Ulkoikkunan pystytiivisteiden ja ylävaakatiivisteen liitoskohtiin jätetään noin 1 cm rako (2x1cm).
Alavaakatiivisteen keskikohtaan jätetään noin 7-10 cm tiivistämätön kohta.
Sisäikkuna tiivistetään muuten ilmatiiviiksi, mutta ylävaakatiivisteeseen keskikohtaan jätetään noin 7-10 cm tiivistämätön kohta.
Korvausilma esilämmittyy lasien välissä ja nousee sisätilojen kattoon.
Tiivistä korvausilmaikkuna vain tuuletusikkunaan.
Tuuletusikkunan kapea lasi ei jäähdytä huoneen lämpöä ja yleensä tuuletusikkunan edessä on ikkunaverho.
Korvausilmarakojen suodattimeksi voit laittaa piipunrassin. Rasseja myy osuka ja tupakkakaupat.
Tiivistämällä ilmainen "korvausilmaventtiili"
8
1252
Vastaukset
- Sopparaha
Kiitos. Minulta poistui ikkunaventtiilin asennustarve.
- niin ja näin
No, näitähän temppuja pitää tehdä, kun ei ole kunnollista ilmanvaihtoa.
Kaupan päälle saa nämä ominaisuudet:
- lasiväli ja lasiväliin asennetut sälekaihtimet likaantuvat
- puhallusjäljet (likaa) karmissa niiden ilmavuotojen kohdalla
- suhisee kivasti (= pitää kovempaa ääntä kuin koneellinen tulo&poistoilmanvaihto) tehostusjaksojen aikana, myös ikkunan äänieristys ulkoa kuuluvia ääniä vastan heikkenee
- kylmät lattia, jos ei pidä pattereita täysillä - siis pitää valita joko 24 °C huonelämpö tai sopiva 21-22 ja kylmät lattiat
- lumituiskulla & tehostusjakson aikana ilmavirta imee lasiväliin jopa 10 cm kerroksen puuterilunta, tosin se häviää (haihtuu) muutamassa päivässä itsekseen - Tosi&asiaa
niin. Kun kiinteistössä on vain koneellinen tai painovoimainen ilmanpoisto.
Samanlainen "temppu" se ikkunaan asennettu korvausilmaventtiilikin on.
Tosin paljon vaikeampi asentaa ja enemmän haitallisia ilmavirtauksia aiheuttava.
Tosiasioita.
- pölyä lasien väliin.
Hyötyyn nähden tuuletusikkunan puhdistaminen silloin tällöin lienee vähäinen vaiva. -Huomasit kai että suosittelin suodattimeksi piipunrassia.
-puhallusjäljet (likaa)
Ikkunan korvausilmaventtiilistä tulee monin verroin enemmän likaa
- suhisee kivasti
Tiivisteen rakoa voi suurentaa (ottaa vähän tiivistettä pois) ja suhina lakkaa.
- ulkoa tulevia ääniä
Ikkunan korvausilmaventtiilin iso rako on suora reikä ulos.
Tiivisterako on pieni sekä verhon takana olevassa ikkunassa. Äänet vähäisiä.
- kylmät lattiat. Korvausilmaventtiili tai rako tiivisteessä tuo huoneeseen raikasta huoneilmaa joka hieman jäähdyttä sisätiloja.
Ei lasien väliin tule lunta, jos tiivisterakoihin laittaa piipunrassin tai avonaisen superlontiivistepätkän.
Huonetta ei saa tiivistää pullotiiviiksi. Hallittu ilmanvaihto parantaa hiihtyvyyttä. - nmoopii
Kerrostalo jossa koneellinen ilmapoisto. Tiivistin tuuletusikkunoihin tuloilmakanavan.
Ainakin meillä huoneilma raikastui ja ikkunoiden muut veto-ongelmat poistui. - HKILOPII
Hyvä oivallus. Ikkunassa oleva korvausilmaventtiili toimii samalla periaatteella.
Pieni ero, korvausilmaventtiilistä tulee hieman enemmän kylmää sekä raitista ilmaa joka aiheuttaa vedontunnetta. - Sieltä sun täältä
Vain tiiviit ikkunat ja ovat mahdollistavat säätöjen mukaisesti tehdyn ilmanvaihdon.
Epätiiviissä huoneistossa ilmavaihto toimii sattumanvaraisesti. - HKILOPP
Kerrostalossa ei seinään saa tehdä reikää. Hyvä vihje parantaa hieman huoneilman laatua.
- Väliaikaisesti?
No kaikkia ne s..... keksii. Hyvä ja halpa idea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181