En jaksa olla työnhakija

epätoivoa täynnä

Mä olen niin syvästi masentunut että en jaksa hakea uutta työtä. Työttömyys on vain yksi syy huonoon henkiseen tilaani. Voiko työtön sairas saada mitään sairauspäivärahaa tms jos ei ole työnhakija?
Huono henkinen tila on saanut mun ihottumatkin kukkimaan täysillä. Ne aina puhkeaa kun mulla on stressiä.

14

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trakonos

Voit saada sairauspäivärahaa/sairaslomaa esim. masennuksen perusteella.

Varaa aika lääkäriin, niin homma alkaa edetä.

• epätoivoa täynnä

Onko sairauspäiväraha suurempi kuin peruspäiväraha?

• trakonos

• epätoivoa täynnä

• trakonos
        epätoivoa täynnä kirjoitti:

Peruspäiväraha on nyt 31,36 euroa. Mähän häviän siinä.

Aijoo, oma muistikuvani päivärahasta on vähän epäselvä.

Mutta toimeentulotukeahan voi sitten saada lisäksi, jos ei sairauspäivärahasta jää tarpeeksi käteen.

• Saa olla sairausloma

Samassa tilanteessa olleena neuvon, että varaa heti aikaa lääkärille. Masentuneena et ole työkykyinen eli et kuulu työttömäksi työnhakijaksi.

Itse en jaksanut ottaa vastaan työtä, jota työkkäri tarjosi ja jouduin karenssille. Olisin jo tuolloin kuulunut sairauslomalle, mutten sitä oikein tajunnut. Hakeuduin sinne vasta karenssin aikana, kun mielialat ja yöunet oli jo tosi huonolla mallilla.

Työttömällä on oikeus olla sairaana sairauspäivärahalla kuten on työssäolijallakin.

Tsemppiä sulle. Mullakin pitkittynyt työttömyys pukkasi vanhan masennuksen uudelleen esille. Nyt menee jo paremmin. Toivottavasti sullakin vähän ajan päästä.

• epätoivoa täynnä

Niin masentunut en ole että en jaksaisi ottaa vastaan työtä jota työkkäri tarjoaa. Mutta niin masentunut olen, että en jaksa olla oma-aloitteinen.
        En ole koskaan ennen ollut masentunut. Nyt vasta tiedän miltä se tuntuu. Kun aamulla herää niin siirtyy kivasta unimaalimasta johonkin kamalaan paikkaan jossa pitää kantaa lyijystä tehtyä painavaa takkia - jos asiaa pitäisi konkretisoida.

Osaako lääkärit parantaa masennusta? Mä en kyllä suostu syömään mitään tabletteja. Enkä ottaa sähköä pään läpi.

• Sossupummi
        epätoivoa täynnä kirjoitti:

Niin masentunut en ole että en jaksaisi ottaa vastaan työtä jota työkkäri tarjoaa. Mutta niin masentunut olen, että en jaksa olla oma-aloitteinen.
        En ole koskaan ennen ollut masentunut. Nyt vasta tiedän miltä se tuntuu. Kun aamulla herää niin siirtyy kivasta unimaalimasta johonkin kamalaan paikkaan jossa pitää kantaa lyijystä tehtyä painavaa takkia - jos asiaa pitäisi konkretisoida.

Osaako lääkärit parantaa masennusta? Mä en kyllä suostu syömään mitään tabletteja. Enkä ottaa sähköä pään läpi.

Osaako lääkärit parantaa masennusta? Paha sanoa
        Psykoterapia auttaa toisia ja toisia taas ei. Joillakin auttaa lääkkeet,joillakin vasta kun on vaihdettu miljoona kertaa (vuosia popsinut) ja joillakin ei auta lainkaan. Tosin tieteellisesti ei ole osoitettu masennuslääkkeitten vaikutusmekanismia. Lisäksi pillereissä on paljon haittavaikutuksia ja yleensä ne vakavat/harvinaiset jätetään kertomatta (esim. kivulias erektio). Sähköä käytetään vain niille jotka on vakavasti masentuneita ja ovat todella pahasti sekaisin (potilaan suostumuksella). Masentuneilla on myös tapana vähätellä oireita ja jotkut eivät edes pidä itseään sairaana. Suosittelen kuitenkin että menet sinne lääkäriin.

• Lääkäri EI AUTA!!

Sama tilanne minullakin. Ongelmana on ettei lääkäri suostu tekemään asialle mitään. Jouduin käymään useita kertoja arvauskeskuksessa yrittämässä varata aikaa omalääkärille. Kun vihdoin sain ajan, se oli usean viikon päähän.

Tilanne paheni niin että jouduin menemään ensiapuun, jossa otettiin sydän ja keuhkokuvat. En pysty nukkumaan koska ahdistaa niin paljon etten saa henkeä. Siitä huolimatta en saanut mitään lääkkeitä enkä edes sairaslomaa.

Ajattelin että sinnittelen omalääkärin aikaan saakka, muttei siitäkään ollut mitään apua. Se vain mietiskeli että saako pitkäaikaistyöttömät TE-keskuksesta jotain psykologista apua?

Lääkärille menosta ei siis ole mitään hyötyä. Olenkin niin masentunut etten jaksa enää välittää, en mene työkkäriin enkä lääkäriin. En tiedä mitä pitäisi tehdä? Miksei kukaan välitä?

Olen valvonut jo monta viikkoa koska en pysty nukkumaan makuulla lainkaan koska tuntuu että saan sydänkohtauksen ja jos torkahdan havahdun siihen että koko käsivarteni on tunnoton puoli päivää.

Miksei Suomessa lääkäreillä ole mitään vastuuta hoidotta jättämisestä?

Ilmiselvästi en ole työkykyinen, varsinkin kun unettomuus ja väsymys laukaisee migreenin lähes päivittäin.

Mitään lääkkeitä en ole mihinkään vaivaan saanut, enkä muutakaan apua.
      En enää jaksa taistella oikeuksieni puolesta.

Kai ne toivovat että kuolis vaan äkkiä pois ettei ole muille vaivoina?

• Sossupummi

Käy ensin terveyskeskuksen psykologisella sairaanhoitajalla ja pyydä tältä suositus lähetteestä mielenterveystoimistolle. Sen jälkeen lääkärille ja pyydä lähete. Toki voit mennä myös ensin lääkärille vaatimaan lähetteen. Suurin osa terveyskeskuslääkäreistä ei tunnista masennusta ja suurin syy siihen taitaa olla että ei vaadita lainkaan psykologian opintoja.

• Mistä apua?

Mistä saa ajan sellaiselle "psykologiselle sairaanhoitajalle"?

Kuntani sivuilla vain lukee että:
      "Mielenterveyteen liittyvissä asioissa ota ensisijaisesti yhteyttä oman asuinalueesi terveysaseman lääkäriin, joka tarvittaessa ohjaa jatkohoitoon."
      Kävin siellä jo eivätkä ne auttaneet mitenkään. Eihän niillä ole edes aikaa kuunnella.
      Se vain antoi pään särkylääkettä ja sanoi että seuraava potilas odottaa.

En tiedä mitä pitäisi tehdä että pääsee jatkohoitoon?

Pahinta on että pitkään (vuosia) jatkunut stressi on aiheuttanut jo paljon fyysisiä oireita.
      Tuntuu että koko elimistöni on hajoamispisteessä, eikä mistään saa apua.

Asiantuntijat sanovat että pitää hakea apua, mutta kun yrittää, niin kukaan ei kuitenkaan auta. Ei oikeasti sairas jaksa taistella avun saamiseksi, vaan masentuu entisestään.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Se on psykiatrinen sairaanhoitaja ja terveyskeskuslääkäri suosittelee sitä, jos katsoo potilaan siitä hyötyvän.

Terveyskeskuslääkäri antaa ensin sellaisen kyselylomakkeen, jonka perusteella hän arvioi onko potilas lievästi, keskivaikeasti vai vaikeasti masentunut. Määrää myös masennuslääkkeet, ja jonkin ajan päästä tilanne kartoitetaan uudestaan.

Joku tässä ketjussa sanoi, että ei aio syödä mitään tabletteja masennukseen. Tosiasia on, että masennusta hoidetaan ensisijaisesti masennuslääkkeillä, ja niitä on pakko käyttää, jos kirjoitetaan todistus työkyvyttömyydestä.

• Sossupummi
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

Se on psykiatrinen sairaanhoitaja ja terveyskeskuslääkäri suosittelee sitä, jos katsoo potilaan siitä hyötyvän.

Terveyskeskuslääkäri antaa ensin sellaisen kyselylomakkeen, jonka perusteella hän arvioi onko potilas lievästi, keskivaikeasti vai vaikeasti masentunut. Määrää myös masennuslääkkeet, ja jonkin ajan päästä tilanne kartoitetaan uudestaan.

Joku tässä ketjussa sanoi, että ei aio syödä mitään tabletteja masennukseen. Tosiasia on, että masennusta hoidetaan ensisijaisesti masennuslääkkeillä, ja niitä on pakko käyttää, jos kirjoitetaan todistus työkyvyttömyydestä.

Meillä taas psykiatriselle sairaanhoitajalle saa varata ajan ilman suosituksia (tiskiltä kannattaa kysyä miten sielläpäin pääsee). Tosin voi olla että joutuu teilläpäin käymään lääkärissä koska ei ole tarjota tuota samaa palvelua siellä.Jos haluaa jatkohoitoon niin tarvii nimenomaan siltä sairaanhoitajalta suosituksen lähetteeseen. Huonolla tuurilla joudut varamaan lääkärille ajan ja pyytämään lähetteen. Suosittelen myös varamaan mieluiten ajan naislääkärille. Ilmeisesti kävit päivystyksessä? Varaa kunnon aika ja älä mene päivystykseen (kysy ensin siitä sairaanhoitajasta tiskiltä).Terveyskeskuslääkärien ei edelleenkään tarvi suorittaa psykologian kursseja (päivystyksessä usein myös opiskelijoita) ja tästä syystä en usko että he tunnistavat masennusta. Miten ihmeessä luulet että lääkärin millä ei ole asiasta tietoa suosittelevan terapiaa tms.? Lääkkeitä on "pakko" syödä eli toisin sanoen ostaa (kelan takia).

• dfihsiohgiuodhgoshg

lääkkeet on pakko ostaa mutta kukaan ei voi pakottaa syömään,sossu maksaa lääkkeet eli ei mene omasta pussista eli ei ongelmaa asiassa.älkää jättäkö hakematta lääkkeitä ettette joudu pulaan.

terveisin,
      5v lääkkeitä ostanut ja kerran vuodessa apteekkiin hävitettäväksi lääkkeet vievä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2531
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      349
      2140
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      1982
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      14
      1820
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1578
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1112
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1099
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      960
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      945
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      908
    Aihe