Hei, miten pärjää

ero vai yhdessä?

avoliitossa tai eroperheessä? Siis rahallisesti. Kumpi on parempi, millasia tukia ja lisiä yh perhe saa??

Meillä on rahapula, ja mietittiin, että olisiko parempi erota jotta tulot nousisi??

Joku vaan kertoi, että yh saa joitakin tukia tai korotuksia tuloihin, en ole siis töissä, vaan kotiäiti. Niin että yh perhe pärjää paremmin kuin että olisi aviotai avoliitossa.

22

357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilma60

Riippuu varmaan siitä mikä on perheen toimeentuloa ennen eroa. Kyllä eron jälkeen minä olen elänyt huomattavasti vähemmällä rahalla kuin ennen eroa. Lunastin ex:n ulos yhteistä kodistamme joten asuntolainaa tuli ihan mukavasti yh:n tuloilla maksettavaksi. Ex maksaa elarit ja lapsilisissä on yh korotukset mutta siinä kaikki. Jos meitä olisi kaksi työssä käyvää ihmistä tätä perhettä elättämässä niin tulot olisi todella huomattavasti suuremmat. En todellakaan miettisi eroa vain talaoudellisten seikkojen takia.

• perhe olemme aina

Joo ei mekään erota, vaan muutettaisiin erillee vain siksi että raha tilanne on huono. Yhdessä olisimme sitli samoin kuin tähänkin asti.

Monethan tekee sillai että muuttaa erilleen käytännön syistä, vaikei todellisuudessa eroa. Sillälailla toinen saa lisää rahaa.

• tuilla elellään
        perhe olemme aina kirjoitti:

Joo ei mekään erota, vaan muutettaisiin erillee vain siksi että raha tilanne on huono. Yhdessä olisimme sitli samoin kuin tähänkin asti.

Monethan tekee sillai että muuttaa erilleen käytännön syistä, vaikei todellisuudessa eroa. Sillälailla toinen saa lisää rahaa.

Toinen saa lisää rahaa, eli se joka on yh lain mukaan. Toinen taas maksaa elarit. ompas järkeä lähteä venkslaamaan. Mielestäni pitää pärjätä niillä tuilla ja rahoilla mitä saa, eikä lähteä tollain kusettamaan.

• monta tapaa
        tuilla elellään kirjoitti:

Toinen saa lisää rahaa, eli se joka on yh lain mukaan. Toinen taas maksaa elarit. ompas järkeä lähteä venkslaamaan. Mielestäni pitää pärjätä niillä tuilla ja rahoilla mitä saa, eikä lähteä tollain kusettamaan.

Elarithan palaa takaisin siihen perheeseen kunhan ne vaan näkyy tiliotteella! Ja toiseksi, mies voi laittaa kirjansa vaikka vanhemmille tai vuokrata jonkun yläkerran huoneen, ne ei paljon maksa.

• huohhhhh
        monta tapaa kirjoitti:

Elarithan palaa takaisin siihen perheeseen kunhan ne vaan näkyy tiliotteella! Ja toiseksi, mies voi laittaa kirjansa vaikka vanhemmille tai vuokrata jonkun yläkerran huoneen, ne ei paljon maksa.

Niin, eli elarit ei edes ole tuloja tässä tapauksessa aloittajalle. Joku muutaman kympin yh lisän takia varmaan kannaatakin muuttaa erilleen. Tarvii olla kyllä TODELLA huono rahatilanne jos moisen takia tarvitsee ruveta kieroilemaan.

• virkaäiti

No onpas siinä taas joku yhteiskunnan elätti asialla. Mene töihin hyvä ihminen äläkä oleta että tässä työssäkäyvät ihmiset sinua ja kakaroitasi elättävät. Mitenkäs sinun tulosi nousisivat, jos eroaisit ? Se laiska mies sieltä töihin ja sinä myös. En voi käsittää että joku olettaa yhteiskunnan elättävän patalaiskoja loisia. Hyi helvetti.

• ei lisää leipää
      • ......

Itse asiassa henkilöiden lukumäärä vaikuttaa myös asumistukeen. Me alettiin saada suurempaa asumistukea, kun vauva syntyi.

• Ei kannata
        ...... kirjoitti:

Itse asiassa henkilöiden lukumäärä vaikuttaa myös asumistukeen. Me alettiin saada suurempaa asumistukea, kun vauva syntyi.

Siis selvennän.

Jos oletetaan että teillä on lapsi tai lapsia, saat yksinhuoltajana (eli asut yksin lasten kanssa) lapsilisän yh-korotuksen joka on vajaa 50 e/lapsi.

Miehesi maksaa sinulle elatusmaksua (minimi on varmaan nykyään jotain 140...?). Jos miehesi ei sitä maksa, se KUITENKIN katsotaan sinulle tuloksi, sillä jokainen lapsi on oikeutettu elatusapuun.

Jos miehelläsi ei ole varaa maksaa, kela maksaa miehen puolesta ja perii sitten takaisin esim kun miehen tulot nousevat tai vaikkapa veronpalautuksista.

Kun vuokraat asunnon sinulle ja lapsille, saat asumistukea, jota ei millään tavalla nosta yksinhuoltajuus, vaan vain tulot. Ihan sama onko kaksi tulotonta vai yksi.

Jos ajattelit saavasi sosiaalitoimelta jotain (toimeentulotuki), siihen on oltava perusteet. Jos sinulla on omaisuutta, et saa mitään.
        Omaisuus on siis auto, osa asuntoa, osakkeita tm.

• ......
        Ei kannata kirjoitti:

Siis selvennän.

Jos oletetaan että teillä on lapsi tai lapsia, saat yksinhuoltajana (eli asut yksin lasten kanssa) lapsilisän yh-korotuksen joka on vajaa 50 e/lapsi.

Miehesi maksaa sinulle elatusmaksua (minimi on varmaan nykyään jotain 140...?). Jos miehesi ei sitä maksa, se KUITENKIN katsotaan sinulle tuloksi, sillä jokainen lapsi on oikeutettu elatusapuun.

Jos miehelläsi ei ole varaa maksaa, kela maksaa miehen puolesta ja perii sitten takaisin esim kun miehen tulot nousevat tai vaikkapa veronpalautuksista.

Kun vuokraat asunnon sinulle ja lapsille, saat asumistukea, jota ei millään tavalla nosta yksinhuoltajuus, vaan vain tulot. Ihan sama onko kaksi tulotonta vai yksi.

Jos ajattelit saavasi sosiaalitoimelta jotain (toimeentulotuki), siihen on oltava perusteet. Jos sinulla on omaisuutta, et saa mitään.
        Omaisuus on siis auto, osa asuntoa, osakkeita tm.

Kuka on sanonut, että MINÄ elän sossunrahoilla tai edes ajattelin saada sieltä mitään? :D Sanoin vain tuohon, että perheessä olevien lukumäärä vaikuttaa asumistukeen. Enkä minä ole yh, joten ei mitään hajua elareista.

Ei minulla olekkaan mistään muusta hajua kuin tuosta asumistuesta :D Mutta tuossa aloittajan jutussa en näe kyllä mitään järkeä.

• ????
        ...... kirjoitti:

Kuka on sanonut, että MINÄ elän sossunrahoilla tai edes ajattelin saada sieltä mitään? :D Sanoin vain tuohon, että perheessä olevien lukumäärä vaikuttaa asumistukeen. Enkä minä ole yh, joten ei mitään hajua elareista.

Ei minulla olekkaan mistään muusta hajua kuin tuosta asumistuesta :D Mutta tuossa aloittajan jutussa en näe kyllä mitään järkeä.

Kuka ON VÄITTÄNYT ettei asukas LUKU vaikuta asumistukeen?

TULOT ja Asukasluku.

EI aikuisten määrä vaan TULOT.

• Ei pitäis,mut pitäis

Joku tuossa jo sanoikin,että toisen kannattaisi muuttaa kirjat vanhemmilleen tai vuokrata joku tosi halpa huone.Hyvä.
      Joku sanoi,että yh kostuisi VAIN lapsilisäkorotuksen,mikä ei pidä paikkaansa.Tottakai kotiäitinä elävä saa korotuksen asumistukeen ja sosiaalitoimistosta saa myös toimeentulotukea.Jos ei sos.toimistosta saakaan rahaa niin ainakin maksavat laskuja jotka kuuluvat sosiaalituen piiriin.
      Kelan ja sosiaalitoimen sivuilta löytyy ohjeet kuinka tuet lasketaan.Kannattaa kokeilla,saatatte saada muutaman satasen/kk voittoa.

Sanonta kuuluu:Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. :)

• gsfjk jl

Niin justiin, kannattaa ehdottomasti huijata yhteiskunnalta tukia. Ja tuollasten luuserien takia ne jotka oikeasti ovat persaukisia yhäreitä saavat "yhteiskunnan elätti"-paskaa niskaansa.

• Huoh,,,,.-

Totta, yhteiskuntamme on tyhmä kun maksaa ja siksi kaikkia tukia on tarkastettava ja aloitettava työttömyystuen laskemisesta. Valitettavan paljon on ihmisiä, jotka ajattelevat laillasi mutteivat tajua, että kansa maksaa nämä vapaamatkustajat ja yleensä mitä enemmän kunnassa on näitä pummeja, sitä korkeampi on veroprosentti ja huonommat peruspalvelut kun jostain pitää saada rahaa ja jostain säästää, että nämä sossupelurit voidaan elättää.

• Ei pitäis,mut pitäis
        gsfjk jl kirjoitti:

Niin justiin, kannattaa ehdottomasti huijata yhteiskunnalta tukia. Ja tuollasten luuserien takia ne jotka oikeasti ovat persaukisia yhäreitä saavat "yhteiskunnan elätti"-paskaa niskaansa.

Huolimatta siitä,että ihmiset huijaavat sosiaalitukia itselleen,on kutsumallasi "yhäreillä" silti "yhteiskunnan elätti"-leima .Sama kait se on kuka niitä rahoja joko suoraan tai välistä vetää.
        Kuten sanoin:Ei se ole tyhmä joka pyytää,vaan se joka maksaa,:)
        Asia ymmärretty?

• .

Niin jos lapsen isä ei ole tiedossa, saa elatustuen, jota ei voi periä tuntemattomalta.
      Asumistukeen vaikuttaa kaikki muu asunnossa ja asukkaissa, mutta ei aikuisten määrä asunnossa asukkaana.

Tietysti, jos on oikeutettu toimeentulotukeen sen saa.
      Yhden aikuisen toimeentulotuki on tänä vuonna 2012, 464 €/kk. Lapset eivät vaikuta koska lapsilisä ja elatustuki lasketaan tuloksi, tuo yksinhuoltaja lisä jopa vähentää lähivanhemman toimeentulotukea.

• kalakko

Juuri tuollaisten kusettajien takia virastot on niin tiukkoja nykyään että mitä annetaan ja kelle annetaan...todellisessa hädässä olevat eivät välttämättä saa mitään kun joku kieroilija saa kieroiluillaan enempi...
      Noh, minä kahden lapsen yh, saan tällä hetkellä 295e/kk elatusmaksua isältä jonka siis miehesi joutuisi maksamaan sinulle..lapsilisää kahdesta lapsesta 316e, asumistukea 450e ja vuokra on 830e. Sinä kotiäitinä saisit hoitovapaaseen korotuksen eli varmaan se nykyään on n.170e.
      Eli ts. saisit jokaisesta lapsesta sen 50e ja kodinhoidon lisän 140e(verot otettu pois) ja asumistukea jos asutte vuokra-asunnossa. Toimeentulotukea tietysti myös jos tulot ovat alle perusosan (perusosat pystyt katsomaan kun googletat).
      Muutamia satasia sinä saisit enemmän, mutta en tiedä mikä järki siinä sitten on, jos miehesi kuitenkin joutuu vuokramaan jonkun luukun ja maksamaan siitä vuokraa..eli plus miinus nolla..tietysti jos meinasitte ihan poste restante ja kunnon kusetus päälle....niin sittenhän voitatte siinä sen muutaman satasen...
      No, minä ainakin olen pärjännyt nyt paremmin kuin ennen, johtuen siitä että kukaan ei juo rahoja kun minä yritän säästää..tällä hetkellä minun tulot ovat n.2000e/kk ja siitä vuokra, sähkö ja muut kulut..ruokaan, vaatteisiin yms. jää n.700-800e/kk

• eriarvoisia olemme!

Näinhän ne meidän poliitikotkin tekevät päivät pitkät!! Joka päivä paljastuu joku kusteus..

Mutta sen erottaa heistä, että he eivät muista mitään, muisti katoaa, eikä tarvi maksaa tuhansia satoja euroja takaisin.

Mutta kun olet tavallinenk öyhä, sulta karhutaan 5 euroakin liikaa maksettu pois, korkojen kera!!!

• naperoton

Kannattaako niitä mukuloita sitten hankkia jos/kun taloudellinen tilanne kotiäitinä on noin huono? Mä vaan shoppailen ja matkustelen eikä oo huolta taloudellisista ongelmista kun ei oo mukuloita :)

• aälmnsd

Hei,

Minä valitsisin mielummin onnellisen perhe-elämän kumppanini kanssa (jos sellainen siis olisi) kuin rahan.

Tulen kyllä nyt rahallisesti paremmin toimeen kuin yhdessäolomme aikana, mutta ei se erotus paljon ole. Ja mielummin valitsisin rakkauden, ehjän perheen.

Minä ja yksi lapsi, lapsilisään tulee yh-korotus n. 48e, asumistukea 150e, elatusmaksut 200e. Tulot kuukaudessa yhteensä (palkkatuloni mukaan lukien) vaihtelevasti 1900-2100e.

Tuosta pois vuokra muut laskut noin 900e/kk. Loppu jää ruokaan, vaatteisiin ym. Ja säästöönkin saa joka kuukausi. Autonkin myin nyt kun muutimme eri paikkakunnalle, jossa hyvät kulkuyhteydet joten menot vähenivät aika paljonkin sen jälkeen.

Onhan se kiva, että tilillä on rahaa, mutta ei se paljon mieltä lämmitä. En ehdi tuhlailemaan kun olen joko töissä tai kotona lapsen kanssa. Ei sillä, tottakai rahalla saa kaikenlaista, mutta mielummin haluaisin rakastavan puolison ja elämänkumppanin.

Valinta on vapaa.

• perhe, työ, minä

Joo ei ku vaan kaikka yksinhuoltajiksi ja lapset päiväkotiin ja etuja niitähän pitää saada kaikilla korotuksilla, eli lastensuojelun kautta saatte lapsille lisää rahaa esim. harrastuksiin ym. hakekaa tuettuja lomia, ja minä teen töitä ja maksan veroja ja niin tekee miehenekin, lapset ovat kotona hoitajan kanssa on kolme alle kouluikäistä! Ihanaa olla töissä oikeen motivoi kun tietää et veromarkoille on tarvetta! (hoitaja on au-pair)

• hidjfkaöfjaö

Suomessa on niin huonosti asiat, että perhe ei pärjää palkalla enää, vaan on otettava kakkostyö tai muutettava erikseen, vaikkei eroaisikaan. Jolalin konstilla on ruoka lapsille saatava.

Kun ajattelee että toinen ansaitsee 1500 e kk ja toinen 1000 e, niin ei sillä pahemmin mitään ostella jos asuu vuokralla. Nelihenkin perhe tarvii 4 h ja k, ja vuokra on ainkain 800 e kk.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6174
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4812
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      99
      3072
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      2892
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2135
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1526
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      337
      1091
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      88
      1053
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1006
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      784
    Aihe