herätysliikkeen harjoittama väkivalta

kai tietävät

siihen pitäisi kirkon ja yhteiskunnan puuttua, sanoivat ylen uutisissa tänään
Lapin Yliopiston edustajat.
voimme vain yhtyä heidän kehoitukseensa.

14

368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15

yhdyn edelliseen-puhujaan

• pelottelua, uhkailua

Uhrit on peloteltu niin juurta jaksain, etteivät uskalla tulla julki. Henkensä kaupalla voivat vain kertoa totuuksia.

• Silti lujilla

Kyllä minustakin vaikutti, että varsinkin tutkija Hurtig, kahdeksan lapsen äiti ja väitellyt yliopiston opettaja, oli sekä järkyttynyt että suhteellisen kyllästynyt herätysliikkeen taholta saamaansa kohteluun.

Aika korkeassa asemassa ovat nämä naiset, jotka uskaltavat puhua ja siittenkin heidät lähes nujerretaan.
        Toinen siis tohtori ja jo keski-ikäinen, nuorempi naispappi Pentikäisten
        suojeluksesta nauttivana uskaltaa.

• mökin akka

Jo on aika tullut että uskalletaan puhua tosiasioista. Lestaadiolaisuudessa kun miehet
      saaneet päättää mikä on naisen asema---ei kaikkien.Tuonkin esille heidän puolesta jotka ovat alistuneita ja alistettuja. Mikä helvetti tuo miehen lihan himo on? Mikä saa miehille vitun niin tärkeäksi ettei välitetä mistä saa.Voi teitä luojan luomia lapsia?
      Vihaakohan ne miehet naisia niin saatanasti että pitää lapsikin tuhota henkisesti naimalla. Ei kait se Jumalan sanassa niin neuvota? Te jotka alistatte naisia,lapsia niin menkää itseenne ja kuvitelkaa miltä tuntuisi kun teitä käytetään hyväksi!

• meijän perheessä..

Nainen päättää, mikä on miehen asema, toisin sanoen tossun alla :/ t.vl

• Uskallan tunnustaa
        meijän perheessä.. kirjoitti:

Nainen päättää, mikä on miehen asema, toisin sanoen tossun alla :/ t.vl

Paree tossunalla,kun taivasalla.

• Kummaa se on

että asiaa ei saada kuntoon hoidettua ja syyllisiä vastuuseen pantua.

• Liittyykö siihen

korruptiota ka muuta mälsää ?

• vl vaimo

Kylläpäs täällä taas puhuu asiantuntijat. On kyllä järkyttävää, että ihminen, joka esittää olevansa uskovainen pystyy tekemään seksuualirikoksen. Olen lapsuuteni asunut lestadiolaisessa perheessä, nyt olen lestadiolaisen perheen äiti. Minun kokemukseni lestadiolaisuudesta on nimenomaan ollut sellainen, että olen kokenut tämän uskon ansiosta olevani suojassa tuollaiselta pahuudelta. Lapsuuteni oli hyvin turvallinen, en joutunut kokemaan koskaan minkäänlaista seksuaalista häirintää lestadiolaisten taholta, muiden taholta kylläkin. Säästyin myös näkemästä kaikenlaista väkivaltaa, myös seksuaalista sen ansiosta, että kotonamme ei ollut televisiota. Kannattaa huomioida, että lapsi voi kokea seksuaalisen käyttäytymisen väkivaltaisena nähdessään sitä elokuvista. Nykyisessä perheessäni saan kokea puolisoltani mitä suurinta kunnioitusta ja tasa-arvoista kohtelua. Siihen meidän uskomme opettaa. Luulen, että ei-lestadiolaisissa perheissä on paljon vaimoja, joilla ei ole ihan yhtä hyvin asiat. Lestadiolaisen nimissä voi elää ihminen, jonka sydämessä ei ole uskoa ja hän elää myös uskolle vieraalla tavalla. On tosi surullista, että sellaiset ihmiset pilaavat kaikkien lestadiolaisten miesten maineen.

• Syvälle käy miekka

Ei se ole pelkästään yksilötason ongelma, vaan koko liike on autoritaarinen ja
        patriarkaalinen, eli miesjohtoinen ja valta on hyvin suppean porukan hallussa.

Naisten ääni taas ei kuulu liikkeessä missään. Hurtig ja uusi naispappinne kehoittivat juuri sinunkaltaisiasi liikkeen jäseniä lukemaan kirjansa Maijan tarina, jotta ymmärtäisitte, että liikkeenne ongelmat ovat laaja-alaisia, ei muutaman vinksahtaneen tekosia.

Televisiosta tulee muutakin kuin väkivaltaa, sitäpaitsi Oulussa on käynnistetty perheväkivallan vastustamisprojekti, jossa mukana on nimenomaan v-lestadiolaisperheitä.

Me ulkopuoliset emme mustamaalaa teitä, mutta emme myöskään ihaile

• vl vaimo
        Syvälle käy miekka kirjoitti:

Ei se ole pelkästään yksilötason ongelma, vaan koko liike on autoritaarinen ja
        patriarkaalinen, eli miesjohtoinen ja valta on hyvin suppean porukan hallussa.

Naisten ääni taas ei kuulu liikkeessä missään. Hurtig ja uusi naispappinne kehoittivat juuri sinunkaltaisiasi liikkeen jäseniä lukemaan kirjansa Maijan tarina, jotta ymmärtäisitte, että liikkeenne ongelmat ovat laaja-alaisia, ei muutaman vinksahtaneen tekosia.

Televisiosta tulee muutakin kuin väkivaltaa, sitäpaitsi Oulussa on käynnistetty perheväkivallan vastustamisprojekti, jossa mukana on nimenomaan v-lestadiolaisperheitä.

Me ulkopuoliset emme mustamaalaa teitä, mutta emme myöskään ihaile

Jos naiset eivät saarnaa, se ei tarkoita, ettei heidän ääni liikkeessään kuulu. Ainakin minä olen saanut sanoa sanottavani ja tosiasissa on pyydetty ottamaan kantaa ja osallistumaan enemmän kuin itsellä olisi kiinnostusta. Se että naisia ei aseteta puhujaksi, ei mielestäni ole millään tavalla tasa-arvokysymys. Koen olevani täysin tasa-arvoinen siinä yhteisössä. Kysymyksessä on tehtävienjakokysymys, joka perustuu Raamattuun. Puhuvat miehet eivät ole arvoasteikossa naisten eikä muiden miesten yläpuolella. He ovat palvelijoita. Olen monet kerrat ollut tyytyväinen, että olen nainen, etten joudu siihen tehtävään :). On tosi, että tässä yhteisössä on henkisiä ja muita ongelmia ja on väkivaltaakin. Saamme lukea perheväkivallasta muiden kuin lestadiolaisten yhdeyssä joka päivä. Ketä se liikuttaa, sehän kuuluu asiaan... Tuntuu siltä, että ulkopuolisten maailma on romahtanut, kun tulee ilmi, että sitä on myös lestadiolaisten keskuudessa. Tunnen paljon lestadiolaisia perheitä ja parisuhteita, tunnen myös paljon ei-lestadiolaisia perheitä ja parisuhteita. Olen vahvasti sitä mieltä, että elämä keskimäärin on erittäin turvallista lestadiolaisessa perheessä ja naisen asema on hyvin turvattu lestadiolaisessa parisuhteessa. Ihan pieni ei ole senkään asian merkitys, että lestadiolaisuudessa opetetaan, että avioliitto on Jumalan asettama ja kestää kuolemaan saakka. Kaikki avioliiton ulkopuoliset suhteet ovat synti. Niin kauan kuin elämää ohjaa usko, voi turvallisesti luottaa puolisoon.

• Paljon nähnyt
        vl vaimo kirjoitti:

Jos naiset eivät saarnaa, se ei tarkoita, ettei heidän ääni liikkeessään kuulu. Ainakin minä olen saanut sanoa sanottavani ja tosiasissa on pyydetty ottamaan kantaa ja osallistumaan enemmän kuin itsellä olisi kiinnostusta. Se että naisia ei aseteta puhujaksi, ei mielestäni ole millään tavalla tasa-arvokysymys. Koen olevani täysin tasa-arvoinen siinä yhteisössä. Kysymyksessä on tehtävienjakokysymys, joka perustuu Raamattuun. Puhuvat miehet eivät ole arvoasteikossa naisten eikä muiden miesten yläpuolella. He ovat palvelijoita. Olen monet kerrat ollut tyytyväinen, että olen nainen, etten joudu siihen tehtävään :). On tosi, että tässä yhteisössä on henkisiä ja muita ongelmia ja on väkivaltaakin. Saamme lukea perheväkivallasta muiden kuin lestadiolaisten yhdeyssä joka päivä. Ketä se liikuttaa, sehän kuuluu asiaan... Tuntuu siltä, että ulkopuolisten maailma on romahtanut, kun tulee ilmi, että sitä on myös lestadiolaisten keskuudessa. Tunnen paljon lestadiolaisia perheitä ja parisuhteita, tunnen myös paljon ei-lestadiolaisia perheitä ja parisuhteita. Olen vahvasti sitä mieltä, että elämä keskimäärin on erittäin turvallista lestadiolaisessa perheessä ja naisen asema on hyvin turvattu lestadiolaisessa parisuhteessa. Ihan pieni ei ole senkään asian merkitys, että lestadiolaisuudessa opetetaan, että avioliitto on Jumalan asettama ja kestää kuolemaan saakka. Kaikki avioliiton ulkopuoliset suhteet ovat synti. Niin kauan kuin elämää ohjaa usko, voi turvallisesti luottaa puolisoon.

Kun me seuraamme vl-puolisoitten elämää, emme voi sanoa, että se olisi sen turvallisempaa kuin muillakaan.

Sinä olet hyvin sinisilmäinen. Minä en luottaisi mieheen sillä perusteella, että hän on vl. Mieshän on vapaa kuin taivaan lintu siinä liikkeessä.

Jos et pidä tasa-arvokysymyksenä sitä, että naisille on tiukemmat säännöt ja heitä estetään toteuttamasta kykyjään, niin siihen on vaikea sanoa mitään. Joskus ihmettelen mihin te uskotte, Jumalaanko, vai omiin uskomuksiinne.

• vl vaimo
        Paljon nähnyt kirjoitti:

Kun me seuraamme vl-puolisoitten elämää, emme voi sanoa, että se olisi sen turvallisempaa kuin muillakaan.

Sinä olet hyvin sinisilmäinen. Minä en luottaisi mieheen sillä perusteella, että hän on vl. Mieshän on vapaa kuin taivaan lintu siinä liikkeessä.

Jos et pidä tasa-arvokysymyksenä sitä, että naisille on tiukemmat säännöt ja heitä estetään toteuttamasta kykyjään, niin siihen on vaikea sanoa mitään. Joskus ihmettelen mihin te uskotte, Jumalaanko, vai omiin uskomuksiinne.

Heh, ei meillä ole mitään tiukempia sääntöjä :). Mielenkiintoista, että sinä ajattelet tietäväsi ememmän elämästämme kuin me itse. Emme me tyhmiä emmekä kritiikittömiä ihmisiä ole. On vaan välillä turhauttavaa, välillä hauska seurata ihmisten kommentointia elämästämme. Minä tiedän oman kokemukseni asiasta. Suosittelen vaikka käyntiä suviseuroissa niin näet kuinka säälittäviä ne naiset siellä on :). En yleensä käy tällä palstalla ja aion häipyä nyt, en enää aio kommentoida. Voin vaan lohduttaa sinua, että voimme pääsääntöisesti erinomaisesti, me lestadiolaisäidit :)

• Elä, kuten haluat
        vl vaimo kirjoitti:

Heh, ei meillä ole mitään tiukempia sääntöjä :). Mielenkiintoista, että sinä ajattelet tietäväsi ememmän elämästämme kuin me itse. Emme me tyhmiä emmekä kritiikittömiä ihmisiä ole. On vaan välillä turhauttavaa, välillä hauska seurata ihmisten kommentointia elämästämme. Minä tiedän oman kokemukseni asiasta. Suosittelen vaikka käyntiä suviseuroissa niin näet kuinka säälittäviä ne naiset siellä on :). En yleensä käy tällä palstalla ja aion häipyä nyt, en enää aio kommentoida. Voin vaan lohduttaa sinua, että voimme pääsääntöisesti erinomaisesti, me lestadiolaisäidit :)

Eipä kenelläkään ole mitään teidän hyvinvointianne vastaan.

Tuttavieni kautta suviseuraelämä on tuttua, enkä ole siellä tavannut sen onnellisempia ihmisiä kuin missään muissakaan kesätapahtumissa.

Olen tavannut paljon väsyneitä ja turhautuneita lestadiolaisäitejä ja kyllä väsyneitä isiäkin.

Ei kenelläkään ole ihannekuvaa teidän liikkeestänne, siellä on kaikki samat ongelmat ja vääristymät kuin siionin ulkopuolellakin.
        Siksi ei ole mitään tarvetta parjata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      24
      10965
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      40
      8237
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      126
      5257
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      143
      3646
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3568
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3524
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      33
      3157
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      55
      2519
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      35
      2021
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      28
      1786
    Aihe