Minä narsisti

heh456

heip kaikki uhrit ja muut. Minulla on diagnosoitu narsistinen persoonalisuushäiriö. En varsinaisesti käytä ihmisiä hyväkseni tai edes nauti enään Ns.hovin pitämisestä ta manipuloinnista. Johtuneeko iän karttumisesta. Toki tunnusta että minun on lähes mahdoton astua "toisten ihmisten kenkiin" joten tiedostan itsekkin empaattisuuden puutteni ja jaotteluni ihmisiin joista on hyötyä ja tarpeettomiin.

Monesti ihmettelen kuitenkin kun satunnaisesti luen näitä ketjua että missä menee teidän ns.uhrien vastuu itsestänne? Eikö teitä hävetä tunnustaa etää olette olleet niin perhanan tyhmiä että olette antaneet jonkun pyörittää teitä mielenne mukaan? itse tunnistan välittömästi jos joku yrittää pelata kanssani. Te teette uhriudestanne jotenkin kunnia-asian vaikka se on heikkouden ja hölmöyden merkki.

58

585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • positiivista50

Sinulta puuttuu tunneäly , käytät vaan ihmisiä hyväksi , Et kykene tuntemaan sääliä ja ihastuminen on sulle vierasta .

• Markku Ahdeoja

Hienoa, kun narsisti itse kirjoittaa. Sanot uhriuden olevan heikkouden ja hölmöyden merkki. Itseasiassa se on vahvuuden merkki ja viisauden merkki.

Kyse ei ole kunnia-asia vaan välttämätön paha. Kun narsisti alistaa, niin on vahvuus selvitä siitä. On viisasta selvitä siitä.

• tueuyf

Aloittajalle tiedoksi että jos vanhemmat on narsisteja niin nehän kuitenki alistaa ja pyörittää lapsiaan niinku haluaa,vanhempiaan ei voi valita,mutta ystävät toki voi.

• hyväuskoinen

Narsisti ei siedä sitä, että ns uhri selviää ja on vahvempi kuin hän. Vahvuudesta pitää rangaista, tavalla tai toisella - tai ainakin yrittää rangaista. Vaikka perhe hajoaa, oikeasti se ei hajoa, lapset ovat aina lapsia ja lapsenlapsilla on isovanhemmat - helvetti senkun jatkuu

• Markun tunteva

Markku, menisit sekopää riehumaan taas sinne poliistalolle pitäjälle niin saat oikeusjutun päälle.

• antipsykiatri

Jos sinulla on diagnosoitu narsismi niin et ole aito narsisti.
      Aitoa narsistia ei kukaan pysty tunnistamaan.

• LK

Miten aito narsisti eroaa narsistisesta persoonallisuushäiriöstä?

• hyväuskoinen

Hei vaan

Häpeän, että olen ollut, ja ehkä olen vieläkin, narsistin uhri. Olin rakkaudessani ja lasteni suojeluhalussani täydellisen tyhmä ja menetin omaisuuteni, kotini ja terveyteni. HIrveää on huomata, että narsistin käyttäytymismalli siirtyy myös lapsille - opitut tavat ja hyväksikäyttäjän malli jatkuu. Yksi lapsistani lopetti itsensä mieluummin kuin rupesi hyväksikäyttäjäksi isänsä mallin mukaan.

Olen tyhmä, niin tyhmä, ja alan väsyä siihen, mutta kiusallista on huomata, että rakkaus näihin paholaisiin on yhä olemassa.

• Minä en ole pelkästään narsisti ja uhri, olen paljon muutakin ;)

• viiltävää analyysiä

Niin. Se kertoo uhrius kertoo, että uhrista löytyy patologisen narsismin piirteitä piilevästi. Se narsisimi on masokistisesti suuntautunutta, ei siis sadistisesti.

Terve ihminen ei ole narsisitin uhri kuin pakon edessä. Tähän luokkaan kuuluvat vain lapset ja jotkin työntekijät, eivät puolisot.

• viiltävää analyysiä

• 6+1=7
        viiltävää analyysiä kirjoitti:

http://samvak.tripod.com/journal8.html

"Eikö teitä hävetä tunnustaa etää olette olleet niin perhanan tyhmiä että olette antaneet jonkun pyörittää teitä mielenne mukaan? itse tunnistan välittömästi jos joku yrittää pelata kanssani. Te teette uhriudestanne jotenkin kunnia-asian vaikka se on heikkouden ja hölmöyden merkki."

Juu kyllä on hävettänytkin...mutta kuten itsekin tiedät...
        ihana nainen tai mies , joka pyörittää ei kerro olevansa narsisti...

Häpeä tulee vasta siinä vaiheessa, kun asian tajuaa...
        mutta noh...itselleen ja hölmöydelleenkin voi/saa ja kykenee lopuksi nauramaankin...

Kun taas narsisti ei tunne häpeää, eikä näin ollen näe mitään vikaa itsessään...ei edes tiedosta, että on itsekin hölmö ja heikko...

Jos omaani ajattelen näin jälkeenpäin, hän oli luuseri kun ryhtyi suhteeseen hölmön ja heikon naisen kanssa, kunnei parempaakaan saanut...oli vedättämällä pakko saada edes joku...

Etten ny narsistikaan niin viisaana pitäisi...kun hänen kumppaninsa lie kaikki noita hölmöjä ja heikkoja...kun niihin "viisaampiin/parempiin " ei hänenkään rahkeensa riitä...

• LK

Yksi diagnoosi niin kaikki tietävät paremmin kuin sinä mitä sinä ajattelet tai tahdot :).

Eikö ole jännä juttu.

• 8+11=19

"Yksi diagnoosi niin kaikki tietävät paremmin kuin sinä mitä sinä ajattelet tai tahdot :).

Kertoisitko tarkemmin, mitä tuon ajatuksen takana on...kunnen ihan ymmärtänyt, mitä sillä hait...

• LK
        8+11=19 kirjoitti:

"Yksi diagnoosi niin kaikki tietävät paremmin kuin sinä mitä sinä ajattelet tai tahdot :).

Kertoisitko tarkemmin, mitä tuon ajatuksen takana on...kunnen ihan ymmärtänyt, mitä sillä hait...

No tämän ketjun osalta näitä:

"Sinulta puuttuu tunneäly , käytät vaan ihmisiä hyväksi , Et kykene tuntemaan sääliä ja ihastuminen on sulle vierasta ."

"Narsisti ei siedä sitä, että ns uhri selviää ja on vahvempi kuin hän. Vahvuudesta pitää rangaista, tavalla tai toisella - tai ainakin yrittää rangaista. Vaikka perhe hajoaa, oikeasti se ei hajoa, lapset ovat aina lapsia ja lapsenlapsilla on isovanhemmat - ******** senkun jatkuu"

Mutta yleisesti ottaen sitä että jos sopivassa porukassa (esim. täällä) toteaa saaneensa jonkun persoonallisuushäiriödiagnoosin niin sitä kertomusta siitä millainen sinä nyt olet kun sinulla on tämä persoonallisuus kyllä helposti irtoaa. Ja myös vastaväitteitä mikäli kieltää jonkun näistä.

Ei siinä oikesti mitään hirveän ihmeellistä tietystä näkökulmasta ole, mutta onhan se nyt kumminkin vähän hauskaa jos tuntemattomat ihmiset käyvät kertomaan millainen olet.

(HUOM. vaikka tässä muodossa kirjoitettu, niin minulla ei ole mitään diagnoosia mistään persoonallisuushäiriöstä joten en henk. koht. ole diagnooseistani voinut kellekkään kertoakkaan.)

• 2+16=18
        LK kirjoitti:

No tämän ketjun osalta näitä:

"Sinulta puuttuu tunneäly , käytät vaan ihmisiä hyväksi , Et kykene tuntemaan sääliä ja ihastuminen on sulle vierasta ."

"Narsisti ei siedä sitä, että ns uhri selviää ja on vahvempi kuin hän. Vahvuudesta pitää rangaista, tavalla tai toisella - tai ainakin yrittää rangaista. Vaikka perhe hajoaa, oikeasti se ei hajoa, lapset ovat aina lapsia ja lapsenlapsilla on isovanhemmat - ******** senkun jatkuu"

Mutta yleisesti ottaen sitä että jos sopivassa porukassa (esim. täällä) toteaa saaneensa jonkun persoonallisuushäiriödiagnoosin niin sitä kertomusta siitä millainen sinä nyt olet kun sinulla on tämä persoonallisuus kyllä helposti irtoaa. Ja myös vastaväitteitä mikäli kieltää jonkun näistä.

Ei siinä oikesti mitään hirveän ihmeellistä tietystä näkökulmasta ole, mutta onhan se nyt kumminkin vähän hauskaa jos tuntemattomat ihmiset käyvät kertomaan millainen olet.

(HUOM. vaikka tässä muodossa kirjoitettu, niin minulla ei ole mitään diagnoosia mistään persoonallisuushäiriöstä joten en henk. koht. ole diagnooseistani voinut kellekkään kertoakkaan.)

Noh...minä ny kuitenkin ajattelen, että narsistitkin ovat yksilöitä...

ei kaikki ole samanlaisia, johtuen jo heidän sukupuolestaan, ympäristöstä jossa he elävät...ja muista ihmisistä, joiden kanssa he ovat suhteissa...kaikki vaikuttaa kaikkeen...

Niin itse kuitenkin välttelen yleistämästä...vaikka kerronkin esimerkkejä siitä omasta tuntemastani Ännästä...

Toki heissä on paljon samankaltaisuutta...jos vertaan omaani esim. siihen miten narsistia kuvataan...ns. "asiantuntijoiden" sivuilla...

Samoin ns. uhrien kokemukset/tarinat ovat hyvin samankaltaisia...kuin myös se mitä narsistiksi itse itsesään nimittävät kertovat...

enemmänkin...voisin ajatella narsistin piirteeksi tuon...kertomisen/tietämisen...millainen toinen on...kuin myös sen vastaväittämisen...et ole sellainen kuin itse kerrot olevasi...

Mutta joo...on se joskus huvittavaakin...varsinkin kun ollaan anonyymeina netin keskustelupalstalla...

Mutta moni narsistinen ihminen tulee samalla kertoneeksi enemmänkin itsestään...kun kertoo toisista...niistä kymmenistä sadoista narsisteista jotka hän tuntee...ja joita hän kokee hallitsevansa...

Kuullostaa samalta kuin tuo aloittajankin...hänkin tunnistaa narsistin...
        "itse tunnistan välittömästi jos joku yrittää pelata kanssani."

• dadaaa18188181

Aloittaja. Tavallaan sain jo haluamani sillä että reagoitte viestiini noin ankarasti. Mutta tosissaan, en halua pahaa kenellekkään. Minulla vain sattuu olemaan kyky lukea ihmisiä ja manipuloida heitä. En lähtisi suoranaisesti syyttämään itseäni siitä. Minkäs vittu minä sille voin? Ja selvennykseksi,kyllä te olette tyhmiä kun suostutte minun pompoteltaviksini.

• LK

"Aloittaja. Tavallaan sain jo haluamani sillä että reagoitte viestiini noin ankarasti. Mutta tosissaan, en halua pahaa kenellekkään. Minulla vain sattuu olemaan kyky lukea ihmisiä ja manipuloida heitä. En lähtisi suoranaisesti syyttämään itseäni siitä. Minkäs ***** minä sille voin? Ja selvennykseksi,kyllä te olette tyhmiä kun suostutte minun pompoteltaviksini."

Saako demonstraatiota?

Siis sellaista missä etukäteen on tiedossa mitä koitat tehdä ja sitten teet sen. Oli kyse ihmisen lukemisesta tai manipuloinnista tai pompottelusta. On helppo keulia olevansa hyvä jos jälkikäteen väittää että 'noin minä tahdoinkin!', mutta jos sinä oikeasti olet hyvä, minua kiinnostaa. Mutta sitä ei voi vakuuttelemalla osoittaa.

• sowhat121313

Aloittaja. No täytyy sanoa että on minusta ihana että te jauhatte täällä kuka on ollut pahin uhri! Ja samalla niin typerää. Mitä te sillä haette? Tajuatteko te edes että me olemme organisoituja. Me pidämme yhteyttä toisiimme. Narsistit,sosiopaatit ja psykopaatit. Me nauramme teille kun te olette täällä tyyliin:Oi-voi minua on käytetty hyväksi_

• LK

:D

Hitto että olisi vaikea kerho noin ihmissuhteiltaan.

Mutta se demonstraatio?

• "Me pidämme yhteyttä toisiimme."

Totta. :)

• LK
        dizel kirjoitti:

"Me pidämme yhteyttä toisiimme."

Totta. :)

Hei, tahon mukaan kans?

• LK kirjoitti:

Hei, tahon mukaan kans?

Tetynlaiset tyypit "törmäävät" aina toisiinsa ennen pitkää...luonne ajaa siihen. Vääränlaisia tyyppejä se luonne ajaa juuri toiseen suuntaan. Eli poispäin...Johtuen siitä, että ne pelkää.

• LK
        dizel kirjoitti:

Tetynlaiset tyypit "törmäävät" aina toisiinsa ennen pitkää...luonne ajaa siihen. Vääränlaisia tyyppejä se luonne ajaa juuri toiseen suuntaan. Eli poispäin...Johtuen siitä, että ne pelkää.

Eli en pääse mukaan?? :(

• LK kirjoitti:

Eli en pääse mukaan?? :(

Jos olet oikeanlainen tyyppi olet jo "mukana". ;)

• LK
        dizel kirjoitti:

Jos olet oikeanlainen tyyppi olet jo "mukana". ;)

Julma keino kertoa et oon ihan vääränlaine :(. Tuntuu aika pahalta :(. Itken kyyneleitä...

• LK kirjoitti:

Julma keino kertoa et oon ihan vääränlaine :(. Tuntuu aika pahalta :(. Itken kyyneleitä...

No eihän se nyt sitä tarkoita. :(
        Et vain ole tutustunut vielä oikeisiin ihmisiin.
        Ensi kerralla, kun olet ihmisten ilmoilla ja näet jonkun narskun, tai paatin jossain, niin käyt vain rohkeasti nykäisemässä hihasta, että "moi, mitä kuuluu."
        Yhtäkkiä tuletkin huomaamaan, että meitähän onkin paljon. :D

• LK
        dizel kirjoitti:

No eihän se nyt sitä tarkoita. :(
        Et vain ole tutustunut vielä oikeisiin ihmisiin.
        Ensi kerralla, kun olet ihmisten ilmoilla ja näet jonkun narskun, tai paatin jossain, niin käyt vain rohkeasti nykäisemässä hihasta, että "moi, mitä kuuluu."
        Yhtäkkiä tuletkin huomaamaan, että meitähän onkin paljon. :D

"Vie minut johtajanne luo"

• LK kirjoitti:

"Vie minut johtajanne luo"

"We come in peace."

• LK kirjoitti:

Hitto että olisi vaikea kerho noin ihmissuhteiltaan.

Mutta se demonstraatio?

"Hitto että olisi vaikea kerho noin ihmissuhteiltaan."

Eikä ole...Ensinnäkin mitkä f*cking 'ihmissuhteet'? :D

• 11+6=17

"Tajuatteko te edes että me olemme organisoituja. Me pidämme yhteyttä toisiimme. Narsistit,sosiopaatit ja psykopaatit. Me nauramme teille kun te olette täällä tyyliin:Oi-voi minua on käytetty hyväksi_"

Joopa sun joo...omituisten otusten kerho...niinhän sitä on ollut puhettakin...narsistilla noita mielikuvituskavereita piisaa...

Täälläkin...itse kysyy ja itse vastaa...
      on vuroin sitä ja tätä...narsisti ja uhri...

Kuin myös tuo suuruudenhullu ajatus, "Minulla vain sattuu olemaan kyky lukea ihmisiä ja manipuloida heitä"... että tietää mitä kenenkäkin pään sisällä liikkuu...

Mutta noh...
      aloittaja tai tai tuon lauseen kirjoittaja kyllä kuullostaa naurettavuudessaan/lapsellisuudessaan narsistilta...olletikkin jos oikeasti uskoo noihin juttuihinsa...

• Narske

Minulla ei ole diagnosoitu narsistista tms persoonallisuushäiriötä, vaikka olisi pitänyt jo vuosikymmen sitten. Psykologeja ja psykiatreja on matkan varrella tullut tavattua plus muita auttajia. He ovat olleet moninaisten oireideni ymmärtäjiä, mutta kokonaiskuva on heiltä peittynyt. Kuten minultakin pitkään.

Olen ajanut itseni umpikujaan monella elämänalueella. Olen saattanut vaikeuksiin nekin, joita olen rakastanut ja jotka ovat minua rakastaneet. Rakkauteni heitä kohtaan on ollut aitoa, samoin heiltä osakseni saamani rakkaus. Mutta se mikä aikansa tuotti onnea, on kääntynyt onnettomuutta tuottavaksi.

Kannaltani selkein ratkaisu olisi päättää päiväni oman käteni kautta. Ilman läheisiäni olisin sen jo tehnyt. Toisaalta juuri läheisteni vuoksi minun pitäisi poistua olemassaolosta. Sillä heidän toipumisensa ei voi alkaa niin kauan kun olen edes jollain tavalla läsnä oleva, hiipuva raunio, varjo.

• Ei pidä vaipua epätoivoon. Sinulla on yhtä suuri oikeus olla olemassa, kuin kaikilla muillakin. :)

• Narske
        dizel kirjoitti:

Ei pidä vaipua epätoivoon. Sinulla on yhtä suuri oikeus olla olemassa, kuin kaikilla muillakin. :)

Tuosta olemassaolon oikeutuksesta juuri en enää kohdallani pysty vakuuttumaan. Päinvastaisesta kyllä. Monen muun olemassaolo paranee oleellisesti jos poistun näyttämöltä, ei parane aivan välittömästi mutta ajan mittaan varmasti ja siitä sitten eteenpäin. Erityisesti läheisteni olemassaolo. En aio kertoa yksityiskohtia aikaansaamastani vahingosta, tässä riittää todeta että sen takana on ollut narsismi, tarkemmin sanoen eräs variaatio (avoidant paranoid). Onnettomuutta on päässyt syntymään liian paljon ja liian pitkällä ajalla, perhepiirissä ja muualla. Olemassaoloni jatkuminen on yhteensovittamaton läheisteni hyvinvoinnin ja heidän onnellisuutensa kanssa. Niin on, vaikka koettaisin muuttuakin ja vaikka koettaisin vain pysytellä poissa näkyvistä. Varjo on pitkä.

• Narskissus
        Narske kirjoitti:

Tuosta olemassaolon oikeutuksesta juuri en enää kohdallani pysty vakuuttumaan. Päinvastaisesta kyllä. Monen muun olemassaolo paranee oleellisesti jos poistun näyttämöltä, ei parane aivan välittömästi mutta ajan mittaan varmasti ja siitä sitten eteenpäin. Erityisesti läheisteni olemassaolo. En aio kertoa yksityiskohtia aikaansaamastani vahingosta, tässä riittää todeta että sen takana on ollut narsismi, tarkemmin sanoen eräs variaatio (avoidant paranoid). Onnettomuutta on päässyt syntymään liian paljon ja liian pitkällä ajalla, perhepiirissä ja muualla. Olemassaoloni jatkuminen on yhteensovittamaton läheisteni hyvinvoinnin ja heidän onnellisuutensa kanssa. Niin on, vaikka koettaisin muuttuakin ja vaikka koettaisin vain pysytellä poissa näkyvistä. Varjo on pitkä.

Mistä keksit tuon narsismi-diagnoosin itsellesi? Vaikutat masentuneelta, mutta narsisti harvoin tunnistaa omaa käytöstään - puhumattakaan että havaitsisi sen vaikutusta muihin.

Älä masennu, elämä voittaa kyllä. Olemassaolosi on varmasti tärkeää läheisillesi, tärkeintä on että opit arvostamaan itseäsi ja myös pyytämään apua silloin kun sitä tarvitset.

• Narske kirjoitti:

No et kyllä kauhean narsistiselta ihmiseltä vaikuta, jos noinkin paljon muiden hyvinvointi kiinnostaa. Ellet sitten uskottele tuolla tavoin itsellesi tekeväsi näin itsestäsi marttyyria...Ei kannata, se on pelkkä valheellinen harhaluulo. Maagista ajattelua ( kaikki paha on sinun aikaansaannostasi, vaikka se ei sitä välttämättä edes olisi. ) Siitä ei hyödy sen enempää sinä, kuin kukaan muukaan.
        Kannattaisi ehkä pohtia, miten voisit nuo ongelmat korjata, ( tai muussa tapauksessa vain päästä yli niistä ) sen sijaan, että aiheutat lisää kaaosta ympärillesi...Siis mikäli todella välität läheisistäsi.

Itseäni ei kiinnosta senkään vertaa, että ylipäänsä vaivaisin päätäni tuollaisilla ajatuksilla...Joskus olen kokeillut huvikseni miettiä, mutta jotenkin en vain osaa samaistua, tai ymmärtää miten kukakin asiat kokee, joten miksi vaivautua...Muutenkin ajatukset lähtee välittömästi vaeltelemaan mielenkiintoisempiin asioihin ( kuten vaikka ruokaan ). :)
        Voin keskittyä ainoastaan omaan elämääni ja heitän asioita pois sitä mukaan, kun ne lakkaavat kiinnostamasta...tai tuottamasta jännitystä. En suunnittele mitään, tartun hetken impulsiivisiin päähänpistoihin ja jos siinä sivussa nyt aiheutan jonkunlaista kaaosta ympärilleni se on vain harmillinen, mutta välttämätön sivutuote...koska ei ole toisenlaistakaan tapaa elää.

Kannattaa muistaa, että kukaan ei ole täydellinen...ja virheitä tapahtuu, joillekin enemmän, kuin toisille. Kykenet katumaan, joten ymmärrykseni mukaan saat sillä jo paljon anteeksi...ja voisit halutessasi myös kääntää kelkkasi niin sanotusti.

• Narske
        Narskissus kirjoitti:

Mistä keksit tuon narsismi-diagnoosin itsellesi? Vaikutat masentuneelta, mutta narsisti harvoin tunnistaa omaa käytöstään - puhumattakaan että havaitsisi sen vaikutusta muihin.

Älä masennu, elämä voittaa kyllä. Olemassaolosi on varmasti tärkeää läheisillesi, tärkeintä on että opit arvostamaan itseäsi ja myös pyytämään apua silloin kun sitä tarvitset.

Masennusdiagnoosi minulla toki nyt onkin ja olen vaikeasti masentunut. Sehän on aika tavallinen narsismin lopputulema, kun grandiositeetti murtuu. Narsismi kukkeimmillaan on kohdallani mennyttä aikaa, vaikka narsistisia impulsseja itsestäni tavan takaa tunnistan. En osaa arvostaa sitä mitä olen ollut enkä osaa arvostaa sitä mitä minusta parhaimmassakaan tapauksessa vielä voisi tulla. Ikääkin jo on. Peli on pilattu ja pelattu.

• Narske
        dizel kirjoitti:

No et kyllä kauhean narsistiselta ihmiseltä vaikuta, jos noinkin paljon muiden hyvinvointi kiinnostaa. Ellet sitten uskottele tuolla tavoin itsellesi tekeväsi näin itsestäsi marttyyria...Ei kannata, se on pelkkä valheellinen harhaluulo. Maagista ajattelua ( kaikki paha on sinun aikaansaannostasi, vaikka se ei sitä välttämättä edes olisi. ) Siitä ei hyödy sen enempää sinä, kuin kukaan muukaan.
        Kannattaisi ehkä pohtia, miten voisit nuo ongelmat korjata, ( tai muussa tapauksessa vain päästä yli niistä ) sen sijaan, että aiheutat lisää kaaosta ympärillesi...Siis mikäli todella välität läheisistäsi.

Itseäni ei kiinnosta senkään vertaa, että ylipäänsä vaivaisin päätäni tuollaisilla ajatuksilla...Joskus olen kokeillut huvikseni miettiä, mutta jotenkin en vain osaa samaistua, tai ymmärtää miten kukakin asiat kokee, joten miksi vaivautua...Muutenkin ajatukset lähtee välittömästi vaeltelemaan mielenkiintoisempiin asioihin ( kuten vaikka ruokaan ). :)
        Voin keskittyä ainoastaan omaan elämääni ja heitän asioita pois sitä mukaan, kun ne lakkaavat kiinnostamasta...tai tuottamasta jännitystä. En suunnittele mitään, tartun hetken impulsiivisiin päähänpistoihin ja jos siinä sivussa nyt aiheutan jonkunlaista kaaosta ympärilleni se on vain harmillinen, mutta välttämätön sivutuote...koska ei ole toisenlaistakaan tapaa elää.

Kannattaa muistaa, että kukaan ei ole täydellinen...ja virheitä tapahtuu, joillekin enemmän, kuin toisille. Kykenet katumaan, joten ymmärrykseni mukaan saat sillä jo paljon anteeksi...ja voisit halutessasi myös kääntää kelkkasi niin sanotusti.

En halaja marttyyriksi. Läheisilleni aikaansaamiani mittavia ongelmia ei voi muuksi muuttaa. Heillä tai ainakin osalla heistä on mahdollisuus toipua mutta pitkähkön ajan kuluessa. He elivät pitkään narsistin 'positiivisessa imussa' ja osa heistä on vieläkin vauhdissa, törmäten kohta seinään ja lujaa. En odota heidän ihan pian kantavan kynttilöitä haudalleni mutta jonain päivänä he ehkä ymmärtävät, senkin että jaksamiseni loppui.

• Narsustin
        Narske kirjoitti:

En halaja marttyyriksi. Läheisilleni aikaansaamiani mittavia ongelmia ei voi muuksi muuttaa. Heillä tai ainakin osalla heistä on mahdollisuus toipua mutta pitkähkön ajan kuluessa. He elivät pitkään narsistin 'positiivisessa imussa' ja osa heistä on vieläkin vauhdissa, törmäten kohta seinään ja lujaa. En odota heidän ihan pian kantavan kynttilöitä haudalleni mutta jonain päivänä he ehkä ymmärtävät, senkin että jaksamiseni loppui.

Olet ilmeisesti nainen? Mitä tarkoitat termillä "positiivinen imu"?

Uskon kyllä että olet masentunut, mutta en usko sinun olevan narsisti kirjoitustesi perusteella. Läheistesi (lapset?) takia yritä jaksaa...tuskin he sinua vihaavat. Kerro ihmisille siitä ettet enää jaksa, saat varmasti apua.

• LK
        dizel kirjoitti:

"Joskus olen kokeillut huvikseni miettiä, mutta jotenkin en vain osaa samaistua, tai ymmärtää miten kukakin asiat kokee, joten miksi vaivautua..."

Itse mietin tätä aika paljonkin miten muut asiat kokee enkä sinällään koe ongelmaa sen niinkun hahmottamisessa, mutta minulla se ongelma on vain se että minä en oikeasti, vilpittömästi välitä siitä tuloksesta niin paljon että muuttaisin toimintaani. Monta kertaa on ollut ajatuksissa että 'aijai, koha tuota sattuu' tms. mutta sitten kumminkin se oma (välillä suht mietokin) tekemisen ilo vie siitä voiton.

Tai siis ainakin tietyissä aihepiireissä. Kai sitä voisi empatiana pitää, omasta mielestäni olen ihan hyvä näkemään asiat muiden näkökulmasta ja ymmärtämään muiden tunteita. Minä vaan en sillein oikein ilmeisestikään vältä sitä että muista tuntuisi pahalta, paitsi tietysti vähän niinkun strategiselta kannalta. Tottakai kannattaa pitää ihmissuhteet positiivisina jos niitä meinaa jatkaa.

• LK
        Narske kirjoitti:

Masennusdiagnoosi minulla toki nyt onkin ja olen vaikeasti masentunut. Sehän on aika tavallinen narsismin lopputulema, kun grandiositeetti murtuu. Narsismi kukkeimmillaan on kohdallani mennyttä aikaa, vaikka narsistisia impulsseja itsestäni tavan takaa tunnistan. En osaa arvostaa sitä mitä olen ollut enkä osaa arvostaa sitä mitä minusta parhaimmassakaan tapauksessa vielä voisi tulla. Ikääkin jo on. Peli on pilattu ja pelattu.

En nyt voi tietenkään tietää tai sanoa mitä valintoja muitten pitää elämässään tehdä, mutta jos sinä olet nyt toiminut noin ja saanut aikaan juttuja ja nyt tuntuu että se ei ollutkaan hyvä niin uskoisin että paitsi sinun, myös muitten näkökulmasta se tyydyttävin, joskin sinulle myös työläin ratkaisu olisi alkaa toimia toisin ja pyrkiä ottamaan vastaan seuraukset eikä paeta.

Jos siis tahdot. Sinulla on se mahdollisuus. Se että ns. livahtaa elämästä kustuaan muitten hommat lähinnä vituttaa muita vielä enemmän. Ne tahtovat sen ihmisen kantamaan sen vastuunsa.

• Narske
        Narsustin kirjoitti:

Olet ilmeisesti nainen? Mitä tarkoitat termillä "positiivinen imu"?

Uskon kyllä että olet masentunut, mutta en usko sinun olevan narsisti kirjoitustesi perusteella. Läheistesi (lapset?) takia yritä jaksaa...tuskin he sinua vihaavat. Kerro ihmisille siitä ettet enää jaksa, saat varmasti apua.

Selite: Positiivinen imu tarkoitti kaltaiseni narsistin - sellaisen joka parhaimmillani olin - kykyä innoittaa muita tekemään jotain sinänsä hyödyllistä. Lopullisesta hinnasta viis.

Olen nyt jotenkin vielä hengissä, totean. Pieniä testejä joillakin kemikaaleilla takana, tuloksena parit ylipitkät unet ja päivän kestävä kokovartalokutina. Varmemmat, mekaaniset keinot tuntuvat karkeilta. En pelkää lyhytkestoista kipua, mutta en tahtoisi läheisteni löytävän minua kovin ruhjoutuneena. Haluaisin vain "nukkua pois", itsekäämmin ajatellen: "narsistin arvolle" sopivalla tavalla. Herääminen aamulla on pettymys.

Olen edelleen sitä mieltä, että läheiseni ymmärtävät miksi. En jaksa. Vaikeampaa on heidän unelmiensa väistämätön rikkoutuminen. He saavat rikkinäisen elämän riippumatta siitä mitä jatkossa teen tai en tee.

• diupadaupa

Hahahaahahaaa,Mua on käytetty hyväksi, mun ex-oli narsisti..buhuuuu...laitetaan iso ketju kaikki uhrit..kun me ollaan niin uhreja ja sitten levitetään jalat toiselle samanlaiselle ja taas ollaan uhreja.

• LK

Tuota... älä... tee itestäsi... idioottia :). Se vie vähän tehon vittuilusta jos vaikuttaa päiväkoti-ikäiseltä, dude...

• 20+17=37
        LK kirjoitti:

Tuota... älä... tee itestäsi... idioottia :). Se vie vähän tehon vittuilusta jos vaikuttaa päiväkoti-ikäiseltä, dude...

Noh joo...
        ei tuo ny varmaan mikään täysikäinen olekkaan...kunhan huutelee tylsää elämäänsä paetakseen...että edes joku vastais...

Vähän samaa kuin saan spostia, olen olemassa...jostainhan se huomio pitää saada...paremman puuteessa sitte vaikka netin keskustelupalstalta...

• seppeleet11

Jos sinä narsisti törmäät pahemman luokan psykopaattiin, niin ymmärrät vähän paremmin ;)

• seppeleet11

Toisekseen, kaikki uhrit nauraa narsisteille, halveksuu ja vihaa heitä.
        Uhreista kun iso on itsekin narsistisesti vammautuneita, mm. muita ja itseään syyttäviä, prosisoivia, epävakaita läheisriippuvia.

Epävakaat pitää yhteyttä toisiinsa, marttyyrikerhoissa, kys. kerhoissa pilataa narsistin maine lopullisesti, ellei itse jo tehnyt sitä.

Epävakaille nauraa heidän uhrinsa, ketkä kuvittelee epävakaiden olevan automaattisesti pahimman luokan narsisteja mm. manipuloinnin vuoksi.

Kaikki pershäröiset kieppii keskenänsä, ei heitä terveet kestä.
        Terveet halveksuu näitä kaikkia; epävakaita, narsuja, psykoja jne.
        Heitä ymmärtää vain tukholman syndoomaiset läheisriippuvat.

Hmm, olikohan tämä manipulointia... paskaa ainakin osittain...

• vanha metallileidi

Minä olen uhri ja olen pyristellyt irti narsisti ystävättärestäni. Niinpä en tälläkään palstalla ole vieraillut,. Satunnaisesti olen lueskelleut palstan kirjoituksia.
      Mikä ihmeen vastuu iisestä? Mä tein töitä ja olin äiti ja mulla oli muita ystäviä ja hoidin yhteiskunnan asettamat velvoitteet vastuullisesti.
      Niin myös ex-ystävätär piti mua tyhmänä, koska hän oli akateemisesti koulutettu ja minulla oli "vaan" opistotasoinen koulutus.
      joka välissä sain kuulla millainen tomppeli olin ja rouva hyvän hyvyyttään oli ystäväni.
      Tällä palstalla on tuttua tohinaa kun lukee narsujen kirjoituksia. Niistä paistaa niin selkeästi läpi ylimielisyys ja uhrien tyhmentäminen.
      En lähde sen kummemmin analysoimaan kumpi meistä pisti välit poikki, mutta erään erittäin pahan rähinäkohtauksen jälkeen tulin niin perusteellisesti loukatuksi, että katsoin kurmuutuksen riittävän.
      En ole milestäni tehnyt uhriudestani mitään kunnia-asiaa vaan tällekin palstalle kirjoitin kokemuksiani ja kun sain ne ikäänkuin ulos kirjoitettua niin minulle selkeni moni asia.
      En ole katsonut tarpeelliseski lähteä kannuja valamaan siitä kumpi on sankari ja kumpi on parempi ja älykkäämpi narsisti vai uhri.
      Nyt ex-ystävätär on aivan yhdentekevä kun vastaan tulee, ei herätä mitään tunteita ei kielteisiä eikä myönteisiä.
      On vaan niin helpottavaa kun saa olla oma tyhmä itsensä eikä tarvii paistatella rouva ex-ystävättären omakehuisen "ylivertaisen" älykkyyden loisteessa.

• seppeleet11

"Niistä paistaa niin selkeästi läpi ylimielisyys ja uhrien tyhmentäminen."

MUTTA kun sitä samaa tekee "uhrit"!! Ensinnäkin, koko uhri-sanan käyttö on toisinaan omituista, toisekseen liki kaikki "uhrit" haukkuyu, syyttää, juoruaa, mustamaalaa jne. jota kuta _narsistiksi_ (tietämättä laisinkaan kys. henkilön diagnooseja).

Se, että joku puhuu muista paskaa, haukkuu ja juoruilee, on ylimielinen, ei todellakaan riitä narsistisen p.häiriön diagnosoimiseen, eikä edes epävakaan p.häiriön diagnosoimiseen.

Minusta muiden krooninen hyväksikäyttö, pettäminen, valehtelu, päällekkäiset suhteet, fyysinen sadismi, päättömät oikeusjutut lapsilla kiristämisineen, salakuuntelut - ja -kuvaamiset jne. on paljon sairaampaa, kuin suoranainen haukkuminen. Taitavin tekee ja hoitaa hommat siten, ettei narsismia huomata, eikä narsistia voi syyttää oikeudessa yhtään mistään.

• Hesa-Esa

Narsisti on syyllinen pahoihin tekoihinsa, mutta toisinaan uhri voi syyttää myös itseään; mitäs itse on tekemisissä narsistin kanssa.

• Itseään on niin kelju syyttää. Uhrius antaa ah niin ihanan syyntakeettomuuden ;)

• kotkotkoo

itselläni ei ole vaikeaa tunnustaa että olen ollut tyhmä ja sinisilmäinen. olen luullut koko ajan että toinenkin ajattelee yhtä rehellisesti kuin minä ja vain siitä syystä kerta hän on koko ajan näytellyt että asia on näin.

mutta niin kuin sanotaan, totuus tulee esille ennen tai myöjemmin ja näin kävi.vaikka valheita oli ollut vuosi tolkulla herätys tuli sit kerralla. sairaalloinen valehteleminen on minun terveelle järjelle liian vaikea ymmärtää ja tajuta että sitä on olemassa. enhän ole alan asiantuntija.
      määrätyt asiat voi ottaa kevyesti vaikkei ne totta olekkaan, mutta ei kaikkea kun ne todella alkaa vaikuttaan liikaa ihmissuhteisiin. ei minua ole pyöritetty miten sattuu, ei siitä ole kyse. narsismilla on monet kasvot ja siksi se on mahdollista.

nykyisin mua ei pyörittele kukaan... ja sanon asiani aina mutta asiallisesti ja tarvittaessa käytän konkreettista esimerkkiä voin jopa tilanteesta riippuen kysyä mikä on oikein vai väärin,. viimmeistään siinä vaiheessa toinen ihminen perääntyy ja lopettaa keskustelun. sillä onhan meillä kaikilla moraali, siitä vain ei puhuta.
      olen avoin ja suora ja jos se ei passaa niin ei sit.

ois kiinnostavaa tietää enemmän miten sinun oireesi ilmeni ? valehtelitko ? käytitkö ihmisiä hyväksi ? etkö ottanut vastuuta teoistasi ? pyysitkö anteeksi jne.

• anni***

Ajattelen paljolti samoin kuin 6 1=7. Mielestäni olin tyhmä kun uskoin. Terapeuttini sanoo, että olin vain hyväuskoinen. Olen päässyt elämässäni pitkälle älykkyyteni vuoksi. Olen kokenut väkivaltaa lapsuudessani ja nuoruudessani kaikissa eri muodoissaan ja luulen, että minulta on mennyt rikki (tai ei ole päässyt kehittymään) jokin mekanismi joka suojelee tällaiselta. Haluan itse kaikille hyvää ja olen valmis antamaan itsestäni. Uskon, että muutkin terveet(?) ihmiset ovat kaltaisiani.

"Omasta" narsististani ajattelen... Säälin häntä. Tajusin kuinka hän käyttää minua liian myöhään (tai tajusin kyllä mutten välittänyt itsestäni, halusin lähinnä kuolla). Sairastuin masennukseen, olin työkyvytön pari vuotta. Terapian ja lääkityksen avulla olen taas jotenkin tolpillani. Narsisti sen sijaan ei ole kehittynyt yhtään, hän on viisikymppinen korkeintaan kaksikymppisen tasolla. Hän ihannoi teinielämää ja jatkaa mitään oppimattomana elämäänsä. Häntä ei voi auttaa toisin kuin minua. Säälin todella: ihminen, joka käyttää hyväkseen kaltaistani päähänpotkittua ja saa minut niin maihin ja silti sen kaiken nähneenä jatkaa edelleen samaa... Miten muuten häneen voi suhtautua kuin säälien? Rassukka ei kykene inhimillisyyteen, rakkauteen, läheisyyteen, empatiaan... Eikä häntä voi auttaa. Haluaisin toki, koska näen ihmisen tuon kamalan sairauden alla, ihmisen, jota tuskin edes narsisti itse näkee. :(

• Yli kahden vuoden

"Eikö teitä hävetä tunnustaa etää olette olleet niin perhanan tyhmiä että olette antaneet jonkun pyörittää teitä mielenne mukaan? itse tunnistan välittömästi jos joku yrittää pelata kanssani. Te teette uhriudestanne jotenkin kunnia-asian vaikka se on heikkouden ja hölmöyden merkki. "

Yli kahden vuoden takainen aloitus...

Hauska -ilmeisesti kirjoitusvirhe- "mielenne mukaan". Todellakin, narsisti pyörittää uhria nimenomaan uhrin mielen mukaan.

Sehän sopisi narsistille oikein hyvin, että uhri häpeäisi kaiken hiljaisesti. Ehei, ei tule mieleenkään hiljetä. Narsistihan se tyhmä on, ei kykene jatkamaan hyvää peliä, niin kuin terveet. Terveet jatkavat hauskaa loppuun asti.

• Survivor''''

" Eikö teitä hävetä tunnustaa etää olette olleet niin perhanan tyhmiä että olette antaneet jonkun pyörittää teitä mielenne mukaan? itse tunnistan välittömästi jos joku yrittää pelata kanssani. Te teette uhriudestanne jotenkin kunnia-asian vaikka se on heikkouden ja hölmöyden merkki."

Vastauksena kysymykseesi: Ei hävetä. En koe olevani tyhmä. Olen vaativassa ammatissa hyvällä koulutuksella, minut tuntevat ihmiset pitävät minua älykkäänä ja mukavana. Tunnen olevani ihan tavallinen ihminen virheineni ja hyvine puolineni. En joutunut narsistin uhriksi tyhmyyttäni ja älykkyyden puutteesta, vaan pikemminkin siksi, että olen hyväsydäminen ja normaaleihin ihastumisen ja rakkauden tunteisiin kykenevä ja välitin jopa siitä tunnekylmästä tyhjästä ihmiskuoresta, joka narsisti on. Kykenin välittämään hänestä ja koin jopa häntä kohtaan empatiaa, vaikka hän ei sellaisia tunteita pysty tuntemaan, eikä niitä edes ymmärrä. Vain narsisti kokee vajavaisuudessaan ihmisten parhaat ominaiduudet heikkouksiksi.

Ihmisyyden keskeisin ja syvin olemus, kun on se, että kykenee rakastamaan, tuntee empatiaa ja luottaa muihin ihmisiin siitäkin huolimatta, että joskus joku voi käyttää sitä luottamusta väärin hyväkseen. Se ei ole sen luottajan häpeä, vaan sen luottamusta väärinkäyttävän häpeä. Sääli vain että, narsisti on niin vajaa tunnemaailmaltaan, että ei kykene tuntemaan edes häpeää omista väärinteoistaan.

Narsisti ei uskalla olla täysi ihminen ja kohdata omia heikkouksiaan tai ottaa sitä riskiä, että haavoittuisi jos tuntisi jotain hyvää muita kohtaan. Narsistin psyyke ei kestä sitä. Se on heikkoutta. Se, että uskaltaa luottaa ja välittää on rohkeutta ja se, että olen narsistista huolimattakin vielä tunteva ihminen jolla kaikki täyden ihmisen tunnekirjo ja halu ottaa riski, että joskus elämä satuttaa ja sitä pettyy muihin ihmisiin luottaessaan ja tahdon silti ottaa sen riskin ennemmin kuin elää vajaata elämää pelkkänä tunnekylmänä robottina on suurta rohkeutta.

• voitto kotiin

minä en ikinä ole ollut uhri,,,huomasin vain suhteen ihanan alun jälkeen , että onpa outoo käytöstä ja kaksnamaisuus paisto läpi,mietin, mikä tota vaivaa ja ystäviltäkin kyselin, kun ei ihan normaalia sen jutut ollut, valheita valheen perää ja selityksiä, sitten haukkumista,kyttäämistä ja yhä hurjempaa, laitoin ulos, uhka koko perheelle. selviytyjänä itseäni pidän ja itsetuntoani se ei vienyt, läheisten tuki, ei minläänlaista kontaktia, EI OLLUT NORMAALI
      nettistä narskusta luin, ihan kun mun RAKAS mellasti, eli 1 1 ja ulos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5070
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1259
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1189
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1133
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1017
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      979
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      895
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe