Suomenruotsalaista/finlandssvenskt

Savolainen---

Suomenruotsalaisuus ja suomenruotsi on osa kanslists identtiämme!!!
http://www.magma.fi/lankar/pakkoruotsi-lipponen-murahtaa-jupeille

22

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eenroot

      Ymmärtääkseni Herra tai Rouva Savolainen on näitä takametsien ihmisiä, jotka eivät voi mitenkään ymmärtää että Ruotsin kieli siinä kuten mikä tahansa muu kieli on meille kaikille henkistä pääomaa, jota tulisi aina kehittää ja vaalia.

      • Kielletään....

        Sähän vallan rasistiseksi heittäydyt. Kohta varmaan pitäisi savonmurrekkin vai onko se kieli pakkokieltää?? Kamalaa kansoo nuo savolaeset on...


      • En ymmärtänyt

        Ymmärsin kylläkin että tää hra tai rva savolainen itsekin haluaa kehittää ja vaalia Ruotsin kieltä. Eli ei ollut vastaan?


    • Salli mun nauraa

      Opettele ensinnäkin kirjoittamaan. Taidat olla puolikielinen, kun olet ruotsalaisten orjuuttama.

      Minä olen suomalainen eikä suomenruotsalaisuus tai suomenruotsi ole millään tavalla osa identiteettiäni. Sen sijaan kansainvälisyys on. Se siitä. Kukaan eikä mikään ei voi ruotsin kieltä identiteettiini laittaa. Identiteettiini kuuluu yksi kieli, ja se on suomi.

      Toisekseen. Lipponen on pelkkä iso narri, jonka joutsenlaulu alkoi jo aikoja sitten ja sai juuri itsensä näköisen surkean kannatuksen viime vaaleissa kuten myös pakkoruotsittaja Biaudet. Soini jyräsi Lipposen ja muut äärisvekomaaniset pakkoruotsittajat hienosti.

      • suomalainen!!

        samaa mieltä salli mun nauraa kanssa


      • Savolainen vastaa

        En todellakaan ole puolikielinen vaan iphonen omaava...sattui nyt pieni näppäilyvirhe kirjoittaessa. Mielestäni suomenruotsalaisuus on osa kansallista identiteettiämme. Onhan se ainakin minun ikäni ajan Suomessa esiintynyt tavalla tai toisella. Suomenruotsi ei ole äidinkieleni mutta osa synnyinaikaistani isänmaan identiteettiä täällä Suomessa! Olen asunut useamman vuoden pohjoismaiden ulkopuolella joten luulen olevani suvaitsevaisempi ja avarakatseisempi kuin monet muut kanssaihmiseni. Tällainen on tää savolainen....ei mikään metsänkätköissä asuva peikko. Tää on mun mielipide. Sulla on oma...


      • Fenno.
        Savolainen vastaa kirjoitti:

        En todellakaan ole puolikielinen vaan iphonen omaava...sattui nyt pieni näppäilyvirhe kirjoittaessa. Mielestäni suomenruotsalaisuus on osa kansallista identiteettiämme. Onhan se ainakin minun ikäni ajan Suomessa esiintynyt tavalla tai toisella. Suomenruotsi ei ole äidinkieleni mutta osa synnyinaikaistani isänmaan identiteettiä täällä Suomessa! Olen asunut useamman vuoden pohjoismaiden ulkopuolella joten luulen olevani suvaitsevaisempi ja avarakatseisempi kuin monet muut kanssaihmiseni. Tällainen on tää savolainen....ei mikään metsänkätköissä asuva peikko. Tää on mun mielipide. Sulla on oma...

        savolainen on selvästi humalassa. Jätetään sen jutut omaan arvottomuuteensa.


      • Kiljut kätköissä
        Fenno. kirjoitti:

        savolainen on selvästi humalassa. Jätetään sen jutut omaan arvottomuuteensa.

        Humalassapa hyvinkin taidat itse olla jos nyt metsänkätköistä kiljukanisterisi olet löytänyt??simaahaan voi myös juoda näin vapun alla??


      • Salli on kova muija
        suomalainen!! kirjoitti:

        samaa mieltä salli mun nauraa kanssa

        Salli on kova muija!!


    • Salli mun nauraa

      "Mielestäni suomenruotsalaisuus on osa kansallista identiteettiämme. Onhan se ainakin minun ikäni ajan Suomessa esiintynyt tavalla tai toisella"

      Myös saamelaisuus, romaanikulttuuri, kuurojen viittomakieli ja muut vähemmistökielet, joita täällä on elinaikanasi puhuttu, pitäisi tämän mukaan myös olla osa kansallista identiteettiämme. Kaunis ajatus, mutta ei vain voi toteutua käytännössä, koska enemmistö on kokonaan suomenkielinen. Käytännön syistä ihmiset oppivat vain suomen äidinkielenään. Suomi on harvinaisen yksikielinen maa, koska enemmistö (reilusti yli 90%) täällä puhuu suomea ensimmäisenä kielenään. Miksi Ruotsissa suomalaisuus ei kuulu ruotsalaisten identiteettiin, jos sitä ollaan kerta niin tasa-arvoista. Koska suomi on vähemmistön kieli siellä. Ruotsin mallin mukainen kielipolitiikka olisi varsin sopiva täälläkin. Vain enemmistön kieli viralliseksi. Ruotsi vähemmistökieleksi ja paikkakunnittain mahdollisesti säilyisi toisena virallisena kielenä niissä kunnissa, joissa tämä aiheellista. Kaksikielinen Suomi ei ole koskaan ollut asetelmalla suomi - ruotsi.

      "joten luulen olevani suvaitsevaisempi ja avarakatseisempi kuin monet muut kanssaihmiseni"

      Minäkin olen asunut pohjoismaiden ulkopuolella, esim Ranskassa ja pohjoismaista Islannissa, jossa varsinkin käytännössä huomasin, kuinka tervettä ylpeys omasta isänmaasta ja sen kielestä voi ihmisillä olla. Jos on suvaitsevainen ja avarakatseinen, ei halua pakottaa toisille väkisin vierasta identiteettiä eikä vierasta kieltä. Se kuuluu kolonialismiin, ja Suomi on ollut irti Ruotsista jo yli 200 vuotta. Ruotsin kieli ei kuulu suomalaisten identiteettiin. Se on vieras elementti, joka liitetään lähinnä ihmisten mielissä täällä Suomessa pakkoon ja sortoon. Nyt olemme onneksi matkalla kohti kielivapautta. Nykyinen sukupolvi ei halua pakkoa, ei sortoa.

      • svenskspråkig

        Konstigt är det att vi finlandssvenskar INTE får vara stolta över vårt modersmål.Jag är för fria språkval,det enda jag flaggar för är rätten att fritt tala mitt modersmål utan varken verbala eller fysiska påhopp.Jag fodrar heller ingen service på svenska i normal vardag,möjligtvis sjukvård eller juridiska frågor.


      • Salli mun nauraa
        svenskspråkig kirjoitti:

        Konstigt är det att vi finlandssvenskar INTE får vara stolta över vårt modersmål.Jag är för fria språkval,det enda jag flaggar för är rätten att fritt tala mitt modersmål utan varken verbala eller fysiska påhopp.Jag fodrar heller ingen service på svenska i normal vardag,möjligtvis sjukvård eller juridiska frågor.

        "Svenskspråkig", kyllä te saatte olla ylpeitä kielestänne. Missä joku on kieltänyt sen? Keskustelu käännetään aina tälle marttyyritasolle, kun pakkoruotsia kritisoidaan. Teillä on kaikki, mistä kielivähemmistö yleisesti maailmalla voi haaveilla. Irvokkaasti jopa on ruotsalaisuuden päiväkin, suomalaisia tapattaneen kuninkaan muistolle, jolloin voitte olla oikein ylpeitä kielestänne....

        Eivät pakkoruotsin vastustajat vastusta ruotsinkielisyyttä eikä oikeutta käyttää kieltä. Vähemmistön edustajat ovat toki yksilöinä samanarvoisia, mutta ei väestönosana. Se on mahdotonta tilanteessa, jossa yli 90% puhuu suomea äidinkielenään. Se on myös mahdotonta nykyisiä asenteita ajatellen kieliryhmien välillä sekä Ruotsin ja suomenruotsalaisten harjoittamaa kielisortoa suomalaisia kohtaan ajatellen.

        Mutta koska olette kaksikielisiä, suurin osa teistä, miksi ette voi olla ylpeitä myös suomen kielestä? Miksi ruotsin kieli pitää aina työntää etusijalle? Miksi laitatte lapsenne aina ruotsinkielisiin kouluihin, jos he ovat kaksikielisiä?


      • historiens vingslag
        Salli mun nauraa kirjoitti:

        "Svenskspråkig", kyllä te saatte olla ylpeitä kielestänne. Missä joku on kieltänyt sen? Keskustelu käännetään aina tälle marttyyritasolle, kun pakkoruotsia kritisoidaan. Teillä on kaikki, mistä kielivähemmistö yleisesti maailmalla voi haaveilla. Irvokkaasti jopa on ruotsalaisuuden päiväkin, suomalaisia tapattaneen kuninkaan muistolle, jolloin voitte olla oikein ylpeitä kielestänne....

        Eivät pakkoruotsin vastustajat vastusta ruotsinkielisyyttä eikä oikeutta käyttää kieltä. Vähemmistön edustajat ovat toki yksilöinä samanarvoisia, mutta ei väestönosana. Se on mahdotonta tilanteessa, jossa yli 90% puhuu suomea äidinkielenään. Se on myös mahdotonta nykyisiä asenteita ajatellen kieliryhmien välillä sekä Ruotsin ja suomenruotsalaisten harjoittamaa kielisortoa suomalaisia kohtaan ajatellen.

        Mutta koska olette kaksikielisiä, suurin osa teistä, miksi ette voi olla ylpeitä myös suomen kielestä? Miksi ruotsin kieli pitää aina työntää etusijalle? Miksi laitatte lapsenne aina ruotsinkielisiin kouluihin, jos he ovat kaksikielisiä?

        Vi som lever i tvåspråkiga familjer diskuterar nog grundligt om i vilken skola barnaen skall gå.Om man vill bevara och högakta det svenska språket och kulturen,då väljer man för det mesta svenskspråkig skola.Oftast är det så att finskan och finska kulturen får man GRATIS enligt naturmetoden,den kommer genom alla dörrar och fönster.För att få ens litet hum om finlandssvenska förfäders liv och leverne måste man läsa och jobba för det.


      • Hur då?
        historiens vingslag kirjoitti:

        Vi som lever i tvåspråkiga familjer diskuterar nog grundligt om i vilken skola barnaen skall gå.Om man vill bevara och högakta det svenska språket och kulturen,då väljer man för det mesta svenskspråkig skola.Oftast är det så att finskan och finska kulturen får man GRATIS enligt naturmetoden,den kommer genom alla dörrar och fönster.För att få ens litet hum om finlandssvenska förfäders liv och leverne måste man läsa och jobba för det.

        Det stämmer väldigt noga. Finskan kommer in i livet varken man vill eller inte. Tar man inte hand om och sköter den svenska delen, försvinner den. Det bör ju även vi likasom ni som har bott utomlands förstå. En todellakaan suomenkielisenä ymmärrä tätä kielipolitiikkaa. Jos pakkoruotsi häviää, pysyykö maamme kaksikielisenä??


      • Joopa joo

        Nyt sit alat puhuu jo muistakin vähemmistökielistä ja toki nekin ovat osa osa identiteettiämme. Näitä kieliä pitää vaalia ja ainahan yksi vähemmistökielistä on vahvin joka saa vahvemman sijan. Nyt sattu oleen se kieli ruotsi. Ok. Jos se Ruotsi pitää pois saada kouluista niin var så god mut jättäkää tää maa nyt kuitenkin kaksikieliseksi. Jos sää ulkomailla asunut olet en ymmärrä kuinka pienen ruotsinkielen taakaksi näet. Suuremmissa piireissä, suuremmissa maissa ihmiset kyllä näkevät haasteita ja etuuksia ei taakkaa jostakin joka ihmisille antaa ylimääräistä tietoa ja taitoa mutta Suomessa näyttää itävän venäläispelon lisäksi ruosalaispelko. Ehkä sun pitäs asuttaa ittes Ruotsiin taikka hankkia itsellesi kaksikielinen perhe niin ymmärtäisit kaksikielisyyden arvon. Englannin osaaminen on niin selvyys nykymaailmassa ettei tätä melkein ylimääräiseksi kieleksi enää lasketa. Joopa joo, kaikillahan on oikeus omaan mielipiteeseen...


      • Fördelar?
        Joopa joo kirjoitti:

        Nyt sit alat puhuu jo muistakin vähemmistökielistä ja toki nekin ovat osa osa identiteettiämme. Näitä kieliä pitää vaalia ja ainahan yksi vähemmistökielistä on vahvin joka saa vahvemman sijan. Nyt sattu oleen se kieli ruotsi. Ok. Jos se Ruotsi pitää pois saada kouluista niin var så god mut jättäkää tää maa nyt kuitenkin kaksikieliseksi. Jos sää ulkomailla asunut olet en ymmärrä kuinka pienen ruotsinkielen taakaksi näet. Suuremmissa piireissä, suuremmissa maissa ihmiset kyllä näkevät haasteita ja etuuksia ei taakkaa jostakin joka ihmisille antaa ylimääräistä tietoa ja taitoa mutta Suomessa näyttää itävän venäläispelon lisäksi ruosalaispelko. Ehkä sun pitäs asuttaa ittes Ruotsiin taikka hankkia itsellesi kaksikielinen perhe niin ymmärtäisit kaksikielisyyden arvon. Englannin osaaminen on niin selvyys nykymaailmassa ettei tätä melkein ylimääräiseksi kieleksi enää lasketa. Joopa joo, kaikillahan on oikeus omaan mielipiteeseen...

        Luulen että nämä yksimieliset perheet eivät ymmärrä kaksikielisyyden etuja vaan näkevät sen taakkana. Teologisia är det ju så att enspråkiga familjer ser inte eller känner inte till de fördelar tvåspråkigheten medför?!


      • rumpan bak
        Fördelar? kirjoitti:

        Luulen että nämä yksimieliset perheet eivät ymmärrä kaksikielisyyden etuja vaan näkevät sen taakkana. Teologisia är det ju så att enspråkiga familjer ser inte eller känner inte till de fördelar tvåspråkigheten medför?!

        Som medlem i en tvåspråkig familj är det ibland litet jobbigt,i språkfrågor kan man inte vara på någons SIDA,man är alltid jävig.


      • Salli mun nauraa
        Joopa joo kirjoitti:

        Nyt sit alat puhuu jo muistakin vähemmistökielistä ja toki nekin ovat osa osa identiteettiämme. Näitä kieliä pitää vaalia ja ainahan yksi vähemmistökielistä on vahvin joka saa vahvemman sijan. Nyt sattu oleen se kieli ruotsi. Ok. Jos se Ruotsi pitää pois saada kouluista niin var så god mut jättäkää tää maa nyt kuitenkin kaksikieliseksi. Jos sää ulkomailla asunut olet en ymmärrä kuinka pienen ruotsinkielen taakaksi näet. Suuremmissa piireissä, suuremmissa maissa ihmiset kyllä näkevät haasteita ja etuuksia ei taakkaa jostakin joka ihmisille antaa ylimääräistä tietoa ja taitoa mutta Suomessa näyttää itävän venäläispelon lisäksi ruosalaispelko. Ehkä sun pitäs asuttaa ittes Ruotsiin taikka hankkia itsellesi kaksikielinen perhe niin ymmärtäisit kaksikielisyyden arvon. Englannin osaaminen on niin selvyys nykymaailmassa ettei tätä melkein ylimääräiseksi kieleksi enää lasketa. Joopa joo, kaikillahan on oikeus omaan mielipiteeseen...

        Muuttaa Ruotsiin? Alan tosi vahvasti epäillä, että olet provokaattori tai sitten harvinaisen tyhmä. Olethan svekomaani, joten ehkä jälkimmäinen tulkinta sopii. Vastataan nyt kuitenkin.

        Siis Ruotsi on aina pyrkinyt tuhoamaan kaiken suomalaisuuden. Ruotsi ei ole kaksikielinen (ruotsi ja suomi), vaikka siellä on iät ajat ollut suomalaista asutusta. Tämä on myös todistettu. Vasta ulkopuolisesta painostuksesta saatiin suomen kielelle siellä se asema, mikä sillä nyt on. Miten Ruotsissa ymmärtäisin paremmin kaksikielisyyden arvon, kun ruotsissa on yksi virallinen kieli eli ruotsi? Miksi sinusta ruotsin kieli on jotenkin arvokkaampi kuin suomen kieli? Oletko sisäistänyt Axel Olof Freudenthalin rotuopit?

        Kaksikielisyys on yksilön tasolla hieno asia. Vielä hienompaa on monikielisyys. Nykyisessä tilanteessa suomalaisilla ei ole kuitenkaan kunnon mahdollisuuksia oppia vieraita kieliä vapaasti ja monipuolisesti pakkoruotsin takia. Tutkittu on myös se, että tavallisen ihmisen kielenoppimiskyky lapsuuden kriittisen periodin jälkeen on rajallinen. Silloin kannattaa keskittyä niihin kieliin, joista todella on hyötyä nykymaailmassa eikä mihinkään historiallisiin reliikkeihin kuten suomenruotsiin. Ruotsi on pahimpia kilpailijoitamme myös eikä ole syytä antaa ruotsalaisille minkäänlaista kotikenttäetua puhumalla heille heidän kieltään.

        Tarvitaan valinnanvapautta kieliopintoihin. Ruotsia ei olla poistamassa opetuksesta, se pysyy siellä vapaaehtoisena aineena sittenkin, kun pakkoruotsi on poistettu. Sille ei tietenkään voida mitään, että suomalaisia nuoria ei kiinnosta ruotsin kaltainen marginaalikieli. Pakolla ei saada hyvää aikaan, minkä osoittavat suomalaisten negatiiviset asenteet juuri ruotsinkielisiä kohtaan. Te vain ette ahneudessanne ymmärrä tätä, mikä johtaa tilanteen kärjistymiseen lisää ja lisää.

        Ruotsi on Suomessa pienen kaksikielisen vähemmistön kieli, joka on sitäpaitsi keskittynyt tietyille alueille, enemmän tai vähemmän kaksikielisille. Suurimmassa osassa Suomea on vain yksi enemmistön kieli, suomi. Jos menet pysäyttämään vaikka Kuopiossa satunnaisen ohikulkijan kadulla ja kysyt kuuluuko ruotsalaisuus identiteettiisi niin saat kyllä pitkät naurut tai pahimmassa tapauksessa selkääsi. Ja sama pätee ihan täällä pääkaupunkiseudulla.


      • individen
        Salli mun nauraa kirjoitti:

        Muuttaa Ruotsiin? Alan tosi vahvasti epäillä, että olet provokaattori tai sitten harvinaisen tyhmä. Olethan svekomaani, joten ehkä jälkimmäinen tulkinta sopii. Vastataan nyt kuitenkin.

        Siis Ruotsi on aina pyrkinyt tuhoamaan kaiken suomalaisuuden. Ruotsi ei ole kaksikielinen (ruotsi ja suomi), vaikka siellä on iät ajat ollut suomalaista asutusta. Tämä on myös todistettu. Vasta ulkopuolisesta painostuksesta saatiin suomen kielelle siellä se asema, mikä sillä nyt on. Miten Ruotsissa ymmärtäisin paremmin kaksikielisyyden arvon, kun ruotsissa on yksi virallinen kieli eli ruotsi? Miksi sinusta ruotsin kieli on jotenkin arvokkaampi kuin suomen kieli? Oletko sisäistänyt Axel Olof Freudenthalin rotuopit?

        Kaksikielisyys on yksilön tasolla hieno asia. Vielä hienompaa on monikielisyys. Nykyisessä tilanteessa suomalaisilla ei ole kuitenkaan kunnon mahdollisuuksia oppia vieraita kieliä vapaasti ja monipuolisesti pakkoruotsin takia. Tutkittu on myös se, että tavallisen ihmisen kielenoppimiskyky lapsuuden kriittisen periodin jälkeen on rajallinen. Silloin kannattaa keskittyä niihin kieliin, joista todella on hyötyä nykymaailmassa eikä mihinkään historiallisiin reliikkeihin kuten suomenruotsiin. Ruotsi on pahimpia kilpailijoitamme myös eikä ole syytä antaa ruotsalaisille minkäänlaista kotikenttäetua puhumalla heille heidän kieltään.

        Tarvitaan valinnanvapautta kieliopintoihin. Ruotsia ei olla poistamassa opetuksesta, se pysyy siellä vapaaehtoisena aineena sittenkin, kun pakkoruotsi on poistettu. Sille ei tietenkään voida mitään, että suomalaisia nuoria ei kiinnosta ruotsin kaltainen marginaalikieli. Pakolla ei saada hyvää aikaan, minkä osoittavat suomalaisten negatiiviset asenteet juuri ruotsinkielisiä kohtaan. Te vain ette ahneudessanne ymmärrä tätä, mikä johtaa tilanteen kärjistymiseen lisää ja lisää.

        Ruotsi on Suomessa pienen kaksikielisen vähemmistön kieli, joka on sitäpaitsi keskittynyt tietyille alueille, enemmän tai vähemmän kaksikielisille. Suurimmassa osassa Suomea on vain yksi enemmistön kieli, suomi. Jos menet pysäyttämään vaikka Kuopiossa satunnaisen ohikulkijan kadulla ja kysyt kuuluuko ruotsalaisuus identiteettiisi niin saat kyllä pitkät naurut tai pahimmassa tapauksessa selkääsi. Ja sama pätee ihan täällä pääkaupunkiseudulla.

        Förlåt nu,jag tänker åtminstone inte ta på mig någon allmän syndabocksstämpel för att det finns obligatorisk svenska i skolan.Det är nog era egna politiker som har beslutat om språkstudierna.Ok,SFP flaggar för skolsvenskan,men om resten av riksdagsledamöterna vill slopa den så borde det inte vara några problem.SFP har endast 9 representanter plus 1 från Åland.Mjoriteten bestämmer,eller hur ?


      • Kuopiossa
        Salli mun nauraa kirjoitti:

        Muuttaa Ruotsiin? Alan tosi vahvasti epäillä, että olet provokaattori tai sitten harvinaisen tyhmä. Olethan svekomaani, joten ehkä jälkimmäinen tulkinta sopii. Vastataan nyt kuitenkin.

        Siis Ruotsi on aina pyrkinyt tuhoamaan kaiken suomalaisuuden. Ruotsi ei ole kaksikielinen (ruotsi ja suomi), vaikka siellä on iät ajat ollut suomalaista asutusta. Tämä on myös todistettu. Vasta ulkopuolisesta painostuksesta saatiin suomen kielelle siellä se asema, mikä sillä nyt on. Miten Ruotsissa ymmärtäisin paremmin kaksikielisyyden arvon, kun ruotsissa on yksi virallinen kieli eli ruotsi? Miksi sinusta ruotsin kieli on jotenkin arvokkaampi kuin suomen kieli? Oletko sisäistänyt Axel Olof Freudenthalin rotuopit?

        Kaksikielisyys on yksilön tasolla hieno asia. Vielä hienompaa on monikielisyys. Nykyisessä tilanteessa suomalaisilla ei ole kuitenkaan kunnon mahdollisuuksia oppia vieraita kieliä vapaasti ja monipuolisesti pakkoruotsin takia. Tutkittu on myös se, että tavallisen ihmisen kielenoppimiskyky lapsuuden kriittisen periodin jälkeen on rajallinen. Silloin kannattaa keskittyä niihin kieliin, joista todella on hyötyä nykymaailmassa eikä mihinkään historiallisiin reliikkeihin kuten suomenruotsiin. Ruotsi on pahimpia kilpailijoitamme myös eikä ole syytä antaa ruotsalaisille minkäänlaista kotikenttäetua puhumalla heille heidän kieltään.

        Tarvitaan valinnanvapautta kieliopintoihin. Ruotsia ei olla poistamassa opetuksesta, se pysyy siellä vapaaehtoisena aineena sittenkin, kun pakkoruotsi on poistettu. Sille ei tietenkään voida mitään, että suomalaisia nuoria ei kiinnosta ruotsin kaltainen marginaalikieli. Pakolla ei saada hyvää aikaan, minkä osoittavat suomalaisten negatiiviset asenteet juuri ruotsinkielisiä kohtaan. Te vain ette ahneudessanne ymmärrä tätä, mikä johtaa tilanteen kärjistymiseen lisää ja lisää.

        Ruotsi on Suomessa pienen kaksikielisen vähemmistön kieli, joka on sitäpaitsi keskittynyt tietyille alueille, enemmän tai vähemmän kaksikielisille. Suurimmassa osassa Suomea on vain yksi enemmistön kieli, suomi. Jos menet pysäyttämään vaikka Kuopiossa satunnaisen ohikulkijan kadulla ja kysyt kuuluuko ruotsalaisuus identiteettiisi niin saat kyllä pitkät naurut tai pahimmassa tapauksessa selkääsi. Ja sama pätee ihan täällä pääkaupunkiseudulla.

        Kuopiossa ei tule turpaan. Olen itse sieltä!


    • Hur då?

      Vilket skitsnack. Att sverige alltid velat ha döda finskheten i Finland. Tror det var Ryssland som ville höra det. Millä tavalla se ruotsi suomalaisuuden olisi halunnut tappaa? Ruotsin kielellä ei sitä voi tappaa kun ruotsia puhuvat ovat suomalaisia!'

    • On jaa

      Kyllä on osa kansallista identiteettiämme. Muumit, hartwall ym. ovat suomenruotsalaista. Jos kysyt mistä Muumi on lähtöisin? Vastaus on Suomesta! Siis valtaväestö identitöi muumin suomalaiseksi. Eli Suomenruotsalaisuus on osa suomalaista identiteettiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2564
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      311
      2326
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2109
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1807
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1722
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1687
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1395
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    10. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      59
      1375
    Aihe