Nurmikon parannus

toivon apua

Hei!

Ostin paritaloasunnon, jossa on hyvin huono ja harva nurmikko. Naapureiden mukaan maa on aika lailla turveen tyyppistä. Olen ajatellut harata nurmikkoa rikki ja lannoittaa ja kylvää uutta siementä? Onnistuukohan tällainen suhteellisen halpa tapa parantaa nurmikkoa? Millaista lannoitetta kannattaa laittaa turve-tyyppiseen maahan? Paritalossa asuu vuokalaiset ja haluaisin, että heilä olisi jo loppukesällä hieman mukavampi nurmikko.

7

3001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puutarhuri 09

      Haraat vain kasvualustan "rikki" ja tasoittele mahdolliset painautumat. Kylvä sitten siemenet, peittele ne varovaisesti ja "tiivistä" maa, jotta siemenet eivät lähde tuulen mukana lentoon. Nurmikko alkaa itää 1-3 viikossa. Muistat vain, ettet kylvä liian tiheään, etkä liian harvaan - liian tiheä kylvös tukahduttaa itämisen ja liian harva ei näytä kivalta.

      • toivon apua

        Kiitos neuvoista.


    • kerroppa nyt

      ihan omin sanoin miksi tiheä kylvö tukahduttaa itämisen.

    • Liian tiheä kylvös

      tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, ettei nurmikon siemenet ala itää jos ne on kylvetty liian tiheään.

    • Ei muuten

      kelpaa selitykseksi, sinun seltyksellä voi pyyhkiä pakoputken p k t

    • kotitarhuri

      Jos maa on turveperäinen, se tarvitsee PH:n ylläpitoa keskivertoa enemmän.
      Oppaita:
      http://www.kalkitusyhdistys.net/index.php?id=195

      Aiempi viestini sammaleiselle nurmelle:
      Jos on sammalta on maa tiivistyny ja hapan, huono ilmanvaihto, ravinteet vähissä ja huono mikrobitoiminta. Kalkkia kilo joka neliömetrille jos ei ole kalkittu 10 vuoteen Varsinkin turvemailla ja sammaleisille alueille. Päälle hyvä peruslannoitus, jossa mukana typpeä ja syksyllä syyslannoite. Rauta parantaa nurmen vihreyttä. Kalkkia on vaikea antaa liikaa hoitamattomalle nurmelle, koska sen tarve on suuri etenkin savisilla ja turvepohjaisilla mailla. 5x5 metrin sammaleiselle alueelle 25kg säkillinen kalkkia ei tuhoa nurmikkoa, jos sitä ei ole kalkittu vuosiin. Kalkkia pitää ymmärtää käyttää riittävästi. Happamuuden poisto vapauttaa ravinteita, koska happamassa ravinteet sitoutuu väärään muotoon, josta kasvit ei pysty niitä ottamaan. Ei ihminenkään juo vesihöyryä janoon. Sammal pärjää vähillä ravinteilla happamassa maassa, nurmi tarvitsee lähes neutraalin maan ja ravintoa. Turvemaa on luonnostaan hapan. Nurmen täytyy kasvaa aina jonkinverran pysyäkseen kunnossa. Kalkita voi aina. Typpipitoista ravintoa heti keväällä antaa kasvua, syksyllä ei typpeä, vaan talvehtimisen kannalta oleelliset aineet kun nurmi vielä yhteyttää. (=vihreää). Sammalsyöjä on voimakasta ainetta, jota tulee käyttää varovasti ettei nurmi pala. Kalkki on esim. kalkkikiveä, ja neutraloi happoja. Isolta tuntuva 25kg dolomiittikalkkisäkki ei riitä kuin rivitalon pihanurmelle jos PH nostetaan kerralla paljon. Viljelijät käyttää kalkkia esim 8000kg/ha, mutta yleensä aina viljavuustutkimustulosten perusteella jolloin tiedetään mitä viljeltävältä kasvilta puuttuu. Nurmi voittaa sammalen, jos sen tarpeet tyydytetään.

      Sun kertomaan tilanteeseen auttaa vahva peruslannoitus ja kalkitus. Nurmi muuttuu loppukesään mennessä vahvemmaksi ja jos lannoittaa turhan hyvin, on seuraavat kesät leikattava usein. Syyslannoitus parantaa nurmen talvenkestävyyttä ja seuraavaa kasvukautta, syksyllä ei typpeä vaan syyslannoite.

    • puksu

      Kysymykseesi:
      Millaista lannoitetta kannattaa laittaa turve-tyyppiseen maahan?

      Vastaus:
      Samat kuin kaikissa muissa sillä erotuksella, että turvemaa on hapokkaampaa ja
      Hapot lähtee kalkilla.

      Oppaat kalkille:
      http://www.kalkitusyhdistys.net/index.php?id=195

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe