Anteeksi mutta puhutteko afrikkaa?

Radio sii iltapäivällä tupsiessa oli kai Yle:n Puhe-kanavalla. Se alkuperäinen kysymys kyllä kuului, puhutteko intiaa?
Sitten se intiassa asunut kamu alkoi opastamaan, miten monia kieliä intiassa puhutaankaan.
Heitän oman kielispesialitiikkani kehiin kun menin vajaa vuosisataa sitten ostamaan 'lipokkaita' kenkäkaupasta.
Myyjänä toiminut minua iäkkäämpi rouva ei silti painanut tiskin allaolevaa turvanappia vaan kyselemään miten "lipokkaita"käytetään?
Minä siihen että niillä kävellään, ettei men tikkuja jalkapohjiin. Sisällä vai ulkona myyjä kysyi?. Ka sisällä

Sitten myyjä toi framille sisätossut. Näitä kyllä tarkoitin. Kaupat tehtiin.

13

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sottoni

      Minun hauska kauppastoorini:
      Vuosikymmeniä sitten pyörittelin käsissäni T-paitoja. Kysyin myyjältä, onko paita puuvillaa. Myyjä-täti vastasi: Ei ole, se on sottonia.

    • :))

      Isäni meni muinoin kauppaan, ja kysäisi nuorelta myyjättäreltä: Löytyykö teiltä hurtuukia?
      Tarkoitti sideharsoa.

      Itse kysäisin kerran kaupassa kurillani, ovatko banaanit kotimaisia. Sitä huikkasi kysyen myyjä toiselta.

    • Naisväen nykyhulvatonta puhekielenkäyttöä. Viime viikolla naistoimittaja totesi lakoonisesti; jotkut naiset käyttävät 'kananpersekampausta'.

      Tuotti hyviä naurunpyrähdyksiä pitkin päivää humorististen kielikuvien kautta.

      • :))

        Laihduin nopsaan pari vuotta sitten. Sain siitä palkakseni allit ja heltan.
        Lapsena minulla oli polkkatukka.


    • kahvi-herne

      Muutama vuosi sitten soitin lähimpään luontaistuotepuotiin.
      Kysyin löytyykö heiltä kik-, eli kahviherneitä.
      Ihmettelin kun mies langan toisessa päässä vaikutti jollain lailla häkeltyneeltä.
      Hän antoi luurin naismyyjälle, joka kertoi heiltä niitä löytyvän.

    • EU-rooppa

      Emme puhu afrikkaa. Puhumme eurooppaa.

    • rupuli

      Ihmettelyä aiheuttaa sekin jos menee herkkukaupasta ostamaan pompossia

      • ank-kas

        Jees, tai rautakaupasta ankkastokkaa.


      • pasaski
        ank-kas kirjoitti:

        Jees, tai rautakaupasta ankkastokkaa.

        Sen ymmärrän että kerkkukaupasta ostetaan karamellia, vaan sitä en että mennään rautakauppaan ostamaan pullapitkoa.


      • ank-kas
        pasaski kirjoitti:

        Sen ymmärrän että kerkkukaupasta ostetaan karamellia, vaan sitä en että mennään rautakauppaan ostamaan pullapitkoa.

        Meillä ostetaankin leetaa.


    • L - L

      Yläasteikäisen poikamme luokkakaverin isä puhui neuvostoliittoa.
      Poika osti isälleen tuliaiseksi punaisen nahkakravatin.

      Espanjan kylämme toimistojen mainoksissa kehutaan puhuttavan skandinaviskaa.

    • ee tee cee

      Aasiassa puhutaan aasiaa.
      Australiassa puhutaan australiaa.
      Etelämantereella etelämannerta
      Yhdysvalloissa yhdysvaltaa
      Perussa perua
      Etelä-Amerikassa eteläamerikkaa
      Monacossa monacoa
      Sveitsissä sveitsiä
      Israelissa israelia
      Algeriassa algeriaa
      etc etc

      • aleksandrovits

        ... Itävallassa itävaltaa,,
        Belgiassa belgiaa,
        Irlannissa irlantia,
        Suomessa suomea,
        jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      58
      1685
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1260
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      654
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe