Raskus ja Psoriasis

Ertydeeminen Psori

Voisko joku auttaa ja kertoa vaikka kokemuksia raskauden jälkeen menikö kaikki hyvin jen ja mitä voi tulla,jos ei hoida psoria miten vaikuttaa raskauteen jne... Mulla menossa RV28 ja tälllä hetkellä psoria kehossa se 80 prossa. Valolla saatiin iho kuntoon aj kortisonilla,mutta nyt suositeltiiin SANDIMMUN nimsitä lääkettä! En haluisi tollasia mömmöjä käyttää rasakuden aikana pelotavalta tuntuu,,,Miksen voisi saada valoa se kun kanssa auttais ja tässää nyt ole enää paljon aikaa ,että tulee kesä sillon tilanne rauhottuua ja psori poissa!!! Onko kellään kokemuksia kysesitä lääkkestä raskauden aikana?Miten vauva tulikos ivuvaikutuksia jne. Ainakin imetys on kielettyä tuon lääkkeen kanssa eli lapsesta tulisi automaattisesti pullo lapsi :/ Apuuvaa nyt kokemuksia!!!!

7

511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain mömmöjä

      taidat käyttää kun et kirjoittaa osaa! Karmeata luettavaa ihan kuin kuusivuotiaalta.

    • Ihmiset ymmärrä

      Siis anteeksi mitä kiitos vaan tuesta ja ymmäryksestä!!!! Olen tuon kirjottanut nopeasti ja hermostuksissani kun kysesiä hoitomuotoja määrävät!!! Kyseessä on nyt se tilanne,että lääkärit käskevät minun alkaa käyttämään
      SANDIMMUN nimistä lääkettä raskauden aikana. Olisin kysynynyt vain mielipiteitä ja onko muilla ollut kyseistä lääkettä. Olen nyt rv 28 ja minua ainakin pelottaa aloittaa käyttämään kysesitä lääkettä rasakuden aikana,koska sivuvaikutukset ovat kamalat. Ilmeisesti ei voi edes täältä kysä apua.Kukaan ei ymmärrä muutenkin loppu tämän asian kanssa ja tasan on viimeinen rasakus minkä elämässäni koen.

      • Mikä on

        "RASAKUS"? Oisit nyt edes toiseen postaukseesi hieman keskittynyt...


    • RASKAUS!!!!!!!!!!

      Voi jeeus mitä pilkun nussimista!!! Kyllä täällä toisillakin virheitä tulee!!! Voisitko olla tartumatta pikku juttuihin. Minä kirjotan nopeaan enkä jaksa korjata aina virheitä!!!! Ihan sama kun ei saa asian mukaista vastausta niin olkoon!!! Ilmeisesti tässä Suomessa KAIKILLA katoaa psori raskauden aikana ,koska keneläkään ole kokemuksia olkoon.....

    • firella

      kyllä toi menee vähä yli et jokaseen pikku sana virheeseen puututaan!!!!
      jos ihminen haluaa tietoa ni tarviiko jonkun pilkun nussijan puuttua siihe.

    • Psoriäiti 63-v

      Jos nyt vielä viitsit aiemmista vastauksista huolimatta käydä katsomassa, onko tullut nimenomaan raskaus - psori -ongelmaasi vastauksia, niin nyt tulee ilman sarvia ja hampaita.

      Olen psoriaatikko ollut aivan pikkulapsesta asti, muistillisesti noin 58 vuotta. Kaksi lasta sain, odotusajat menivät mukavasti, iho kukki oikein kunnollisesti eikä kumpikaan lapsi ainakaan minun psorini takia ollenkaan huonontunut. En hoitanut silloin enkä hoida vieläkään psoriani mitenkään aggressiivisesti, jos oikein pahoja ja laajoja lehahduksia tulee, saatan muutamana päivänä rasvata. Psori ei vaikuta raskauden etenemiseen tai lapsen hyvinvointiin, joillakuilla iho voi kukkia oikein kunnollisesti, toisilla taas saattavat oireet hävitä joksikin aikaa aivan kokonaan - psori on erittäin yksilöllinen sairaus.

      Sinä itse päätät, millä sinua hoidetaan, päätät myös sen, onko ihosi oltava silkin siloinen vai tyydytkö siihen, että läiskiä on, mutta lapsesti kasvaa ja syntyy ilman ylimääräisiä aineita. Sinun ei ole mikään pakko ruveta käyttämään yhtään mitään lääkettä, jos et halua, sanoi lääkäri mitä tahansa. Raskauden aikana muutenkin kannattaa tarkkaan katsoa, mitä suuhunsa pistää. Ainakin Neotigasonia ja metotreksaattia käyttäville ja käyttäneille on, jos nyt ei ihan määrätty, niin ainakin hyvin voimakkaasti suositeltu pitkää lääkkeetöntä (metotreksaatilla taisi olla vähintään kaksi vuotta) varoaikaa ennen raskautta. Käy lukemassa Sandimmunin ohjeista (löytyy todennäköisesti Googlen avulla), mitä siellä sanotaan lääkkeen käytöstä raskauden aikana. Miksei lääkärisi ottanut raskauttasi huomioon?

      Valohoidossa on myös omat riskinsä, iho muistaa joka ikisen säteen, jonka se on saanut, mutta kun siinä ei ole minkäänlaista mittaria, joka näyttäisi, milloin mitta on tullut täyteen, kannattaa myös valon kanssa olla varovainen. Ihosyöpä ei ole mukava hoitaa.

      Psoriasisliitosta voisit saada jonkinlaista ja ennen kaikkea asiallista neuvoa myös tähän raskaus ja lääkkeet -asiaan. Käy kurkkaamassa liiton sivuilta puhelinnumero.

    • 100µg

      D-vitamiinin puute yleistä psoriaatikoilla

      Pieniä D-vitamiiniarvoja on aikaisemmin todettu esiintyvän muun muassa ihosyöpää, autoimmuunisidekudostauteja, valoihottumaa ja atooppista ihottumaa sairastavilla sekä

      ylipainoisilla. Nyt on ilmestynyt kaksi tutkimusta, joiden mukaan psoriaatikot kärsivät usein D-vitamiinin puutteesta. Italialaisen tutkimuksen aineistona oli 145 psoriaatikkoa,

      112 reumapotilasta ja 141 tervettä verrokkia. Koehenkilöiltä määritettiin seerumin kalsidioli- eli 25-OH-D-pitoisuus ELISA-menetelmällä. Tutkitut olivat olleet vähintään

      kolme kuukautta ilman psoriaasislääkitystä ja valohoitoja.

      D-vitamiinin puute (25-OH-D-pitoisuus alle 50 nmol/l tai alle 20 µg/l) oli psoriaatikoilla (57,8 %) merkitsevästi yleisempää kuin reumapotilailla (37,5 %) ja terveillä

      verrokeilla (29,7 %). Vaje oli suurinta talvella, jolloin psoriaatikoista 81 % kärsi D-vitamiinin puutteesta. (Gisondi P ym. Br J Dermatol 2012;166:505)

      Espanjalaisessa tutkimuksessa määritettiin 25-OH-D-pitoisuudet RIA-menetelmällä 43 psoriaatikolta ja yhtä monelta ikä- ja sukupuolivakioidulta verrokilta. Näytteet otettiin

      kuukauden aikana touko-kesäkuussa. D-vitamiinia, sisäisiä psoriaasilääkkeitä tai valohoitoja ei ollut käytetty kuukauteen ennen tutkimusta.

      D-vitamiinivaje (25-OH-D-pitoisuus alle 50 nmol/l (20 μg/l) todettiin 25,6 %:lla psoriaatikoista ja 9,3 %:lla verrokeista. Pieni pitoisuus 75 nmol/l (alle 30 μg/l) oli 79,1 %:lla

      psoriaatikoista ja 58,1 %:lla verrokeista. (Orgaz-Molina J ym. J Am Acad Dermatol 2012, julkaistu verkossa 5.3.2012).

      Molemmissa tutkimuksissa psoriaatikot olivat keskimäärin verrokkeja lihavampia, mikä saattaa osittain selittää löydöksiä.

      Koska D-vitamiinin puute vaikuttaa pahentavasti psoriaasin syntymekanismeihin ja liitännäissairauksiin, näyttää psoriaatikkojen kalsidioliarvojen tutkiminen ja D-vitamiinin

      riittävän saannin turvaaminen aiheelliselta.

      TAPIO RANTANEN
      Ihopiste, Tampere

      Duodecim 2012;128:1017


      Tutkimusten mukaan seerumin paras D-vitamiinipitoisuus olisi se, minkä auringon valo saa maksimaalisesti aikaan iholla, mikä vastaa seerumin kalsidiolipitoisuutta 90–120 nmol/l. Tähän pitoisuuteen päästään 100 mikrogramman päiväannoksella, eli nykysuosituksia tulisi nostaa kymmenkertaisiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2266
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2074
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      170
      1873
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      170
      1687
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      32
      1339
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1178
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1178
    Aihe