Lippoaminen, mitä se on?
Lippoamisessa pyyntiväline on pitkän varren päässä oleva ohuesta verkosta kudottu haavi eli lippo, jota kuljetetaan myötävirtaan joen pohjan tuntumassa. Kalan uidessa virtaa ylös se ui lippoon. Lippoajan on tunnettava joen pohja erittäin hyvin. Vielä tänäkin päivänä lipotut kalat jaetaan lippoajien kesken entisajan rituaalein. Lippoamista käytetään myös kuoreen pyynnissä. Siian lippoaminen perustuu pohjan tuntemiseen: lipon on kuljettava aivan pohjan tuntumassa osumatta kuitenkaan siihen.
Ämmän voimalaitoksella on omalaatuinen porukka, jolla ei ole hyviä tapoja kalastaa voimalaitoksen alajuoksulla. Padosta noin 100 m oleva kivi on ottopaikka muikulle. Luvansaa 10 eurolla. On kummallista miten yhet ja samat henkilöt "vahtivat" kalliokiveä kuin omaansa. Kalastukseen pitäisi tehdä säännöt!
Sääntö 1. Muikkuja kauhova ei olisi kivellä puolta tuntia kauempaa, jos paikalla on muitakin halukkaita haavimiehiä. Vai pitäisikö olla niin että yksi kauhaisu per henkilö, jos tulee saalista ja on jo jonossa muitakin halukkaita.
Yllä minun mielestäni tärkein sääntö. Laita lisää jos olet itse havainnut ongelmia.
Ämmän voimalaitoksella muikun "lippominen"
46
3295
Vastaukset
- muikutta jäänyt
siis lippoaminen
- muikku mulle ja sul
Sinnehän pittää tehä laituri, tai ainakin kävelysilta mistä useampi saapi muihun pataan.
Siitähän tulisi turistirysä. eksoottinen kalapaikka taajamassa.
Siis tuumasta toimeen...- Lippi Lippo
Edellinen lippoajahan voi livetä kiveltä kun haavin varsi vahingossa hipaisee.. No leikki leikkinä, lippoaminen kiellettävä niinkuin onkiminen ja pilkkiminen Suomussalmen pohjoisosissa muutamilla jokireiteillä on ensikesästä alkaen tehty.Vaarantaa paikallisen kalakannan.
- Näljänkäläinen
Lippi Lippo kirjoitti:
Edellinen lippoajahan voi livetä kiveltä kun haavin varsi vahingossa hipaisee.. No leikki leikkinä, lippoaminen kiellettävä niinkuin onkiminen ja pilkkiminen Suomussalmen pohjoisosissa muutamilla jokireiteillä on ensikesästä alkaen tehty.Vaarantaa paikallisen kalakannan.
hiljaa...ei pidä suuttua jos joudut lopettamaan rosvokalastuksen suvantoalueiila.
- Lipon asemalta jäänyt
Näljänkäläinen kirjoitti:
hiljaa...ei pidä suuttua jos joudut lopettamaan rosvokalastuksen suvantoalueiila.
Kaikki rahvaanhuvit kielletään. Mieluummin paistinpannulla kuin saukon ruokakätkössä märkänemässä.
- Vai vielä kaikki
Lipon asemalta jäänyt kirjoitti:
Kaikki rahvaanhuvit kielletään. Mieluummin paistinpannulla kuin saukon ruokakätkössä märkänemässä.
kielletään...rahvaanhuvit...sekö se on rahvaanhuvia kun alamittakalanpenikkaa pannuun mättää ja ollaan ihan näljänkäläisenä siitä jos luontoelukka saalistaa...onhan se tietenkin iteltä pois mutta kuitenkin.
- Salukka
Ongelmana on myös lippoajien autojen pysäköinti. Autot ajetaan hurmoksessa miten sattuu ja jopa melkein ajoradalle jätetään hurmospäivänä auto. Monesti olen niitä mopollani väistänyt. Se on ajan kysymys, kun ensimmäinen siellä hukkuu. Ehkä jo tulevana kesänä. Pitkien haavien kanssa heilutaan ja helposti liukkaalta kiveltä humpsahtaa veteen. Virta on niin voimakas, jotta se vie kyllä ukon mennessään. Ei sinne mitään laituria tarvita. Jokainen on siellä omalla vastuulla ja jos sen laiturin sinne rakentaa, niin sitten on erilaiset turvajutut järjestettävä (kaiteet, suojaverkot, portti, ehkä jopa valvontakamera) Höpö höpö juttuja muutaman hurmiollisen ukon takia. Mielestäni yleisen turvallisuuden nimissä on lippoaminen kiellettävä välittömästi.
- neuvori
Selvää terroria.
- Yllätyksenä tuli tämä
Minulle entiselle Suomussamelaiselle tuli koko asia uutena esille. Voitte te ajatella laituria tehtäväksi sinne jos lippoamista voi hyödyntää esim.Viepperhauta tapahtuman yhtenä vetonaulana niinkuin pontikan keittoa on ehdotettu toisessa viestiketjussa. Muuten pyydettäköön muikut verkoilla järveltä.
- pieni veronmaksaja
Yllätyksenä tuli tämä kirjoitti:
Minulle entiselle Suomussamelaiselle tuli koko asia uutena esille. Voitte te ajatella laituria tehtäväksi sinne jos lippoamista voi hyödyntää esim.Viepperhauta tapahtuman yhtenä vetonaulana niinkuin pontikan keittoa on ehdotettu toisessa viestiketjussa. Muuten pyydettäköön muikut verkoilla järveltä.
Kunnan pitää heti rakentaa riippusilta vastarannalle, olisi oikea turistirysä!
- elakeukko
Verkolla niitä muikkuja ennen pyydettiin, niitä tulikin sitten sankko tolkulla, eikä tarvinnu haaviloida joen rannalla
- muikut purkkiin
Tämä konsti on nopea ja muikut ei pehmene helteellä, kun käy jäitä kalatehtaalta.
Ei niitä kuitenkaan joka päivä saa aina ja silloinkin pitää olla voimalaitoksen juoksutus päällä.
Tuskin mattan odottaa että pääsen muikkuja nostamaan ja niitä purkittamaan sipulin kera...nam.
- glopalisaatio
Mitä se lapinjuntti täällä nälissää rääkyy ja ulisee. Tule etelään nuolemaan saappaitani niin saat voita illalla. Kyllä se sosiaaliturva pian loppuu.
- kajklajd
kateus vie kalatkin vedestä
- ddryuil
Jumalauta jos sitä lipomista ei lopeteta niin rupeaa luomi tummumaan... Saatana!!!!
- saama mies
ddryuil kirjoitti:
Jumalauta jos sitä lipomista ei lopeteta niin rupeaa luomi tummumaan... Saatana!!!!
älä oo kateellinen hyvästä harrastuksesta.
- heti ja justiin
Parkkipaikka pitää heti rakentaa, sosiaalitilat, asianmukaiset kalankäsittelytilat baari ja ohjauskeskus josta saa tarvittaessa turpiinit auki eli suora yhteys herra vattenfallille. että nyt vesi liikkeelle.
Kaiteet ja muut turvallisuus jutut heti kans, tyhjenpäänkin on rahaa pantu kuten kauppakatun remonttiin ja jouluvaloihin...- Poies ihmistenilimolta
Taian minä mennä kuitenni ahventa pilekkimään mehtälammilta.Saa olla rauhassa eikä kukaan tule tökkimään selekään että nyt on minun vuoro. Ja jos joku erehtyy soutelemaan kelekallansa samalle lammille niin minä nakkaan sukset alle ja hiihän seuraavalle rimmille.
- Taijjat olla
Poies ihmistenilimolta kirjoitti:
Taian minä mennä kuitenni ahventa pilekkimään mehtälammilta.Saa olla rauhassa eikä kukaan tule tökkimään selekään että nyt on minun vuoro. Ja jos joku erehtyy soutelemaan kelekallansa samalle lammille niin minä nakkaan sukset alle ja hiihän seuraavalle rimmille.
varsinaenen mehtäsika?
- He he he ha ha haaaa..
Taijjat olla kirjoitti:
varsinaenen mehtäsika?
Misthä arvasit? Kumarassa hiihthelen minä vain...
- muikku myös mulle
Kirjoitat asiaa. Ideasi on toteuttamiskelpoinen. Elinkeinoasiamieheen heti yhteys.
- harrastekalastaja
Kävin ELMOSSA
ämmässä, se liikehän on Keskuskadun ja Kiannonkadun kulmassa kyselemässä hintoja...
Kuvastosta löytyi hyviä haaveja 20:llä eurolla, siihen muikkuverkko 15 €, jatkovarsi noin 10 €, hieman omaa työtä. Koko komeus 50 €:lla ja eikun syömään.
Todella hyvä homma, tämä harrastus ja turistirysä. Ämmä uuteen nousuun.- Marketista
Ei saa peljätä virranpyörteitä eikä tummana vellovaa vettä. Saattaa rueta huippaamaan ja putuaa virran pyörteisiin. Hakkeate muikut marketista. Nuottamiehet voi myös livetä avantoon. Olokoot muikut järvessä,ei pelota niin paljo kalastajien puolesta sitten.
- dgerger
OSA KOMMENTEISTA IHAN ASIALLISIA SITTEN ON NOITA PASKAN PUHUJIA / HAUKKUJIA
- Mehtälammilta
On suoraan sanottuna IHME jos kympillä saa jatkaa lippoamista. 100 e kohta kun siellä alkaa tungosta olla.
- hinta laskuun
Päin vaston, kun on paljo porukkaa niin hintahan laskee. Päästään samaan tuottoon isolla porukalla vaikka on 5€ hinta/kausi.
- josko sais purkkiin
Paljonko maksaa purkituslaite ja voiko sitä vuokrata?
Purkittaako ruokapuisto?
Hinta?- 999
Purkittaa muikkuja voi ihan kotikonstein,ei siihen purkituskonetta tarvita.Peratut kalat lasipurkkeihin ladotaan kerroksittain sipulin kanssa.Suolaa,ketsuppia loraus.maustepippuria,tilliä ja ruokaöljyä loraus.Kansi kiinni ja lasipurkit uunipellille.Laitetaan kylmään uuniin ja n.125 lämpöä.Annetaan olla uunissa yön yli,vähän riippuu aika mistä kaloista tekee.Älä avaa kuumana.Ai että tämä on namia ruisleivän päällä !!
- josko sais purkkiin
999 kirjoitti:
Purkittaa muikkuja voi ihan kotikonstein,ei siihen purkituskonetta tarvita.Peratut kalat lasipurkkeihin ladotaan kerroksittain sipulin kanssa.Suolaa,ketsuppia loraus.maustepippuria,tilliä ja ruokaöljyä loraus.Kansi kiinni ja lasipurkit uunipellille.Laitetaan kylmään uuniin ja n.125 lämpöä.Annetaan olla uunissa yön yli,vähän riippuu aika mistä kaloista tekee.Älä avaa kuumana.Ai että tämä on namia ruisleivän päällä !!
Kiitos, varmaan herkullista...nam.
- TB juristi
huomenna juoksutetaan vettä, sisäpiiri tieto...joko saa aloitaa lippoamisen.
- Syvänteessä 32m
Kohta koko Kianta tyhjä niin on vesi alhaalla jo valmiiksi. Muikun kutu epäonnistuu juuri juoksutuksen takia.Kutusoraikolta vesi karkaa. Olispa Kianta luonnontilassa voisi olla kalakannat pikkusen eri luokkaa.
- voi surkua
Syvänteessä 32m kirjoitti:
Kohta koko Kianta tyhjä niin on vesi alhaalla jo valmiiksi. Muikun kutu epäonnistuu juuri juoksutuksen takia.Kutusoraikolta vesi karkaa. Olispa Kianta luonnontilassa voisi olla kalakannat pikkusen eri luokkaa.
Onpa huolestuttavaa tietoa. Ei niin ahne saisi olla sähköyhtiö voiton suhteen, että arvokas kalakanta vaarantuu...On kuitenkin vaihtoehtoja mistä sähkön ostaa.
- dqwdqw
Mulkun lippominen?
- minä ymmätää
hän tarkoitaa lippoaminen
- ar
Lukekaahan hiukan kalastus lakia,missä ja miten saa kalastaa. Paikalliset valvojat vois varmaan valaista asiaa,jos muilta kiireiltään kerkiävät. Varmaan paikallinen erätarkastaja tietää asiasta enemmän.
- Herrasmies
Lippoaminen Ämmänvoimalaitoksella perustuu lupa kotitaloustarpeeseen, eli kun on saatu päivän syönti muikut, niin voi poistua paikalta muita häiritsemästä.
Pyyntilupa 10 € ei oikeuta ammatinharjoittamiseen, ja pisneksen tekoon.
Herrasmiestavat kunnioon-ahneella on paskanen loppo. - nou lippoamiselle
Taitaa olla akkamaisten ja kateellisten ukkojen touhua.
- poikku22
Niin on.
- 4,7kg tänään haaki
Miehet pyytää pitkälläsiimalla. Muikut käy tävyiksi,ja vaihtuvat yön aikaan toinen toistaan isommiksi hauiksi. Särki paras syötti jos ruutanoita ei seudulta saa.
- rehellinen kalamies
4,7kg tänään haaki kirjoitti:
Miehet pyytää pitkälläsiimalla. Muikut käy tävyiksi,ja vaihtuvat yön aikaan toinen toistaan isommiksi hauiksi. Särki paras syötti jos ruutanoita ei seudulta saa.
valehtele enemmäm, olisihan se kuvakin ollut jo ylä-kainuus
- huono näköinen
miksi ne ei valuta jo sitä vettä, että saatasiin muikkuja pataan. Lippoaminen on vaativa homma, pitää olla tarkka näköinen että näkee lähestyvän mahti muikkuparven.
- lipojaaaaaa
Puhuttiinko täällä mulkun lipomisesta?
On se ihan mukavaa jos joku sitä mulle tekisi,joku kiimainen naaras. - näläkänen
Joko tulee muikkua, näläkään tässä kuolee. Siis ei pijä kauhoa, vaav mennä rantaa pitkin haavi veessä.
- Pitkästyttävä kokea 50 k
Oikeat kalamiehet on saanu jo 30-40 haukea pitkäsiimalla. Kymmenkunta kuhaa. Hauet kilosta viiteen kiloon. Alkaa maistua pökkelöltä hauki jo tässä vaiheessa. 8 kpl.ollu siimassa paraaltaan kerralla.
- Pitkäsiima
Pitkästyttävä kokea 50 k kirjoitti:
Oikeat kalamiehet on saanu jo 30-40 haukea pitkäsiimalla. Kymmenkunta kuhaa. Hauet kilosta viiteen kiloon. Alkaa maistua pökkelöltä hauki jo tässä vaiheessa. 8 kpl.ollu siimassa paraaltaan kerralla.
Pitäskö lähtiä Hammerfestiin turskaa fileoimaan kesätöihin.Hauilla tullu jo sen verran harjoteltua ettei nahka katkea.
- ohi ajellut
Kalastus on jo alkanut. Viime sunnuntaina jo oli haavimiehiä liikenteesssä ja maanantaina oli kansa vaikka ei ollut juoksutustakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537820- 614380
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233912Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383218Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482933
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422731- 492484