Hei!
Ostin paritaloasunnon, jossa on hyvin huono ja harva nurmikko. Naapureiden mukaan maa on aika lailla turveen tyyppistä. Olen ajatellut harata nurmikkoa rikki ja lannoittaa ja kylvää uutta siementä? Onnistuukohan tällainen suhteellisen halpa tapa parantaa nurmikkoa? Millaista lannoitetta kannattaa laittaa turve-tyyppiseen maahan? Paritalossa asuu vuokalaiset ja haluaisin, että heilä olisi jo loppukesällä hieman mukavampi nurmikko.
Nurmikon parannus
7
3001
Vastaukset
- Puutarhuri 09
Haraat vain kasvualustan "rikki" ja tasoittele mahdolliset painautumat. Kylvä sitten siemenet, peittele ne varovaisesti ja "tiivistä" maa, jotta siemenet eivät lähde tuulen mukana lentoon. Nurmikko alkaa itää 1-3 viikossa. Muistat vain, ettet kylvä liian tiheään, etkä liian harvaan - liian tiheä kylvös tukahduttaa itämisen ja liian harva ei näytä kivalta.
- toivon apua
Kiitos neuvoista.
- kerroppa nyt
ihan omin sanoin miksi tiheä kylvö tukahduttaa itämisen.
- Liian tiheä kylvös
tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, ettei nurmikon siemenet ala itää jos ne on kylvetty liian tiheään.
- Ei muuten
kelpaa selitykseksi, sinun seltyksellä voi pyyhkiä pakoputken p k t
- kotitarhuri
Jos maa on turveperäinen, se tarvitsee PH:n ylläpitoa keskivertoa enemmän.
Oppaita:
http://www.kalkitusyhdistys.net/index.php?id=195
Aiempi viestini sammaleiselle nurmelle:
Jos on sammalta on maa tiivistyny ja hapan, huono ilmanvaihto, ravinteet vähissä ja huono mikrobitoiminta. Kalkkia kilo joka neliömetrille jos ei ole kalkittu 10 vuoteen Varsinkin turvemailla ja sammaleisille alueille. Päälle hyvä peruslannoitus, jossa mukana typpeä ja syksyllä syyslannoite. Rauta parantaa nurmen vihreyttä. Kalkkia on vaikea antaa liikaa hoitamattomalle nurmelle, koska sen tarve on suuri etenkin savisilla ja turvepohjaisilla mailla. 5x5 metrin sammaleiselle alueelle 25kg säkillinen kalkkia ei tuhoa nurmikkoa, jos sitä ei ole kalkittu vuosiin. Kalkkia pitää ymmärtää käyttää riittävästi. Happamuuden poisto vapauttaa ravinteita, koska happamassa ravinteet sitoutuu väärään muotoon, josta kasvit ei pysty niitä ottamaan. Ei ihminenkään juo vesihöyryä janoon. Sammal pärjää vähillä ravinteilla happamassa maassa, nurmi tarvitsee lähes neutraalin maan ja ravintoa. Turvemaa on luonnostaan hapan. Nurmen täytyy kasvaa aina jonkinverran pysyäkseen kunnossa. Kalkita voi aina. Typpipitoista ravintoa heti keväällä antaa kasvua, syksyllä ei typpeä, vaan talvehtimisen kannalta oleelliset aineet kun nurmi vielä yhteyttää. (=vihreää). Sammalsyöjä on voimakasta ainetta, jota tulee käyttää varovasti ettei nurmi pala. Kalkki on esim. kalkkikiveä, ja neutraloi happoja. Isolta tuntuva 25kg dolomiittikalkkisäkki ei riitä kuin rivitalon pihanurmelle jos PH nostetaan kerralla paljon. Viljelijät käyttää kalkkia esim 8000kg/ha, mutta yleensä aina viljavuustutkimustulosten perusteella jolloin tiedetään mitä viljeltävältä kasvilta puuttuu. Nurmi voittaa sammalen, jos sen tarpeet tyydytetään.
Sun kertomaan tilanteeseen auttaa vahva peruslannoitus ja kalkitus. Nurmi muuttuu loppukesään mennessä vahvemmaksi ja jos lannoittaa turhan hyvin, on seuraavat kesät leikattava usein. Syyslannoitus parantaa nurmen talvenkestävyyttä ja seuraavaa kasvukautta, syksyllä ei typpeä vaan syyslannoite. - puksu
Kysymykseesi:
Millaista lannoitetta kannattaa laittaa turve-tyyppiseen maahan?
Vastaus:
Samat kuin kaikissa muissa sillä erotuksella, että turvemaa on hapokkaampaa ja
Hapot lähtee kalkilla.
Oppaat kalkille:
http://www.kalkitusyhdistys.net/index.php?id=195
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483