Elikkäs mun on vaikeaa saada jotenkin unta... Heräilen yöllä veskiin(ainakin kerran, tapana on juoda vettä aina ennen nukkumaan menoa. Oon vaan jotenki semmonen kuivakurkku et pitää vettä litkiä vaikka varsinaisesti ei mitään kovaa janoakaan olisi. No siis, pyörin sängyssa ja heräilen monta kertaa. Ennen raskaaksi tuloa mä nukuin yleensä aina mahallani, ja nyt en voi. Välillä vauva pitää hereillä oisin potkuillaan ja en saa vaan jotenkaan mukavaa asentoa. Osa varmasti johtuu selkäkivuista, jotka alkoivat muutama viikko sitten. Olen nyt about viikolla 24. Mahaa ei kyllä enää voi piilotella, ja painon nousu tuntuu rasittavan todellakin mun selkää ja lantiota. Yritän kävellä edes pari kertaa viikossa etten ihan raihnaiseksi mene, mutta sekään ei oikein auta selkäkipuun, varsinkaan alaselkäkipuun. Hierontakaan ei oikein auta kun en oikein tunne kunnolla jostain syystä, selkä vaan niin jumissa ja jos vähän pitempään seison tai istun niin pitää mennä makaamaan paljaalle lattialle. Se edes auttaa vähän.
Oisko jotain hyviä selkäjumppaohjeita kellään? Varsinkin alaselkään? Ehkä mä sitten saisin nukuttuakin paremmin jos selkävaivat vähän helpottuis, huoh. On vaan niin väsy olo ku tuntuu et nukun vaan pari tuntii kunnolla per yö.
Apua muutamaan raskauden tuomaan ns. vaivaan...???
5
170
Vastaukset
- parit vinkit
Tuolta löytyy raskaana olevalle selkäjumppaohjeita:
http://kotisivukone.fi/files/selkaliittory.kotisivukone.com/odottavan_selk_painoon.pdf
Sen lisäksi suosittelisin, että hakeudut esim. fysioterapeutille tai osteopaatille, joka voi ensinnäkin hoidolla helpottaa oloasi ja toiseksi antaa ihan yksilöllisiä selkäjumppaohjeita. Minulla oli selkävaivaa suunnilleen samoilla viikoilla kuin sinulla, kävin fysioterapeutilla ja vaiva helpotti. Eikä ole palannut, vaikka olen nyt menossa 39. raskausviikolla. Selkävaivat ovat raskaana ollessa todella yleisiä, joten et ole ainut, joka kärsii.
Tuohon yöllä heräilyyn nyt ei oikein mikään auta, vessassa on monien pakko käydä vähintään kerran ja loppuraskaudesta useammankin kerran yössä. Juomista ei kannata vähentää, koska raskaana oleva tarvitsee nestettä joka tapauksessa enemmän, kuin tavallisesti. Oletko kokeillut tukea itseäsi mukavaan kylkiasentoon tyynyjen avulla? Se auttaa monia ja voit myös ostaa jo nyt imetystyynyn (myydään ihan isoissa marketeissakin, ei tarvitse ostaa kallista erikoistarvikeliikkeestä ja netissä on myös ohjeita itsetehtyyn tyynyyn) ja kokeilla nukkua sen kanssa. Minäkin olin ennen raskautta vatsallaan nukkuja, mutta pikkuhiljaa olen tottunut nukkumaan kylkiasennossa. Jos sinulla on mitään mahdollisuutta ottaa edes joinakin päivinä päiväunia, niin käytä myös se mahdollisuus hyväksesi. Tsemppiä, raskaus ei onneksi kestä ikuisesti. :) - sss222
Kiitti paljon vastauksestasi! Nuista jumppaohjeista on varmaan apua! :)
On minulla tyyny tai kaksi aina jalkojen valissa, mutta ne ei oikein auta aina... ja kun kierin ja kierin niin sitten ne tipahtaa lattialle haha.
Imetystyynya ei minulla ole...
Niin eihan tama ikuisesti tosiaan kesta :)!- parit vinkit
Ei kestä. :) Kannattaa sitä imetystyynyä tosiaan harkita, se on ihan oikeasti hyvä kapine myös imettäessä, eli ei sellainen turhake, kuin monet odottajille markkinoitavat tuotteet. Ne tyynyt ovat isoja ja tukevia, joten eivät pääse niin vaan luiskahtamaan lattialle yöllä.
- RV 29
Mulla on sellanen jättikokonen imetystyyny, ja on ollu aivan mahtava apu nukkumisessa. Aiemmin pyörin ja hyörin sängyssä, kun ei löytynyt hyvää asentoa, mutta nyt oon viikon verran nukkunu kun tukki ton tyynyn kans. Ja toi iso imetystyyny on siitä mahtava, että sille löytyy varmasti käyttöö imettämisen jälkeenkin. esim mies lainaa tyynyä jo nyt kun lukee sängyssä.
- hyvää odotusta
Tuolta löytyy ainakin jotain raskausajan jumppaohjeita http://www.raskausjumppa.info/
Tuohon yöheräämiseen tuskin voit vaikuttaa, loppuraskaudesta itselläni ainakin vielä entisestään lisääntyneet ne heräilyt, mutta voisi ottaa "harjoittelun" kannalta vauvaa varten ja jos sulla on mahdollista niin nuku päiväunet aina silloin tällöin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11586Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras981514Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva204966- 124849
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2797Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29770Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42751- 7724
- 60703