Traumaperäinen oireilu vai Bibo??

Taipumaton korsi*

Hei!!!
Minua on pitkään vaivannut ristiriitainen suhde oireiluuni. Olen ollut koko lapsuuden seksuaalisen hyväksikäytön uhri. Noin kaksi vuotta sitten uskalsin vasta alkaa käsittelemään asiaa terapeuttini kanssa.

Minulle on tehty kaksisuuntaisen mielialan diagnoosi kuitenkin viisi vuotta sitten asuessani toisessa kaupungissa. Lääkäri, joka kartoitti taustaani diagnoosia varten, ei kuitenkaan ollenkaan perehtynyt oireiluni johtaviin syihin. Sama lääkäri ei osannut tehdä kaksisuuntaisen diagnoosia, vaan siitä päätti häntä ylemmät lääkärit minua näkemättä.

Kun aloin käsittelemään hyväksikäytön traumaa, kävin esim. Suomen Delfinssissä käsittelemässä asiaa siellä tapahtuvissa terapioissa. Suomen Delfins Ry on perehtynyt lapsuudessa seksuaalisesti hyväksikäytön uhrien auttamiseen ja heillä on oma ammattitaitonsa juuri tähän traumaan. Siellä käydessäni eräs ammattilainen sanoi minulle, että on hyvin yleistä seksuaalisen hyväksikäytön uhreille, että heille annetaan diagnoosiksi joko kaksisuuntainen mielialahäiriö tai skitsofrenia, koska trauman oireilu on hyvin samantyyppistä kuin kyseisten sairauden oireet.

Lisäksi sain tietää, että Suomessa ei ole traumaan erikoistuneita lääkäreitä muualla, kuin traumaterapiakeskuksessa. Traumaterapiakeskuksessa käyminen on kuitenkin hyvin kallista ja minulla ei ole opiskelijana varaa käydä siellä traumaan erikoistuneen lääkärin arvioinnissa diagnoosini suhteen. Minulle on kuitenkin kerrottu julkisen terveydenhuollon piirissä, että siellä oleva lääkäri olisi ainut joka voisi uudelleen arvioida saamani kaksisuuntaisen mielialahäiriö diagnoosini.

Minua kuitenkin jäi askarruttamaan Suomessa tapahtuvaa lääkärien koulutusta. Näinkö meillä asiat hoidetaan?? Meillä ei ole julkisen terveydenhuollon piirissä yhtä ainuttakaan traumoihin kouluttautunutta lääkäriä???
Tästä syystä kenties sadat / tuhannet uhrit kantavat niskoillaan skitsofrenian tai kaksisuuntaisen leimaa, vaikka syy ei ole uhrissa, vaan heitä hyväksikäyttäneissä pedofiilissä?? Onko kellään samankaltaisa kokemuksia tai olletko koskaan kuullut tälläisestä diagnoosien tekemisestä??

Minulla on sellainen tunne, että minulle yritettiin äkkiä antaa vain jokin selitys ja sitä kautta lääkitys voimakkaaseen oireiluuni. Ongelmien syihin ei paneuduttu, vaan äkkiä tutkimuksista ulos ja lääkket kouraan, niin tulet yhteiskunnalle halvemmaksi- tyyliin. Nyt kun olen käsitellyt seksuaalisen hyväksikäytön traumaani terapiassa, niin oireetkin ovat lähteneet pois.Yksi merkittävin oire ahdistus, on kokonaan lähtenut pois. Ahdistuksen lähteminen ei johdu lääkityksestä, koska sitä on huomattavasti alennettu ennen tämän tapahtumista. Lääkäri ei kuitenkaan lopeta lääkitystä, koska hän katsoo ainoastaan kaksisuuntaisen diagnoosia. Jos hänelle ilmoitan, että lopetan lääkityksen, niin siitä nousee hirveä haloo. On vähän voimaton olo tälläisen kohtelun edessä...

10

4815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koilinenN79

Itse seurustelin kaksisuuntaisen miehen kanssa 7 vuotta. Suhde oli hyvin traumaattinen. Erosta on 5 vuotta, enkä ole vieläkään kunnolla toipunut niistä asioista. En tiedä pystykö uuteen suhteeseen enää ikinä. Masennuin eron aikana pahasti ja eron jälkeen kaikki asiat, tunteet pääsivät valloilleen ja masennus syveni. Muutaman vuoden jälkeen aloin itse oireilemaan hypomaanisesti. Nuo jaksot olivat lyhyitä ja hyvin laimeita, mutta kuitenkin. Tämän vuoksi sain diagnoosiksi kaksisuuntaisen mielialahäiriön. Laukaisiko tuo suhde sairauteni vai onko tämä traumaperäistä oireilua. Eipä kukaan osaa vastata eikä ketään kiinnosta. Lääkitystä en käytä. Tämä on tätä, ettei olla kiinnostuttu ongelmien tai oireiden alkuperästä. Lääkkeet vaan kouraan ja elämä paranee.

• ex skitso

Joo ihan totta, että ihmisille on annettu vääriä diagnooseja. Esim. skitsofreenikoista eivät kaikki sairasta kyseistä tautia vaan heidän oireilunsa ovat johtuneet traumasta. Ihan tutkittu asia.

Itse koin nuorena kamalia asioita ja ne saivat minut oireilemaan; pari psykoosia, mielialojen heittelyä, paniikkikohtauksia, yhtenä päivänä jopa kuulin ääniä. Olin monta vuotta jollain tapaa ihan sekaisin. Sinä päivänä kun kuulin ääniä ja jos olisin mennyt lääkärille niistä sanomaan,olisin varmaankin saanut skitsoofreenikon paperit. Mutta tuo kehoni sekaisin meno johtui esim. vuosia jatkuneesta pahasta unettomuudesta, yksinäisyydestä,vaikeista asioista joita elämäni varrella tapahtui, esim. läheiseni kuoli yllättäin onnettomuudessa.

Pari vuotta sitten rupesin paranemaan. Enkä voi kiittää siitä mitään lääkettä. Mielialojen heittelyä on toki vieläkin joskus, mutta se on myös varmasti osa herkkää luonnettani. Ääniä tai mitään muuta psykoottista oireilua ei todellakaan ole ollut. Taipumus niihin varmasti kulkee minulla mukana loppuelämäni, mutta osaan elää niin, etten pistä päätäni sekaisin valvomalla ja juomalla viinaa.

Olen myös sitä mieltä, että terveydenhuollossa täytyisi ehdottomasti osata tunnistaa ja hoitaa paremmin traumaperäisesti oireilevia ihmisiä. Erityisesti olen huolissani kuitenkin siitä, ettei edes psykiatrian puolella osata hoitaa potilaita oikein!!!!

• totuusvapauttaa

Terveydenhuollossa ei ole mitään väliä koska hullut on vain hulluja ja he eivät pysty puoliansa pitämään. Harvoin heillä on ketään etujensa ajajaa vaan ovat yksin asioittensa kanssa. Minäkin luulin yli 10 vuotta että psyk. polilla olisi tarkoitus auttaa ihmisiä. Tänä päivänä tajuan että välinpitämättömyys on heidän työskentelyä ohjaava normi.

Itsekin olen trauman seurauksena oireillut paljon. Kerroin oireita tarkkaan, niitä ei edes kirjattu. Lääkkeitä sai niin paljon kuin sielu sieti ja diagnooseja vaihdeltiin vuosittain. Sainko mitään apua? Lääkkeistä oli enemmän vahinkoa kuin apua. Kun sain apua ihan muualta ja lopetin lääkkeitä pikkihiljaa aloin muistamaan lapsuuden tapahtumia. Niin pas kaa meininkiä mitä psyk polin touhu on niin ei sitä voi edes kuvitella mahdolliseksi jos itse ei ole kokenut. Kyllä nämä kus päät kärisee helvetissä pitkään ja hartaasti kun aika heistä jättää.

• Taipumaton korsi*

Kiitos teille vastauksista! Mieltä lämmittiävää kuulla, että muitakin kohtalotovereita on. En vain koskaan ole kuullut teistä tai törmännyt henkilökohtaisessa elämässäni teidänlaisiin ihmisiin.
      On todella ikävää, että traumaperäiseen oireiluun ei ole asiantuntevaa hoitoa. Lääkkeet ja diagnoosit tuntuvat olevan niihin ainoa vaihtoehto. Olen kuitenkin varma, että Suomessa on paljon traumasta kärsiviä ihmisiä. Heille ei ehkä koskaan anneta asianmukaista lääkitystä ja sitten he ryhtyvät epätoivoisiin tekoihin.
      Minunkaan ahdistus ei lähtenyt pois millään lääkityksellä, vain traumani käsittelyllä.

• Taipumaton korsi*

Korjaus edelliseen: Siis asianmukaista hoitoa, eikä lääkitystä!!

• Kampoz

Lääkäreiden on pakko antaa järeitä diagnoosia Kelan vuoksi. Kela hylkää muuten sairauspäivärahat. Bipoon ja skitsoon Kela suhtautuu kunnioituksella.

• Traumoja

On todennäköistä, että olet traumatisoitunut ja minätilasi vaihtelee siitä johtuen. Traumatisoituminen aiheuttaa oireilua, joka voidaan sekottaa moneen mielenterveyden ongelmaan. Kannattaa tutustua: http://www.traumajadissosiaatio.fi/

• 17+16=5

Itselläni on myös väärä diagnoosi, bipo, terapiassa ilmeni että kyse on dissosiaatiohäiriöstä. Diagnoosin vaihtoon ei psykologi pysty ja psykiatri ei usko että diagnoosi on väärä, vaikkei hän sitä ole alunperin tehnytkään.

Tein ratkaisuni ja lopetin lääkkeet kokonaan ja oloni on nyt aivan uskomattoman paljon parempi!

Mitä se lääkäri sille voi jos sä lopetat lääkkeet? Mikä haloo siitä syntyy? Ei sua pakkohoitoon sen takia voi kukaan laittaa. Me ollaan kaikki oman elämämme herroja, oli meillä mikä sairaus tahansa.

• Biporumbaa

Diagnoosin muutos ei varmaan joltain psykiatrilta kertalaakista tule.
        Vaatinee useampia "käyntejä".....tosin siitähän he leipänsä saavat.
        Ratkaisumallithan ovat jokaisella itsellään.
        Rohkea siirto lopettaa lääkkeet, jos niitä on kauan käyttänyt.

• Sabotage

Hei!

Olet kokenut kamalia.:( Tosi kurjaa lyödä, lyötyä. Suomen hyvinvointivaltiossa lakaistaan pahimmat roskat maton alle. Mutta se, että pääsit ahdistuksesta, on todella hienoa ja uskon vaikket itse uskokaan niin lääkitys voi olla jonkinlainen jalusta/jarru jota tarvitset. Jos traumasta seuraa epävakautta/ahdistusta niin lääkitys on ok ja ilman lääkitystähän et ole ollut joten ei voi tietää, mitä sitten?

Itselläni on kaksisuuntainen/Bipo, jota hoidettiin masennuksena yli 10 vuotta. Mulla on myös traumoja, joihin en ole saanut apua. Olen saanut kyllä puhua "niistä" tai olen kirjoittanut "niistä", mutta se juttu alkoi junnaamaan paikallaan ja terapia oli turhaa. "Vanhoista ei enää kannata puhua" -sanoi psykiatrini.
      Niistä; tarkoitan niitä tapahtumia, taantumia, joita en muista kuin tunnetasolla. Ahdistus "ilman syytä" aiheuttaa minussa itsetuhoista käytöstä. Lääkitys on elinikäinen. Kaikki ne tunteet, tapahtumat, taudit ovat iso osa mua, ja pakoon ei pääse. Lääkitys helpottaa mutta aina sekään ei auta. Joskus vasta sairaalahoito on katkaissut on saanut mieleni "tasapainoon".

Ilmaista vertaistukea luulisin sulle löytyvän.
      Toivon sulle valoisaa tulevaisuutta ja hyvää kesää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      127
      3426
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      35
      1958
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1209
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      94
      979
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      922
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      827
    Aihe