Kotityöt tuntuvat työläiltä lapsen kanssa

hinkusirkka

Miten ehditte ja pystytte hoitamaan kotitöitä tilanteessa jossa olette lapsen kanssa kotona?

Mä olen väsynyt ja turhautunut, kun kotitöiden tekeminen tuntuu mahdottomalta tehtävältä samalla kun katsoo lasta. Poika on nyt 1v 4kk ikäinen. Jos yrittää tiskata tai valmistaa ruokaa, lapsi käy avaamassa kaikki vetolaatikot keittiöstä ja repii sieltä tavarat alas. Kun imuroi, poika repii imurin töpseliä irti pistokkeesta tai roikkuu jalassa. Pyykkien ripustaminenkin on työlästä, kun sen minkä asetan narulle kuivumaan, repii taapero alas. Mitään kieltoja ei uskota, ja kun tarpeeksi monta kertaa haetaan mukula pois kielletyistä hommista, alkaa hillitön raivoaminen ja itkeminen.

Koska olen kotosalla pojan kanssa, mies olettaa että kaikki kotityöt kuuluvat minulle pyykinpesusta ruoanlaittoon. Ja ihan mielelläni minä pidänkin kotia siistinä, mutta kotihommat tuntuvat yksinkertaisesti tosi raskailta samalla kun pitäisi lasta katsoa. Ole ihan kyllästynyt kieltämään kokoajan poikaa "Ei saa", "Ei sinne", "Älä ota", "Ei ole sinun juttu"... Mies katsoo toki illalla poikaa kun tulee töistä, mutta ei siinä ehdi kamalasti siivoamisia enää hoitaa kunnes on mentävä jo nukkumaan. Poika tahtoo ihan selvästi kyllä myös auttaa ja kaipaa tekemistä - ymmärtää että vaatteet laitetaan pyykkikoneeseen ja roskat viedään roskiin, mutta kaikkii hommii ei lasta voi oikein ottaa mukaan. Tuntuu, että nykyään odotan vain ja ainoastaan hetkiä jolloin poika on päikkäreillä, jotta saan tehdä jotain hommia rauhassa.

Miten te olette selvinneet kotitöistä ollessanne lapsen kanssa kotona?

37

1165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köytetään

Tätä minäkin ihmettelen vaikka poika on vasta 10kk, mutta konttaa ja vetää laatikoista ja kaapeista kaikki, kiipeilee pitkin keittiön tasoja ja levittää astiat tiskikoneesta. Joskus kun vaan on pakko saada jtn tehtyä (esim imurointi) niin on pakko laittaa turvakaukaloon, vyöt kiinni ja lelu käteen ja imuroida juosten ennenkuin poika kyllästyy!

• Jotain vinkkiä:

Laita keittiöön pojalle oma laatikko. Sinne kattilan kansia, kauhoja ja muovikippoja. Vaihtele astioita välillä, mut muuten ainakaan itse en pessyt noita leluastioita päivittäin. Jos menee väärälle laatikolle niin koita vaan jaksaa siirtää sinne omalle laatikolle. Hankkikaa kaappeihin ja laatikoihin stoppareita, jotka eivät paljoa maksa.
      Nosta poika tiskipöydälle "tiskaamaan". Mitä sitten vaikka vähän kastuukin? Vaatteet voi vaihtaa ja lattian kuivata! Toisaalta taas lapsi huomaa, ettet tee siellä mitään "salaisia juttuja" kun olet häneen yksin tiskatessasi selin.

Laita poika ratsastamaan imurilla kun imuroit. Tai osta hänelle oma leikki-imuri.

Kun ripustat pyykkiä kuivumaan niin heitä monitoimikoriin (=pyykkikoppa) pari vaatetta, joita juniori voi koittaa ripustaa narulle. Pojalla menee helposti kauemmin aikaa kuin sinulla omien pyykkiensä kanssa. Korjaile pojan laittamat pyykit kunnolla kuivumaan vaivihkaa kun juniori ei näe.

Tällä hetkellä on vaan jaksettava kieltää tai kiinnittää huomio muualle. Kiität omaa jaksamistasi myöhemmin kun sinulla on lapsi, joka tottelee. Älä lopeta taistelua siihen, että poika alkaa raivoamaan. Muuten lapsi tajuaa, että sitten kun alkaa parkumaan niin äiti luovuttaa. Eli voitto kotiin 6-0 ja sen jälkeen on paljon suurempi työ saada poika tottelemaan.

• ei niitä tarvi tehdä

Odottele rauhassa kotitöiden kanssa, viitisen vuotta sitten ne sujuu. Eikaikkea tarvi tehdä ja laita mies tekemään kun tulee töistä.

• näin meillä

Meillä keittiön kaapeista otettiinn kaikki terävät veitset (ruokaveitsen siis jäivät), sakset yms pois, joten ei haitannut vaikka välillä olisi laatikoista tavarat kaivellut ulos. Mitä enemmän kiellettiin sitä enemmän ne laatikot kiinnostivat, joten kun sai muutaman kerran tutkia ja sitten yhdessä siivottiin kun itse olin laittanut ruuan, tiskannut tms, niin mielenkiinto laatikoita kohtaan loppui pian. Toinen vaihtoehto onki stopparit kuten joku jo ehdottikin.

Pyykkäämisestä on lapsi aina tykännyt. Aluksi (ja vielä sillon tällön) repii vaatteita telineeltä tai tyhjentää pyykit lattialle. Olen vain yrittänyt neuvoa miten pyykit laitetaan ja pyytänyt, että antaa korista märkiä vaatteita äidille. Kyllä ne pikkuhiljaa oppii kun vaan jaksaa kärsivällisesti opettaa.

Imuroinnissa lapsi on yleensä ollut mukana myös. Ja nyt sai oman leikki-imurin, jolla itse imuroi.

• teksää.

laita lapselle omia tekemisiä siihen lähelle.
      Meillä yksi keittiön alalaatikko sisälsi lapsen leikkiastiat.
      keittiössä sai "tiskata" samalla kun äiti puuhaili ruoanlaitto yms. hommia
      Pyykinripustuksessa sai auttaa nostamalla pyykkejä telinneelle ja askartelemalla sukkia nipsuihin.
      Lapsi saa imuroida itse ja harjailla lattiaa yms.
      Esimerkkien lista on loputon, mutta pointti on, että kun lapsella on mielekästä tekemistä ja kokee "auttavansa" hommat sujuu paljon paremmin.
      Ylipäätäänkin mielestäni kiellon jankkaamisen sijaan harhautus ja sijaistoiminnan keksiminen on paljon parempi ratkaisu.

• joo-o

Puhelimet, kaukosäätimet kiinnostaa poikia jo pienestä.Jotain tutkittavaa käteen lapselle niin istuu ja ihmettelee.

• mummikka

Kun olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla, olin tietenkin juuri niillä vapailla, en kodin kunnostus tai siivousvapailla. Kun mies tuli työstä kotiin, hän halusi seurustella lapsen kanssa, minä aloin valmistella ruokaa (mies kävi kaupassa tullessaan). Kuitenkin huomaavainen mieheni yleensä alkoi imuroida kerran viikossa ja minä sitten laittelin kokkipuolen hommia. Ei meillä mitään ongelmia ollut, asiat oli sovittu niin, että se tekee joka osaa ja ehtii, ja niin se on mennytkin jo 24 vuotta.

• Konstit on monet

Eikö lapsi nuku päiväunia?

Onko pakko tehdä valmista ennen kuin mies tulee kotiin? Mieshän voisi olla lapsen kanssa tai peräti tehdä kotitöitä! Monelle miehelle se on outo ajatus, mutta niitäkin on, jotka tietävät, että siivota pitää.

Anna lapselle jokin syötävä välipala, joka on paperin sisässä tai laatikossa, niin että lapsella on askarrusta makupalan purkamisessa. Sinä aikana saat jotain tehdyksi.
      Oma ryömiväiseni innostui poimimaan viinirypäleitä, joita asettelin sinne tänne huoneessa. Etsiessään niitä unohti riippua jalassani, ja niin sain tiskatuksi tms.

Tuossa ylempänä jo neuvottiinkin, että keittiön latikossa voi olla tavaroita, joita saa purkaa lattialle. Omalleni avasin kattilakaapin. Purki tavarat ja kömpii itse tilalle. Minä sitten etsin ja ihmettelin MISSÄ kulta on.

• duunarimutsi

Olen ollut töissä, kun lapseni ovat olleet 1-vuotiaita, niin että tein kotityöt yöllä, kun muu perhe nukkui.

• Taito tuokin,

ettei nuku ollenkaan...

• shfhkjbb,k

Meillä nyt 7kk tyttö joka kiipeilee imuria pitkin ja käy joka johdon kotona läpi :D Kun on jo 2kk osannut ryömiä ollaan miehen kanssa sovittu että mä pyykkään ja siivoan sen minkä kerkeän viikolla ja mies tekee ruuan ja sitten viikonloppuna siivotaan yhdessä kun toinen voi katsoa tota pientä täystuhoa :D Ja hyvin toimii aluks tuli mieheltä vähän mutinaa

• fgddert

Meillä homma on hoidettu niin että kun lapsi nukkuu pväunet, imuroin tiskaan ja mitä kotitöitä nyt sitten onkaan.

Mies käy kaupassa töiden päätteeksi ja tekee meille ruuan. Pyykit pystyy hoitamaan vaikka lapsi olisikin siinä mukana. Meillä on päältä täytettävä kone niin helpottaa kun lapsi ei kisko niitä pyykkejä pois. Kun laitan pyykkejä kuivumaan,annan lapselle vaikka yhden sukan jota hän sitten kiikuttelee ees taas (isännän sukan tietysti ;o)).

Kyllähän asunto on kuin pommin jäljiltä kun lapsi menee nukkumaan. Mutta aikansa kutakin. Kai tämä joskus helpottuu ja kotiin saadaan jonkinlainen järjestys.

• hjret

Onneksi meillä tuo esikoinen on ollut sellanen tapaus, että ei sanoja ei ole tarvinnut jatkuvasti viljellä. Hän on kulkenut mukana imuroimassa, luutuamassa, pyykkejä laittamassa, ruuanlaitossa jne. ihan siitä saakka kun on kyennyt. Omat "vaatelaatikot" ja keittiön alalaatikot on olleet, joita on saanut rauhassa pelmuuttaa, mutta muihin ei ole saanut koskea ja tämän on uskonut. Ja toisaalta mamman ja isukin on pitänyt vähän höllätä tästä siisteyskäsityksestä, mitä sitten jos aina ei ole paikat tiptop. Tämä aika annetaan lapsille, siivota ehtii sitten ku ovat isompia :D

• Kevätpörriäinen76

Samassa iässä MLL:n tyttö haki lapseni kerran viikossa rattailemaan,
      puistoon jne. kahdeksi tunniksi.
      Ja minä siivosin hullun lailla sen ajan ja nautin!!:)

Hauska nyt ajatella miten tärkeältä se silloin tuntui,siivousrauha...

Nyt lapsi jo 7v. ja tänäänkin on yökaveri ja minä olen samalla kevätsiivonnut
      kaappeja läpi:)
      Kaikki helpottuu kyllä kun lapsi kasvaa ja hyviä neuvoja olet saanut,
      yhden voin vielä antaa:koita ottaa rennommin siivousten kanssa!:)

• Meidän ratkaisu

Hanki lapselle leikkikehä. Meillä on lapselle iso puinen leikkikehä lattiatasossa, johon lapsen voi laittaa vähäksi aikaa leikkimään, kun tekee itse kotitöitä tai käy vessassa.

Lapsella (11 kk) on leikkikehässä leikkimatto, leluja (kork. 3 kpl) ja kirjoja (kork. 3 kpl). Vaihdan leluja säännöllisesti, jotta ne pysyvät mielenkiintoisina.

Minä ja mieheni leikimme lapsen kanssa myös aina välillä leikkikehässä, jotta hän ei ajattelisi, että hänet jätetään sinne yksin, vaan että se on nimenomaan lapsen leikkipaikka, jossa on mukavaa istua ja touhuta.

• Muoti muuttuu

Leikkikehä jäi pois käytöistä joitakin vuosikymmeniä sitten, kun sen ajan psykoloogit totesivat sen lapsen vankeudeksi ja ahdistuksen paikaksi. Lastaan leikkikehässä pitävä äiti tuomittiin itsekkääksi ja kelvottomaksi, joka ei jaksa kiinnostua lapsensa touhuista.
        Kun omani olivat pieniä, oli pakko nostaa pinnasänkyyn siksi aikaa kun teki jotain lapsen terveydelle vaarallista. Olikohan se sen parempi kuin leikkikehä!

Minusta leikkikehä pitäisi taas ottaa käyttöön.

• Meidän ratkaisu
        Muoti muuttuu kirjoitti:

Leikkikehä jäi pois käytöistä joitakin vuosikymmeniä sitten, kun sen ajan psykoloogit totesivat sen lapsen vankeudeksi ja ahdistuksen paikaksi. Lastaan leikkikehässä pitävä äiti tuomittiin itsekkääksi ja kelvottomaksi, joka ei jaksa kiinnostua lapsensa touhuista.
        Kun omani olivat pieniä, oli pakko nostaa pinnasänkyyn siksi aikaa kun teki jotain lapsen terveydelle vaarallista. Olikohan se sen parempi kuin leikkikehä!

Minusta leikkikehä pitäisi taas ottaa käyttöön.

Varmasti leikkikehä (tai pinnasänky) onkin vankila, jos lasta pitää siellä jatkuvasti, mutta muutamaksi lyhyeksi hetkeksi päivässä lapsen voi varmasti laittaa sinne leikkimään yksikseenkin, jos on pakko kääntää selkänsä, mikä on ainakin yh:lla ihan välttämättömyys, jotta pääsee joskus suihkuun tai saa imuroitua.

Leikkikehät ovat yleensä myös sen verran pieniä, että lapsella ei ole riittävästi tilaa opetella esimerkiksi kävelemistä siellä. Siksi meillä leikkikehän ovi on melkein aina auki, joten lapsi voi kontata sieltä pois halutessaan, mutta myös mennä halutessaan sinne sisään leikkimään. Kun on ihan pakko, ovi laitetaan kiinni (lapsi on uteliasta sorttia ja härppii heti pistorasioita ja kiskoo kaapeleita ja purkaa cd-hyllyt, kun silmä välttää).

Samasta syystä sittereitä ei suositella nykyään (lapsi ei pääse liikkumaan). Silti niitä on käytössä, esim. vauvan syöttämistä varten tai siksi aikaa, kun äiti laittaa ruokaa, moni laittaa vauvan sitteriin lelukaaren alle. Sitteriä meillä ei ollut.

Eiköhän se ole niin, että kohtuus kaikessa ja maalaisjärki käyttöön.

• pikkumyy

Laitoin erilaisia esteitä lapsen kulkua estämään, että sain tietyt kotihommat tehtyä. Mieheni arvosti lapsen hoitoa kotona niin paljon, että hän otti kotihommat haltuunsa heti työstä tullessaan. Kodinhoidosta ei meillä ollut koskaan mitään riitaa. Olisin mielelläni ollut kotiäitinä vaikka lapsen kouluikään asti, mutta huomasin kyllä, että lapsi tarvitsee oman ikäistään seuraa ja sosiaalista kontaktia muihin ihmisiin. Niinpä laitoin lapseni päiväkotiin 2-vuotiaana, enkä ole iloisempaa ilmettä nähnyt hänen kasvoillaan kun hän näki uudet leikkikaverinsa.

Että miettikää siitä.

• mieti mietin mietitä

Lapsihan ei tarvitse oman ikäistä seuraa kun vasta 3 vuotiaana. Alta 3v leikit on vain rinnakkaisleikkejä ja vasta 3v alkavat oppia leikkimään ikätovereiden kanssa. Tähän riittävät myös kerhot, seura leikkipuistossa yms.. Päiväkoti ei ole se ainut ratkaisu lapsen kavereiden saannin kannalta.

• yxmuzi

Milloin tekisit kotityöt, jos kävisit ansiotyössä?

• Järjestyksessä

Lapsi olisi päivät päivähoidossa ja ansioäidiltä jäisi monta työvaihetta ja siivousta pois.
        Kyllä totuus on, että lapsi on mahdoton työnantaja ja ainoana hoitajana äiti saa tehdä pitkää päivää.
        Minua vain ihmetyttää edell. kirjoitukset, että eikö lapset enää nuku päiväunia? Ja kysyn myös, onko talouden todella oltava tiptop konttaavan pienokaisen kotona. Äidille olisi paljon tärkeämpää nauttia lapsestaan ja olla hänen seurassaan kuin siivota keittiössä.
        Kyllä sitä kerkiää siivota myöhemminkin, kun lapsi jo on omien kaverittensa kanssa leikeissään.

• ohimenevä vaihe..

En ole muuta toimivaa konstia keksinyt kuin muumit :) Meillä jaksaa 1v5kk keskittyä hyvin yhden muumijakson verran. Ja sitten muutoin tehdään hommia yhdessä siihen tahtiin kun ehditään.

• awerfe

Yhden lapsen kanssa se lasten/kodinhoito on niin tajuttoman helppoa, ne harvat päivät kun olen saanut olla vain tuon 1,5-vuotiaan kanssa, niin ehdin hyvin siivota, leipoa ja tehdä vaikka mitä yhdessä lapsen kanssa ja silti sitä vapaata aikaa jää tosi paljon kun 1-vuotias nukkuu vielä pitkät päikkärit. Musta kaksi taaperoa kotihoidossa nelinkertaistaa kotitöiden ja sotkun määrän! Lasken yhden lapsen kanssa olemisen jo "omaksi ajaksi" lähes! :-). Pakan sekoittaa täysin jos on kaksi taaperoa kotona niinkuin meillä. Meillä lapset 1,5-ja 3-vuotiaat ja sotkun ja tappelun määrä on kaamea jatkuvasti. Siitä huolimatta teemme (yleensä minä kun olen kotona) kotityöt yhdessä lasten kanssa: lapset leikkivät yhdessä tai istuvat imurin päällä kun imuroin tai pyyhin pölyjä. Ainoa hankala on ruoanlaitto, jonka yleensä teen silloin kun mies on paikalla tai toinen/molemmat lapset nukkuu päikkärit. Mutta yleensä pyrin siihen, että silloin kun lapset nukkuvat, niin minäkin lepään tai teen jotakin kivaa, koska muuten pää hajois täällä kotona jos ei koskaan sais tehdä muuta kun lapsia ja kotia hoitaa. Tää kyllä vaatii aikamoista kaaoksen sietokykyä. Ootteko muuten kotiäidit ajatelleet koskaan että me teemme useaa työtä samanaikaisesti: esim. päiväkodissakin on erikseen lastenhoitajat, siivoajat, kokit yms. henkilökunta kun taas kotiäiti tekee ne kaikki yksin siinä lastenhoidon ohella. Työäiti taas on töissä ja muut hoitaa lapset ja tietty ruokaa yms. ei tartte tehdä läheskään niin paljon kun lapset hoidossa.

• oho onpa sotku

En oikein edes muista miten meillä meni, kun esikoinen oli siinä vuoden tuntumassa, muistan kyllä että joskus hän ainakin repi aina pyykit lattioille yms. välillä tuntui että sotki sitä mukaan mitä ehti siivota, mutta yritin vain ottaa silti mukaan hommiin, tai keskeyttää työt jotta sain lapsen kiinnostumaan jostain muusta tekemisestä hetkeksi. Yhdessä vaiheessa meillä myös katsottiin jotain piirrettyä että sai kotihommia tehtyä, teletapit oli kiinnostava. Lapseni lempi työ on ollut jo pitkään astianpesukoneen tyhjentäminen (nyt 2,5v) ja hänestä on todella apua nyt kun odotan toista lasta. Oikeastaan minulla on alkanut käydä kodinhoito vaikeaksi kai vasta nyt kun on uhmakas taapero ja odotan toista. Olen 2,5 vuotta kotona ollessani muodostunut melkoiseksi siivousfriikiksi, ennen lasta olin aika huoleton siivous asioista, nyt en sietäisi yhtään sotkua, en roskia lattioilla, likaisia astioita tiskipöydällä, kasautuvaa pyykkivuorta...äääh.. mutta nyt on pakko myöntää että en kertakaikkiaan jaksa siivota, mutta olen pahan tuulinen sotkuisessa kodissa! Jos lapsi joskus hyvällätuurilla nukkuu päiväunia niin yritän sillävälin siivota! Joskus olen nukkunut myös, mutta siitäkin tulee sitten paha mieli kun en voinut sitäkin aikaa käyttää hyödyksi. Mutta on päiviä jolloin esikoinen ihan oikeasti siivoaa kanssani, hän korjaa lelunsa tarkasti "oikeille" paikoilleen, minusta tuntuu että olen tartuttanut häneenkin jonkin järjestys pakkomielteen kun laittaa lelunsa aina samaan kohtaan samaan järjestykseen..

Ai niin meillä ainakin tykätään myös pyyhkiä pölyjä, lapselle vain oma rätti ja sitten sanot mistä pyyhkii. Eihän siitä oikeasti hirveästi apua ole, mutta kestää hetken poissa jaloista, tosin meillä kyllä rättiä on vissiin pakko kastella aina yhden pyyhkäisyn jälkeen ;) joten voi olla joskus vain hidasteena. :D Imuroinnissa meillä on lapselle ostettu leikki imuri ja sillä imuroidaan yleensä vain silloin kun äitikin, joten mielenkiinto siihen kestää. Ruokaa laittaessa lapsellekkin kattiloita ja vispilöitä. Nyt kun lapsi jo vähän isompi, eikä tyhjät kattilat kiinnosta vaan kiivetään katsomaan mitä liedellä olisi, niin on saanut välillä kaurahiutaleita tai jotain vastaavaa "omaan" kattilaa ..se tosin saattaa aiheuttaa välillä vähän lisätyötä kun "ruoanlaitto" saattaa olla sotkuista puuhaa..

Tekstistäni ehkä saa sellaisen kuvan että meillä on kaikki tip top, mutta täytynee myöntää että tälläkin hetkellä vallitsee ihan mieletön kaaos, lapsi olisi kyllä jo nukkumassa ja yleensä tässä vaiheessa paahdan kotihommia, mutta oma keho on kipuillut sen verran paljon tänään, että nyt on pakko huilata. Ehkä siksi tännekkin piti tämä vuodattaa, että täytyy itselleen sitä jotenkin vakuutella. Mutta kyllähän harmittaa kun on sotkuista!!! :D Ja miten mukava olisi aamulla herätä siistiin kotiin... hmm.. ehkä kohta kuitenkin kopistelen tavaroita paikoilleen.. ihan vain vähän...! :) Mutta olen kyllä ihan oikeasti sitä mieltä että kotona ollaan nimenomaan lapsen takia, ja ne kotityöt tehdään kun ehditään ja jaksetaan!

• ed

mä laitan syöttötuoliin tiskien laiton ajaksi, siihen leluja tai jotain naposteltavaa eteen että hetken viihtyy. toimivin kikka on kuitenkin poika potku-auton päälle istumaan ( ei osaa vielä itte tulla pois sen päältä :D) ja videot päälle. mimi ja kuku on ehdoton, muuta ei katsokkaan! sillä aikaa saan tehtyä jotain kotityötä tai laitettua ruuan. aina imuroinnin ja isommat hommat teen vasta sitten ku mies tullu töistä tai vloppuna. ei meillä imurointi ainakaa onnistu pojan kans kahden olleessa. poitsu siis pian vuoden. hyvin jää aikaa vielä ittekkin ottaa tirsat ekojen päikkärien aikaan ja toisten päikkärien aikaan teen lisää kotihommia,jos niitä vielä on.

• äiti+3

Jaa a, kyllä sitä vaan kummasti oli pakko siivota, pyykätä, käydä kaupassa ja kaikki muukin, jokaisen äitiysloman aikana ja kolme lasta on nyt aikuisia. Töissä ollessakin ne oli hoidettava, joten homma ei ainakaan vähene. Lapsi oppii tietyssä vaiheessa, vajaan vuoden iäisenä mitä ei tarkoittaa ja kun silloin olet tarkka siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Kiellät lasta johdonmukaisesti tekemästä luvattomuuksia, niin ehdit kyllä muutakin. Tosin kyllä meilläkin kerran vuoden ikäinen päätti mennä yksin kylpyyn kun en ehtinyt ruuanlaitolta. Koska ammetta ei saannut alas, niin näppäränä täytti ämpärin ja kiipesi sinne innoissaan roiskuttamaan vettä. Hyvin viihtyi eli kaikkea yllättävääkin lapset keksivät, mutta harmittomia, jos asetat rajat. Kummasti kyllä työpäivä kestää klo 6-22 jos vielä käy ansiotyössä lastenhoidon ja kotitöiden lisäksi. Et silleen..

• awerfe

kyllä sitä sotkua tulee paljon ,paljon vähemmän silloin kun lapset ovat päivät hoidossa. Silloinhan sinun lasten&kodinhoitoon käyttämäsi aika vähenee sillä ajalla kun sinä olet töissä. Toki ruokaa pitää illalla laittaa, mutta joku muu hoitaa lapsen ulkoilut päivisin, tekee aamupalat, lounaan, hoitaa nukuttamisen ja iltapäiväulkoilun eli silloin sinä et sitä tee, vaan joku muu. Sekä työ että kotiäiiti tekee työtä klo 6/22, mutta työssäkäyvällä on enemmän vaan vaihtelua päivan aikana kun taas kotiäidillä se on sitä samaa ruoanlaittoa, ulkoilua, lastenhoitoa koko ajan.

• Meilläkin...

Täällä lapsi on 1v1kk, mutta samaa ongelmaa meilläkin. Imurointi, tiskien & pyykkien hoitaminen onnistuu kyllä, pölyjen pyyhinnän ja lattianpesun kanssa vaikeuksia taas on. Olenkin ottanut tavakseni hoitaa nämä hankalammat kotityöt lapsen nukkuessa joko päikkäreitään tai illalla hänen mentyään yöunilleen. Meillä lapsi menee illalla nukkumaan klo. 19.30, jonka jälkeen ehtii kyllä vielä pesaista lattiat ja/tai pyyhkiä pölyt.

• Omalla tavalla....

Meilläkin poika 1v2kk repii laatikoista ja kaapeista kaiken minkä vaan käteen saa.Mä en siitä jaksa enää hirveesti stressata annan sen ottaa ja kerään ne kun ehdin tai jaksan. Imuroin yleensä kans silloin kun muksu pyörii jaloissa mutta meillä tykkää imurista ja useimmiten "työntää" imuria sinne minne mä sitä vedän. Mä olen itselleni päättänyt tehdä siivouspäivän ja se on joko to tai pe,riippuen vähän fiiliksestä. Wc:n siivous ei onnistu jos lapsi on jaloissa koska silloin kaikki lelut uppoo wc pönttöön joten laitan wc oven kiinni ja saan rauhan sen siivoukseen. Tai sitten siivoon wc:n,pyyhin pölyt ja pesen lattiat kun lapsi on päikkäreillä.Mä en koe että kotityöt olis mitenkään kamalia muksun kans tai stressaavia.Kyllä meillä mieskin sit siivoo kun sillä on työstä vapaapäivä. Ja meillä tiskataan kun ehditään. Tiskikonetta ei ole! Ja meillä lapsen lelut kerätään lelulaatikkoon vain silloin kun imuroidaan ja pestään lattiat,muuten ne saa päivittäin lojua pitkin lattioita :)

• nyt3ja5vjahelppoajo

1. Saatat olla väsynyt. Väsyneenä yksinkertaistenkin ratkaisujen keksiminen on vaikeaa. Jätä siis siivoaminen vähemmäksi ja nuku päiväunet kun lapsikin nukkuu. Viikon kuluttua ongelmat ja ehtiminen saattaa olla paljon helpompaa.

2. Älä ole perfektionisti. Pikkulapsiperheessä voi olla muruja yms. lattialla ja siivouksen määrän voi olla kestokyvyn alarajoilla. Keskity siihen, mikä on paljon tärkeämpää ja siedä vähän sotkuakin.

3. Vanhemmuus on välineurheilua. Googleta pulmasi ja aina joku on keksinyt siihen laitteen tai ratkaisun, jolla pulma helpottuu. Siitä voi sitten soveltaa oman ratkaisun, jos ei ole liian väsynyt, ks. kohta 1.

4. Asioita ei tarvitse tehdä kerralla. Pyykit voi nostaa esille ja ripustaa niitä yhden tai kaksi kerrallaan siinä välissä kun ehtii. Keskeytyksiä tulee ja menee ja välillä unohtaa mitä oli tekemässä, mutta näin välttyy raivareilta.

5. Opettele tekemään montaa asiaa samaan aikaan. Pyykkien takaa voi kurkkia, niitä voi liehutella lapsen päällä. Siivotessa voi ilmeillä, laulaa, loruttaa, heitellä palloa, kertoa tariaa jne. jne. Äläpidä kaikkia lelujaaina esillä, vaan varaa mielenkiintoisimmat piiloon ja anna ne esille vain harvoin, jolloin huomio on hetkeksi taattu ja se vaikein juttu onnistuu.

• nytjo3ja5v.jahelppoa

ai niin, ULKOILE lapsn kanssa päivitäin, jolloin pahin energia purkautuu siellä eikä kotona kiellettyihin asioihin. Tiedän perheitä, joissa on ulkoiltu kaksikin kertaa päivässä, koska kaikki muu n silloin vaan _niin_ paljon helpompaa.

• minä teen näin

Itselläni lapset 4v, 2v ja 1v.
      Itse olen ottanut käyttöön ihan jokapäiväisen rytmin.
      Elikkäs aamulla kun lapset ovat syöneet aamupalan niin alkaa rullaamaan. :) ensin järjestän kaiken huone kerrallaan (toki aina jostakin joku ehtii jotain levittääkin). Sitten imuroin, joka päivä. Joka toinen päivä luutuan myös lattiat (vaikka leluja levitetäänkin, ei ole likaista).
      Aamulla pistän ensimmäisenä pyykkikoneen päälle ja viimeistään sitten kun nuorimmainen nukkuu(just "purku iässä") niin käyn viikkaamassa puhtaat ja saan uudet kuivumaan.
      Kaiken tämän ehdin tehdä ennenkuin alan tekemään ensimmäistä ruokaa ja loppu päivän voinkin pyhittää lapsille. :)

• Kade-

Olet todella ahkera, nostan hattua!!!Itse en jaksa joka päivä tätä 200-neliöistä kämppää siivota.

• Huomenta Suomi

Miten teillä riittää imuroitavaa joka päivä? Ettekö pyyhi kenkiänne ovimattoon ja syö lautasilta?
        Koska ehdit pestä ikkunat ja ovet, kun tuhlaat aikaa lattian luuttuamiseen niin usein?
        Et maininnut niistä mitään.

Miten lapsesi ovat oppineet rytmiin? Kun siivoat huone kerrallaan onko lapset sillä aikaa suljettuina jonnekin?
        Meidän huushollissa syödään ensimmäinen ruoka n. 11 maissa. Sitä ennen aamupala.
        Sinun urakkasi läpiviemiseen menee useita tunteja, niin että olet ilmeisesti aamuvirkku ihminen.

• että niin
        Huomenta Suomi kirjoitti:

Miten teillä riittää imuroitavaa joka päivä? Ettekö pyyhi kenkiänne ovimattoon ja syö lautasilta?
        Koska ehdit pestä ikkunat ja ovet, kun tuhlaat aikaa lattian luuttuamiseen niin usein?
        Et maininnut niistä mitään.

Miten lapsesi ovat oppineet rytmiin? Kun siivoat huone kerrallaan onko lapset sillä aikaa suljettuina jonnekin?
        Meidän huushollissa syödään ensimmäinen ruoka n. 11 maissa. Sitä ennen aamupala.
        Sinun urakkasi läpiviemiseen menee useita tunteja, niin että olet ilmeisesti aamuvirkku ihminen.

Olen aamuvirkku! Ja meillä lapset herää yhdeksän aikoihin ja kun kaikki syövät puuron niin ensimmäinen ruoka puuron jälkeen on silloin 12-1 välissä.
        Ja kyllä pesen ne ikkunat ja ovetkin, mutta en nyt niitä alkanut enää erikseen kirjoittaan! Jos nyt niin tarkkaan pitää laittaa niin kyllä ne sormenjäljet yms. pyyhin ovista peileistä,ikkunoista sen verran usein ettei ole likaiset. Ja haluatko vielä tietää kuinka usein käyn vaatekaapit läpi tai missä välissä käyn vessassa.?
        Kyllä meillä vaan sitä imuroimista on ihan joka päivälle varsinkin nyt kesällä kun on hiekkalaatikko yms. ja lapsilla kavereita leikkimässä. En nyt ihan joka kerta pääse katsomaan perään kun joku vessaan lähtee, että ottiko se nyt ne kengät pois. Varsinkaan kun 2v poika huomaa ihan viime tingassa että on jo kiire vessaan. Ja kyllä meillä kuule ihan lautasista syödään, mutta jostain kumman syystä saattaa 2v pojalla aina silloin tällöin tippua jotain lusikasta kun auttaakkaan ei anna!

• +
        että niin kirjoitti:

Olen aamuvirkku! Ja meillä lapset herää yhdeksän aikoihin ja kun kaikki syövät puuron niin ensimmäinen ruoka puuron jälkeen on silloin 12-1 välissä.
        Ja kyllä pesen ne ikkunat ja ovetkin, mutta en nyt niitä alkanut enää erikseen kirjoittaan! Jos nyt niin tarkkaan pitää laittaa niin kyllä ne sormenjäljet yms. pyyhin ovista peileistä,ikkunoista sen verran usein ettei ole likaiset. Ja haluatko vielä tietää kuinka usein käyn vaatekaapit läpi tai missä välissä käyn vessassa.?
        Kyllä meillä vaan sitä imuroimista on ihan joka päivälle varsinkin nyt kesällä kun on hiekkalaatikko yms. ja lapsilla kavereita leikkimässä. En nyt ihan joka kerta pääse katsomaan perään kun joku vessaan lähtee, että ottiko se nyt ne kengät pois. Varsinkaan kun 2v poika huomaa ihan viime tingassa että on jo kiire vessaan. Ja kyllä meillä kuule ihan lautasista syödään, mutta jostain kumman syystä saattaa 2v pojalla aina silloin tällöin tippua jotain lusikasta kun auttaakkaan ei anna!

Eikä minun tarvitse lukita lapsiani mihinkään!! Eihän ne siitä mihinkään katoa! Ja sinun mielestäsi lattian luutuaminen on ajan haaskausta, toisista kuten minusta ei!!

• kyllä isä osaa

Lapsesi vain oirehtii kun olet uusavuton yhden lapsen kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe