vauvan vaatteista vanhan talon haju pois?????!!!!!

åqpwoeirutuy

Ongelmani on tässä: olen saanut paljon ihania vauvan vaatteita tuttavaltani, tosi hyväkuntoisia ja kauniita. MUTTA, ystäväni asuvat vanhassa 50-luvun talossa ja vaatteissa on vanhan talon haju, olen pessyt vaatteet mutta haju vain sitkeästi on ja pysyy... En kehtaa sanoa ystävälleni etten voi pitää vaatteita hajun takia, pelkään loukkaavani häntä, mutta en voi kyllä kuvitellakaan pukevani vauvaani haiseviin vaatteisiin. Haju ottaa ainakin omaan nenääni tosi pahasti. Onko kenelläkään vastaavasta kokemuksia, onko mitään keinoa saada vaatteet hajuttomiksi?? Ei auttanut edes tuoksuva huuhteluaine, haju puskee siitäkin läpi.

8

6516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuuletus.

      Pystytkö tuulettamaan vaatteita ulkona? Jos mahdollista, niin kannattaa pitää hyvällä ilmalla ulkosalla vaikka pyykkinarulla koko päivä. Jos tämä ei auta, niin sitten en osaa auttaa.

    • jgksöh

      Tuotakin yritetty, kiitos silti vastauksesta :)

    • 7795

      Tiedän tunteen, se on sietämätöntä! Yks keino on kokeilla liottaa niitä vaatteita hetken etikassa tai laittaa etikkaa pestessa huuhteluaineen sijaan. Silla ainakin joskus saa tämän kamalan löyhkän pois. Niin ja sitten näitä tuoksuöljyjä vois kanssa kokeilla,jotain hyvää tuoksua veteen ja vaatteet sinne likoamaan nion vartiksi.

    • Epäilen...

      Epäilen että haju on homeen hajua ja sitä on kyllä mahdotonta saada pois.

      • Homevatas

        Homeen saa vaatteista ainakin pois piimässä liottamalla, joten auttaisikohan se silloin..?


    • zfffaa

      Hei, ystäväsi asuu hometalossa. Mitään "vanhan talon hajua", harmitonta sellaista ei ole, vaan jos haju tarttuu vaatteisiin, on paha homeongelma. Meni vähän aiheen vierestä, mutta kun kokemusta aiheesta on, niin säälittää perheet, jotka (usein tietämättään) asuvat sellaisessa. Eipä tuo haju taida oikeen millään lähteä.

    • KM77

      Heippa. Sain ystävältäni lainaksi äitiysvaatteita ja sama ongelma oli edessä. Samassa laatikossa olleet yhdet farkut olivat homehtuneet ja vaikka vain yksi vaatekappale oli pilalla haisivat kaikki homeelle. Home on sinänsä hieman vaikea juttu, että itiöt on saatava pois jotta haju myös lähtee. Mä kokeilin seuraavaa kikkaa ja sain hajut 99,9% pois. Loput lähti käyttämällä kun vaate "imee ihmisesta ominaishajun itseensä" (mm dödöjen ja hajusteiden kautta).

      Liota vaatteet vesi-etikka seoksessa yön yli esim kylpyammeessa (tai isossa vadissa) suhteessa 5l vettä ja 2dl etikkaa. Tämän jälkeen pese vaatteet pienissä erissä runsaan pesuaineen kera ja lisää vielä huuhteluainetta. Valkoiset vaatteet voit pestä kloriitilla ohjeiden mukaisesti. Kuivattele ulkosalla jos mahdollista.

      Tärkein tässä on peseminen pienissä erissä. Liian usein (kuulun tähän joukkoon) ahtaamme pesukoneen liian täyteen ja niin jälki on heikompaa kuin jos pesisimme pienimmissä erissä. Itselläni oli 4 hametta, 2 ohutta neulepaitaa, 3 yläosaa ja pari toppia. Pesin nämä kahdessa erässä ja pitkällä pesuohjelmalla. Tuntuu tosi pieneltä määrältä, mutta parempi että vaatteet saa kunnolla vetta jotta ne itiöt saa pois..

      Ja tuosta vanhan talon homeongelmasta niin etenkin puutalot hengittävät ihan eri tavalla kuin kivitalot ja kyse ei välttämättä ole homeongelmasta vaan juuri puutalojen (vanhojen) omainisuudesta. Sisko teki täysrempan puiseen kerrostaloasuntoon ja mitään kosteusongelmia ei ollu, silti vaatteisiin tarttuu juuri tuo ominainen "puutalojen" tuoksu. Tsemppiä vaatepesuun!

    • ---

      Mulle tuli kans ekana mieleen home..

      Itse en kyllä enää alkaisi pesemään edes sellaisia vaatteita.. Heittäisin suosiolla ne pois jo!

      Varsinkaan vauvalle en niitä enää pukisi :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      898
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe