Radio sii iltapäivällä tupsiessa oli kai Yle:n Puhe-kanavalla. Se alkuperäinen kysymys kyllä kuului, puhutteko intiaa?
Sitten se intiassa asunut kamu alkoi opastamaan, miten monia kieliä intiassa puhutaankaan.
Heitän oman kielispesialitiikkani kehiin kun menin vajaa vuosisataa sitten ostamaan 'lipokkaita' kenkäkaupasta.
Myyjänä toiminut minua iäkkäämpi rouva ei silti painanut tiskin allaolevaa turvanappia vaan kyselemään miten "lipokkaita"käytetään?
Minä siihen että niillä kävellään, ettei men tikkuja jalkapohjiin. Sisällä vai ulkona myyjä kysyi?. Ka sisällä
Sitten myyjä toi framille sisätossut. Näitä kyllä tarkoitin. Kaupat tehtiin.
Anteeksi mutta puhutteko afrikkaa?
13
76
Vastaukset
- Sottoni
Minun hauska kauppastoorini:
Vuosikymmeniä sitten pyörittelin käsissäni T-paitoja. Kysyin myyjältä, onko paita puuvillaa. Myyjä-täti vastasi: Ei ole, se on sottonia. - :))
Isäni meni muinoin kauppaan, ja kysäisi nuorelta myyjättäreltä: Löytyykö teiltä hurtuukia?
Tarkoitti sideharsoa.
Itse kysäisin kerran kaupassa kurillani, ovatko banaanit kotimaisia. Sitä huikkasi kysyen myyjä toiselta. Naisväen nykyhulvatonta puhekielenkäyttöä. Viime viikolla naistoimittaja totesi lakoonisesti; jotkut naiset käyttävät 'kananpersekampausta'.
Tuotti hyviä naurunpyrähdyksiä pitkin päivää humorististen kielikuvien kautta.- :))
Laihduin nopsaan pari vuotta sitten. Sain siitä palkakseni allit ja heltan.
Lapsena minulla oli polkkatukka.
- kahvi-herne
Muutama vuosi sitten soitin lähimpään luontaistuotepuotiin.
Kysyin löytyykö heiltä kik-, eli kahviherneitä.
Ihmettelin kun mies langan toisessa päässä vaikutti jollain lailla häkeltyneeltä.
Hän antoi luurin naismyyjälle, joka kertoi heiltä niitä löytyvän. - EU-rooppa
Emme puhu afrikkaa. Puhumme eurooppaa.
- rupuli
Ihmettelyä aiheuttaa sekin jos menee herkkukaupasta ostamaan pompossia
- ank-kas
Jees, tai rautakaupasta ankkastokkaa.
- pasaski
ank-kas kirjoitti:
Jees, tai rautakaupasta ankkastokkaa.
Sen ymmärrän että kerkkukaupasta ostetaan karamellia, vaan sitä en että mennään rautakauppaan ostamaan pullapitkoa.
- ank-kas
pasaski kirjoitti:
Sen ymmärrän että kerkkukaupasta ostetaan karamellia, vaan sitä en että mennään rautakauppaan ostamaan pullapitkoa.
Meillä ostetaankin leetaa.
- L - L
Yläasteikäisen poikamme luokkakaverin isä puhui neuvostoliittoa.
Poika osti isälleen tuliaiseksi punaisen nahkakravatin.
Espanjan kylämme toimistojen mainoksissa kehutaan puhuttavan skandinaviskaa. - ee tee cee
Aasiassa puhutaan aasiaa.
Australiassa puhutaan australiaa.
Etelämantereella etelämannerta
Yhdysvalloissa yhdysvaltaa
Perussa perua
Etelä-Amerikassa eteläamerikkaa
Monacossa monacoa
Sveitsissä sveitsiä
Israelissa israelia
Algeriassa algeriaa
etc etc- aleksandrovits
... Itävallassa itävaltaa,,
Belgiassa belgiaa,
Irlannissa irlantia,
Suomessa suomea,
jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1802410Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli571550Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2211379Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi591218Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus811195Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e391119- 731089
Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1331045- 651030
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy224945