Citalopram 10mg milloin vaikutus alkaa?

epppätoivo

Olen syönyt nyt tuota lääkettä yli 3vk. Alussa söin hetken 5mg:tä ja sitten nostin tuohon 10mg. Olo ei parane millään. Alussa voin todella huonosti, kuvotti ihan kamalasti ja nyt on sitten vaan yhtä paniikkikohtausta kaikki päivät.
Yksi kohtaus kestä valehtelmatta 12h (tietenkin hetkeksi lieventyen...)
Työkyky mennyt tässä...

Joskus aikoinaan söin jtn toista merkkiä ja en muista että olot olisi kestänyt ihan näin kauan ja että vaikutus alkaisi hiljalleen 2vk jlk. Onko kokemuksia? Painokin tippunut 6kg.. :(

14

5619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vapisija

Pitäisköhän sun soittaa lääkärille ja pyytää isompaa annosta tuohon Citalopramiin. Mun mielestä 20 mg on ns. normiannos ja toiset syö vieläkin vahvempia. Mulla ollut citalopram 20mg neljä viikkoa, eikä ihan täyttä vastetta ole vieläkään, toiset päivät paremia kuin toiset, mutta alkaa kuitenkin jo helpottaa.

• epppätoivo

Soitin ja kysyin ja hän sanoi, että älä nyt lisää, koska se vaan pahentaa oloa. En kärsiny todellakaan näin pahasti ennen kuin aloitin lääkkeet ja nyt saan kohtauksia monesti päivässä... tähän vielä se kuvottava olo lisäksi niin ei hyvä tule :(

• sounais1

Minulla sama juttu citalopramin kanssa. Söin pari päivää 5mg ja sitten aloitin 10mg. Minullakin oli aluksi todella paha olo, ja kohtaukset vain pahenivat ja olo oli kokoajan ahdistunut. Söin sitä noin kuukauden, kunnes toissapäivänä nostin 20mg. Toivottavasti nyt alkaa auttamaan!

Kyllä se lääkäri antaa sinun nostaa annosta, jos se 10mg ei oikeasti auta. Mene paikan päälle puhumaan hänelle! :)

• joo o

mulla ollut citalopram jopa 40mg kun oli tosi paha vaihe.. ja 2kk sitten uusi pahasti oireet niin nostettiin 10mg:sta pikkuhiljaa 30mg:aan ja näillä mennään.. menihän siinä 3-4 viikkoa ennekuin alkoi kunnolla vaikuttaa aivoissa, mutta sain rauhottavaa / kohtauslääkettä, jota sitten otin joka aamu puolikkaan että pystyn lähteä aamulla liikenteeseen/kouluun..

• no joo

ja kun paniikkihäiriö on ja aloittaa lääkityksen: menee 2-5 viikkoa ennekuin alkaa lääke vaikuttaa.. kun aloittaa lääkkeen, sitä ei pitäisi lopettaa vaikka tuntuisi pahalta ja olo olisi kauhea.. aivoissa tulee ensin reagtio lääkkeeseen ja kohtaukset / olo tila voi huonontua, mutta parin viikon päästä olo helpottuu ja lääke alkaa tehoamaan ja auttamaan oloa.. ensin minäkin tein virheen ja lopetin viikon lääkkeitten syömisen jälkeen, koska tuli vaan kauheampi olo.. mutta myöhemmin aloitin toisen ja säin sitä sen 3 viikkoa ja huomasin oliko hyvä.. ei ollut, kun oli suussa sulava ja puutu koko nielu ja pää.. ja nyt on citalopramia syötu 4 vuotta ja hyvin menee näillä näkymin..

• Cevitab

Joo, ei kannata heti luovuttaa. Mulla meni liki 2 kk ennen kuin oli ihan selkeesti apua. Opamoxitkin on oleet jo todella vähällä käytöllä, vaikka alkuvaiheessa popsin niitä päivittäin. Nyt elämä on jo selvästi valoisampaa ;)

• kkniks

Ite aloitin ihan murusella koska pelkään pahoinvointia. En muista kauanko meni että alko vaikuttaan. Itse aloin syömään kuolemanpelon ym pelon takia kun jäivät pyöriin päähän. Auttanu sihen mutta nyt 1v 5kk myöhemmin taitaa olla lääkkeen vaihto edessä koska tullu takapakkia ja olen nyt saikulla uupumuksen takia.
      Olen kuullu että alussa oireet voi pahentua... kaverillaki teki mieli tarttua leipäveitseen. Itellä tämä lääke on ollu siedettävä onneksi, mutta huomenna saan kuulla jouvunko vaihtamaan lääkitiksen ja se hirvittää!!

• Tuollaset ssri paskat auta koskaan! Pistää vaan pollen sekasin ja muutki paikat. bentsoja vaan naamaan nii ei mee ku viis minsaa ja olo on normaali ja ehkä viel parempiki.

• Cevitab

Kyllän ne vaan näyttää auttavan walent, olen siitä elävä todiste ;)) Mutta voipihan se olla, että se mikä auttaa yhdellä, ei auta toisella. Bentsot ne vasta sen pollan pistääki sekasin, jos jatkuvasti nappailee.

Ja joo, tiedän että tästä nyt tulee sanomista, mutta kokeilkaa magnesiumia muutaman kuukauden ajan,,,,

• Mulla ne ei valitettavasti tehoa, on tullut kokeiltua useita eri ssri ja snri lääkkeitä eikä mikään niistä sopinut mulle. Nyt olen sit bentsokuurilla ja hyvin toimii, ei ole toleranssi noussut ja muutenki elämä alkaa hymyilemää noiden lääkkeitten ansiosta. :)

• jooo'o

Kyllä mangnesium auttaa oireisiin ainakin mulla joihinkin oireisiin niinku sydämmen muljahteluihin.

• Cevitab

Hyvä homma walent, jos annoksetkin on pysyneet samana ja elämä on valoisampaa ;)
      Olen vähän miettiny tuota, ettei kaikilla auta ssri tai snri ja toisilla taas auttaa. Voiskohan siinä olla takana kuitenkin erilaiset toimintahäiriöt aivoissa, vaikka oireileekin aikalailla samaan tyylin kaikilla...

• Dag Hammaskiöld

Itse olen kärsinyt paniikkihäiriöstä vuodesta 2007. Selvisin ilman lääkitystä, välillä loistavasti, välillä heikommin, tämän vuoden vappuun asti. Sitten muutama pahempi kohtaus uudessa työpaikassa sai tarttumaan puoitoista vuotta kaapissa lojuneiseen, avaamattomaan citalopram-pakkaukseen.

Virhe.

Olo ei ole eläessään ollut huonompi, kuin sinä viikon aikana, kun popsin kyseistä lääkettä. Toistuvia paniikkikohtauksia, jättimäinen ahdistus, hikoilua, huimausta, pahoinvointia, syvää, sanoinkuvaamatonta epätoivoa, kammottavia pakkoajatuksia, kuolemanhalua. Viikon jälkeen tabut lensi roskiin, ja siitä lähtien olo on hitaasti, todella hitaasti parantunut, vieläkin tulee päivittäin ahdistuskohtauksia aaltoina, jännittää aika kympillä ja tuntuu kuin paniikki olisi jatkuvasti nurkan takana. Onneksi oli vanhoja diapameja vielä laatikon pohjalla, niillä ja propralilla tässä on pysytty joten kuten kasassa.

Ensi viikolla olisi aika lekurille ja pohdintaan menee, että mitäs tästä eteen päin. Pameilla olo tuntuu siltä, kuin ihmisellä pitääkin, mutta tuntien paikalliset lekurit, niiden saamisesta tuskin on mitään toivoa. Todennäköisesti ehdottaa jotain toista masennuslääkettä. Ihmettelen kyllä suuresti lääkärien bentsovastaisuutta, mihin vaivaan niitä bentsoja oikein määrätään, jos ei ahdistukseen? Tokihan niitä käytetään väärin, mutta silti. Jokainen ahdistus- ja paniikkihelvetissä elävä tietää, että söisi vaikka paskaa aamuin illoin, jos ahdistus sillä helpottaa. Bentsot auttaa, mutta eihän nyt niitä voi määrätä, sehän olisi liian helppo ratkaisu se.

• niinpä joo

no ei kannata välttämättä lopettaa ennen 2-3 viikon kokeilua vaikak tekisi pahaa.. koska ne lääkkeet ei ala puremaan viikossa.. yhdyn edelliseen:

ja kun paniikkihäiriö on ja aloittaa lääkityksen: menee 2-5 viikkoa ennekuin alkaa lääke vaikuttaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      294
      4176
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2375
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe