Miten kestätte sinkkuutta?

Sinkku vasten omaa

Olen ollut jo kohta viisi vuotta sinkkuna, jos ei nyt oteta huomioon muutaman kuukauden seurusteluntynkiä, ja tuntuu, ettei loppua sinkkuudelleni näy. Välillä kuitenkin jo oikein ahdistaa, kun olen itse hyvin kunnollinen nainen, pitkä ja hoikka ja kauniiksikin ja mukavaksikin kehuttu ja silti joudun olemaan yksin. Haluaisinkin teiltä vinkkejä, miten kestätte tai saatte sinkkupäivistänne edes hitusen valoisampia?

23

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 21

      Missä päin Suomea tällaisia naisia asuu?

      t. pohjosen mies.

    • sinutitsesikanssa

      Opettele tulemaan ja tekemään itse itsesi onnelliseksi ja viihtymään itsesi kanssa, sillä silloin olet jatkossa helpompi kanssakumppani toiselle. Toki turhautumisen tunteet on sallittuja, koska jokainen kaipaa kuitenkin toista ihmistä, hyviä ystäviä näet ei koskaan ole liikaa :)

    • sinkkuna 15 kk

      Jaksan ainoastaan kavereiden avulla.

    • Petofi

      Odotapa kun vuodet ovat muuttuneet vuosikymmeniksi niin silloin puhutaan HC-sinkuista.

      Kuitenkin, parisuhde ei ole mitään happea jota ilman ei voi elää. Itse uskon, että useimmille ns ikisinkuille koko asia on täysin yhdentekevä. Tälle palstalle kirjoitteleva porukka on onneksi vähemmistö.

    • Hyvin kestää, 1,5 vuoden päästä tulee 30 mittariin ja jos ei nyt joitain lyhyitä tapaamisia ym. oteta lukuun niin aina yksin on tullut oltua.

      Mikäs tässä keksii vaan itelleen tekemistä niin aika kuluu harrestellen ja töitä tehden (sillon kun niitä on).

    • täysin nolla

      On helppo elää ja olla kun on rumaksi syntynyt ja tietää ettei naiset edes katso päinkään. Myöskään ystäviä ei ole joten on oma elämänsä herra ja tietää tavallaan mikä oma tulevaisuus on.

    • Vaikka pyöräilemällä sateessa mäkkärille, tuoksuttelemalla kevätilmaa ja valitsinpas vielä oikeeta cokista perjantain kunniaksi.

    • krtmatm

      Opiskelemalla (olen liki viisikymppinen nainen), musisoimalla, liikuntaa harrastamalla, ystävien avulla.

    • sillitrooli

      Oletko ajatellut, jos tyytyisit vaikka omantasoiseesi mieheen? Voisi yksinäisyyskin vähetä nopeasti.

      Ja ei, en tarkoita, että "ota minut". En ole riittävän hyvä mies kunnolliselle, pitkälle, hoikalle, kauniille ja mukavalle naiselle. Mutta tiedän, että saisit heti miehen, kun vaan hyväksyisit, ettei sinullekaan löydy ihan helpolla sitä kaikkein suosituinta miestä.

    • Nimimerkki on jo

      Huonosti. Olen usein masentunut. Olisi tietysti hienoa jos pystyisi vaan nauttimaan yksinolosta.

      • ehdotuksia+???????

        Miksi et tee sitten asioita enemmän, mitkä tekisivät sinusta iloisemman? Toisivat elämääsi tyytyväisyyttä? Antaisivat sisältöä? Kai niitä nyt muitakin on, kun seurustelu?
        Jos olet usein masentunut, niin olet usein myös tekemättä.
        Ei kai kukaan aina nauti yksinolosta, mutta mikä estää sinua oikeasti nauttimasta siitä joskus. Kun on monia elämän osa-alueita, toki se parisuhde, rakkaus, seksi, sitten ystävät, kaverit, harrastukset (ja niistä erillään ne kaikki), työt/opinnot, tulevaisuuden tavoitteet (=mitä voi hallita) ja toiveet (=mitä voi vaan toivoa)...

        Yksinkin voi nauttia ilman kummempaa vaikka... liikunnasta, lukemisesta, elokuvista, shoppailusta (no tietty, jos on rahaa, mutta ikkunaostoksista sitten jos ei), kavereille kirjoittamisesta, soittamisesta, luonnosta, jne. jne. Voi tehdä värikkäitäkin juttuja, laittaa kunnon remonttiin, värjätä hiukset, lähteä ulkomaille äkkilähdöllä... Kaksi ekaa ei maksa edes paljon. Kokkaaminen on hyvä harastus. Kun opettelee laittamaan mahdollisimman hyvää, mahdollisimman halvalla, saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla?

        Eikö sinulle tosiaan olisi mitään enemmän? Semmoista, että voisit saada enemmän iloa ja vähemmän masennusta? Nauttia joskus edes myös siitä yksinolosta?
        Tarkoitan vaan, että kuitenkaan ei elämään koskaan sisältöä tule, jos ei sitä itse tee. Eikä kukaan toinen voi olla koko elämän sisältö, vaikka parisuhde olisikin. Harva haluakaan olla: on aika rasittavaa olla sisällöttömän ihmisen koko elämä, ja riippakiven perässä vetäjä... Mihin se sitten pahimmillaan menee...
        Elämästä ei ehkä tarvitsisi koko ajan vaan kärsiä, vaikka yksinkin olisi eikä viihtyisikään aina. Kai siihen jotain iloakin voisi saada?

        PS. Enkä tarkoita, että masennus olisi hauska tunne tai taikaiskusta poissa, tai että pikaruoka parantaa, vaan lähinnä juurikin pidempää aikaa, ja syvempää sisältöä. Pienistä jutuista isoihin, ja semmoiseen, että vaikkei yksin viihtyisikään, ja taikaiskusta kaikki paranekaan, niin mitään tekemättä on enemmän yksin eikä koskaan viihdy edes kun voisi.


    • Olen, teen ja meen

      Mulla on suurin osa päivistä ok. Sinkkuuden takia tosi harvoin harmaita, vaikka joskus tuntuukin yksinäiseltä juurikin sen takia. Mutta ei siitä, vaan vinkkejä kysyit...

      Mulla on itsellä harrastus mihin olen tosi sitoutunut. Siis mulla on siinä tavoitteet ja se vie paljon aikaa ja luo tulevaisuuteen haastetta. Sitten pari muuta, hieman rennompaa, mutta sitä yhtä tukevaa. Ikävä kyllä ei ole töitä, joten yksinäisyys helposti korostuisi, mutta käyn kursseilla ja kouluttautumassa. Siinä on semmoiset jutut, mistä saan sekä vaihtelevaa seuraa, erilaisia ihmisiä, että ne ns. samat naamat. Mulle on tekemistä sekä tavoitteita, vaikkei töitä olekaan.
      Vietän kivaa aikaa erilaisten ihmisten kanssa... Ok, ei aina huvita, mutta se sitten tuo sitkeyttä ja rutiinia. Ei pääse säälimään itseään. Kaikista koulutuksista on jotain jäänyt plakkariin, etten mä vielä hyödyttömällä kurssilla ole ollut.

      Ne pitää virkeänä. Mä tiedän että olen kunnossa, osaan ja opettelen. Mulla on myös vuosien sinkkuus takana, ja työttömyyttä kun ei tunnu olevan kun pätkätöitä. Ne yhdessä ja se jatkuva epävarmuus, hakeminen, jne. myös köyhyys, laskisi varmaan itsetuntoa tehokkaasti, jos mulla ei olisi niin paljon asioita millä pidän itseni kiinni elämässä ja kunnossa. Kaikki rahat menee kyllä harrastuksiin, baareissa en käy, kaikessa pitää säästää eikä juhliin ole varaa, mutta kaikkee ei voi saada.

      Ystäviä on muutama, soitellaan, mailaillaan, ja tekstaillaan. Kavereita on muutama, ja sama juttu, yhteykisiä pitää olla. Mä pidän enemmän yhteyksiä, perheelliset ei niin muista, ja monilla on "omat piirit", siis työt ja muuta, joten ei ne ikäänkuin viitsi/tarvi/tajua tai mitä vaan. Jotkuthan vaan on laiskoja pitään yhteyttä. Enkä mäkään niihin pidä, ketkä sitten alan kokeen jotenkin ihan rasitteena tai yksipuolisesti, mutta kyllä mä pidän ystäviin ja kavereihin yhteyksiä säännöllisen epäsäännöllisesti. Muut ihmissuhteet kun parisuhde pystyy kyllä olemaan ystäviä, läheisiä, halikavereita, tuki ja turva, joskus jopa perhettä...
      Ja kun tuohon ynnää tavoiteet, omat mielenkiintoiset harrastukset, erilaisten ihmisten seuran ja muut, niin kyl se siitä.

      Mulla on noilla eväillä etupäässä valoisa elämä. Mä olen tosi paljon yksin, mutta en ala säälimään itseäni. Maailmassa voisi olla paljon huonomminkin, ja kaikkein eniten mua stressaa köyhyys ja jatkuva miettiminen miten saan kaiken maksettua ja onko ruokaa. Että sitten jos on ongelmia, tai ne meinaa saada niskalenkin, niin ne on tietyllä tapaa vakavampia, kun joku deittailun miettiminen...
      Että sitten kun mua stressaa, mua stressaa perustoimeentulo, ruoka ja elämä, siinä se sinkkuus tuntuu raskaalta joskus, joskus ajattelen, että ois kiva, jos ois joku toinen sissi... Ois helpompaa kun vois olla joku kehen vois aina välillä kattoa, ja sitten voitas hymyillä, että perskeles, ottaapas tämä joskus koville... mutta joskus ajattelee, että onneksi ei ole ketään muuta kenestä murehtia... Sitäpaitsi, iso osa ihmisistä on hirveitä ruikuttajia loppujen lopuksi. Eli jos jonkun kanssa vois olla helpompaa, jonkun kanssa helpompi kestää, niin suurinta osaa mun kokemuksen mukaan, sais vaan olla paapomassa ja ne ois pelkkä kivireki muutenkin jo raskaassa elämässä. Että sitten miettii, että ehkä parempi tosiaan ettei ketään muuta ole...

      Paitsi lemmikki on! Se on yksi kyllä elämän valoista. Se ei valita, siitä on aika vähän vaivaa loppujen lopuksi, se on iloinen ja aina oma itsensä.
      Että en mä sillä tavalla itseäni yksinäiseksi tunne, se ei ole parisuhde, mutta hieman kuin "lapsen korvike", siis semmoinen, kenestä saa huolehtia. Se on semmoinen, että on syy taistella jonkun toisen puolesta, kun ei aina itestään pysty välittämään, ja toisaalta, se on usein ilona muistuttamassa, miten pienistä voi olla onnellinen. Sen kun hoitaa hyvin ja ruokkii terveellisesti, niin eipä siinä kummempia. Se ei tuomitse, eikä koskaan pidä huonompana ja se on vaan onnellinen kun on kotona: ei ainakaan syyllistä, vaikkei rahaa aina olisikaan :)

      Ei mulle ainakaan sinkkuuden takia tule tällä reseptillä kun hetkittäisiä kaihoja tai joskus jotain pientä turhautumista... Mutta niin oli muistaakseni parisuhteessakin. Että aika normaalia elämää.
      Ehkä kun itsetunto ei ole kiinni yhdessä asiassa, eikä elämän sisältö riipu parisuhteesta, niin voi kuitenkin aika onnellisena elää? Mulla on kohtuu hyvä itsetunto ja elämänsisältö, vaikkei se ihan helpolla tulekaan.
      Raha ei ehkä tee onnelliseksi yksinään, mutta kyllä se elämää helpottaa. Jos ois vielä hyvä perustoimeentulo, niin varmana olisin vielä stresittömämpi... Ehkä mä sitten jaksaisin enemmän murehtia siitä sinkkuudestakin ;)

      Toivottavasti saat täältä (tästä tai muista jutuista) hyviä vinkkejä ja saat tehtyä päivistäsi valoisampia ja elämästäsi onnellisempaa, yksin tai yhdessä! Tsemppiä!

    • vbccbvbvc

      Minulla on ollut eri elämänvaiheissa erilaisia ajatusmalleja joilla olen selvinnyt.

      Ala-asteella ajattelin että ehtii sen seksin ja seurustelun kokea myöhemminkin kunhan viimmeistään 15v.

      Lukiossa ajattelin että kun pääsen hyvään jatko-opiskelupaikkaan niin kyllä siellä ihmisiin tutustuu ja normaali elämä alkaa.

      Yliopistossa ajattelin että kun en kerran saa naista niin pitää yrittää keskittyä opiskeluihin jotta saisin edes jotain aikaiseksi elämässä.

      Valmistumis vaiheessa pidin taas työllistymistä suurempana ongelmana kuin tyttöystävän löytymistä ja ajattelin silloin että on parempi saada työ kuin tyttöystävä koska työn kautta saa rahaa jolla voi myöhemmin vaikka ostaa thaimaalaisen vaimon, kuntaas työttömänä parisuhteen pysyvyys on täysin arpapeliä.

      Nyt kun olen ollut jo muutaman vuoden työelämässä, niin olen alkanut ajattella perheen perustamista ja huomannut miten paljon maailma onkaan ehtinyt muuttua omista nuoruusvuosista. En tiedä haluanko edes tehdä tällaiseen maailmaan lapsia jossa heitä ei välttämättä pysty tarpeeksi suojelemaan kaikelta pahalta. Lisäksi olen huomannut ajan muovanneen minut yksin eläjäksi. Päätän kaikesta itse ja voin jättää kaiken tekemättä jos haluan. Minä tuskin tulen oppimaan parisuhteen temppuja enää näin monen vuoden yksinäisyyden jälkeen, joten minulle ja muille on vain helpompaa että olen yksin.

      • Torrential

        Mitä helkkaria tuo puhe lasten hankkimisesta oikein on? ATM voi kiittää tähtiään joka kerta saa edes sen yhden yön suhteen, joita ei paljon heru. Kenties se on jokin evoluution mekanismi, että kaiken maailman ATM:t eivät naisia kiinnosta ainakaan siinä määrin, että lapsia hankittaisiin.


      • vhgfhgfhgf
        Torrential kirjoitti:

        Mitä helkkaria tuo puhe lasten hankkimisesta oikein on? ATM voi kiittää tähtiään joka kerta saa edes sen yhden yön suhteen, joita ei paljon heru. Kenties se on jokin evoluution mekanismi, että kaiken maailman ATM:t eivät naisia kiinnosta ainakaan siinä määrin, että lapsia hankittaisiin.

        Lastenhankkiminen on minulla aina kuulunut niihin asioihin jotka ovat olleet listalla täytyy tehdä. Mitä vanhemmaksi tulee sitä ajankohtaisemmaksi tulee kysymys siitä että onko tekemättä lapsia ollenkaan vai tehdäkkö lapsia. No nyt kun siihen ei oikeasti ole edes mahdollisuutta niin se täytyy jotenkin perustella itselle niin että se olisi huono juttu jotta asian kestää henkisesti. Muistutuksena se että tässä keskusteltiin siitä miten pystymme kestämään ajatuksen sinkkuudesta.


      • hassu tapa??

        Sulla on vähän kuitenkin hassu ajatusmaailma siinä, että toihan on sitku-elämää. Oletko sä huomannut oikeasti nauttia mistään? Siis tarkotan, että sähän kuitenkin olet päässyt kouluihin ja saanut ammatin ja töitäkin sulla on... Että kaikki semmoiset perusasiat. Voit elää normaalisti, sä voit vaikka matkustaa tai säästää johonkin isompaan, ja sulla on varaa harrastaa. Eli sulla on just nyt kaikki ollut aika kauan aika hyvin. Paremmin kun monella muulla. Mutta ala-asteella olet oottanut yläastetta, yläasteella sitku lukiossa, lukiossa sitku jatko-opinnoissa ja sitku oot siellä niin että sais aikaan jotain... Ja kuitenkin. Sähän olet koko ajan matkallakin "saanut aikaan" ja oikeastaan, mitä sä sitten saat aikaan?

        Sitten tän työttöystävä- ja perhejutun sä olet yrittänyt heittäytymisen ja elämisen sijaan laskelmoida. Mutta ei se mene niin, eikä lapsia ole koskaan voinut suojella kaikelta pahalta, ei tässä eikä muussakaan maassa tai ajassa. Sä yrität ennakoida, laskelmoida, ennustaa ja hallita semmoisiakin asioita, missä pitäisi vaan elää, heittäytyä, ottaa vastaan, olla NYT, ja tuntea. Miksiköhän?
        Ja mitä ihmeen "parisuhteen temppuja", ai toisesta välittämistä ja muidenkin huomioon ottamista? Mitä temppuja siinä on? Mistä ihmeestä sä olet oikein mallisi saanut? Tietyllä tavalla olet kyllä oikeassa, jos haluaa hallita kaikkea, on helpompaa elää yksin, koska on mahdotonta hallita muita. Ne ihmiset ketkä yrittävät, ovat yleensä päästään vialla: narsistit, sairaanloisen mustasukkaiset, tai kontrollifriikit eli neurooseista kärsivät.

        Elämä on tosiaan aika mahdoton halllita ja laskelmoida, mutta jos elät vanhaksi saakka ja vasta kuolin vuoteella huomaat, että kuolethan sä kuitenkin, ja että se mitä sä todellisuudessa saavutat, on saavutettu jo syntymässä: matka hautaan, niin aika paljon jää elämättä. Kuulostaa ihan pelolta elää. Pelolta tuntea ja ottaa riskejä.
        No, tunteet on tietty pelottavia, jos luulee, että niitä pitää joko hallita tai aina pitää toimia niiden mukaan. Ne pitää kyllä osata käsitellä...

        Lasten tekeminen listalla "täytyy tehdä" mutta miksi? Siksi että geenit leviää? Että koska muillakin on? Koska se kuuluu, mihin? Vai siksi, että haluaa kokea ne likaiset lattiat, aamuherätykset, riemun kiljahdukset, vanhemmuuden pelon, turhautumisen, rakkauden ja sen eteen työskentelemisen, perheen ilot ja surut, yhdessä olon ja myös sen ikävän, haluaa nimenomaan olla hallitsematta kaikkea, ja haluaa kasvaa ja elää perheessä? Ei sitä ole pakko tehdä. Sinkkuna voi harrastaa, tehdä, matkustaa, nähdä kavereita ja uskaltaa juttuihin vapaammin, voi kokea yksinäisyyden kaihon ja vapauden päättää, toivon muusta ja tyytyväisyyden tähän...
        Jne. mutta ei elämää koskaan voi hallita, laittaa listoille ja odottaa että edes teoriassa pystyy sitä listaa toteuttamaan.

        Toi on kieltämättä ihan mielenkiintoista, että on niin kaavamainen, mutta ihmettelen vaan miksi, ja mistä moinen tulee... Ja onko elämä osoittanut että se toimii (=olet tyytyväinen ja onnellinen suurimmaksi osaksi), vai että se ei toimi (=et ole tyytyväinen, asiat kaihertaa)?
        Koska tavallaan, tuo on siinä kohtaa joustamaton, että jotenkin se on hirveän tönkkö-malli, mutta joustava siinä, että sä olet siirtänyt kuitenkin sitä sitkua aina ja muokannut sitä ajan mukaan... Ja taas kuitenkaan... Sä et ole oikeasti muuttanut toimintatapojasi, asennettasi, etenemistäsi, tai sitku-asennetta kuitenkaan, ja tuolla alla taas sanot, että sopeudut, koska on pakko. Se on sillä tavalla ihan mielenkiintoista myös, että eihän mikään muutu, jos ei itsekään muutu, ja loppujen lopuksi, sä olet pysynyt ihan samanlaisena, mutta toisaalta siirtänyt sitku-ajankohtaa/tapaa/toivetta kuitenkin...

        Aika siis jännä juttu ja toisaalta ristiriita ja toisaalta kaava.


    • Taidat vaan trollata itselle kelpaisi kyllä tuollainen nainen oon ollu vasta syntymästäni asti sinkku noin 31 vuotta eli sulla on vielä aikaa tosin miehenä tämä sinkkuilu on paljon helpompaa.

    • 12+2

      Jos sulla on hyviä ystäviä ja kavereita, niin niiden kanssa aikaa viettäessä yksinäisyys unohtuu ihan kivasti.

      Jos ei, niin elämä yksin on helvetin kurjaa, eikä se yksinolemalla mikskään muuksi muutu, ellei ole joku HC-yksinäinen, joka oikeasti haluaa olla yksin 24/7. Harrastuksista ja töistä saa sisältöä elämään vain rajoitetusti..

    • näin parempi

      Olin parisuhtessa noin 25 vuotta, sitten alkoin porukoimaan miehen kanssa ja rakastuinkin kovasti. Hän sitten lähti ja jätti hyvin ikvälää tavalla.
      Olen ollut jo reilut 10 vuotta yskin. Nautin tästä ja tuskin enää koskaan lähden parisuhteeseen. En harrasta irtosuhteita ja otan vakavasti nämä jutut.

    • ATM666

      Perseestähän tämä on. Sain pitkästä aikaa piparia ja olin ihan onneni kukkoloilla kunnes kaveri palautti mut maantasalle kertomalla että vielä kun saisit naisen jolta saat vakituisesti :/

    • Sitten asiaan

      Mutta olet siis kuitenkin jakanut pilluasi koko "sinkkuutesi" ajan? Kitiset ihan turhasta, on paljon miehiä jotka eivät koskaan pääse edes panemaan, siinä on jo kysymys ihan oikeasta ongelmasta eikä mistään naisten mukaongelmasta.

    • Naaraslaiskiainen

      En kestä. Mielenterveyteni murenee päivä päivältä mutta valoa ei näy.

    • -TSS-

      Tässä on 40-vuotiaaksi asti eletty sinkkuna joten kyllä se loppuelämä menee ihan samaan syssyyn. Vielä suurempi asia on, että olen kohta 20v asunut yksin niin elämä on täysin urautunut omille raiteilleen.

      harmi, että ei ole koskaan ollut sitä yhtäkään suhdetta sillä luulen, että jos minulla suhde olisi ollut niin olisin huomannut, että se ei minulle ylipäätään sovi. Nythän minä en sitä tiedä.

      Kuitenkin, tämä ikisinkkuus antaa omituista varmuutta tulevaisuudesta. Vaikka elämää ei muuten voikaan ennustaa niin sen voin ennustaa 100%:n varmuudella, että 5, 10, 15, 20v päästä olen edelleen ikisinkku jos ylipäätään vielä elän.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      79
      1838
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1186
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1064
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      14
      990
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      33
      886
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      267
      864
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      809
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      61
      778
    9. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      211
      761
    10. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      746
    Aihe