Hoi kaikki kanien ystävät!!!

Kanifani

Terve kaikki kääpiöluppakanien ystävät! Haluaisin kysyä teiltä, että onko mahdollista että kani voisia asua huoneessani??! Siellä on hiljaista ja rauhallista (tai no mitä minä nyt yleesä nukun-,teen läksyt ja hengaan kavereideni kanssa siellä.) Äitini mielestä meille ei voisi tulla kania, koska perheemme elää toisessa keroksessa. (huoneeni on yläkerrassa) (siitä voi päätellä että elämme omakotitalossa) Hän ajattelee myös, että olen liian paljon pois kotoa sitä hoitaakseni. Mitä nyt olen harvoin leireillä ja koulussa ja kavereiden kanssa. Olen lukenut, että kanin pitää päästä pois häkistää pomppimaan vähintään tunniksi. Ei se nyt suinkaan mitään erityistä paapomista tarvitse. Minulla on arkena ja vielä enemmän aikaa viikonloppuna olla kanin kanssa..!

10

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanifani

meillä kanit saa hyppiä pitkin taloa.aikaisemmpi kan asui yläkerrassa ja kesällä ulkona

• jo aikuinen

Tunti on ehdoton minimi, eikä pidä kania onnellisena pitkää aikaa.. kani on yllättävän sitova lemmikki.. en suosittele hankkimaan, ellet pysty omistautumaan sille kunnolla. Usko tai älä, äitisi puheissa voi olla perää :)

• Kanifani

Voi olla että onkin... mutta silti... Pystyn sitoutumaan kaninhoitoon ja tiedän siitä paljon. Onko siitä hirveästi ongelmaa jos perheessä on jo koira??? Koiramme pystyy sopeutumaan ja tullee myös kissojenkin kanssa toimeen. Kertokaa mielipiteenne!!!

• Tiuhti

Mielestäni tunti on aivan liian lyhyt aika,vaikka se onkin minimi.
      Meillä on kaneilla 150 x 150 kokoinen häkki(kahdella lupalla)
      ja ne saavat jaloitella 3-10 vapaana!
      Joten mieti tarkaan,mikä eläin sinulle sopii,ja onko sinulla aikaa siihen!
      Minkä ikäinen olet?Edes kymmenen vuotias ei mielestäni sovellu kokonaan hoitamaan eläintä yksin.Koko perheen on oltava siinä mukana,jotta kanisi ei ole vailla hoitoa,kun olet kavereilla.

• Kanifani

Tottakai se nyt pääsee enemmän jaloittelemaan!!! Mutta jos aikaa ei riitä niin sitten vaan se tunti... Olen jo harkinnut tätä ja ottanut tietoa ja eihän sekään ole varma tuleeko meille sellainen!!! Olen 15 ja minulla on kokemusta jyrsiöistä ja yleensäkin eläimistä..! Ja jos meille tulisi sellainen nii tottakai koko perhe olis asiasssa mukana!

• Sedä

Kanin kanssa kannattaa varautua siihen että se vapaana ollessaan tulee jyrsimään paikkoja, eli sinun täytyy olla valmis järjestämään tavarasi sen mukaan. Kani voi myös yöllä metelöidä paljonkin, ja häiritä uniasi, tai ainakin uudelleen nukahtamista jos se oppii että pääsee vapaaksi heti kun heräät. Suosittelen miettimään myös voisitko sisustaa oman huoneesi niin, että kani voisi olla siellä aina vapaana, tai ainakin silloin kun et itse nuku. Harva pitää koiraa tai kissaakaan pienenpienessä häkissä suurinta osaa vuorokaudesta. Näin sinullekin tulisi vähemmän huolta siitä oletko ehtinyt olemaan kanin kanssa tarpeeksi.

Ainakin yksin asuvalle kanille olisi kiva että se saa loikkia myös niissä huoneissa joissa sen ihmislauma viettää aikaansa. Portaat sinänsä eivät kanille ole ongelma, se kyllä oppii niissä kulkemaan. Portaat ovat oikeastaan hyvä keino siihen että kanin elinaluetta saa rajattua laittamalla niiden yläpäähän lapsiportin niin että se ei pääse alas (tällöin esim kesällä voi pitää alakerrassa olevaa ulko-ovea auki ilman että tarvitsee pelätä kanin karkaavan). En tiedä kyllä mikä äitisi ajatus tässä oli eli miksi yläkerta olisi ongelma.

Itse suosittelisin keskustelemaan voisiko kanin sijoittaa johonkin muuhun huoneeseen, mutta ei kanin kanssa asuminen mahdotonta ole, niin moni kaninomistaja asuu esimerkiksi yksiössä.

Kani voi hyvinkin elää koiran kanssa, mutta niitä ei tulisi jättää vapaaksi valvomatta. Toisinaan ne ovat eläneet vuosikausia sovussa, ja joskus omistaja on tullut kotiin ja löytänyt kanin raadeltuna. Koira on kuitenkin peto eikä koskaan tiedä jos sillä 'napsahtaa'.

• Kanifani

Kiitos todella paljon vastauksestasi!!! Tekstissä oli paljon asiaa! Nyt olen taas paljon järkevämpi ihminen!!! : D

• Kaneista kyselevä

Joo oon itekin hankkimassa kania meille tänne maalle. Äitini ja isäni luvalla tietenki
      Ja Sedän tekstissä oli paljon asiaa.

• kanifani<3

Mulkii on kääpiöluppa(1v.),asutaa omakotitalos,oon 15...no joo meil on koira ne on ollu vapaan kahestaa( oon tietenki valvon niit)ja hyvin tuli toimee! Mä en ekaan yön saanu nukuttuu ku Leo(kanini) rapisteli ja kolisteli häkkii(häkki on siis mun huonees) mut siint kaikki seuraavat yöt oon nukkun hyvin:) en itseasias enää pysty mukahtaa jos on iha hiljast:D se on häkis yöt ja sen ajan ku oon koulus ku tuun kotii se pääsee vapaaks loikkii mun huoneesee. sähköjohot oon peittän nii niit se ei pääs puree eikä se muutenkaa mitää jyrsi. sängyn ympärille oon laittan(siis sillon ku se on vapaan)verkon ettei pääs mun sänkyy ku aika usein siel on ollu märkä ylläri

• ..

vähän sama täällä kun kanifanilla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4041
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      127
      2333
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      950
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      128
      949
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      857
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      780
    Aihe