joko saa aloitaa lippoamisen.

• Syvänteessä 32m

Kohta koko Kianta tyhjä niin on vesi alhaalla jo valmiiksi. Muikun kutu epäonnistuu juuri juoksutuksen takia.Kutusoraikolta vesi karkaa. Olispa Kianta luonnontilassa voisi olla kalakannat pikkusen eri luokkaa.

• voi surkua
        Syvänteessä 32m kirjoitti:

Kohta koko Kianta tyhjä niin on vesi alhaalla jo valmiiksi. Muikun kutu epäonnistuu juuri juoksutuksen takia.Kutusoraikolta vesi karkaa. Olispa Kianta luonnontilassa voisi olla kalakannat pikkusen eri luokkaa.

Onpa huolestuttavaa tietoa. Ei niin ahne saisi olla sähköyhtiö voiton suhteen, että arvokas kalakanta vaarantuu...On kuitenkin vaihtoehtoja mistä sähkön ostaa.

• dqwdqw

Mulkun lippominen?

• minä ymmätää

hän tarkoitaa lippoaminen

• ar

Lukekaahan hiukan kalastus lakia,missä ja miten saa kalastaa. Paikalliset valvojat vois varmaan valaista asiaa,jos muilta kiireiltään kerkiävät. Varmaan paikallinen erätarkastaja tietää asiasta enemmän.

• Herrasmies

Lippoaminen Ämmänvoimalaitoksella perustuu lupa kotitaloustarpeeseen, eli kun on saatu päivän syönti muikut, niin voi poistua paikalta muita häiritsemästä.

Pyyntilupa 10 € ei oikeuta ammatinharjoittamiseen, ja pisneksen tekoon.

Herrasmiestavat kunnioon-ahneella on paskanen loppo.

• nou lippoamiselle

Taitaa olla akkamaisten ja kateellisten ukkojen touhua.

• poikku22

Niin on.

• 4,7kg tänään haaki

Miehet pyytää pitkälläsiimalla. Muikut käy tävyiksi,ja vaihtuvat yön aikaan toinen toistaan isommiksi hauiksi. Särki paras syötti jos ruutanoita ei seudulta saa.

• rehellinen kalamies
        4,7kg tänään haaki kirjoitti:

Miehet pyytää pitkälläsiimalla. Muikut käy tävyiksi,ja vaihtuvat yön aikaan toinen toistaan isommiksi hauiksi. Särki paras syötti jos ruutanoita ei seudulta saa.

valehtele enemmäm, olisihan se kuvakin ollut jo ylä-kainuus

• huono näköinen

miksi ne ei valuta jo sitä vettä, että saatasiin muikkuja pataan. Lippoaminen on vaativa homma, pitää olla tarkka näköinen että näkee lähestyvän mahti muikkuparven.

• lipojaaaaaa

Puhuttiinko täällä mulkun lipomisesta?
      On se ihan mukavaa jos joku sitä mulle tekisi,joku kiimainen naaras.

• näläkänen

Joko tulee muikkua, näläkään tässä kuolee. Siis ei pijä kauhoa, vaav mennä rantaa pitkin haavi veessä.

• Pitkästyttävä kokea 50 k

Oikeat kalamiehet on saanu jo 30-40 haukea pitkäsiimalla. Kymmenkunta kuhaa. Hauet kilosta viiteen kiloon. Alkaa maistua pökkelöltä hauki jo tässä vaiheessa. 8 kpl.ollu siimassa paraaltaan kerralla.

• Pitkäsiima
        Pitkästyttävä kokea 50 k kirjoitti:

Oikeat kalamiehet on saanu jo 30-40 haukea pitkäsiimalla. Kymmenkunta kuhaa. Hauet kilosta viiteen kiloon. Alkaa maistua pökkelöltä hauki jo tässä vaiheessa. 8 kpl.ollu siimassa paraaltaan kerralla.

Pitäskö lähtiä Hammerfestiin turskaa fileoimaan kesätöihin.Hauilla tullu jo sen verran harjoteltua ettei nahka katkea.

• ohi ajellut

Kalastus on jo alkanut. Viime sunnuntaina jo oli haavimiehiä liikenteesssä ja maanantaina oli kansa vaikka ei ollut juoksutustakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7820
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4380
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3912
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3218
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2933
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2731
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe