Avensiksen sähköinen käsijarru ei toimi

DFGHJKl

Tuttavani uusi Avensis meni omia aikojaan varaston seinästä sisään, kun sähköinen käsijarru ei pitänytkään. Sen pitäisi mennä automaattisesti päälle kun auto sammutetaan, mutta ei mennytkään.

46

11410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Md-S

      Höpö. Se ei mene itsestään päälle, vaan manuaalivaihteisessa lähtee itsestään pois kun nostaa kytkintä.

      • kiheta

        ei muuten lähde


      • ruoste-yleinen-näissä
        kiheta kirjoitti:

        ei muuten lähde

        Voisko olla että jotakin on ruostunut rikki ja siksi ei jarrut toimi?


    • Provo aloitus

      "sähköinen käsijarru ei pitänytkään" / "Sen pitäisi mennä automaattisesti päälle"
      Ristiriitaista: ei pitänyt, mutta ei laitettu edes päälle...
      Myös tuo aloitus "Tuttavani uusi Avensis" laittoi myös epäilemään asian aitoutta!

      • asentaja kalke

        niissä on ollut muutamia liittimen irtoamis ongelmia, mutta hyvin satunnaisia.


      • DFGHJKl

        Ymmärsin kyllä auton omistajan puheet niin, että käsijarru menee itsekseen päälle, kun auton sammuttaa ja kojelautaan syttyyy tästä merkkivalo ja käsijarru on otettava napista pois päältä, joka ei onnistu ilman virta-avainta..
        Joka tapauksessa auton omistaja tietää varmasti, että kyseisessä paikassa mikään auto ei pysy paikallaan ilman käsijarrua. Tämä kyseinen auto on kuitenkin pysäköity jo kymmeniä kertoja samalle kumpareelle ilman ongelmia.
        Ei se auto mennyt kuin puolimetriä seinän läpi.


      • valvematic
        DFGHJKl kirjoitti:

        Ymmärsin kyllä auton omistajan puheet niin, että käsijarru menee itsekseen päälle, kun auton sammuttaa ja kojelautaan syttyyy tästä merkkivalo ja käsijarru on otettava napista pois päältä, joka ei onnistu ilman virta-avainta..
        Joka tapauksessa auton omistaja tietää varmasti, että kyseisessä paikassa mikään auto ei pysy paikallaan ilman käsijarrua. Tämä kyseinen auto on kuitenkin pysäköity jo kymmeniä kertoja samalle kumpareelle ilman ongelmia.
        Ei se auto mennyt kuin puolimetriä seinän läpi.

        tiedoksi niille jotka eivät tiedä, 2012 avessa mennee automaattisesti käsijarru pääle. Sen voi kytkeä pois. Ohjekirjassa neuvotaan että miten


      • takkari
        valvematic kirjoitti:

        tiedoksi niille jotka eivät tiedä, 2012 avessa mennee automaattisesti käsijarru pääle. Sen voi kytkeä pois. Ohjekirjassa neuvotaan että miten

        Hyvä kommentti!

        Aloittajalle; mikä intressi sinulla on raportoida naapurin autosta?


      • DFGHJKl
        takkari kirjoitti:

        Hyvä kommentti!

        Aloittajalle; mikä intressi sinulla on raportoida naapurin autosta?

        Minulla on suuretkin intressit raportoida naapurin autosta, sillä se varasto oli minun. Sitäpaitsi olin ostamassa samanlaista Avensista, mutta onneksi en ostanut.

        Käsijarru on auton katsastusvaruste, joten sen pitää toimia aina.
        Entä jos tässä auton itsekseen kulkemalla matkalla n. 50 m olisi ollut ihmisiä, kyse olisi silloin jo poliisiasiasta, eikä vain Suomi24 palstan keskustelusta.


      • Ava 2012 alla
        valvematic kirjoitti:

        tiedoksi niille jotka eivät tiedä, 2012 avessa mennee automaattisesti käsijarru pääle. Sen voi kytkeä pois. Ohjekirjassa neuvotaan että miten

        Tiedoksi ittelles. Ei muuten mene itsestään päälle...


      • POrsche ja LMC Fiat
        DFGHJKl kirjoitti:

        Ymmärsin kyllä auton omistajan puheet niin, että käsijarru menee itsekseen päälle, kun auton sammuttaa ja kojelautaan syttyyy tästä merkkivalo ja käsijarru on otettava napista pois päältä, joka ei onnistu ilman virta-avainta..
        Joka tapauksessa auton omistaja tietää varmasti, että kyseisessä paikassa mikään auto ei pysy paikallaan ilman käsijarrua. Tämä kyseinen auto on kuitenkin pysäköity jo kymmeniä kertoja samalle kumpareelle ilman ongelmia.
        Ei se auto mennyt kuin puolimetriä seinän läpi.

        Tojota, buhahaaa....sen siitä saa.


      • Myöskin Ave 2012
        Ava 2012 alla kirjoitti:

        Tiedoksi ittelles. Ei muuten mene itsestään päälle...

        Kyllä se menee. Jos ei mene, niin painappa sitä käsijarrun nappia n. 5 sek. ja mittaristoon syttyy "jänniä" valoja. Koetappa sitten uudelleen...


      • Multidrivesmies
        Ava 2012 alla kirjoitti:

        Tiedoksi ittelles. Ei muuten mene itsestään päälle...

        Ei mene päälle automaattisesti edes vm.2014 automaatti avessa, joten teiniprovooja löi kirveensä kiveen...kytkin päälle/pois ja merkkivalo kojelaudassa, muuta asetusta ei ole...


      • Vensis

        Menee muuten automaattisesti päälle,meillä 2014 avensis.Ja lähtee pois päältä,kun käynnistät auton,ja laitat vaihteen päälle,ja nostat kytkintä.


      • 2.2_D-CAT_Stw_Aut
        Vensis kirjoitti:

        Menee muuten automaattisesti päälle,meillä 2014 avensis.Ja lähtee pois päältä,kun käynnistät auton,ja laitat vaihteen päälle,ja nostat kytkintä.

        Automaattivaihteisessa ei mene päällä eikä pois. Pitää tehdä ihan itse


    • Kuis se menee

      Oli automaatti tai ei, niin lienee niin että auton ajaja ei ole katsonut autosta noustessa menikö se päälle vai ei ja siten itse vahinko on käyttäjän vika.

    • 2.0 D4D -11

      On kyllä taas niin skitso tää koko keskustelu, et hoh hoijaa..
      Jätä seuraavan kerran varaston ovet auki, tiedä vaikka menisi ihan ovia särkemättä suoraan varastoon.
      Olisipahan kerrankin sinunkin varastossa oikea auto! :)
      Laita ne muistojen kultaamat polkuautosi ensin parempaan jemmaan, niin ei jää fiktio tuttavasi fiktio vikaisen auton alle ehyet ja niin hyvin paikallaan pysyvät pelisi.
      Oiskohan seuraava keskustelun avauksesi: " tuttavani Avensis läksi itsekseen käyntiin tunkeuduttuaan ensin minun varastooni ja kaasutti sitten kaasu pohjaan hirttäneenä yksikseen matkoihinsa. Ei ole löydetty vieläkään. "
      Parempaa kevättä varastolle, sen omistajalle ja tietty sille fiktio korjaajalle, kuten kaikille muillekin.
      On ne vaan nuo meidän Toyotat liikkuvaista sorttia ;)))

    • kpg1

      En löydä sähköisen käsijarrun toiminnasta muuta moittimista, kuin pöpperölumessa voi jäätyä seisoessaan. Tuo ominaisuus on muissakin.

      Nappi, josta käsijarru laitetaan päälle on sijoitettu ilmeisen tarkoituksellisesti ärsyttävän etäälle, ettei sitä saa painettua ilman että nojautuu eteenpäin.

      Vika vai ominaisuus?

    • kehitys kehittyy

      Mitä enemmän autossa on joutavaa krumeluuria, sitä enempi vikojen mahdollisuuksia. Olisivat saaneet edes Terra-varustetasossa pitäytyä Avensiksessakin vanhanmallisessa kässärissä. Sama avaimettoman käynnistyksen kanssa, patterit kuluu paljon nopeammin ja mites menet autoon sisälle, kun ne ovatkin eräänä kauniina päivänä kaput ja olet 120 km päässä lähimmästä patterikaupasta.

      • asianvierestäkin...

        "Sama avaimettoman käynnistyksen kanssa, patterit kuluu paljon nopeammin"
        Kuinka paljon nopeammin patterit kuluvat? "Avaimettomalla "Avellani tulee kesäkuussa 3v täyteen enkä ole kertaakaan vaihtanut pattereita kakeen!

        "kun ne ovatkin eräänä kauniina päivänä kaput ja olet 120 km päässä lähimmästä patterikaupasta"
        Oven saa auki kaken yhteydessä olevalla avaimella ja auton käynnistysohjeet ko. tilanteessa ovat käyttöohjeessa.

        Mielestäni verraton ominaisuus tuo "avaimettomuus". Ei tarvi kaivella taskusta avaimia eikä siten unohdu esim. virtalukkoon. Tämän ominaisuuden huomaa parhaiten, kun pitää välillä ajaa esim. vaimon autolla, jossa perinteinen avain.


      • pienin ongelmista
        asianvierestäkin... kirjoitti:

        "Sama avaimettoman käynnistyksen kanssa, patterit kuluu paljon nopeammin"
        Kuinka paljon nopeammin patterit kuluvat? "Avaimettomalla "Avellani tulee kesäkuussa 3v täyteen enkä ole kertaakaan vaihtanut pattereita kakeen!

        "kun ne ovatkin eräänä kauniina päivänä kaput ja olet 120 km päässä lähimmästä patterikaupasta"
        Oven saa auki kaken yhteydessä olevalla avaimella ja auton käynnistysohjeet ko. tilanteessa ovat käyttöohjeessa.

        Mielestäni verraton ominaisuus tuo "avaimettomuus". Ei tarvi kaivella taskusta avaimia eikä siten unohdu esim. virtalukkoon. Tämän ominaisuuden huomaa parhaiten, kun pitää välillä ajaa esim. vaimon autolla, jossa perinteinen avain.

        Jos säilytät sitä avainkorttia taskussa, millä tavalla sitä ei tarvitse etsiä taskusta? Onko se niin iso möhkäle?

        Mulla ei ole koskaan jäänyt avainta virtalukkoon ja avaimet löytyy taskusta, kun vaan työntää käden taskuun. Musta siitä perinteisestä avaimesta on turha tehdä ongelmaa.


      • Kuis sitten kävikään
        pienin ongelmista kirjoitti:

        Jos säilytät sitä avainkorttia taskussa, millä tavalla sitä ei tarvitse etsiä taskusta? Onko se niin iso möhkäle?

        Mulla ei ole koskaan jäänyt avainta virtalukkoon ja avaimet löytyy taskusta, kun vaan työntää käden taskuun. Musta siitä perinteisestä avaimesta on turha tehdä ongelmaa.

        Miten muuten käy, kun antaa auton toisen käyttöön. Jättää auton käyntiin, ja kuski vaihtuu. Avainkortti jää luovuttajan taskuun, ja kaveri ajaa 200km päähän, ilman avainkorttia. kuis sitten laitetaan toyota käyntiin?


      • asianvierestä
        Kuis sitten kävikään kirjoitti:

        Miten muuten käy, kun antaa auton toisen käyttöön. Jättää auton käyntiin, ja kuski vaihtuu. Avainkortti jää luovuttajan taskuun, ja kaveri ajaa 200km päähän, ilman avainkorttia. kuis sitten laitetaan toyota käyntiin?

        Ei saa käyntiin.
        Ja pitää huolehtia avainasia ennen luovuttamista...


      • vierestäasian
        pienin ongelmista kirjoitti:

        Jos säilytät sitä avainkorttia taskussa, millä tavalla sitä ei tarvitse etsiä taskusta? Onko se niin iso möhkäle?

        Mulla ei ole koskaan jäänyt avainta virtalukkoon ja avaimet löytyy taskusta, kun vaan työntää käden taskuun. Musta siitä perinteisestä avaimesta on turha tehdä ongelmaa.

        Ei sitä tarvi sen kummemmin etsiä, mutta ei tarvi laittaa kättä taskuun. Avaa vain oven ja painaa napista auton käyntiin. Minulla on auton avaimen kanssa samassa perässä kaikki muutkin avaimet ja usein samassa taskussa työavaimet omassaan. Siksi ehkä hieman etsimistä.

        "Mulla ei ole koskaan jäänyt avainta virtalukkoon"
        Kaikki eivät ole yhtä täydellisiä kuin sinä!

        "Musta siitä perinteisestä avaimesta on turha tehdä ongelmaa"
        En tehnyt perinteisestä avaimesta ongelmaa, vaan totesin miten helppoa on toimia avaimettomasti. Sitä ei osaa arvostaa ennen kuin käyttää. Ajan satunnaiset työajot perinteisillä avaimilla varustetuilla autoilla ja lähes joka kerta sisään mennessä ja/tai käynnistettäessä muistuu mieleen, että "ai niin avain..."


      • rapeeta grilliltä
        Kuis sitten kävikään kirjoitti:

        Miten muuten käy, kun antaa auton toisen käyttöön. Jättää auton käyntiin, ja kuski vaihtuu. Avainkortti jää luovuttajan taskuun, ja kaveri ajaa 200km päähän, ilman avainkorttia. kuis sitten laitetaan toyota käyntiin?

        Avensiksessa ei ole avainkorttia - ne on Rellun juttuja, rapea ja kätevä ranskis juu nou. Avessa on pieni metallimötikkä, pienempi kuin normiavain. Rellun älytönkortti taas takavuosina ainakin oli lompakon kokoinen ja piti työntää "virtalukkoon".


      • TheKöle
        Kuis sitten kävikään kirjoitti:

        Miten muuten käy, kun antaa auton toisen käyttöön. Jättää auton käyntiin, ja kuski vaihtuu. Avainkortti jää luovuttajan taskuun, ja kaveri ajaa 200km päähän, ilman avainkorttia. kuis sitten laitetaan toyota käyntiin?

        Vain idiootti lähtee ajamaan autolla, jossa summeri hälyttää mittaristossa lukee, "key not detected"

        Mitä jarruihin tulee, niin homma menee niin, että mittaristossa merkkivalo palaa silloin, kun automaattikäsijarru on toiminassa. Kuten on jo sanottukin, toiminta kytketään päälle painamalla 5s käsijarrua päälle ja pois painamalla 5s käsijarrua pois.

        Lumella ja pakkasella tapahtuva takajarrujen jäätyminen on omaisuus, ei yksilövika.


      • TheKöle

        Heh kirjoitin just päinvastoin kuin tarkoitin.... oikein:
        "merkkivalo palaa silloin, kun automaattikäsijarru on pois toiminasta"


      • 2024

        Eli talviaikaan jokaisen kannattaa kytkeä se automatiikka pois, ettei satu vahinkoja. Ymmärsinkö tämän automaattisen käsijarrun käytön oikein?


      • TheKöle
        2024 kirjoitti:

        Eli talviaikaan jokaisen kannattaa kytkeä se automatiikka pois, ettei satu vahinkoja. Ymmärsinkö tämän automaattisen käsijarrun käytön oikein?

        Ymmärsit oikein ja väärin! -siitä ei satu vahinkoja, jos jarrut jäätyy (jos ei lasketa, miten pääsee liikkeelle), mutta siitä sattuu, jos auto karkaa...... -väittämä jonkun eletroniikan hajoamisesta on täyttä skeidaa! -ei se elektroniikka siellä jarruissa ole!

        Huollossa olen kattelut auton alle ja siellä näyttää olevan moottoriyksikkö, joka vetää ihan vaijereilla jarrupalat levyyn. -itse olen saanut aina jäätyneet jarrupalat levystä irti, kun varovasti "nytkyttää" eteenpäin/taaksepäin, kokoajan vaihdellen ajosuuntaa...... Jos moottoriyksikkö särkyy, toki sekin saattaa olla kallis, mutta jäätymisestä se tuskin särkyy......

        Eli silloin, kun on pöllyävää lunta ja pakkasta, kannattaa kytkeä automaatiikka hetkellisesti pois. -koko talveksi välttämättä ei...... koska:

        Kun ostin auton, niin ensimmäisenä talvena (auto tuli minulle 24.10.2012) ei ollut ongelmia seisontajarrun kanssa vaikka sen kytkin pois (lunta tuli heti seuraavalla viikolla, kun sain auton), mutta kun vuosi oli kulunut, niin olin jo oppinut "unohtamaan" käsijarrun käytön ja kun menin kytkemään seuraavana talvena automatiikan pois, auto meinasi aloittajan tyyliin karata ainakin pari kertaa.....

        -ensimmäisn läheltäpiti tilanteen jälkeen aloin luottamaan autoon ja käyttämään automatiikkaa normaaleissa olosuhteissa. -ja Ongelmitta mentiin!

        Ja kun nyt näsäviisaat sanoo, että parkkeeraaa vaihde päällä, niin mulla on paha TRAUMA siitä, että ed. autossa starttipiiri hajosi ja auto meinasi starttaanalla tulla mun päälle....... pitäisi luottaa uuteen autoon, mutta kun ei......


      • 2024

        Hyvää infoa kiitos. Kun itse aloitin "autoilun" siinä 5 vuoden kypsässä iässä - alussa tietysti sylistä ajamalla.
        Verstapalveluhan tietysti kuului hyvin vahvana tähän ajo konseptiin. Alussa tehtävänä oli tietysti ojentaa isälle työkaluja - siinä tulivat myös tuumamittaisetkin avaimet tutuksi. Joskus pääsi jopa kanttakin kiristämään.
        Melko pian tuli niitä oppeja kuinka autoa on käsiteltävä ja siellä oli se tärkein opetus käsijarrun talvikäytöstä: ei saa koskaan jättää käsijarrua päälle talvella. No onhan näillä opeilla pitkälle päästykin, mutta kun olin reilu vuosi takaperin talvella Itävallassa alppikylässä pakkasella ja pysäköin BMW 520i vuokra-autoani, jossa oli tämä automaattiparkkijarru, niin ei siinä auttanut vanhat opit kun se löi ne jarrunsa päälle.
        En nyt kuitenkaan yöuniani menettänyt pelätessäni, että siihen se sitten jäi kunnes kevät tulee. Hyvin lähti aamulla liikkeelle :).


      • Neskaliini
        Kuis sitten kävikään kirjoitti:

        Miten muuten käy, kun antaa auton toisen käyttöön. Jättää auton käyntiin, ja kuski vaihtuu. Avainkortti jää luovuttajan taskuun, ja kaveri ajaa 200km päähän, ilman avainkorttia. kuis sitten laitetaan toyota käyntiin?

        Ei lähde auto käyntiin edes varaavaimilla. Pitää olla ne avaimet millä auto on laitettu käyntiin.


    • Eikö naapuri...

      jättänyt vaihdetta päälle? Ykköstä tai pakkai...

      • korjaus edell

        pakkia


    • oikeakohde?

      Etkö uskaltanut tuttavalle sanoa mitään aiheuttamastaan, kun tulit tänne valittamaan?

      • Onneksi ei tojotaa

        Tämä on tietenkin aiva väärä paikka kertoa vioista, näin vaarallinen vika pitää raportoida Trafille, jotta saadaan ko autot ajokieltoon


    • vanhaparempi

      Se päällekytkentä mikään ongelma ole mutta ajosta lentänyt sohjo joka yöllä jäätyy on tai oli ongelma, kässäri ei oikeen lähde ,tarkoittettu varmaan lämpöisiin maihin tai talliin.

    • kirves8mies

      Jäätynyt sohjo jarrupalojen ympärillä ei ole mielestäni sähköisen käsijarrun ongelma vaan kaikkien autojen ongelma. Harvemassa autossa jarrulevyt on suojattu jollain kotelolla, eli ne on hyvinkin avonaiset - sohjoa pääsee tupaan. Mitä tästä opimme, muutakkamme etelävaltioihin joissa ei sohjo vaivaa.

    • handbrakes
    • Viimeinentojo

      lumen jäätämä käsijarru ei ole automaattikäsijarrun syytä vaan voi tapahtua ihan tavis käsijarrullekin. Mutta taviskäsijarru irrottaa yleensä kun päästää löysälle ja vähän nytkyttelee edes takas. Pahimmillaan pitää vähän levyä lämmittää.

      Sen sijaan automaattikäsijarru on niiiiin automaattinen että kun lähdet liikkeelle siitä huolimatta että kässäri on päällä, menee elektroniikat rikki, auto hinaukseen ja kahden tonnin lasku.

      • EiOngelma

        Ei se liikkeellelähtöyritys kyllä riko mitään elektroniikka tai sähköisen käsijarrun omia osia...
        Toisekseen minulla se sähkökässäri on aina päällä, kun olen lähdössä parkista liikkeelle, siinä se automaattisesti päästää, kun alan nostamaan kytkintä ja on toiminut talvellakin 5 talven kokemuksella.
        EIkä ole jarrutkaan jäätynyt kiinni kertaakaan 8 talven aikana, siten ettei olisi "auennut", kun lähtee parkkiruudusta peruuttamaan.


    • Susijosyntyessä

      Sähköinen käsijarru on turhake ja toyon valmistamana lisäksi susi. Ei yllätä.

    • sdfdsasd

      Neljä vuotta vanha valheellinen aloitus.

    • Harru

      Kyllä Avensiksen sähkönen käsijarru toimii aivan hyvin ja luotettavasti ainakin neljä vuotta toiminut. MUTTA huom. jos auto liikkuu ( vaikka vain vähän) kääntää virrat pois EI käsijarru kytkeydy.

      • Kamikaze

        No japsi-insinöörit eivät sitten tuotakaan osanneet ennakoida. Tulee mieleen Takatan tappajaturvatyynyt. Ihan harakiri vehkeitä tulee siltä saarelta.


      • TurvallisuusVastaava
        Kamikaze kirjoitti:

        No japsi-insinöörit eivät sitten tuotakaan osanneet ennakoida. Tulee mieleen Takatan tappajaturvatyynyt. Ihan harakiri vehkeitä tulee siltä saarelta.

        Nyt sinun täytyy vain olla tarkkana, ettet vain joudu onnettomuuksiin Japanilaisten tuotteiden takia.


      • seppuku-ei-kiitos
        TurvallisuusVastaava kirjoitti:

        Nyt sinun täytyy vain olla tarkkana, ettet vain joudu onnettomuuksiin Japanilaisten tuotteiden takia.

        Aion pysyä japanialaisten itsemurhatuotteiden tavoittamattomissa.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      348
      8820
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2571
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2348
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1391
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe