Eikä kait se niin iankaikkisen vaarallista ol vaikka rosentteja tulis yli päivittäiskaupan tuotteen. Esa Pakarinen kertoi renkinä ollessaan saaneen palkkaa rosenttien jälkeen. Näin hän riimitteli;
isäntä syöp pöyän piässä silavoo ja voeta
renki poeka kiittää onnee jos suap silakoita
kylymässä muailimassa, kylymässä mualimassa.
Muuten HS raati arvosteli pakkauksesta tehdyn siman jopa paremmaksi kuin kaupan hyllystä ostetun.
Aika laittaa Vappusima käyntiin
8
138
Vastaukset
- Pikasima:
Pullo vodkaa 5 rusinaa.
- Ramoona*
Sima on ihan muinaista perinnejuomaa, jo Kalevalassa sitä juotiin juhla- ja voimajuomana, heitettiin simaiset löylyt Ukko ylijumalan mieliksi ja naisethan ovat kautta aikain olleet makealle persoja ja simasuita muutenkin. Sima on ollut mesijuomaa, mesi on hunajan raaka-aine. Kun ollaan hyvällä tuulella, sanotaan että mieli mettä keittää.
Simaani en prosentteja tavoittele, koska lapsia varten sitä lähinnä teen, joten vain herneen kokoinen hiivanokare ja jääkaappiin käymään, ettei kiljuksi muutu. Mutta hurjahan siman sokerimäärä on, neljään litraan yhteensä puoli kiloa kide- ja fariinisokeria. Sen seurana syödään sokeroituja munkkeja, joten sokerihumala helposti seuraa. Se on tuttu ilmiö lastenkutsuilla makeitten limujen, karkkien ja leivonnaisten nauttimisen jälkeen, kaikki riehuvat ja sitten väsähtävät , tulevat ehkä riitaisiksi. Liekö kyse verensokerin jyrkistä vaihteluista. Kesällä laitan joskus Marskin eli Louhisaaren simaa, johon tulee viinimarjapensaan lehtiä.
Jostain osui silmään tällainen sanaleikki :
Käymme yhdessä ain, sanoi sokeri hiivalle.- Hei hanihani
näinkin voisi laulaa "Käymme yhdessä ain, käymme aina rinnakkain" . :)
- Ramoona*
Hei hanihani kirjoitti:
näinkin voisi laulaa "Käymme yhdessä ain, käymme aina rinnakkain" . :)
Hunajalla voisikin korvata osan siman sokerista. Sokereissakin on valinnanvaraa, on ruokosokeria, muscovadosokeria ja mitä kaikkia !
Tepposet kertoo uuteoluen teosta...uskaltaisikohan kokeilla. Kotiviiniäkään en ole koskaan laittanut, saanut maistaa ihan hyviä , jos tosin pahojakin.
Kun alettiin lauleskella, tässä Anna Hanskin Kotiviini, joka kävi kuulemma liikaakin.
http://www.youtube.com/watch?v=ovNM_U3JaKM
- Tepposet
Alle kahden viikon sima jää sameaksi ja hiivaiseksi varsinkin jos siihen on lipsahtanut sokeria hiivan riemuksi.
Minun simani ja varsinkin uuteolueni, vaativat vähintään 2kk:n kierron.
Yksi panos on käymässä, toinen on pullotettu jälkikäyntisokerin kanssa ja kolmas, riittävän pitään pulloissa seisonut on kirkkaana ja kuohuvana nautinnassa.
Litran pulloissa.
Varovasti kolpakoihin kaataen jää hiivakerros pullon pohjalle. - Satu*
Silloin, kun lapsoset vielä asuivat kotona, kun kaikki olimme siellä, laitoin aina simaa. Kylmiö oli sille sopiva åaikka, ja äitini ohje oli, että hiivaa vain 1/8-osa siitä, mitä ohjeessa sanotaan.
Rusinoista meillä lapset pitivät, niiden liikkeitä simapulloissa vappua odotellessa seurasivat, ja riemuissaan olivat, kun ne jossain pullossa pintaan nousivat.
Kaikesta sitä syyllisyyttäkin sitten tulee, kun mietin tuonkin juoman terveellisyyttä, sokerihumala voi olla portti muihin humaltumisiin. Pullo voi tajuntaan tulla nautinnon symboliksi, näin jotkut pelottelevat. Onneksi ovat lujatahtoisia.
Simaa en nykyisin laita, koska vappu ja juhannus ovat juhlia, jolloin lähipiirini perheet ovat aina kutsuttuina toisaalle,minun ovat joulu ja pääsiäinen, sekä kymmenen syntymäpäivää.
. Vappukonserttin on lippu jo, kun sitä eräs ystävä tarjosi, hän oli ostanut kaksi.
Mieheni kanssa kävimme usein vappuaattona Vanhassa Oopperassa, se on minusta rakennuksena niin hupaisa vanha
'rotisko', ja siellä usein väliajalla tuttujakin tapasi.- sysmänsahti
Käy tähtien tahtiin, sanos isäntä kun vilkaisi sahtiin. Tiettävästi sahti on saanut jonkun merkkituotesuojauksen.
Vielä kymmenmonta vuotta sitten sai alkon kylmäkaapista ostaa hämäläistä sahtia 1 -ja 3litran astiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi3083178Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun182061Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151840Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141585Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko4021466Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t351351Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist2191240- 171154
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.631046Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin20980