Pietarin autoklusteri on kehittynyt nopeasti ja merkittävästi

Autotuotanto, -kanta

Pietarin ja Leningradin alueen autoklusterista (Kommersant, tammikuu 2012) on tullut Venäjän suurin ulkomaalaisten automerkkien kokoamisyksikkö.

Vuoden 2011 aikana neljä ulkomaalaista autotehdasta - Hyundai, General Motors, Nissan ja Toyota - kokosivat yhteensä noin 259 000 autoa. Tämän lisäksi Leningradin alueella sijaitseva Ford Sollersin tehdas kokosi 99 000 autoa. Näin seudulla koottiin viime vuonna yhteensä 358 000 autoa.

Autoklusterin yksiköt aikovat kasvattaa tuotantoaan vielä 40 prosentilla.

Tällöin Hyundai tuottaisi 200 000, General Motors 100 000, Nissan 46 000, Toyota 25 000 ja Ford 120 000 autoa.

Näin Pietarin seudulla tuotettaisiin alkaen 2012-13 lähes puoli miljoonaa autoa.

Lisäksi italialainen autonvalmistaja Fiat on päättänyt rakentaa 120 000 autoa vuosittain tuottavan tehtaan sekä moottoreita valmistavan tehtaan Pietarin lähistölle.

43

1564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autotuotanto, -kanta

      Henkilöautojen myynti Pietarissa kasvoi 40 prosentilla vuonna 2011 edellisvuoteen verrattuna, kertoi Kommersant tammikuussa 2012.

      Tilastojen mukaan viime vuonna Pietarissa myytiin yhteensä 190 320 autoa.
      Tämä on 7,6 prosenttia koko Venäjän henkilöautojen myynnistä.
      Myynti jäi kuitenkin taloustaantumaa edeltävästä vuodesta, sillä vuonna 2008 Pietarissa myytiin noin 220 000 henkilöautoa.

      Vuoden 2011 myydyin merkki oli tuttuun tapaan Lada, vaikka sen osuus myynnistä pieneni. Seuraavaksi suosituimmat merkit Pietarissa olivat Chevrolet, Nissan, Volkswagen ja Kia.

    • Autotuotanto, -kanta

      Tammikuussa 2012 Pietarin neljän autotehtaan -- Hyundain, General Motorsin, Nissanin ja Toyotan -- osuus Venäjällä kootuissa autoista oli 22,5 prosenttia. Se on 7 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

      Tehtaat valmistavat yhteensä kahdeksaa eri automallia, jotka ovat:

      - Hyundai Solaris
      - Kia Rio
      - Chevrolet Cruze
      - Opel Astra
      - Nissan Teana
      - Nissan X-Trail
      - Nissan Murano
      - Toyota Camry

      Näistä Solaris, Rio, Astra, Cruze ja X-Trail olivat tammikuussa Venäjän 25 myydyimmän auton listalla.

      Lisäksi Leningradin alueella sijaitsee Fordin tehdas, jonka kokoama Focus oli myydyimpien autojen listalla viidennellä sijalla.

    • Autot, Karjalan tasa

      Vuoden 2011 tilastojen mukaan 643 000 asukkaan Karjalan tasavallassa on noin 240 000 autoa.

      Näistä noin 80 000 kpl on rekisteröity 262 000 asukkaan Petroskoihin.
      Kostamuksessa (28 000 asukasta) ja Kontupohjassa (33 000 asukasta) on molemmissa noin 15 000 autoa.

      Ylivoimaisesti suosituin automerkki Karjalan tasavallassa on Lada-Samara (89 000 autoa).

      Ulkomaalaisista merkeistä suosituimmat ovat Ford, Renault, Volkswagen, Opel ja Nissan.

      Harvinaisemmista merkeistä on rekisteröity myös yksi Lamborghini ja Bentley, kaksi Ferraria ja yksitoista Jaguaria. (Karelskaja Gubernija 15.2.2012)

    • Ven. rekisterikilvet

      Venäjällä kulkiessa on kiinnostavaa seurata autojen rekisterikilpiä, niiden pohjaväriä ja aluetunnuksia. Kilvistä voi päätellä monia asioita, sillä autot Venäjällä rekisteröidään alueiden perusteella ja värissä on lisäinformaatiota.

      Aluetunnusjärjestelmä on samantyyppinen kuin mitä oli Suomessakin joskus vielä yli 20 vuotta sitten. Silloin, jos rekisterikilven ensimmäinen kirjain oli vaikkapa ”L”, saattoi päätellä, että auto ja kuljettaja olivat Lapin läänistä. ”H” tarkoitti Hämeen lääniä, ”O” Oulun lääniä, ”R” Kymen lääniä, jne.

      Venäläisten autojen rekisterikilpien oikeassa yläkulmassa on siis aluetunnus. Se ilmaistaan pikkunumerolla.

      Esimerkiksi numero 10 tarkoittaa, että auton rekisteröity kotipaikka on Karjalan tasavalta.

      Leningradin oblastista tulevat autot, joiden aluetunnus on 47.
      Pietarin kaupunkiin osoittavat numerot 78, 98 ja 198.

      Numero 27 (Habarovsk) tai 28 (Amur) kertovat, että auto on kaukaa Siperiasta, läheltä Kiinan rajaa. Seutu tunnetaan mm. siitä, että Hannu Jortikka valmentaa siellä jääkiekkoliiga KHL:n joukkuetta Amur Habarovsk.

      Raimo Summasen valmentama Avangard Omsk pelaa Omskissa, jonka aluetunnus on 55.

      Omaan matkailuun Venäjällä saa siis halpaa lisähupia, kun tulostaa netistä mukaansa aluetunnukset. Tässä linkissä on kattava selvitys asiasta:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Venäläinen_rekisterikilpi

      Venäläisten autojen kilpien pohja yleensä valkoinen.
      Armeijan ajoneuvot käyttävät mustapohjaisia, diplomaatit punapohjaisia ja kaupallisen kuljetuspalvelun autot (osa linja-autoista, taksit ja linjaliikennettä harjoittavat minibussit, maršrutkat) keltapohjaisia rekisterikilpiä.
      Poliisiauton kilvet ovat sinipohjaiset.
      ---

      • Moskovan rek.kilvet

        Koska Moskovan Dynamo – joukkueessaan myös Janne Jalasvaara ja Leo Komarov – voitti juuri KHL-jääkiekkomestaruuden 2012, laitettakoon tähän näkyville Moskovan kaupungin aluetunnukset: 77, 97, 99, 177,197 ja 199.

        Moskovan oblastin aluetunnukset ovat: 50, 90, 150, 177 ja 190.

        Sitten, rajantakaisilla lähialueillamme näkee aika usein myös autoja Murmanskista, jonka tunnus on 51 sekä Arkangelista, jonka tunnus on 29.

        Loppuun vielä kertauksena rekisterikilpien taustavärit:

        - Valkoinen = tavanomainen auto
        - Keltainen = kaupallinen kuljetuspalvelu (osa linja-autoista, taksit, maršrutkat)
        - Sininen = poliisiauto
        - Musta = armeijan ajoneuvo
        - Punainen = diplomaattikunnan auto


    • Fiat Pushkiniin

      Pirteästä alusta huolimatta uusien autojen myynti hidastuu Pietarissa tänä vuonna. Ennusteiden mukaan myynti tulee jäämään alle viimevuotisen.

      Viime vuonna pietarilaiset ostivat 7,2 prosenttia kaikista Venäjällä myydyistä autoista, mutta tänä vuonna luku laski tammi-helmikuun aikana 6,8 prosenttiin.

      Tämän vuoden tammi-helmikuussa pietarilaiset autojälleenmyyjät ovat myyneet yhteensä 24 450 autoa. Merkeistä eniten myyty on ollut Nissan.

      Fiat-konserni aikoo investoida 32 miljoonaa ruplaa uuden autotehtaan rakentamiseen. Paikaksi on varmistunut Pushkinin alue.

      Toyotan Pietarin tehtaalla suunnitellaan valmistettavan 25000-26000 Camry-mallista autoa vuonna 2012. Vuonna 2011 tehtaalla valmistettiin 14130 autoa. Toyotan mukaan suunnitteilla on aloittaa tehtaalla toisenkin mallin valmistus. (Vedomosti maaliskuu 2012).

    • Fiat-Chrysler-ZIL

      Pushkinissa, joka on 25 kilometriä Pietarin ydinkeskustan eteläpuolella, italialainen Fiat alkaa valmistaa lähivuosina isoja maastureita.

      Fiat on käynnistämässä yhteisyritystä, joka keskittyisi aluksi Chryslerin Jeep-maasturien valmistukseen. Autot tehdään Venäjän markkinoille. Fiatilla on Venäjällä yli 100 jälleenmyyjän verkosto.

      Pushkin-Pietariin rakennettavan autotehtaan tuotantokapasiteetti on täydessä laajuudessa 120 000 autoa vuodessa. Tuotannon on tarkoitus alkaa vuonna 2014. Autotehtaan investoinnin arvo on noin 850 miljoonaa euroa.

      Jeepin maastureiden lisäksi tehtaassa on valmius laajentaa tuotantoa myös muihin Chryslerin automalleihin ja moottoreihin. Moottoreita aletaan koota paikallisesti Pietarissa.

      Lisäksi yhteisyritys suunnittelee kevyiden hyötyajoneuvojen valmistamista yhteistyössä venäläisen autonvalmistajan ZIL:n kanssa. ZIL eli Zavod imeni Lihatševa on suuri venäläinen kuorma-autojen ja raskaiden ajoneuvojen valmistaja.

      Pietarista on tullut muutamassa vuodessa Euroopan suurin autoteollisuuden keskittymä.

    • Seulaskoi, Rääpyvä

      Pietarin autoklusteriin kuuluva Ford Motor Companyn tehdas sijaitsee Leningradin oblastin alueella.

      Tarkempi paikka on Seuloskoi eli inkerinaikainen Rääpyvä (ven. Все́воложск, Vsevoložsk). Kaupungissa on 60 000 asukasta ja sijaitsee Pietarin koillispuolella:

      http://wikimapia.org#lat=60.0168346&lon=30.6690217&z=11&l=17&m=b

      Ford kokoaa Seulaskoissa Focusta. Kaupungissa on myös Nokian Renkaiden tehdas.

    • Seuloskoi, Rääpyvä

      Nokian Renkailla on siis tehdas Vsevoložskissa, Seuloskoi-Rääpyvässä.

      Siellä ensimmäiset Nokian Hakkapeliitta -renkaat valmistettiin uudella tuotantolinjalla vuonna 2005. Muutaman vuoden välein tuotantokapasiteettia on sitten kasvatettu kysynnän tahtiin.

      Tuotantolinjoja on nyt kymmenen, ja ne toimivat jatkuvassa kolmivuorossa.
      Tehtaalla työskentelee hieman vajaat tuhat henkilöä, joista pääosa on venäläisiä.

      Vaikka tiestö Venäjällä jatkuvasti paranee ja uutta asvalttia vedetään siellä ja täällä, paljon renkaita kuluu, ja vuodenajat pitävät huolen siitä, että autoilijan on satsattava ainakin kahteen rengassarjaan.

      Ennen Ladoihin kelpasi yksinkertainen perusrengas, mutta mm. Pietarin alueella nykyään valmistettavat valmistettavat länsiautot tarvitsevat alleen jotain ihan muuta.

      Tämä tarkoittaa Nokian Renkaille valtavaa kasvupotentiaalia Venäjän markkinoilla.

      • Uusia malleja....

      • Renkaita tehdään

        STT 9.5.2012:

        Nokian Renkaiden voitto ennen veroja tammi–maaliskuussa 2012 nousi yli 100 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 70 miljoonasta. Liikevaihto kasvoi yli 30 prosenttia.

        Myynti lisääntyi kaikilla markkinoilla, voimakkaimmin Venäjällä, missä yhtiö vahvisti asemaansa markkinajohtajana. Nokian Renkaat arvioi, että sillä on edellytykset kasvattaa liikevaihtoaan ja voittoaan tänä vuonna.

        Yhtiön sekä Suomen että Venäjän tehtaat kävivät täydellä kapasiteetilla ja paransivat tuottavuuttaan. Tämän vuoden aikana yhtiö avaa Venäjän tehtaaseen kaksi uutta tuotantolinjaa.


      • Rengaslinjoja lisää
        Renkaita tehdään kirjoitti:

        STT 9.5.2012:

        Nokian Renkaiden voitto ennen veroja tammi–maaliskuussa 2012 nousi yli 100 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 70 miljoonasta. Liikevaihto kasvoi yli 30 prosenttia.

        Myynti lisääntyi kaikilla markkinoilla, voimakkaimmin Venäjällä, missä yhtiö vahvisti asemaansa markkinajohtajana. Nokian Renkaat arvioi, että sillä on edellytykset kasvattaa liikevaihtoaan ja voittoaan tänä vuonna.

        Yhtiön sekä Suomen että Venäjän tehtaat kävivät täydellä kapasiteetilla ja paransivat tuottavuuttaan. Tämän vuoden aikana yhtiö avaa Venäjän tehtaaseen kaksi uutta tuotantolinjaa.

        Venäjän automarkkinoiden kasvuvire tuntuu Suomen elinkeinoelämässä.
        Alihankintatehtaiden ja toimittajayritysten voi olla järkevintä sijoittua Pietarin autoklusterin lähelle. Klusterin osuus Venäjällä kootuista autoista on noin 25 %.

        Täten Pietarista on tullut Euroopan suurin autoteollisuuden keskittymä.

        Menneellä viikolla Nokian Renkaat uutisoi, että se käynnistää uuden Venäjän-tehtaan nyt kesäkuussa. Nykyisen yksikön yhteyteen Seoloskoissa on valmistunut uusi tehdas. Kesäkuussa siis avataan kaksi tuotantolinjaa ja vuosina 2013-2014 toiset kaksi linjaa.

        Tällöin uuden tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on noin kuusi miljoonaa rengasta. Nokian Renkaiden Venäjän-tehtaiden vuotuinen tuotantokapasiteetti on tämän jälkeen yhteensä 17 miljoonaa rengasta.

        Nokian Renkaiden Nokian-tehtaalla tuotetaan jatkossakin renkaita pääasiassa Pohjoismaiden tarpeisiin.


    • Lada ja Renault

      Kolme-neljäkymmentä vuotta sitten Fiatin tekniikalle perustunut Lada-perusauto meni hyvin kaupaksi Venäjällä, Suomessa ja muuallakin. Kuitenkin, vaikka uusia malleja kehitettiin, kuten Samaraa ja Nivaa, Ladat jäivät teknologisesti jälkeen muista autoista.

      Tänä vuonna Ladaa valmistava OAO AvtoVAZ alkaa koota uusia, Renaultiin pohjaavia automalleja. Saapa nähdä millaisia kulkupelejä markkinoille ilmestyy.

      Ranskalainen Renault omistaa Avtovazista 25 prosenttia, ja se käy parhaillaan myös neuvotteluja Ladan, joka on Venäjän suurin autonvalmistaja, osake-enemmistön ostamisesta.

      Ranskalaisyhtiön tavoitteena on luoda Ladasta Renaultin ja Nissanin rinnalle brändi, joka takaisi sille johtoaseman IVY-maiden kasvavilla markkinoilla.

    • Lada+Renault+Nissan

      Ranskalainen Renault ja japanilainen Nissan omistavat toisiaan ristiin merkittävästi ja toimivat strategisina kumppaneina toisilleen.

      Samaan aikaan molemmilla yrityksillä on oma brändi-identiteettinsä ja oma yrityskulttuurinsa. Kuitenkin strategisina kumppaneina ne pystyvät toteuttamaan vaikutukseltaan suurempia yhteistoimia ja -päätöksiä markkinoilla, mikä ylläpitää ja voi parantaa kummankin yrityksen menestystä.

      Renault siis omistaa 25 prosenttia Ladoja valmistavasta AvtoVAZ:sta.

      Strategiset kumppanit Renault ja Nissan ovat aikeissa kasvattaa omistusosuutta AvtoVAZ:sta yli 50 prosenttiin. Tällä omistusosuudella on tarkoitus varmistaa yhteistuumin 40 prosentin markkinaosuus Venäjän automarkkinoilla vuodesta 2015 alkaen.

      Yhtiön enemmistöosakkaaksi on tarkoitus päästä hankkimalla noin 30 prosentin erä AvtoVAZ:n osakkeita Russian Technologies -nimiseltä valtionyhtiöltä. Se sai osakkeet vuonna 2008, kun AvtoVAZ joutui finanssikriisin seurauksena taloudellisiin vaikeuksiin, ja Venäjän automarkkinat supistuivat jyrkästi.

      AvtoVAZ:lla on neljä tehdasta: Togliatti, Moskova, Pietari ja Izhevsk.
      Tehtaiden tuotantokapasiteetti vuonna 2012 on yhteensä 1,3 miljoonaa autoa.

      Venäjän automarkkinoiden on ennustettu kasvavan ripeästi niin, että vuonna 2015 uusia autoja myydään 3,4 miljoonaa kappaletta vuodessa.

      • Ladan osuus 33 pros.

        Kalenterivuonna 2011 Renault-Nissan ja AvtoVAZ myivät Venäjällä yhteensä noin 879 000 uutta autoa.

        Niistä noin 578 000 oli Ladoja, joidena markkinaosuus kaikista Venäjällä myydyistä autoista oli 33 prosenttia vuonna 2011.


      • Renault+Nissan+Lada

        Media on raportoinut eilen, että Renault-Nissan on muodostanut venäläisen Russian Technologiesin kanssa yhteisyrityksen, josta on tulee pääomistaja AvtoVAZiin.

        Järjestelyjen jälkeen yhteisyritys omistaa AvtoVAZista 74,5 prosenttia.

        Kauppa ja osakejärjestely tekevät ranskalais-japanilaisesta yhtiöstä maailman kolmanneksi suurimman autonvalmistajan. Osakejärjestelyn uskotaan tulevan lopullisesti valmiiksi viimeistään kesällä 2014.

        Automyynnin odotetaan nousevan 2,9 miljoonaan tänä vuonna.
        Vuonna 2015 uusia autoja arvioidaan myytävän 3,4 miljoonaa kappaletta.

        Ladoja myytiin viime vuonna 578 000 kappaletta.

        Ladoja valmistava AvtoVAZ pyrkii nostamaan vuosituotantonsa 1,4 miljoonaan autoon vuoteen 2015 mennessä.


    • 1-3/2012 myynti

      Vuoden 2012 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana Lada on edelleen ollut Venäjän eniten myyty automerkki, vaikka sen myynti on taantunut 15 prosenttia edellisvuodesta.

      Ensimmäisen vuosineljänneksen Lada-myynti oli 109 000 kappaletta.
      Toiseksi eniten myytiin Nissania, 42 000 kappaletta.
      Seuraavina tulivat Hyundai, Kia ja Renault.

      Tammi-maaliskuussa 2012 Venäjällä myytiin kaikkiaan 614 300 uutta autoa.

      Määrä oli 19 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmmin.

    • Autotuotanto 2012

      Henkilöautojen tuotanto kaksinkertaistui vuoden alussa Pietarin autoklusterissa.

      Tilastot kertovat, että vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Hyundain, General Motorsin, Nissanin, Toyotan ja Fordin Pietarin ja Leningradin tehtailla koottiin yhteensä 119 000 autoa.

      Tämä on 99 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana vuosi sitten.
      (Vedomosti 26.4.2012)

    • Toyota, Pietari

      Joulukuussa 2007 toimintansa aloittanut Toyotan Pietarin tehdas, joka kokoaa Camry-mallisia henkilöautoja, kaksinkertaistaa vuodessa tuotettavien autojen määrän 50 000 kappaleeseen.

      Tehdas aikoo siirtyä syyskuussa 2012 kahteen työvuoroon. Uuden työvuoron myötä tehdas palkkaa 600 uutta työntekijää, mikä nostaa tehtaan henkilökunnan 1750 työntekijään. (Kommersant 23.4.2012)

      • Nissan tuplaa määrän

        Pietarin Nissan-tehdas aikoo kaksinkertaistaa tuotantonsa vuoteen 2014.

        Japanilaiskonserni on kertonut suunnitelmistaan tuplata tehtaan tuotanto
        100 000 autoon vuodessa. Nissanin aloittaa Pietarin tehtaallaan uudistetun Qashqai-mallin kokoamisen.

        Konserni kertoo investoivansa uusiin tehdasrakennuksiin 200 miljoonaa dollaria. (Kommersant 17.4.2012)


    • Ust-Lugan satama 1

      Autoja kuljetettiin tammi-maaliskuussa 2012 Suomen kautta Venäjälle puolet vähemmän kuin vuotta aiemmin.

      Syynä jyrkkään pudotukseen on se, että Venäjän suursatama Ust-Luga (Laukaansuu) nappasi ison osan transitokuljetuksista.

      Nyt on ohi muutaman vuoden takainen vaihe, jolloin Suomen kautta Venäjälle vietiin miljoona uutta autoa vuodessa. Nuo ajat eivät teillemme koskaan palaa.

      Edelleen, Pietarin autoklusteri valmistaa yhä suuremman osan Venäjän autoista Venäjän maaperällä. Kun autojen osatkin siis yhä enenevässä määrin valmistetaan kokonaan siellä paikallisissa konepajoissa ja alihankintatehtaissa, myös autonosien kuljetukset Suomen kautta ovat vähentyneet.

    • Ust-Lugan satama 2

      Ust-Lugan (Laukaansuun) satamaprojekti aloitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1992. Neuvostoliitto oli romahtanut edellisenä vuotena, ja Viron itsenäistyttyä tärkeä Muugan syväsatama jäi rajan taa.

      Venäjä totesi tarvitsevansa oman suuren syväyksen sataman Itämerellä. Suurvaltana itseään pitävä maa kun ei voi kuljettaa rahtiaan pysyvästi muiden maiden satamien kautta. Ikkunaa Eurooppaan oli välttämätöntä raottaa auki.

      Sopiva paikka tähän oli Pietarista 145 kilometriä länteen, Ust-Lugassa. Sinne oli jo tsaari-aikana suunniteltu sataman rakentamista. Luonto oli muovannut merenpohjan sopivaksi, sillä jo muutaman kymmenen metrin päässä rannasta alkaa syvä vesi.

      Nykyisen väylän syväys Ust-Lugassa on 17,5 metriä. Lyhyet, vain muutaman kilometrin mittaiset lähestymis- ja poistumisväylät ovat myös Ust-Lugan vahvuuksia.

      Satamaprojekti aloitettiin 1990-luvun aikana muutaman kerran aina uudestaan, mutta ilman kunnon tuloksia. Projekti heräsi eloon vasta vuonna 1999, kun hiiliterminaalin rakentaminen alkoi.

    • Ust-Lugan satama 3

      Ust-Lugan suursatama kasvattaa autojen vastaanottokapasiteettiaan, ja siitä tulee myös merkittävä öljysatama vuonna 2013 Primorskin öljysataman rinnalle.

      Valmiita rakenteita ovat hiili-, autolautta-, monikäyttö-, öljy-, sekatavara- ja rikkiterminaali. Rakenteilla ovat kontti-, raakaöljy-, nestemaakaasu-, kaasu- ja lannoiteterminaali. Kaikki viime mainitut rakenteet ovat valmiit tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Seuraavan vuosikymmenen uusia terminaaleja ovat esimerkiksi metallituote-, vilja- ja laivapolttoaineterminaalit.

      Parhaillaan rakennetaan myös uutta, suoraa tieyhteyttä Ust-Lugan ja Novgorodin välille, mikä lyhentää rekkojen matkaa Moskovaan 140 kilometriä.
      Tällä hetkellä kuljetusreitit kulkevat Pietarin kehäteiden kautta Moskovan valtatielle.

      Sataman läheisyyteen nousee kokonaan uusi kaupunki.
      Ust-Lugan kaupungissa on määrä asua 34000 ihmistä vuoteen 2025 mennessä.
      Se on silloin suurinpiirtein samankokoinen kuin on Kostamus.

      • Real. Aluskartta

        Reaaliaikaisesta "Aluskartasta" näkee hyvin laivaliikenteen mm. Suomenlahdella, Saimaan vesistössä ja osin myös Laatokalla:

        http://marinetraffic.com/ais/fi/default.aspx

        Laivakohtaiset tiedot ja kuvan saat esiin viemällä kursorin laivaa osoittavan symbolin päälle ja klikkaamalla siinä.

        Laivat (tankkerit, matkustajalaivat, kalastusveneet, jne) on eroteltu värein.

        Ust-Lugan suursataman tienoilla ei ainakaan vielä ole hirveästi liikennettä.


    • Klusteri = moottori

      Pietarista on siis tullut muutamassa vuodessa Euroopan suurin autoteollisuuden keskittymä.

      Viisi ulkomaalaista autotehdasta - Hyundai, General Motors, Nissan, Toyota ja Ford – ovat sijoittuneet alueelle. Lisäksi kuudes - eli Fiat - on aloittanut oman auto- ja moottoritehtaansa rakentamisen.

      Pietarin seudulla valmistetaan vuonna 2013 puoli miljoonaa autoa vuodessa.
      Näin Pietarin autoklusterin osuus Venäjällä kootuista autoista on noin 25 %.

      Klusteri on yksi keskeisimmistä moottoreista kaupungin kehityksessä lähivuosikymmeninä.

    • Autotuotanto 1-4/12

      Autoteollisuus oli yksi Pietarin kaupungin eniten kasvaneista toimialoista.

      Vuoden 2012 neljän ensimmäisen kuukauden aikana Toyotan, Nissanin, General Motorsin ja Huyndain tehtailla tuotettiin yhteensä 123 400 autoa.

      Tämä on kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna samana aikana.

      Autoja tuotettiin tehtaiden maksimikapasiteetilla, ja autojen tuotantohuippu on saavutettu nykytehtailla.

      Autotuotanto voi jatkaa kasvuaan arvioiden mukaan vasta vuonna 2014, jolloin
      uusia investointeja valmistuu. (Kommersant 23.5.2012)

    • Nissanin mallit

      Nissan investoi 170 miljoonaa euroa tuotantokapasiteettinsa nostamiseen Pietarin-tehtaalla vuoteen 2014 mennessä.

      Kapasiteetti kaksinkertaistuu 50 000 autosta 100 000 autoon vuodessa.

      Investointien jälkeen tehtaalla voi tuottaa samanaikaisesti viittä eri korimallia.
      Tällä hetkellä tehtaalla kootaan:

      * Teanaa
      * X-Trailia
      * Muranoa.

      Vuodesta 2014 alkaen tarkoituksena on tuottaa myös:

      * Pathfinderia
      * Qashqaita

      (Vedomosti 22.5.2012).

    • Gates Corporation

      Kommersant-lehden mukaan (13.6.2012) amerikkalainen Gates Corporation olisi halukas investoimaan Leningradin alueelle.

      Yhtiön päämaja on Denverissä:

      http://ww2.gates.com/gates_home1?mboxSession=1341581280191-383408

      Gates Corporationin eräitä päätuotteita ovat turvavyöt, joita se toimittaisi Pietarin autoklusterin tehtailla koottaviin autoihin.

    • Autoja Pietarista

      Tänään näkyi virrassa uutinen siitä, että tällä hetkellä GM:n Pietarin tehtaalla valmistetaan vuodessa 98 000 autoa, mutta tavoitteena on kasvattaa määrä
      230 000:een. Linkki Ylen artikkeliin:

      http://yle.fi/uutiset/general_motors_suunnittelee_jattilaajennusta_pietarissa/6274562

      Muutokset automarkkinoilla ovat näkyneet mm. siinä, että Suomen satamien kautta ei enää kuljeta entiseen tahtiin autoja Venäjälle. Silminnähden voi jokainen todeta, että autonkuljetusrekat ovat vähentyneet teillämme, rekkaruuhkat rajanylityspaikoilla ovat supistuneet.

      Tämä johtuu siitä, että autot valmistetaan Pietarin autoklusterin toimesta.
      Pietarista on tullut muutamassa vuodessa Euroopan suurin autoteollisuuden keskittymä. Seudulla valmistetaan vuodesta 2013 alkaen noin 500 000 autoa vuodessa. Näin Pietarin autoklusterin osuus Venäjällä kootuista autoista on
      25 prosenttia, eli joka neljäs auto.

      Muutoksen huomaa myös siitä, että venäläisten autokanta on vaihtumassa modernimpaan kalustoon, kun Lada-aikainen patoutunut kysyntä on päässyt ja on pääsemässä purkautumaan.

    • Hyvin imussa mukana

      Mediakatsaukset-Uutiskirje 10.9.2012, Suomen pääkonsulaatti, Pietari:

      "Nokia Renkaiden uutisoitiin saavuttaneen ensimmäisen sijan Venäjän rengasmarkkinoilla. Nokian Renkaat saavutti 15 prosentin markkinaosuudellaan nyt ensimmäistä kertaa suurimman rengasvalmistajan aseman Venäjällä.

      Myynnin todetaan kasvaneen vuoden ensimmäisen puoliskon aikana 70 prosentilla viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Syiksi menestykseen kerrotaan ennen kaikkea tuotantokapasiteetin määrätietoinen kasvattaminen Venäjän alueella."

    • Arvopaperi 22.4.14

      Arvopaperi 22.4.14:

      ”Laskenut rupla heikentää autonvalmistuksen näkymiä Venäjällä

      Ranskalainen autonvalmistaja Renault ja italialainen Fiat eivät ehkä ryhdykään valmistamaan autojaan Venäjällä, kertoo talouslehti Vedomosti.

      Renault ja Fiat sopivat viime vuonna neuvottelevansa kevyiden kaupallisten ajoneuvojen valmistuksesta venäläisen ajoneuvovalmistaja ZiLin kanssa. Nyt yksinoikeudellisiin neuvotteluihin oikeuttavan sopimuksen voimassaolo on päättynyt. Sopimuksen mukaan yhtiöt olisivat voineet sopia autoja valmistavan yksikön rakentamisesta Moskovaan.

      Projektiin ryhtymisen sijaan Renault ja Fiat esittivät neuvottelusopimuksen jatkamista kolmella kuukaudella. Renaultin mukaan syynä on ruplan heikkous suhteessa euroon.
      ZiL ei suostunut ehdotukseen jatkoajasta. Venäläisvalmistaja haluaa neuvotella yksikön rakentamisesta Renaultin ja Fiatin ohella muiden kanssa.

      Projekti olisi toteutuessaan ZiLille tärkeä, sillä yhtiöllä mennyt viime vuosina huonosti. Yhtiö on aiemmin yrittänyt neuvotella autojen valmistuksesta muun muassa eteläkorealaisen Hundayin sekä ranskalaisen PSA Peugeot Citron kanssa.

      Aiemmin tänä vuonna Suomalais-venäläinen kauppakamari kertoi, että Ford supistaa tuotantoaan Venäjällä. Ford perusteli päätöstään niin ikään heikentyneellä ruplalla. Vedomosti uutisoi eilen Fordin seisuttavan tuotantonsa Pietarin lähellä olevalla tehtaallaan puoleksitoista kuukaudeksi.

      Myös japanilainen Nissan on supistanut tuotantoaan Venäjällä. Lisäksi maailman suurin autonvalmistaja General Motors harkitsee työvoiman vähentämistä.”

      Artikkeli: http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/laskenut rupla heikentaa autonvalmistuksen nakymia venajalla/a983078

    • 3252352525

      Venäjä sukeltaa :) 1€ = 100rub pian.

    • onko kukaan?

      Onko kukaan ostanut käytettyä autoa venäjältä ja tuonut ja tullannut suomeen?
      Onko se iso projekti?

    • Tal.sanomat 17.9.14

      Märkä rätti Venäjän autoteollisuuden kasvoille; Taloussanomat 17.9.2014:

      ”Hurja luku Venäjältä: autoteollisuus vapaapudotuksessa

      Autokaupan ongelmat heijastuivat rajusti myös autotuotantoon.

      Venäjän autotuotanto hupeni elokuussa 38 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, kertoo Venäjän tilastoviranomainen.

      Tammi-elokuun aikana Venäjän autotuotanto laski 4,6 prosenttia vuotta aiempaan verrattuna. Rekkojen tuotanto laski 21 prosenttia ja linja-autojen tuotanto 25 prosenttia.
      Venäjän suurimmat autontuottajat ovat Avtovaz, Sollers Group ja Avtoframos (Renaultin tehdas Moskovassa).

      Venäjän autokauppa on yskinyt koko kuluvan vuoden ajan. Maan talous on hidastunut, ja moni venäläinen kuluttaja on lykännyt isojen ostosten tekemistä taloudellisen epävarmuuden vuoksi.

      Moni Venäjällä toimiva autonvalmistaja on kertonut väenvähennyksistä ja kapasiteetin leikkauksista. Taloudellista epävarmuutta Venäjällä ovat lisänneet myös Ukrainan sota ja siitä seuranneet taloudelliset sanktiot.”

      Artikkeli: http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/09/17/hurja-luku-venajalta-autoteollisuus-vapaapudotuksessa/201412948/304

    • Autotuotanto, -kanta

      Iltasanomat 11.11.14:

      ”Venäjällä autokauppa syöksyy edelleen

      Uusien autojen myyntilukemat Venäjällä heikkenevät uusimpien tietojen valossa entisestään. Esimerkiksi syyskuun myynti romahti 20 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, raportoi Association of European Businesses (AEB).

      Asiasta raportoi saksalainen verkkolehti automobilwoche.de.

      Kuluvan vuoden tammi-elokuussa venäläiset ostivat 13 prosenttia edelliskautta vähemmän uusia autoja.

      Venäjällä otettiin syyskuussa käytäntöön Saksan kaltainen romutusmaksu, jolla uusien autojen kauppaa toivotaan vauhditettavan.

      AEB ounastelee tilanteeseen vuoden loppuun mennessä jonkin asteista kohennusta, joskaan negatiivinen suuntaus ei vuoden viimeisellä neljänneksellä sen mukaan todennäköisesti käänny.

      AEB:n asiantuntijat odottavat Venäjällä kuluvan vuoden uusien autojen myyntilukemaksi 2,45 miljoonaa ajoneuvoa, mikä merkitsisi 12 prosentin pudotusta viime vuoden lukuihin.”

      Artikkeli: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288748697136.html

    • Luisussa

      Arvopaperi-lehti 10.11.14:

      "Automyynnin syöksy jatkui Venäjällä syyskuussa, laskua viidennes

      Henkilö- ja pakettiautojen myynti laski Venäjällä syyskuussa 20,1 prosenttia vertailukaudesta.

      Syyskuussa Venäjällä myytiin 197 233 henkiö- ja pakettiautoa.
      Se on 49 662 ajoneuvoa vähemmän kuin vuotta aiemmin.

      Tammi-syyskuussa myynti laski 13 prosenttia. Venäjällä myytiin tammi-syyskuussa 1,780 miljoonaa autoa, mikä on 266 753 vähemmän kuin vertailukaudella. Kaikki kymmenen suosituinta mallia on valmistettu Venäjällä.

      Tiedot perustuvat AEB:n tilastoihin: http://www.aebrus.ru/upload/iblock/d5a/eng_car-sales-in-september-2014.pdf "

    • Yle Uutiset 15.1.15

      Yle Uutiset 15.1.2015:

      Autokauppa kärvistelee Venäjällä

      Venäjää koettelevat mahtavat taloudelliset ongelmat, jotka näkyvät myös autokaupassa. Viime vuonna autokauppa hiipui kymmenen prosenttia, tänä vuonna ehkä jo miltei neljänneksen, Euroopan autonvalmistajat laskevat.

      Autokauppa on kriisissä Venäjällä, arvioivat Euroopan autokauppiaat. Kysymys on vain siitä, kauanko kriisi kestää ja kuinka syvä siitä tulee. Viime vuonna autokauppa hiipui kymmenen prosenttia, tänä vuonna ehkä jo miltei neljänneksen, Euroopan autonvalmistajat laskevat.

      Kauppa ei käy, koska Venäjän talous on ahdingossa. Ukrainan kriisi ja lännen pakotteet sekä öljyn hinnan lasku runtelevat taloutta voimallisesti.

      Ruplan arvo dollariin nähden on tänä vuonna vajonnut 15 prosenttia, ja viime vuonna arvosta lähti noin 40 prosenttia. Inflaatio on nyt 11 prosentin luokkaa – keväällä ehkä jo 17 prosenttia, arvioivat asiantuntijat.

      Euroopan autonvalmistajat ovat investoineet Venäjälle reippaasti, koska maa on noussut niiden toiseksi suurimmaksi markkina-alueeksi heti Saksan jälkeen.”

      Linkki: http://yle.fi/uutiset/autokauppa_karvistelee_venajalla/7739258

    • Anonyymi

      Tnnää

    • Anonyymi

      Mossea kuulemma aletaan tekemään uudelleen.

      • Anonyymi

        Tosin nimensä mukaisesti Moskovassa, ei Pietarin Detroitissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin nimensä mukaisesti Moskovassa, ei Pietarin Detroitissa.

        Tehdään Kiinassa. Tuodaan Moskovaan jossa siihen kiinnitetään "made in russia" tarrat ja laitetaan markkinapuheiden kera myyntiin.


    • Anonyymi

      Nissanin tehdasta oltaisiin ilmeisesti kansallistamassa seuraavaksi. Tai ainakin näin kovasti uhkaillaan.

      • Anonyymi

        Iltalehti tänään: Automerkkien pako Venäjältä jatkuu: Volvo myy tehtaansa, Toyota irtisanoo työntekijöitä

        Venäjän automarkkina romahtaa – listasimme suurimmat putoajat
        Monen automerkin myynti on laskenut lähes 100 prosenttia. Venäjän autojen kokonaismarkkinakin on romahtanut 59,6 prosenttia.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c7ecd634-38c3-4bfb-a8ab-a9b502b3183e

        Vielä kymmenen vuotta sitten Pietarista piti tulla uusi autoteollisuuden Detroit. No nyt siitä tulee vain Detroit. Venäläisten onneksi suomalainen Nokian renkaat vielä jatkaa tuotantoaan siellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe