Ilm. 22:21. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikien
teidän kanssanne , Aamen. .
Raamatun lukko , Ilm. 22:18-19. .
Sel. Vaika nämä sanat suoranaisesti tarkoittavat Ilmk . Ne sapivat
koko Raamattuun , sillä 5Moos, 4;2 ;12:32; San.30:6 sanovat
oleellisesti samaa : Siihen ei saa lisätä , sen kanssa ristiriitaista
olevia ihmisajatuksia eikä ottaa siitä sellaista, , mikä ei näytä sopivan ja -tietoon . Mailman viisaus on näet tyhmyyttä
JUMALAN viisauteen verrattuna...jatkan .
Raamatun viimeinen lause.
34
2833
Vastaukset
- väinö .
( 1 Kor 1:18-28 ; 2:6-15. ). Raamatun sana on uskottava sellaisena kuin se on kirjoitettu , ja sitä on toteltava sellai-
sena kuin sen luemme , tietenkin ottaen huomioon vanhan ja uuden liiton suhteetm ke. Mat. 5:17-18 ; Room. 10:4. :13:8.-10.
Gla. 3:19.
Mat 5:17-18 sel. Mooseksen laki on annettu olemaan voimassa
Kristukseen ja uuteen liittoon asti ks. Gal 3:19-22. Kristus t'ytti ristin kuolemalla lain Rangaistusvaatimuksen kärsimällä ihmisten sijassa sen säätämän kirouksen ja ja kuoleman .
Tämä lain täyttymys luetaan katuvalle ja Jeesukseen uskovalle syntien anteeksiantamukseksi ja vanhurskaudeksi .- teu.
Jatkan , lukon purkamista
Jos Jumala ottaa ihmiseltä hänen osansa elämän puuhun ja
pyhään kaupunkiin syystä , että hän on luopunut Raamatullisesta totuudesta , hänelle jää vain iäisyys tulijävessä -- uskovien /seurakunnan jhäsenet odottavat Kristuksen Toista tulemista ja pyrkivät olemaan valmiita sitä varten . Tärkeintä tässä on se , mitä Raamatun viimeinen lase sanoo: Herran
Jeesuksen armo , olkoon kaikkien kanssa , Aamen..
pyhien
- totuus esiin
Jos noihin Raamatun säkeisiin ei saa ihmisajatuksia lisätä on teun parempi pysyä hiljaa. Sekoittaa vaan. Joka haluaa Raamatusta saada tolkkua teu sekoittaa koko ajan. Taitaa olla joku saarnamies kun täällä hölöttää puutaheinää.
- teu.
Niin . en ole saarnamies , eikäminusta olisi nuorenpana tehtykään
saarbnaajaa , nyt olen yli 2x sen iän ohittanut onneksi , mutta
jos minulla olisi nikki totuus esiin , ei voisi olla huonommin valittu
Kyllä sinun täytyy ymmärtää , että jos laitan sel. se tarkoittaa
jotain muuta kun Sela , kun minä laitan sel. ja kirjoitan sen jälkeen
teksti tulee komitteen selitystä , ei minun selitystä vaan vähän
isomman poppoon , silti voi lukea omasta Raamatustakin
ei pitäisi olla niin vaikeaa, sitten vielä luuletko että kaikki on sulle , itserakaskin vielä .- - totuus esiin
teu. kirjoitti:
Niin . en ole saarnamies , eikäminusta olisi nuorenpana tehtykään
saarbnaajaa , nyt olen yli 2x sen iän ohittanut onneksi , mutta
jos minulla olisi nikki totuus esiin , ei voisi olla huonommin valittu
Kyllä sinun täytyy ymmärtää , että jos laitan sel. se tarkoittaa
jotain muuta kun Sela , kun minä laitan sel. ja kirjoitan sen jälkeen
teksti tulee komitteen selitystä , ei minun selitystä vaan vähän
isomman poppoon , silti voi lukea omasta Raamatustakin
ei pitäisi olla niin vaikeaa, sitten vielä luuletko että kaikki on sulle , itserakaskin vielä .-Sinusta se oikein huokuu pohjaton itserakkaus. Närkästyt jos joku sinun sekoiluja arvostelee. Kirjoita selkeämmin että saa tolkkua. Sitten voi tulla arvostustakin jos näen kirjoituksissasi järkeä.
- teu.
Niin tuo , Totuus esiin , ei varmaan ole kummenpi kaveri tunte ,
minunlla vaan ei ole tiedossa ,ilmeisesti ,kuka hän on mutta'
yksi epäilevä tuimas hän on ilman muuta . - teu.
totuus esiin kirjoitti:
Sinusta se oikein huokuu pohjaton itserakkaus. Närkästyt jos joku sinun sekoiluja arvostelee. Kirjoita selkeämmin että saa tolkkua. Sitten voi tulla arvostustakin jos näen kirjoituksissasi järkeä.
En malta kuitenkaan olla sanomatta . Olen kirjoittanut vain
Raamatusta tekstiä , jos sinulla on huomauttamista siitä niin
huomauta Raamattua , älä muita , siksi sinä sekoitat vielä
itse kirjoituksillasi enemmän , ettei kannattaisi niuhoo .. - teu.
teu. kirjoitti:
Niin tuo , Totuus esiin , ei varmaan ole kummenpi kaveri tunte ,
minunlla vaan ei ole tiedossa ,ilmeisesti ,kuka hän on mutta'
yksi epäilevä tuimas hän on ilman muuta .Niin tuo epäilevä Tuomas sanoi .korjaan..
- #
Täällä sitä veljet rakkaudessa keskustelee: )
- teu.
Niin kuinkas muuten !
Eikö ole sanottu että Kaunista on sovinto veljesten keskuudessa .
- teu.
Kun tämä "totuus esiin "kirjoittaa vaikeista aiheista , Toisit esiin tahtos
siitä voisi hiukan keskustellä ,,mutta jos vain tuot haukut esiin niin mistä
voidaan tietää mistä uusi nikki lähtee liikkeelle .
Jos minua ja muita kiinnostaa Ilmestus kirja , kertoisit nyt ainakin mikä
sinua kiinnostaa , minä olen 6 vuoden aikana saanut muitakin haukkuja
vai onko tämä kysymys , et voi esittää , minä kerron nyt vielä historiaa.
viikko jälkeen Juhannuksen , kohta 6 vuotta sitten kun aloin palstalla
täällä oli sinä päivänä suoritettu 1 viesti ja 8 lukua Sieltä tätä on luotsattu
tänne asti , oliko se väärin , tai oikein niin tehty on , jos siitä murinaa
tai että olen itserakas , voi olla että olen , mutta minäolen koettanyt ,
kirjoittaa vain Jumalan sanaa, Jumalan sanana ,ja Jeesuksen sanaa,
Jeesuksen sanana , oman itteni (omasta mielestä olen jättänyt sivuun)
Nyt olisikin ajatetava tarkkaan "totuus esiin" kirjoittaja mikä totuus ?
Sellainenko joka örvelöllä on ? Turhan lakien jauhaja niinkö ?
Ethän nyt vain mene hakoon "totuus esille " .
Kerro kuitenkin mikä pännii , koska minun ottamat jakeet kertoo
jollekulle toiselle SEN MINKÄ HÄN TARVII . sinun toive on vielä
niin pieni , huolimatta että saatat olla vaikka psykiatri .? - teuts
Teuta-Väinö Tammepuu,
Fered , Gapriel
totta,,- teu.
sähän tiedät aika pljon , Mutta eiköpä kanata keskittyä
julkaisuun , siitä olisi muillekin hyötyä ettei vain sulle. - teu.
oliko "tammepuu " nikkinä käytässä ,,se on sit tollan sinun
sorttinen räävä suu joka ei ymmärrä mistään mitään . En
paremmin sano . .
Kyllä pitäis jokaisen keskittyä siihen mitä kirjoittaa jos.
sanotaan ETTÄ HAUKI EI OLEKALA , NIIN ILMEISESTI 1000KERRAN JÄKEEN SE VOI ALKAA TUNTUMAAN - teu.
teu. kirjoitti:
oliko "tammepuu " nikkinä käytässä ,,se on sit tollan sinun
sorttinen räävä suu joka ei ymmärrä mistään mitään . En
paremmin sano . .
Kyllä pitäis jokaisen keskittyä siihen mitä kirjoittaa jos.
sanotaan ETTÄ HAUKI EI OLEKALA , NIIN ILMEISESTI 1000KERRAN JÄKEEN SE VOI ALKAA TUNTUMAANTOTTUS ESIIN " OLET UNEHUTTANUT AsIAN .voiko
nyt jatella että olet sivistynyt , ja laittanut tarpeetomia
taistelu juttuja pois , kyllä Laiha sopu on parempi kuin
lihava riita , siitäkin huolimatta että JUMALA antaa
sataa niin pahoille kuin hyville . - teu.
teu. kirjoitti:
TOTTUS ESIIN " OLET UNEHUTTANUT AsIAN .voiko
nyt jatella että olet sivistynyt , ja laittanut tarpeetomia
taistelu juttuja pois , kyllä Laiha sopu on parempi kuin
lihava riita , siitäkin huolimatta että JUMALA antaa
sataa niin pahoille kuin hyville .Ilm.22:...Uudessa Jerusalemissa juoksee elämän veden virta
ja kasvaa elämän puu , ja siellä on Jumalan ja Kritsan valtais-
tuin . 1-5. Tämä profetian sanat vakuutetaan tosiksi ,6-7.
Johannesta varoitetaan kumartamasta enkeliä ,8-9. Ja kielletään lukitsemasta profetian sanoja; Kristus on pian tuleva ja sitä
morsian ikävöi . 10-17. Varoitetaan väärentämästä tämän kirjan sanoja ja lausutaan loppu lupaus ja lopputoivotus , 18-21. - teu.
teu. kirjoitti:
Ilm.22:...Uudessa Jerusalemissa juoksee elämän veden virta
ja kasvaa elämän puu , ja siellä on Jumalan ja Kritsan valtais-
tuin . 1-5. Tämä profetian sanat vakuutetaan tosiksi ,6-7.
Johannesta varoitetaan kumartamasta enkeliä ,8-9. Ja kielletään lukitsemasta profetian sanoja; Kristus on pian tuleva ja sitä
morsian ikävöi . 10-17. Varoitetaan väärentämästä tämän kirjan sanoja ja lausutaan loppu lupaus ja lopputoivotus , 18-21.Nämä oli kirjoitettu Luvun otsikosta . ainakin ilmestys kirjasa.
Siinä mainittiin erisanoin , missä ne on kirjoitettu kunnolla .
Luku luvulta kaikki löytyy luku 22. ihan hyvin juuri niin kuin
kaikkien asioitten kuuluukin .
Ilm. 22:18-19. Vaikka nämä sanat suoranaisesti tarkoittavatkin
Ilmestys kirjaa , ne opivat koko Raamattuun , sillä 5Moos 4:2 :
12:32. ; San 30;6. oleellisesti samaa Siihen ei saa lisätä sen kanssa Ristiriidassa olevia ihmisajatuksia eikä ottaa siitä sellaisia minkä ei näytä sopivan ihmisviisauteen ja tietoon , Mailman on näet tyhmyyttä Jumalan viisauteen verraten .
Raamatun sana on uskottava sellaisena kuin se on kirjoitettu
ja sitä on toteltava sellaisena kuin sen luemme tietenkin ottaen huomioon vanhan ja Uuden Liiton suhteet. .
5.Moos.4:2. Ei teidän pidä mitään lisäämän siihen sanaan minkä minä teille käsken, eikä pidä myös teidän mitään siitä ottaman pois, kätkeäksenne Herran teidän Jumalanne käskyjä, jotka minä teille käsken.
Sanl.30:5. Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat.
6. Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi.- teu.
Sanl. 30:5-6. Jumalan sanan taattu luetettavuus , ks. myös.
Ps.11.7 ; 18:31; 119:89 ,160. ;Mark. 13:31. Jumala on niiden
kilpi jotka Häneen turvaavat , voit vielä katsoa , Ps 32:7. ,10, ;
42: 2-8, ;91 ; 121.. Jes. 26:4. - teu.
TÄRKEIN KÄSKY , RAKASTA HERRAA .
sinun Jumalaasi Nämä ovat ne lait , käskyt ja äädökset , jotka
Herra , teidän Jumalanne on käskenyt opettaa teille . Eläkää niiden mukaan siinä maassa , jonka nyt menette ottamaan haltuunne . 5Moos 6:1 .
2. Teidän, teidämn lastenne ja teidän lastenne lasten tulee
pelätä Herraa , Jumalaanne , ja noudattaa koko elämänne ajan Hänen lakejaan ja käskyjään ,jotka minä annan teille.. - teu.
Oletko , lukenut asioista ,meillä on täällä tapana ,
että ikäänkuin kuitataan saatu neuvo ,josko se
menee lähellekään mitä itse on ajattellut . - teu.
teu. kirjoitti:
Oletko , lukenut asioista ,meillä on täällä tapana ,
että ikäänkuin kuitataan saatu neuvo ,josko se
menee lähellekään mitä itse on ajattellut .Tämä oli tahvoselle.
- kalle.
teu. kirjoitti:
Tämä oli tahvoselle.
kAIKESTA päätellen ei täällä voi mitään opastaa , sillä kaikki on joko itseopiskelleita , tai itseoppineita, tai itserakkaita .
Sellaista asiaa kuin kysyä toiselta ensin ja vasta sitten kettaa
tuhota toinen .. - kalle.
kalle. kirjoitti:
kAIKESTA päätellen ei täällä voi mitään opastaa , sillä kaikki on joko itseopiskelleita , tai itseoppineita, tai itserakkaita .
Sellaista asiaa kuin kysyä toiselta ensin ja vasta sitten kettaa
tuhota toinen ..Teen viestin uusiksi sillä siinä on monta virhettä .
Kaikesta päätellen ei täällä voi mitään opstaa , sillä kaikki
on joko itse opiskelleet tai oppineita ,tai muuten vain itser-
akkaita sellaisia , kuin kysyn toiselta ensin ja sitten vasta
koettaa tuhota toinen , (örvelö). - Anonyymi
kalle. kirjoitti:
Teen viestin uusiksi sillä siinä on monta virhettä .
Kaikesta päätellen ei täällä voi mitään opstaa , sillä kaikki
on joko itse opiskelleet tai oppineita ,tai muuten vain itser-
akkaita sellaisia , kuin kysyn toiselta ensin ja sitten vasta
koettaa tuhota toinen , (örvelö).no niitä riittää
- su
joo Kalle. Minut on tuhottu kaikenlaisilla nimityksillä ja hel/vetin toivotuksilla ja lestadioaisten lahkolaisuuden opastuksilla.
Aikaisiimpiin juttuihin raamatun muunnelmista. turha lässyttää. Sitä kirjaa on väännelty ja käännelty vuosisatojen aikana aina sen mukaan, aasista, polkupyöristä, autoista, radioista tietokoneisiin Totuutta yrittä kaikki hakea ja se on meidän kaikkein ulottumattomissa.(tulikohan tuo viimeinen sana oikein?)- kalle.
Kuitenkin jniin Että Jumala on voimut pitää kaiken hyvänä. ellei
Jumala olisi Korjuuttanut sen osan joka ei pitäisi kutinsa, tämän
voi asivan varmasti pitää oikeana , sillä sellaiset ajatuksetkin on
hylättävä syntinä että , nykyisen oleva Raamattu ei pitäisi paikkansa , paitsi 1992 painos , meilläon vielä toistaiseksi
edellisiä painoksi jäljellä 1776 BIBLIA lukuun otaen , joka on se
Raamattu jonka ISOisoisoisääme jo luki suomessakin siitä vanhempia on kolme Raamattua ja se ensimmäinen on se joka
meni Agricolan piikkiiin eli 1642 .
Kyllä Jumala / Jeesus tietää meidän Raamatut paremmin kuin me koska He pitävät , huolen meidän sanan tapeestasmme ja
ei koskaan siitä olekaan ollut murhetta Micaelin jälkeen , Hän
oli 1557 Rauhan nevottelissa Moskovassa , kun otetaan silloiset kulkuvälineet ja sairaudet huomioon , hän sairastui takaisin tulomatkalla niin että kuoli , Kuolemajärvellä , ja haudattiin
viipuriin .
Agrikolan ansioita oli Usitestamentti Suomennus ja toimitus
Uudentestamentin Suomennus alkoi 1538 , vaikka hän
kotiutui 1539 , valmista tuli 1548 , jolloin hän pappismiesten kanssa kustansi painon . paino paikka oli Tukholma , mutta
kieli asu oli suomi . Tämän jälkeen tuli VT:n Daavidin Psalttari
jonka kääntämiseen muitakin osaölistui .
Laajin itsenäisinteos oli Rukosuskirja (BIBLIASTA) 1544.
Uskonpuhdistus miesten hartauskirjoita suomennettu . - TEU.
Kyllä se se viimeinen saattoi olla , mutta aihe tästä ehkä ei
Koska tiedät varsin tarkasti kuka sinua piiketteli ,,minäkin se
myös annoin sanan kuulua , mutta oli joku muukin vielä ..
Se että Aasista on puhuttu , johtuu siitä Bileamin aasista ,
Jumala opetti sen puhumaan ja se oli viisaampi kuin isäntä
nsä , Muut seikat ei ollut Raamatusta ne on ihmis määritystä
Niissa on se väärin että ne ei voi olla Jumalan sanan korvik-etta vaan ne on tiukkalinjausen saarnaajan omia puheitä
jotka meni hakoon ,SEN TÄHDEN KUN IHMINEN ALKOI RONKKIMAAN SYNTI ASIOITA , EH. SANOI AINA ÄLKÄÄ
YHTÄÄN TEHKÖ UUSIA SYNTEJÄ , SILLÄ MEILLÄ ON
AIVAN TARPEEKSI VANHOISSAKIN SYNNEISSÄ HOIDETTAVAA . HÄN MYÖS SANOI , EPÄUSKONSYNTI
ON MAAILMAN SUURIN SYNTI , SIKSI ETTÄ SE ON KAI-
KEN SYNNIN A-O ALKU JA LOPPU , SYNNIN ISÄ..
- su
Kertokaa nyt sitten meille "pakanpoille"
Mistä ja miten usko sitten puhdistettiin. Luther-Agrikola.
Mikä oli väärin, ja mikä oli epäpudasta?- teu.
Se Puhdistettiin PAAVIN kaiken laisesta hapatuksesta
ja paavin omasta turhuudesta joka oli kaukana USOSTA
joka oli JUMALAN , niin kuin se oli ollut alusta asti.
Sitten nuo aneet joiden tarkoitus oli vain kartuttaa paavin
kukkaroa ei mitään muuta . SE OLI VÄÄRIN . Silloinen
paavin USKO oli väärin , Ja se piti puhdistaa , ei sellaista
voi kukaan kristitty uskoa eikä ja hyvänä pitää .
Ainoa Hyvä on JUMALA/KRISTUS JOISTA lähtee totuus.
ja sellainen asioden kulku että saavuttaa JUMALAN VALTA-
KUNNAN Sitten sen jälkeen kun Viimeinen Tuomio on pidetty.
- #
Aneoppi ja Jumalan sana katollisessa kirkossa. Kirkkohistoria vois valaista asiaa laveammin.
- teu.
KIRKKOHISTORIA : 1 . Kirkon ja kirstinuskon vaiheet . -
2. Näitä vauheit koskeva tieteellinen tutkimus ja esitys.
Luetaan sekä Teologiseen tieteeseen että historiantu -
tkimukseen . Erityisaloja mm. Dokmihistoria, pateristiikka
lähetyshistoria ja kirkkotieto (nykyajan kirkollisten olojen
kuvausa .).
Kirkkohistorian isänä pidetään Eusebios Kesarealainen .
joka n. 324/325. Laati yleisesityksen kirkon vaiheista .
keskiajalla kirkkohistoria sulautui yleiseen historiaan , jota
Augustinuksen historiankäsityksen mukaan ohjasivat yli -
luonnolliset voimat . Uuden ajan alussa, kirkkohistorian ,
valtiolliseen ja historian maallistuessa säilyi "pyhänä ".
Historiana ja sai tunnustuksellisen luonteen loi , Matias
ecceslestica historia ..Magdeburgissa (1559- 1574 Flasius Illyyricus , joka teoksessaan , pyrki käsittelemään ,katollinen
kirkko oli luopunut alkuperäisestä puhtaudesta ; tähän vastasi kat. .taholta C, Baronius ,teoksessaan "Annales Ecclesiastici. "
1588-1607. Kirkkohistorian opetus alkoi Lut. Helmstedin
yliopistossa Ranskassa . - teu.
teu. kirjoitti:
KIRKKOHISTORIA : 1 . Kirkon ja kirstinuskon vaiheet . -
2. Näitä vauheit koskeva tieteellinen tutkimus ja esitys.
Luetaan sekä Teologiseen tieteeseen että historiantu -
tkimukseen . Erityisaloja mm. Dokmihistoria, pateristiikka
lähetyshistoria ja kirkkotieto (nykyajan kirkollisten olojen
kuvausa .).
Kirkkohistorian isänä pidetään Eusebios Kesarealainen .
joka n. 324/325. Laati yleisesityksen kirkon vaiheista .
keskiajalla kirkkohistoria sulautui yleiseen historiaan , jota
Augustinuksen historiankäsityksen mukaan ohjasivat yli -
luonnolliset voimat . Uuden ajan alussa, kirkkohistorian ,
valtiolliseen ja historian maallistuessa säilyi "pyhänä ".
Historiana ja sai tunnustuksellisen luonteen loi , Matias
ecceslestica historia ..Magdeburgissa (1559- 1574 Flasius Illyyricus , joka teoksessaan , pyrki käsittelemään ,katollinen
kirkko oli luopunut alkuperäisestä puhtaudesta ; tähän vastasi kat. .taholta C, Baronius ,teoksessaan "Annales Ecclesiastici. "
1588-1607. Kirkkohistorian opetus alkoi Lut. Helmstedin
yliopistossa Ranskassa .Katollinen Tutkija (Mabillon mauriinit ) kehittivät 1600 -luvulla historian aputieteitä , ja panivat alulle suuria lähdejulkaisusarjoja,
G. Arnold loi teoksellaan "Umparteyscehe Kirchen - und Kertzher
historia " (1699-1700) spiritualistisen kirkkohistorian kirjoituksen,
jonka mukaan vralliset kirkkokunnat olivat kaikki langenneitä ja
vainotuita kerettiläiset oikeassa ..
Valistuksen aika synnytti prokmaattisen krkkohistorian kirjoi-
tuksen jonka merkki teos oli J.L. Mosheimin " institutionum
historiae eccelestciae libri IV". 1755. se luopui pitämästä ,
kirkkohistoriaa "pyhänä" Historiana se selitti sen kulun maailman-
sisäisten syiden eikä yliluonnollisten voimien vaikutuksesta johtuvaksi . 1800 -luvun alkupuolella romanttinen kirkkohistorian
kirjoitus (mm. A. Neander. , K. von Hase )
Kiinnitti huomion yksityisiin uskonnollisiin persoonallisuuksiin ja kehittyi usein hurskaus elämän kuvaukseksi , F. cer, Braur. tuli mm. teoksellaan " Das Cristentum und Chriscilce Kirche der dreiersten Jahrhunderte". (1853) Historiallis Kriittisen tutkimussuunnan perustajaksi . Positiivismin vaikutukasesta kirkkohistorian tutkimus vuosisadan lopulla muuttui yleisen historian tutkimuksen metodeja noudattavaksi . Erityisen harrastuksen kohteena oli vanha kirkko (mm. saks. A.von Harnack, ransk. L. Duchesne , engl. J.B. Lightfoot. , Ensimmäisen maailmansodan jälkeen K. Hollin vaikutuksesta
virinnyt Luther - tutkimus läheni taas Kirkkohistoriaa systema-
attiseen Teologiaan .
Uusimmista virtauksista on mainittava yritykset esittää lähetys-
historiaa tai Ekumeenisesta näkökulmasta . Uusinpia yleisesityksiä ; protestanttisia K. Heussi , Kompendium der
Kirchengchichte , 12. p 1960 ) , H.J. Holmqist. Kirkkohistoria
( 3 nidettä 1928-1932.).
Pohjoismaissa kotimaisen kirkkohistorian tutkimus on ollut likeisessä yhteydessä oman maan yleiseen histoeriaan tutki-
mukseen suomessa H.G. Porthanin oppilas Jaakob Tengström tuli kirkkohistorian tutkimus alan perustajaksi voidaan erottaa toissaalta hengellisten liikkeiden tutkimuksesta kiinnostunut
(M.Akiander , M. Ruuht . I. Salomies ) , toisaalta kirkon
instituutiota harrastava tutkimussuunta (J.Gummerus .
A.Maliniemi . ) Yleistyksiä : P.G. Lindhardt. , Den nordisk kirkes historie (1945). .
- Anonyymi
Kikkeli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522075
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3301274Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.911166- 1491055
- 35928
- 67919
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31859Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59797Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta23796Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46759