myös muukin, kysynkin erään kysymyksen muilta: Haluatteko, että läheisenne alkaa holhoamaan, kaiken varalle, ettei vaan mitään satu?
Vaikkapa samaa ikääluokkaa oleva sisaruksenne, useinhan näin käy, olen huomannut. Olisko syys siinä, et kun huomaa omia vaivoja, arvelee et muilla vielä pahempia.
Ikää tulee ja ajat muuttuu,
15
121
Vastaukset
- 3 + 12
Ei oikein auennut kysymyksesi mukaan luettuna viimeinen virkkeesi.
- jonninjoutavaako?
avaan hieman vielä, tarkoitin sitä, et kun itse vanhenee ja raihnastuu, luulee et muut on samassa tilanteessa ja alkaa holhoamaan vaikka omaa sisarustaan tai vanhempaansa, ilman et on pyydetty.
- bessie*
Olen mielissäni, jos minulta kysytään tarvitsenko apua jossain ja otan mielelläni tarjotun avun vastaan, vaikka en olekaan "raihnastunut". En pidä holhouksena sitä, että joku välittää minusta, vaikka vain kysymällä onko kaikki hyvin.
Vastaavasti tarjoan itse apua ja usein esitän oman suunnitelmani jonkun pulmallisen tilanteen/ajanjakson sujuvaksi hoitamiseksi.
Tiedän hyvin, että joskus tarvitsijasta voi avun pyytäminen tuntua jollain tavalla kiusalliselta tai jopa hieman kohtuuttomalta, joten tapaan olla aloitteellinen heti kun kuulen jostain hankalasta tilanteesta.
Jos joskus holhoamista tarvitsen, niin se on poikani. Hän tietää, että haluan palkatun hoitajan kotiin.
- sinivirta
Kohtaloni on kun en pysty selviytymään päivittäisistä toiminnoista kotona niin joudun karmeaan koti-, tai laitoshoitolaan. Tiedän se ei ole toivottava tilanne, mieluummin se sininen pilleri tai kapseli siinä vaiheessa.
- opportunisti
Olen havainnut tällä 60 palstalla on niin kaiken tietäviä ja taitavia kirjoittajia ettei sen kokonaisvaltaisen tietämyksen yli voi kukaan mennä. On vain huomioitava meitä taviksia liikkuu myös näissä kirjoitushommeleissa, saamme hyvää materiaalia ihmisten käyttäytymisestä tutkimuksiimme. Persoonallisuus tulee hyvin kartoitetuksi. Voidaan kaikki hyvin ja siedetään toisiamme.
- bessie*
opportunisti kirjoitti:
Olen havainnut tällä 60 palstalla on niin kaiken tietäviä ja taitavia kirjoittajia ettei sen kokonaisvaltaisen tietämyksen yli voi kukaan mennä. On vain huomioitava meitä taviksia liikkuu myös näissä kirjoitushommeleissa, saamme hyvää materiaalia ihmisten käyttäytymisestä tutkimuksiimme. Persoonallisuus tulee hyvin kartoitetuksi. Voidaan kaikki hyvin ja siedetään toisiamme.
Sinä et taida olla tavis?
Ihmisiä kohdellaan useimmissa laitoksissa ja hoitokodeissa ihan hyvin, ainakin inhimillisesti. Juttukavereita, hyvää ruokaa, tarvittavaa hoitoa ja ihan kohtuullisen inhimillistä palvelua tarjotaan kaikissa paikoissa. Ellei elämä ihan juhlalta tuntuisi, mutta ainakin minun mielestäni varmaan paljon paremmalta kuin yksin avuttomana kotona makaaminen.
Toivoisin, että läheiseni auttaisivat minua löytämään mahdollisimman hyvän paikan sitten, jos en enää itsekseni kotona selviytyisi, enkä pystyisi itse asioita järjestelemään. Luulen, että elämisen taso paranisi.
Oletko sinä luonteeltasi erakko?
Mikä pelottaa eniten?
- Pirre*
Ei ole halua holhota, enkä näe holhouksena jos joku oisi minun(kin) hyvinvoinnista huolissaan, tai no tuo huolissaan -ilmaus on aika vahva, ehkä kiinnostunut oisi lievempi aste asiasta :)
- yhtä tyhjän kanssa
Minusta taas tuo olla huolissaan jostain ilmaus on yhtä tyhjän kanssa. Se jättää tyhjän päälle, eikä kerro keinoja asian ratkaisemiseksi. Ihmiset ovat olevinaan niiiin empaattisia, että ovat huolissaan jostain, ja paskat sanon minä.
Itse aloitusta en osaa kommentoida, kun kuuskymppisenä olen täysin omista asioistani päättävä, eikä vanhemmasta siskostakaan tarvitse olla "huolissaan".
- L - L
En pysty kuvittelemaan kuvaamaasi tilannetta.
Enkä odota sitä muilta paitsi vaimoltani määräaikaisesti tilanteen vaatiessa.
Sain esimakua viime kesänä vaimoni toimiessa "kotihoitsuna" hoitaen aamuisin ensimmäiset 2-viikkoa sairaalassa revennyttä alavatsani suolenpoistoaukkoa ja ensimmäiset 3kk vaihtaen 3:n päivän välein avannepohjan.
Vaihtoehtoinen kotisairaanhoitaja ei kahden käynnin perusteella vakuuttanut.
Pysyvänä järjestelynä kuvaamaani on vaikea kuvitella.
Nytkin, oltuaan aukkoni kanssa jumissa 3kk ja saatuani sen umpeen, "häädin" iltaruskoni lämmön tyttöjen matkalle.
Viipyivät vain viikon.
Minua inhotti tarpeeksi sekin, etten alkukuukausina pystynyt edes siirtelemään huonekaluja siivouspäivänä.
Muusta puhumattakaan!
Mitä hiton elämää tuollainen miehenpuolikkaan elo pitempään olisi?
Tiukan paikan tullen tulisi mieleeni eutanasia. Olisiko mitään haittaa siitä että joku välittää? Siis jos nimenomaan on kyse siitä että tarvittaessa haluaa auttaa, ei kai täysi-ikäistä ja -järkistä ihmistä voi väkisin kukaan alkaa holhota, ei edes läheinen. Luulen pikemminkin että tällaisesta emotionaalisesta käyttäytymisestä on enemmän puutetta kuin ylitarjontaa.
Kannattaa katsoa vähän tarkempaan vesisilmäisiä hienopaperi-ihoisia vanhuksia; juuri sellaisia meistäkin tulee, jos ei satuta kuolemaan "hyvässä kunnossa". Ja viimeistään silloin jo tarvitsemme apua, vähintäänkin seuraa.
Monellakohan apua ja keskustelu- ym. seuraa tarvitsevalla vanhemmanpuoleisella ihmisellä on liikaa seuran ja avun tarjoajia? Eiköhän harvalle ole tunkua - ellei sitten ole vaikkapa satumaisen rikas, että siinä toivossa...- ++++
Mitähän aloittajaa tarkoittanee?
Ei avaudu tarkoitusperä minulle.
Kauan olen jo holhonnut mm. mieheni sukkien hakemista, hän puolestaan monen moista vastaavaa minulle.
Holhoaminen on jo melkoisen muistinmenetyksen tai muun vakavan asian vaativa toimenpide. Kukaan ei ole alkanut holhoamaan, kaiken varaltakaan.
Me sisarukset olemme kaikki alle kuuskymppisiä, äitimme on 78 vuotias ja yhdessä ehkä hiukan holhoamme häntä, sen verran sairauksia hänellä on.
Mutta hän on iloinen ja myönteisesti elämään suhtautuva nainen, pärjää omillaan aika hyvin. Apua annetaan tarvittaessa, mutta ei tyrkytetä.
Jos terveenä saa elää, ei mitään hätää, jos tulee paha sairaus, katellaan sitten kuka holhoaa ja ketä.- huono tapa
Miksi kaikki pitää veivata moneen kertaan joka palstalla?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10602249- *
Mitä kettumaisuutta on halkoa eri palstoja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760