Pari kysymystä harjaantuneille veneilijöille:
Perheemme on hankkimassa otsikossa mainitun veneen. Nyt pohdinnassa on, kannattaako siihen ottaa makeavesitankkia vai jättäisikö sen pois. Veneen käyttö on ensisijaisesti päiväkäyttöistä. Muutama harva yöpyminen venekaudessaan saattaa olla. Samoin vesi-wc:n sijaan ajattelimme hankkia halvemman kemiallisen wc:n.
Mitä suosittelet? Millaisia käyttötilanteita arjessa tulee vastaan, jotka puoltaisivat noiden varusteiden hankintaa? Perheessämme on pieni lapsi. Kovin merkittäviä kokkailuja emme varmaankaan tule harrastamaan. Kahvia saatamme keittää ja siihen veneen keitin riittää. Järvessä saamme huuhdottua astiat. Septitankin tyhjennys siihen tarkoitetuissa tyhjennyspisteissä olisi tietysti luksusta, jos olisi vesi-wc. Mutta se tarkoittaisi tonnin lisähintaa.
Kemiallisen wc:n osalta: millaista suosittelisit? Millaisia käyttökokemuksia niistä on? Tuleeko montakin ärräpäätä käytön aikana tai huollettaessa?
Sitten vielä moottorista: onko 250 kutoskone ylimitoitettu tuohon veneeseen? Kannattaisiko sittenkin tyytyä 50 heppaa pienempään? Kuutoskoneessa on kaunis saundi...
Flipper 670 DC
42
3138
Vastaukset
- 8+0
Kukaan järkevä ei hanki bellan tuotannon ensimmäisen sarjan veneitä. Samalla rahalla saa toisen kotimaisen valmistajan toutteita joiden laatutaso on keskimäärin korkeampi.
Jos kysyjä on oikeasti ostamassa venettä eikä vain mainostamassa flipperin tuoteita suosittlen parivuotista valmiiksi varusteltua venettä joka on edelleen tuotannossa.- Venekuume
En pyytänyt kannanottoa veneeseen, vaan sen varusteluun. Ja olen oikeasti ostamassa. Tuollaiset 8 0:n kommentit ovat täysin arvottomia.
Mutta jos joku oikeasti veneilyä harrastava perheellinen kertoisi omia ajatuksiaan. Niitä arvostaisin kovasti. - karvanen
Ositain totta, mutta tälläistä venettä et löydä parivuotta vanhana. Kyseessä on oikeasti aika onnistunut vene ja näyttäähän toi nyt jo veneeltä eikä kelluvalta möykyltä.
- hans besättning
Pakkohan tähän on vastata: jos et tarvii vettä niin mihin tarviit sitte tankkia eli tästä selvittiin. Jos et paljon syö ja juo niin mihin vessaa sitten tarvittaisiin ja voihan kem.vessankin imaista septissä tyhjäksi eli tästäkin selvittiin. Valmistaja varmaan kertoo veneen konesuositukset ja yleensä niitä kannattaa noudattaa niin venettä myytäessä valmistajan sana puoltaa valintaasi. Mitä niihin saundeihin tulee niin ne ovat parhaimmillaan silloin kun se kone ei käy. Hyviä ostoksia ja kevätiltoja varustelun suunnitteluun...
- Venekuume
Saako kemiallisen wc:n tyhjentää yleisillä tyhjennyspaikoilla? Olen ollut siinä uskossa, että se on kielletty noiden kemikaalien vuoksi.
- tsemiä
Kemiallinen WC ajaa asiansa, ei mitään ongelmaa. Makeaa vettä saa 20-30 l kanisteriin mukaan todella helposti kotoa, jos tämä riittää.
Flipper pyrkii nostamaan profiliaan ja vene saattaa olla hyväkin, mutta kehoitan myös katsomaan jo hyväksi todettuja vaihtoehtoja. No minkä veneen ostaa on makuasia ja osta se mikä tuntuu hyvältä. - Repppe
Itse en juuri tunne venetyyppiä, mutta uuden veneen juuri hankkineena olen pohtinut samaisia asioita ja tullut seuraaviin päätelmiin:
Jos esim. makeavesitankin poisjättäminen ei poissulje sen hankkimista jälkiasennuksena kohtuukustannuksilla, niin itse ehkä jättäisin sen pois.
Jos taas varusteiden hankkiminen on selkeästi edullisempaa ja asennus vaivattomampaa veneen hankinnan yheydessä (kuten yleensä), niin ehdottomasti hankkisin varusteet vaikka niitä ei juuri silloin niin pakottavasti tarvitsisikaan. Nostaahan varusteet veneen jälleenmyyntiarvoa ja jos ne on ollut uudesta asti ns. "tehdasasennuksena" niin aina parempi. Sanoisin, että molemmat ovat täysin turhat.
Vesitankin vesi ei kuitenkaan pysy juomakelpoisena, eikä sinulla ole liiemmin muuta tarvetta "tuorevedelle" (ei suihkua, tiskaamistarvetta jne).
Kemiallista vessaa en tosin suosittele. Niiden käyttäminen on epämiellyttävää ja kemikaali haisee koko veneessä (käytti vessaa tai ei). Vesivessa on huomattavasti mukavampi käyttää, mutta lisää huoltokohteiden määrää veneessä. Kuvailemassasi käytössä tarvitset "vessaa" lähinnä vaimosi pissalla käymiseen, itse saat sen hoidettua vaikka uimatasolta käsin, joten kannellinen ämpäri on mukavampi käyttää kuin kemiallinen vessa. Lisäksi ämpärin voi tyhjentää pensaan juurelle kun rantaudut seuraavan kerran.- 40
" Lisäksi ämpärin voi tyhjentää pensaan juurelle kun rantaudut seuraavan kerran." ja kemiallista sitten ei voi koska?
- retkiveneilijä
Retkeilyveneessä nuo varusteet ovat mielestäni ehdottomat.
Itsellä on todella huonoja kokemuksia kemssasta. Se pitäisi tyhjentää ja pestä joka käytön jälkeen. Sitä hajulaatikkoa ei ole häävi kantaa laiturille ja auton perässä kotiin! Kyllä se vessa on hyvä myös istuskeluveneissä, kuohuviini kusettaa.
Myös painevesi on todella hyvä. On se vähän epämukavaa tiskailla uimatasolla. Muksut pulikoi satamassa ja itse tiskaa hernesoppakattilaa... Tyynellä ne tähteet ja kahvinpurut jää kelluskelemaan veteen.
Ruksaisin myös lämmittimen tuolta listalta.
Aikanaan näiden em varusteiden puuttumisen takia vaihdoimme venettä, enkä ole katunut.- 22
koska ette osanneet asennuttaa niitä jälkikäteen?
- retkiveneilijä
22 kirjoitti:
koska ette osanneet asennuttaa niitä jälkikäteen?
Vene vaihdettiin samalla 2 m pidempään.
Silloinen vene oli alle 6-metrinen. Siihen ei alunperinkään olisi saanut noita varusteita, eikä tila kertakaikkiaan olisi riittänyt asentamiseen.
- therealdingo
Jos ei oikeasti ole tarvetta vesi WC:lle niin jättäisin sen pois. kempsu on riittävä, ei ehkä ihan yhtä "mukava" kuin vesi veski, mutta täysin riittävä.
200 hummanen riittää aivan loistavasti, 40 solmua riittää kyllä. Vesitankkikin on ehkä vähän "turha" jos käyttöä ei oikeasti ole, kannettava kanisteri ajaa saman asian loistavasti, plussana saat veneen vähän halvemmallla. Suosittelen kuitenkin jääkaapin ottamista pakettiin, veneessä ei ole liiemmin tilaa kannettavalle versiolle, eli jos haluatte nauttia virvokkeita niin jääkaappi on aika cool!
Terveisin tehtaan edustaja jolla aika paljon käyttökokemusta veneestä. - DC lelut
Ei noista alle 9 metrisistä DC-veneistä asuttavia saa millään keinoin. Viihtyvyys on kuin teltassa, paitsi että ilmanvaihto on huonompi ja lujitemuovin katku saa pään kipeaksi. Siihen ei kemiallisen vessankaan kusen käryä mukaan tarvita. Näillä kerkiää paskalle ja aterioimaan rantaan alle puolessa tunnissa mistä päin tahansa. Se jonka rakko tai humalatila ei tällaista tilannetta kestä on hankkinut väärän harrastuksen tai on väärän ikäinen. Siksi nämä kulkevat yli 40 solmua.
- 9+2
Älä välitä tosta DC lelut kaverin vuodatuksesta, enimmäkseen ihan vain paskaa se latelee kun voi itse pahoin jostain syystä. Oikee vessa on rahan väärtti, painevesi mielestäni turha, lämppäri ehdoton meidän keleissä ja se pienempi moottori on paljon fiksumpi valinta, koska se kuitenkin jaksaa kuljettaa tota venettä ihan kevyesti.
Kunnon vessa parantaa viihtyvyyttä huomattavasti, moni hetki on pilalla jos pitää nostaa ankkuri ja ajaa johonkin maihin mun tulee hätä. - deeseilijä
9+2 kirjoitti:
Älä välitä tosta DC lelut kaverin vuodatuksesta, enimmäkseen ihan vain paskaa se latelee kun voi itse pahoin jostain syystä. Oikee vessa on rahan väärtti, painevesi mielestäni turha, lämppäri ehdoton meidän keleissä ja se pienempi moottori on paljon fiksumpi valinta, koska se kuitenkin jaksaa kuljettaa tota venettä ihan kevyesti.
Kunnon vessa parantaa viihtyvyyttä huomattavasti, moni hetki on pilalla jos pitää nostaa ankkuri ja ajaa johonkin maihin mun tulee hätä.Tämä vessakysymys kyllä jakaa mielipiteitä. Kakkatankki ei mun mielestä sovi DC:hen, ylimäärainen huolenaihe, 1 tankki lisää ja en ole koskaan ollut veneessä jossa hyyskä ei lemahtaisi. DC:ssä se sitten lemahtaa suoraan pedin alla, yök.
Samoin ilman lämppäriä parjää DC:ssä, jos joskus menette marraskuussa saareen niin sitten mukan pakkasmakuupussit. Toki riippuu herkkähipiäisyydestä ja siitä, haluaako vielää yhden huolenaiheen lisää veneeseen.
Mutta kompressorikylmiö ja painevesi ovat ehdottomat. Aina tarvitsee pitää jotakin viileässä ja joku irtovesikuutio ajelehtimassa pitkin venettä on aika mauton ja koko ajan tiellä hienossa uudessa veneessä. Mulla on pikku DC:ssä ainoa vesipiste uimatason suihku, siitä saa illalla kuomun raosta kaikki tarvittavat vedet huuheteluun, juomiseen, keittelyyn, putsaamiseen jne jne. Helteellä onnistuu peseytyminenkin ja uimisen jälkeen on kiva suihkuttaa. Oma kokemukseeni on että noppavesi maistuu usein pahalta muttei tankkivesi. Toki tankkia pitää myös käyttää. - 19
deeseilijä kirjoitti:
Tämä vessakysymys kyllä jakaa mielipiteitä. Kakkatankki ei mun mielestä sovi DC:hen, ylimäärainen huolenaihe, 1 tankki lisää ja en ole koskaan ollut veneessä jossa hyyskä ei lemahtaisi. DC:ssä se sitten lemahtaa suoraan pedin alla, yök.
Samoin ilman lämppäriä parjää DC:ssä, jos joskus menette marraskuussa saareen niin sitten mukan pakkasmakuupussit. Toki riippuu herkkähipiäisyydestä ja siitä, haluaako vielää yhden huolenaiheen lisää veneeseen.
Mutta kompressorikylmiö ja painevesi ovat ehdottomat. Aina tarvitsee pitää jotakin viileässä ja joku irtovesikuutio ajelehtimassa pitkin venettä on aika mauton ja koko ajan tiellä hienossa uudessa veneessä. Mulla on pikku DC:ssä ainoa vesipiste uimatason suihku, siitä saa illalla kuomun raosta kaikki tarvittavat vedet huuheteluun, juomiseen, keittelyyn, putsaamiseen jne jne. Helteellä onnistuu peseytyminenkin ja uimisen jälkeen on kiva suihkuttaa. Oma kokemukseeni on että noppavesi maistuu usein pahalta muttei tankkivesi. Toki tankkia pitää myös käyttää.ostaja puhui järvellä ajelusta, joten uimisen jälkeen mielestäni on aika turha suihkutella itseään. suolavedessä moisen ymmärtäisin. jääkaapista ei taidettu tosiaan kysyä, mutta se on kyllä ehdoton. ei ole pahempaa tilannetta kuin kuumalla kelillä veneilemässä ja kaljat lämpiminä.
- keiz0r.sr
Hahah kuinka köyhä pitää olla ettei ota vesivessaa vaan jonku kemppari paskan? Ja kait sinne huussiin tulee suihku myös? Kyllä sille on käyttöä. Myös uimtasolle on hyvä olla vesi.
Wallas myös ehdottomasti. Ei suomen kevät ja syksy mitään lämmintä ole! Keskikesälläkin voi joutua käyttämään jos on viileämpää/sadetta ja ajaa ovi/kuomu kiinni niin ei ikkunat huurrustu!
Ei saa liian pihi tai tyhmä olla näissä asioissa! - 17
sanotaanko näin, että ilman vesitankkia ja septiä pääset vähemmällä huollolla. pullovesi/vesikanisteri on helppo ottaa mukaan ja jos se tulee vain juoma tarkoitukseen sitä ei kulu ihan mahdottomasti. vesitankkia joudut puhdistaa ja tyhjäillä, että siellä ei lillu samat vedet kuukautta jne... meillä on joku visa potty (tai joku tuon tapainen nimi). vähän tyyriimpi kuin vaikka lidl:in vastaavat, mutta en tiedä onko parempi. ei haise ja perjaateessa helppo tyhjätä vaikka vessanpönttöön. mutenkaan moista ei saa kovin täyteen yhdenn yön reissulla.
mikäli kyse olisi vaikka viikon tai kahden matkoista sepri ja vesitankki alkaisi kuulostaa jo järkevälle, mutta ei silti välttämättömälle. - DC WC
Sanotaanko äin että jos oikeasti haluaa retkiveneen jossa voi paskoa kusta naida ja tehdä ruokaa, niin pitää hankkia yli 8 metriä pitkä täyskatettu tai paljon vapaata avotilaa omaava paatti. DC täyttää kutukabiinin osalta vain mahdollisimman kusisimman vaihtoehdon, äärimmäisen ahtaan yöpymisen yhditettynä kollektiiviseen paskomiseen makuutilassa.
- Veneilykuume
Kiitän kaikkia asiallisesti vastanneista. Olisin ottanut vesi-wc:n, jos se olisi ollut vielä mahdollista. Vene oli kuitenkin jo niin pitkällä tehtaan valmistusprosessissa, että sitä ei enää ollut asennettavissa. Siksi kemiallinen wc on ainoa vaihtoehto. Ja sen nyt sitten päätin siihen ottaa. Jos kovin alkaa täällä muutamissa kommenteissa väitetty haju haittaavan, saan sen heijattua pois helposti. Makean veden säiliö onnistuu jälkiasennuksena ja sekin siihen laitetaan. Muu varustelu (jääkaappi, wallac 1800, keitin) on paketissa mukana. Päädyin pienempään moottoriin, vaikka 6-sylinterinen olisikin kovasti houkuttanut. Max 40 solmua on ihan riittävä aloittelijalle. Nyt jännittää nähdä, onko vene odotuksiemme mukainen. Ottajia sille olisi ollut reippaasti enemmän kuin tehdas ennätti tälle kaudelle valmistaa. Eka setti on noin 40 venettä (myyjän kertoma tieto) eli ainakaan tänä kesänä sitä ei tule ihan joka salmessa vastaan.
- 14
se vesisäiliö voi olla ihan ok koska oletan, että ei olut kovin kallis vaikka onkin täysin turha.
- yapppp
14 kirjoitti:
se vesisäiliö voi olla ihan ok koska oletan, että ei olut kovin kallis vaikka onkin täysin turha.
kön ei o turha. Tärkein noista lisäkkeistä.
- 27
yapppp kirjoitti:
kön ei o turha. Tärkein noista lisäkkeistä.
koska kuolee janoon ilman vai?
- cocemuxella
27 kirjoitti:
koska kuolee janoon ilman vai?
DC Veneesä jossa ei ole varsinaista pentteriä, vesileiliä joutuu taukoamatta siirtämään tielä pois, tuotlita toiselle, hyttiin ja takaisin, jne. Rentoutumisen vuoksi on siten hyvin tärkeää että vedet saa hanasta kun tarvitsee. Taas kuset voi heitää uimatasolta ja pöäleet voi odottaa perillepääsyä. Vältytään hajultakin.
- Tk
Moi,
Olisin kiinnostunut kuulemaan kesän kokemuksiasi 670;sta, ajatuksena liittyä klubiin eni kesäksi. - veneilykuume
Tk kirjoitti:
Moi,
Olisin kiinnostunut kuulemaan kesän kokemuksiasi 670;sta, ajatuksena liittyä klubiin eni kesäksi.Hei Tk
Kokemukset jäivät supersurkean sadekesän takia aika vähäisiksi. Ajotunteja kertyi vain 22. Mutta tältä pohjalta kokemus oli ihan positiivinen. Vene käyttäytyy erinomaisesti tyynellä ja tuulessa. Trimmit tietysti auttavat merkittävästi. 200 Verado jätti nälkää eli vähän harmittelin, että en ottanut pykälää isompaa konetta. Tehdas oli aika huolimaton asennustöissä eli heidän mokiaan piti korjailla kesän mittaan. Esimerkiksi moottori oli asennettu väärin (tehdas asensi) ja ohjaustehostin ei toiminut. Johtotyöt oli tehty päin peetä. Lisäksi veneestä oli kiireessä unohtunut varusteita, jotka nyt sitten talven aikana toivottavasti ilmaantuvat paikoilleen.
Daycruiser on aurinkoisella kelillä loistava kapine. Sadesäällä sadekuomu on aika kömpelö asettaa paikoilleen ja lisäksi näkyvyys eteenpäin on heikko. Koneäänet ovat kuomun alla sitä luokkaa, että ajaminen ei ole kovinkaan mukavaa.
Lapsiperheen näkökulmasta vene toimi hyvin. Tiloja oli riittävästi ja jääkaappi wc helpottavat elämää. Vene on raskastekoinen ja rantautuminen on sen myötä kokemattomalle välillä aika haasteellista.
Kuten joku tuossa edellä kirjoittaa Mercury syö polttoainetta aika paljon. 25 solmun nopeuksissa (aika optimi kulutuksen kannalta) kulutus oli jotain 25 litran luokkaa tunnissa. 210 litran tankki tyhjenee aika nopeasti. Mutta jos venettä on ostamassa kulutuksen perusteella, kannattaa hankkia soutuvene. Daycruiserin idea ei taida olla taloudellisuus. Jos kesässä menee tonni tai kaksi polttoaineisiin, so what. - Flipper jää
veneilykuume kirjoitti:
Hei Tk
Kokemukset jäivät supersurkean sadekesän takia aika vähäisiksi. Ajotunteja kertyi vain 22. Mutta tältä pohjalta kokemus oli ihan positiivinen. Vene käyttäytyy erinomaisesti tyynellä ja tuulessa. Trimmit tietysti auttavat merkittävästi. 200 Verado jätti nälkää eli vähän harmittelin, että en ottanut pykälää isompaa konetta. Tehdas oli aika huolimaton asennustöissä eli heidän mokiaan piti korjailla kesän mittaan. Esimerkiksi moottori oli asennettu väärin (tehdas asensi) ja ohjaustehostin ei toiminut. Johtotyöt oli tehty päin peetä. Lisäksi veneestä oli kiireessä unohtunut varusteita, jotka nyt sitten talven aikana toivottavasti ilmaantuvat paikoilleen.
Daycruiser on aurinkoisella kelillä loistava kapine. Sadesäällä sadekuomu on aika kömpelö asettaa paikoilleen ja lisäksi näkyvyys eteenpäin on heikko. Koneäänet ovat kuomun alla sitä luokkaa, että ajaminen ei ole kovinkaan mukavaa.
Lapsiperheen näkökulmasta vene toimi hyvin. Tiloja oli riittävästi ja jääkaappi wc helpottavat elämää. Vene on raskastekoinen ja rantautuminen on sen myötä kokemattomalle välillä aika haasteellista.
Kuten joku tuossa edellä kirjoittaa Mercury syö polttoainetta aika paljon. 25 solmun nopeuksissa (aika optimi kulutuksen kannalta) kulutus oli jotain 25 litran luokkaa tunnissa. 210 litran tankki tyhjenee aika nopeasti. Mutta jos venettä on ostamassa kulutuksen perusteella, kannattaa hankkia soutuvene. Daycruiserin idea ei taida olla taloudellisuus. Jos kesässä menee tonni tai kaksi polttoaineisiin, so what.Veneilykuumeen kirjoituksen perusteella kannattaa selvästi valita toinen DC, niitä hyviä kun riittää.
- 600
Suosittelen liittymistä Moottorivene.info sivustolle, siellä saa yleensä kysymyksiin lähes pelkästään asiallisia vastauksiä ja muutenkin paljon veneilystä kiinnostunutta kansaa.
P.S Tuo flipperin 670dc vaikuttaa erittäin onnistuneelta veneeltä, ja ainakin ulkonäöllisesti erottuu muista, mielestäni positiivisesti!- Öljyseikki
Kipparin koeajossa veneessä oli kyllä aika järkyttävä polttoaineen kulutus ihan matkavauhdeissa.Ilmeisen raskaskulkuinen vene ja siihen päälle vielä tunnetusti bensajäähdytteinen Verado...
- vesillä---
Öljyseikki kirjoitti:
Kipparin koeajossa veneessä oli kyllä aika järkyttävä polttoaineen kulutus ihan matkavauhdeissa.Ilmeisen raskaskulkuinen vene ja siihen päälle vielä tunnetusti bensajäähdytteinen Verado...
Ei mercuryn verado sen bensa syöpömpi ole osakierroksilla kuin muutkaan nelitahti perämoottorit, tästä löytyy faktaa useista venelehtien testeistä. Ainoastaan täyskaasu kulutus on veradoissa suurempi kuin muissa, mutta sillä asialla ei ole merkitystä kun eihän näillä isommilla koneilla kaasupohjassa vedetä kuten vaikkapa kaksikymppisellä.
Veneen pohjan v-kulma vaikuttaa kulutukseen reilusti, mutta mieluummin syvempi v-kulma jolloin aallokko ominaisuudet ovat paremmat. Ainut paha on himpun korkeampi kulutus, mutta sen mukavuudessa voittaa. Ja muutoinkin jos ostaa vaikkapa 80Te:n venepaketin niin tuskinpa se hirveästi polttoaine kulut ihan ekana mielessä... - Flipper670dc
vesillä--- kirjoitti:
Ei mercuryn verado sen bensa syöpömpi ole osakierroksilla kuin muutkaan nelitahti perämoottorit, tästä löytyy faktaa useista venelehtien testeistä. Ainoastaan täyskaasu kulutus on veradoissa suurempi kuin muissa, mutta sillä asialla ei ole merkitystä kun eihän näillä isommilla koneilla kaasupohjassa vedetä kuten vaikkapa kaksikymppisellä.
Veneen pohjan v-kulma vaikuttaa kulutukseen reilusti, mutta mieluummin syvempi v-kulma jolloin aallokko ominaisuudet ovat paremmat. Ainut paha on himpun korkeampi kulutus, mutta sen mukavuudessa voittaa. Ja muutoinkin jos ostaa vaikkapa 80Te:n venepaketin niin tuskinpa se hirveästi polttoaine kulut ihan ekana mielessä...Hei!
Tietääkö joku:
1) Onko ao. veneessä eroja vuosimallin 2012 ja 2013 välillä?
2) Riittääkö Mercuryn 150efi moottori veneeseen?
3) Tarvitaanko veneessä trimmitasoja?
Kiitokset jo etukäteen asiallisista vastauksista! - Veneilykuume
Flipper670dc kirjoitti:
Hei!
Tietääkö joku:
1) Onko ao. veneessä eroja vuosimallin 2012 ja 2013 välillä?
2) Riittääkö Mercuryn 150efi moottori veneeseen?
3) Tarvitaanko veneessä trimmitasoja?
Kiitokset jo etukäteen asiallisista vastauksista!Kirjoitan ko. veneen omistajana (vm. 2012, 200 hp verado)
1) En usko, että on eroja.
2) Itse olisin nyt taipuvainen 250 hevosvoimaiseen 22 tunnin ajelun jälkeen. Sanoisin, että 150 hp:n kone on vähän turhan nuhainen noin raskaalle veneelle.
3) Trimmit ovat aallokossa erittäin tarpeelliset. Muuten hakkaa. Vene on erittäin vakaa ja napakka tiukissakin käänteissä. - Veneilykuume
Flipper670dc kirjoitti:
Hei!
Tietääkö joku:
1) Onko ao. veneessä eroja vuosimallin 2012 ja 2013 välillä?
2) Riittääkö Mercuryn 150efi moottori veneeseen?
3) Tarvitaanko veneessä trimmitasoja?
Kiitokset jo etukäteen asiallisista vastauksista!Lisäkommetti edelliseen: ero on hinnassa. Rungon ja lisävarusteiden hintaa on nostettu noin 6 % viime vuodesta. Kysyntä on sen verran kovaa, että tehtaalla on kanttia tehdä tuo korotus. Kun suhdanne on mitä on, tämä on vahva signaali erittäin kovasta kysynnästä.
- 16+16
Veneilykuume kirjoitti:
Kirjoitan ko. veneen omistajana (vm. 2012, 200 hp verado)
1) En usko, että on eroja.
2) Itse olisin nyt taipuvainen 250 hevosvoimaiseen 22 tunnin ajelun jälkeen. Sanoisin, että 150 hp:n kone on vähän turhan nuhainen noin raskaalle veneelle.
3) Trimmit ovat aallokossa erittäin tarpeelliset. Muuten hakkaa. Vene on erittäin vakaa ja napakka tiukissakin käänteissä.heh, vai ei eroja;) Sanoo 2012 omistaja! Kysy 2013 mallin omistajalta, alkaa eroja löytymään rutkasti;) Ihme homma, eikö?
- JJJ6
Veneilykuume kirjoitti:
Kirjoitan ko. veneen omistajana (vm. 2012, 200 hp verado)
1) En usko, että on eroja.
2) Itse olisin nyt taipuvainen 250 hevosvoimaiseen 22 tunnin ajelun jälkeen. Sanoisin, että 150 hp:n kone on vähän turhan nuhainen noin raskaalle veneelle.
3) Trimmit ovat aallokossa erittäin tarpeelliset. Muuten hakkaa. Vene on erittäin vakaa ja napakka tiukissakin käänteissä.Tämä on jo melko vanha ketju, mutta ajattelin veneostoksia harkitsevien tiedoksi vinkata omasta kokemuksestani.
Ostin kyseisen Flipper 670 dc-veneen vm. 2014 uutena. Kuten edellä todettiin vene on hyvin suunniteltu, laadukas ja vakaa sekä tyylikäs.
Otin veneeseen Mercuryn Efi 150 moottorin 16 tuumaisella, kolmilapaisella potkurilla. Olen moottoriin täysin tyytyväinen yhden kesän ja tähän mennessä 40 ajotunnin perusteella.
Iskutilavuudeltaan kolmilitrainen moottori vääntää hyvin ja on testienkin mukaan taloudellisempi kuin Verado-sarjan moottorit. Vene nousee nopeasti, noin parissa sekunnissa liukuun. Kokeilemani huippunopeus jää noin 33 solmuun. (riippuu olosuhteista, tuuli, aallot jne. - täysin tyynellä en ole päässyt kokeilemaan).
En ottanut kyseistä moottoria päästäkseni lujaa, vaan halusin teknisesti varman, helppohuoltoisen, vääntävän ja taloudellisen moottorin.
Mielestäni Mercury Efi 150 sopii hienosti tähän veneeseen.
Kemiallinen WC on meidän tapauksessamme ollut ok. Se ei haise, kun sen tyhjentää ja puhdistaa riittävän usein. Se maksoi alle 100 eur. Sen kanssa ei ole huoltomurheita. - Flipperisti
JJJ6 kirjoitti:
Tämä on jo melko vanha ketju, mutta ajattelin veneostoksia harkitsevien tiedoksi vinkata omasta kokemuksestani.
Ostin kyseisen Flipper 670 dc-veneen vm. 2014 uutena. Kuten edellä todettiin vene on hyvin suunniteltu, laadukas ja vakaa sekä tyylikäs.
Otin veneeseen Mercuryn Efi 150 moottorin 16 tuumaisella, kolmilapaisella potkurilla. Olen moottoriin täysin tyytyväinen yhden kesän ja tähän mennessä 40 ajotunnin perusteella.
Iskutilavuudeltaan kolmilitrainen moottori vääntää hyvin ja on testienkin mukaan taloudellisempi kuin Verado-sarjan moottorit. Vene nousee nopeasti, noin parissa sekunnissa liukuun. Kokeilemani huippunopeus jää noin 33 solmuun. (riippuu olosuhteista, tuuli, aallot jne. - täysin tyynellä en ole päässyt kokeilemaan).
En ottanut kyseistä moottoria päästäkseni lujaa, vaan halusin teknisesti varman, helppohuoltoisen, vääntävän ja taloudellisen moottorin.
Mielestäni Mercury Efi 150 sopii hienosti tähän veneeseen.
Kemiallinen WC on meidän tapauksessamme ollut ok. Se ei haise, kun sen tyhjentää ja puhdistaa riittävän usein. Se maksoi alle 100 eur. Sen kanssa ei ole huoltomurheita.Moi,
Minulla on myös samanlainen 2014 vene tuolla 150 EFI -koneella. Myös minun mielestä kone sopii tähän yhdistelmään erinomaisesta. Sellainen kommentti tuohon kuitenkin, että minulla GPS:n mukainen nopeus vaihtelee tyypillisesti välillä 35-37 solmua. Alimmillaan on kovassa vastatuulessa ja kuormalla jäänyt hieman alle, ylimmillään olen saanut dokumentoitua aivan hiukan yli 38. Tämä tosin reippaassa myötätuulessa :)
Sellainen huomio vielä, että vene kannattaa ehdottomasti ottaa tiikeillä, ainakin minun mielestä. Eivät maksa hirveästi ja ainakin huollettuina näyttävät huomattavasti paremmalta. Myös trimmilevyt kannattaa olla. - 670dc
Flipperisti kirjoitti:
Moi,
Minulla on myös samanlainen 2014 vene tuolla 150 EFI -koneella. Myös minun mielestä kone sopii tähän yhdistelmään erinomaisesta. Sellainen kommentti tuohon kuitenkin, että minulla GPS:n mukainen nopeus vaihtelee tyypillisesti välillä 35-37 solmua. Alimmillaan on kovassa vastatuulessa ja kuormalla jäänyt hieman alle, ylimmillään olen saanut dokumentoitua aivan hiukan yli 38. Tämä tosin reippaassa myötätuulessa :)
Sellainen huomio vielä, että vene kannattaa ehdottomasti ottaa tiikeillä, ainakin minun mielestä. Eivät maksa hirveästi ja ainakin huollettuina näyttävät huomattavasti paremmalta. Myös trimmilevyt kannattaa olla.Moi!
Meillä on 2013 vuosimallinen 670dc samalla 150 EFI koneella ja olen samaa mieltä koneen erinomaisesta sopivuudesta tähän veneeseen. Matkanopeudella, n. 22-23 solmua, on kulutus aika tarkkaan 1l per maili, kierrokset tuolloin n. 3800 rpm. Kone kestää myös hienosti kuormaa.
- Pachi Pökkelö
Ei mietitä kulutusta ei. Mutta tonnin paskaputka ahisti, kaksi tankillista!
- Totesi Erkki
Juu, näinhän se on. Köyhä ajaa vanhalla paatillaan ympäri saaristoa 500-600 tuntia kaudessa.
Juppi! Istuu veneesään aurinkolasit silmillä noin 800 tuntia laiturissa ja ajaa 10-20 tuntia. - htfdkoh
Pari kommenttia day cruisailuun:
- kannattaa ottaa mieluusti iso kone; on suuri mukavuustekijä, kun väkeä ja tavaraa on enemmän
- trimmilevyt on tosi tärkeä jotta saa säädettyä mahdollisimman mukavan ajoasennon
- jääkaappi välttämätön, samoin pikku liesi, jos yöpyy ja haluaa tehdä vaikka aamiaista
- vessaa en ole koskaan kaivannut,enkä suosittele. Nopealla veneellä pääsee kyllä tarvittaessa nopeasti myös paskalle
- en osaa pitää kiinteää vesisäiliötäkään tarpeellisena jos,ajelee alueella, jossa,on vierasvenesatamia; tuoretta vettä saa aina
- lämpöpuhallin on kyllä mukava,jotta saa huurut pois- Flipperisti
Pääosin samaa mieltä, muutama kommentti / lisäys:
- Jääkaapin voi ostaa mielensä mukaan myös jälkeenpäin. Esimerkiksi Waecon kompressorimallit toimivat hyvin. Niitä voi sitten pitää veneen avotilassa tai hytin lattialla. Sopivan mallin valitsemalla sen saa jopa mahtumaan sinne.
- Keitintä en ole osannut ollenkaan kaivata, esimerkiksi Partioaitasta saa todella kätevän Jetboil-vedenkeittimen, jolla vedet saa todella nopeasti kiehautettua.
- Vettä saa myös otettua mukaan 10 litran hanallisessa kanisterissa. Siitä se on helppo vaihtaa ja kuntoa voi tarkkailla helpommin.
Flipper 670 DC:ssä on aika vähän säilytystilaa, jonka takia minimoisin kaiken ylimääräisen kiinteästi asennetun tavaran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793