Suunnitelmia tehdään kiivaasti ja uusia kieliä pitäisi opiskella, että maailmalla pärjää. Olen päättänyt lähteä kavereideni kanssa piipahtamaan Latinassa ensi kesänä, mutta kyllä minua kiinnostasi opiskella myös hieman belgiaa ja kanadaakin.
Kesäloma lähestyy!
52
123
Vastaukset
- **
Ranskallahan pärjää molemmissa.
- **
Teotwawki kirjoitti:
Ranskis on niin tavallista. Täytyy olla jotain erikoista, brasiliaa! :-)
Mie aattelin alkaa patagoniaa oppimaan, se on niin coolia.;)
** kirjoitti:
Mie aattelin alkaa patagoniaa oppimaan, se on niin coolia.;)
Joo, mä olen harkinnut cap verden opiskelua kanssa.
Mulla ja systerillä on toi visbyn ja maarianhaminan opettelu .
Niin ja tietty kristina katarinaakin pitäisi opetella.
Että kovat on opiskelut edessä :))- tulisilla*
Teotwawki kirjoitti:
Onks teillä harkittu gottlantia?
Joo, jos pikkasen tota gotlanttiakin siinä visbyn vierellä.
tulisilla* kirjoitti:
Joo, jos pikkasen tota gotlanttiakin siinä visbyn vierellä.
Onko visby joku Gottlannin murre? Mienaan kun sijaitsee samalla saarella????
Teotwawki kirjoitti:
Onko visby joku Gottlannin murre? Mienaan kun sijaitsee samalla saarella????
Joskus tulee mieleen että noi kaikki murteet voi olla lähtöisin Loviisasta.
Ainakin suomen vai ruotsin murre.
Siellähän puhutaan niin sekaisin kahta kieltä ettei paremmasta välii.
No suomeksi ainakin kaikki kirosanat ja jotain muuta siinä välillä.
Ihan mielenkiintoista on mennä kuuntelemaan Gotlannin murretta.tulisilla kirjoitti:
Joskus tulee mieleen että noi kaikki murteet voi olla lähtöisin Loviisasta.
Ainakin suomen vai ruotsin murre.
Siellähän puhutaan niin sekaisin kahta kieltä ettei paremmasta välii.
No suomeksi ainakin kaikki kirosanat ja jotain muuta siinä välillä.
Ihan mielenkiintoista on mennä kuuntelemaan Gotlannin murretta.Onneksi olen kaksilielinen, joten ymmärrän kyllä suomi-ruotsi sekakieltä aika hyvin ja on mulla monta ruotsinkielista frendiä, jotka puhuvat mulle aina svenskaa.:-D Mun oma puhuminen on vähän jäykkää, mutta yritän sitä parantaa koko ajan sujuvammaksi. Täällä on hauskaa, kun menin kulttuurilautakunnan kokoukseen ekan kerran kysyin, että millä kielellä täällä puhutaan. Puheenjohtaja sanoi, että jokainen puhuu kielellä, jonka parhaiten osaa ja kaikki ymmärtävät.:-) Gotlantia en osaa, mutta sitä vähemmän vielä ymmärrän skotlantia, vaikka engelsmanni on halussa kohtuu hyvin.
- tomppa2006
Pitäisi ja pitäisi minullakin olla miljoona euroa rahaa, ei vaan näy. Ei vaiskaan Kreikkaan suuntaan taas lomareissuni, vuorossa Samos ja Santorini. Olisihan se mukava osata puhua kreikkaa, mutta siinä joutuisi vielä opettelemaan kaupan päälle ne kirjaimetkin.
Kreikkahan on helppoa, sitä pitäisi jokaisen eurooppalaisen osata, sillä länsimainen sivistys lähti Kreikasta aikoinaan..........tosin se ei ole palannut takaisin koskaan.
- Hei kun keikuskelen
Vai Latinaan meet:)
Minä ajattelin tänä kesänä keskittyä vain Lintujen kieliin.
Vuorossa on lokinkieli. Olisi tavattoman mukavaa mennä kauniina kesäpäivänä istuskelemaan saaristoon ja valita sopiva karikko ja kiivetä isoimman kiven nokkaan ja alkaa Rääääkymään, kuin Aito lokki.
Ohi ajavissa veneissä olevat tuumisivat, että Kah, tuolahan on oikea saaristolaiseukko.
Tässä on kans joitakin lintukieleilijöitä, mut ne ei oo lokinkielisiä ja mä tahdon erottua joukosta:)
http://www.youtube.com/watch?v=WtyRodb22VsSä oot aika sketsikäs tossa ravatti kaulassa, mutta muistaakseni sä olet sanonut olevas punatukkainen.:-D Nimim. onko minua petetty?
- Hei kun keikuskelen
Teotwawki kirjoitti:
Sä oot aika sketsikäs tossa ravatti kaulassa, mutta muistaakseni sä olet sanonut olevas punatukkainen.:-D Nimim. onko minua petetty?
Ehei, en ole pettänyt, ihan punaasta hiusta pukkaa päänahaasta.
En siis ole tuo ravatti kaulainen, vaikka vastaavasti oonkin kirmaillut, kun oon kauempana nähnyt puolukkamättäitä ja niihin ole suurin loikkauksin ilolla kirmaillut.
Etkö sitä tiennyt, että kunnon naismarjastaja ottaa kaiken irti sekä marjoista, että kirmailuista. Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Ehei, en ole pettänyt, ihan punaasta hiusta pukkaa päänahaasta.
En siis ole tuo ravatti kaulainen, vaikka vastaavasti oonkin kirmaillut, kun oon kauempana nähnyt puolukkamättäitä ja niihin ole suurin loikkauksin ilolla kirmaillut.
Etkö sitä tiennyt, että kunnon naismarjastaja ottaa kaiken irti sekä marjoista, että kirmailuista.Jaa, mä luulin, että sinä se siellä hyppelet. Olen itsekin kunnon marjastaja, koskapa yhtenä kesänä poimin 70 litraa mustikoita. En kirmaillut ja nyt Stora on tuhonnut minun marjamaani! Sen sijaan toiselle paikalle, jonka Stora tuhosi aiemmin, on palannut jälleen vahva mustatorvisienikanta.
- Hei kun keikuskelen
Teotwawki kirjoitti:
Jaa, mä luulin, että sinä se siellä hyppelet. Olen itsekin kunnon marjastaja, koskapa yhtenä kesänä poimin 70 litraa mustikoita. En kirmaillut ja nyt Stora on tuhonnut minun marjamaani! Sen sijaan toiselle paikalle, jonka Stora tuhosi aiemmin, on palannut jälleen vahva mustatorvisienikanta.
Kunnon marjastaja minäkin, mutta mieluummin puolukkamettään lähden. Puolukoita oon kans aikanaan kerrännyt niin heevetin paljon, että en ilikiä ees sanoa, ettei luulla pröystäilijäksi:)
Viime aikoina en ole metsään pahemmin rohjennut, koska eksyn niin nopeaan, että en meinaa sitä ittekään huomata.
Oon mä vähän ajatellut, jos ottais lankakerän joukkoon ja pärvöttäis sitä lankaa samalla, kun kuljeskelee. Sitten olis helpompi osata takaisin, kun kerii langan takas kerälle.
Tosin on siinä pari ongelmaa. Metsä kun on kysees, niin siellähän on puita monia monia monia ja jos kovasti ees-taas ja eteenpäin ja taakse kuljen, niin se lanka kiertää sikinsokin puiden väliä. Taitais paluumatka olla hankalaa.
Se toinen ongelma on se, että tarttis varmaan olla isoon heinäpaalin kokoinen kerä, että riittäis. ja olishan se aika raskas kerä kannettavaksi.:) Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Kunnon marjastaja minäkin, mutta mieluummin puolukkamettään lähden. Puolukoita oon kans aikanaan kerrännyt niin heevetin paljon, että en ilikiä ees sanoa, ettei luulla pröystäilijäksi:)
Viime aikoina en ole metsään pahemmin rohjennut, koska eksyn niin nopeaan, että en meinaa sitä ittekään huomata.
Oon mä vähän ajatellut, jos ottais lankakerän joukkoon ja pärvöttäis sitä lankaa samalla, kun kuljeskelee. Sitten olis helpompi osata takaisin, kun kerii langan takas kerälle.
Tosin on siinä pari ongelmaa. Metsä kun on kysees, niin siellähän on puita monia monia monia ja jos kovasti ees-taas ja eteenpäin ja taakse kuljen, niin se lanka kiertää sikinsokin puiden väliä. Taitais paluumatka olla hankalaa.
Se toinen ongelma on se, että tarttis varmaan olla isoon heinäpaalin kokoinen kerä, että riittäis. ja olishan se aika raskas kerä kannettavaksi.:)Mä en tarvii lankaa, kun mulla on navi puhelimessa, mutta mutta, eikö se nyt niin ole, että siellä Pohjanmaalla ollaan aika isosti? Siis mitä eroa on pohjanmaalaisella naisella ja terroristilla? Terroristin kanssa voi neuvotella.;-) Mut vakavasti, kyllä sitä voi sanoa, jos on jotain mainittavaa saanut tehdyksi, eikö?
- Hei kun keikuskelen
Teotwawki kirjoitti:
Mä en tarvii lankaa, kun mulla on navi puhelimessa, mutta mutta, eikö se nyt niin ole, että siellä Pohjanmaalla ollaan aika isosti? Siis mitä eroa on pohjanmaalaisella naisella ja terroristilla? Terroristin kanssa voi neuvotella.;-) Mut vakavasti, kyllä sitä voi sanoa, jos on jotain mainittavaa saanut tehdyksi, eikö?
Pohojanmaan naisten kans olis niiiin heleppo olla, olis vaan justihin niinku ne sanoo.
Tuota asiaa kaikki ku ei äkkää.:)
Mutta, mutta. Ilo-välähdys välähti mieleeni. Näet ja nimittäin mullahan ON uusi kännykkä, jossa myöskin navi. Ihan olin tuon asian unohtanut.
Tota-tota, jos saisin kysyä vähän neuvoa. Jos minä tallustelen sysimetsään, ihan sinne sysimpään keskelle ja sielä sitten pistän sen navin päälle, niin mitenkähän se mua alkaa ohjaamaan.
Ajattelin vaan, että jos autolla meen, niin toki tää tyyppi kännykän sisällä ohjailee teitä pitkin, valmiita teitä.
Joo, ja jos kävellen kaupungissa kävelen, niin tää tyyppi ohjaa pyöräteitä jne... pitkin.
Noh, Mutta jos oonkin sysimetsässä, niin mitenkähän se sitten neuvoo. Sanookohan, että mee ny tuon heevetin isoon männyn vasemmalta puolelta 56 askelta ja sitte käänny koivun kohdalta oikealle. Ookko kokeillu?
Yks juttu ton kännykän käytön kans on se, että siitä menee toooooosi äkkiä akku loppuun, kun navia käyttää. Jos oon mettäs pitkään, niin olis kauhiaa, jos akku loppuis kesken matkan. Sit olisin auttamattomasti eksynyt.
Muuten tuon kännykän navi on aivan Ihastuttavan ihana juttu. Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Pohojanmaan naisten kans olis niiiin heleppo olla, olis vaan justihin niinku ne sanoo.
Tuota asiaa kaikki ku ei äkkää.:)
Mutta, mutta. Ilo-välähdys välähti mieleeni. Näet ja nimittäin mullahan ON uusi kännykkä, jossa myöskin navi. Ihan olin tuon asian unohtanut.
Tota-tota, jos saisin kysyä vähän neuvoa. Jos minä tallustelen sysimetsään, ihan sinne sysimpään keskelle ja sielä sitten pistän sen navin päälle, niin mitenkähän se mua alkaa ohjaamaan.
Ajattelin vaan, että jos autolla meen, niin toki tää tyyppi kännykän sisällä ohjailee teitä pitkin, valmiita teitä.
Joo, ja jos kävellen kaupungissa kävelen, niin tää tyyppi ohjaa pyöräteitä jne... pitkin.
Noh, Mutta jos oonkin sysimetsässä, niin mitenkähän se sitten neuvoo. Sanookohan, että mee ny tuon heevetin isoon männyn vasemmalta puolelta 56 askelta ja sitte käänny koivun kohdalta oikealle. Ookko kokeillu?
Yks juttu ton kännykän käytön kans on se, että siitä menee toooooosi äkkiä akku loppuun, kun navia käyttää. Jos oon mettäs pitkään, niin olis kauhiaa, jos akku loppuis kesken matkan. Sit olisin auttamattomasti eksynyt.
Muuten tuon kännykän navi on aivan Ihastuttavan ihana juttu.Siitä pitäisi löytyä toiminto, jonka nimi on "näytä nykyinen sijaintini". Sitä voi sitten zoomata sen mukaan, että lähin tie näkyy siinä. Niin mä toimin viime kesänä sienimetsässä ja heti katosi suuntavaisto.
- ipkissa
Tere!
Kesä on tulossa ja kattien nauku alkaa. Miten on hallussa kissojenkin kielten opiskelu?
;DDOnhan mulla kissoja ollut, mutta ikinä en oppinut muuta kuin sen, että kun niillä on nälkä ne naukuu.:-)
- Rattus sp.
Vierailen murteessa, kun opettelen maakuntaa. Eli kotimaan matkailua :).
Ajattelin käydä loppukuusta Kolilla, mutta ei siitä mitään tullut, kun siihen varmaan tarvitsee rokotuksen.
Eikös se ole olemassa kolibakteeri. Sen pesäpaikka on varmaan Kolilla.Mä olen käynyt Kolilla, mutta mitään basilliskoa tai bakteeria en siltä reissulta saanut. Höhlää! Kai sieltä jotain olis pitänyt tarttua.
Hauskaa matkaa. Itse en lähde ulkomaille vaikka maksettais.
Kyllä me sitten Latinassa pidämme hauskaa, usko pois. Tervetuloa mukaan, jos mielesi muutat.:-)
Teotwawki kirjoitti:
Kyllä me sitten Latinassa pidämme hauskaa, usko pois. Tervetuloa mukaan, jos mielesi muutat.:-)
Chile kiinnostais, kun on positiivisia kokemuksia.
miljoona kirjoitti:
Chile kiinnostais, kun on positiivisia kokemuksia.
No ei me nyt tällä kertaa ehditä Chileen, kun pitää Latinaa nähdä ja tutustua kulttuuriin ja taiteeseen, mutta ens kerralla ehkä.
Teotwawki kirjoitti:
No ei me nyt tällä kertaa ehditä Chileen, kun pitää Latinaa nähdä ja tutustua kulttuuriin ja taiteeseen, mutta ens kerralla ehkä.
Harmi, kun kerrankin meikäläinen olis ollu johonkis kulturelliin halukas...
miljoona kirjoitti:
Harmi, kun kerrankin meikäläinen olis ollu johonkis kulturelliin halukas...
Jos sua kiinostaa, me voidaan viedä sut Mediciin, siellä sitä vasta kyldyyriä on?
- rygseck
Jahans... =)
Oikeinko meinaat sinne Lääkärilatinaan asti poiketa vai niitä pienempiä saaria siinä... mitä niitä nyt onkaan Lintunimistö ja Kasvinimistö ?
Vai ihan mantereen puolelle ??
Mä oon ajatellu opetella mehiläistä ja paarmaa tänä suvena !
Aikaisemmin on tarvinnu tyytyä vain huitomiseen ja kansainvälisiin käsimerkkeihin ynnä elekieleen. Nyt ajattelin kerrankin sitten tehdä aikeeni selväksi !
Puolukkaan ja sieneen ajattelin taapertaa kesälomallani vainen. Mulla ei oo sinne kovinkaan pitkä matka - tosta kun loikkasen ojan yli niin oon samantien rajan yli =)Kyllä sulla on kaikki kohdallaan, mutta ei mullakaan metsään ole pitkä matka. Tie pitää kuitennii ylittää! :-)
miss.fire kirjoitti:
Hehhe ;DD Onneksi sä et lintsannut maantiedosta!
Muista myös syssymällä hirvikärpäskieli.Medicissä ei ole hirvikärpäsiä. Se on muuten jossain Italian suunnalla.
- Hei kun keikuskelen
Täältä tulee "rygseckille" kommentti
No heh taas, että nauratti sun viestis:)
Eipä tullut mieleeni, että Teo ihan Lääkärilatinaan lähtis, mutta ku asian otit puheeksi, niin tuli vaan mieleen, että kun Hää on sanonut olevansa ateisti, niin josko hää on saanut jonkun Herätyksen kuitennii.
Ilikiäiskö sitä kysäästä, että jos hän onkin opettelemas Katolista kirkkokieltä. - rygseck
miss.fire kirjoitti:
Hehhe ;DD Onneksi sä et lintsannut maantiedosta!
Muista myös syssymällä hirvikärpäskieli.Mistä maantiedosta - kuullukka koskaan ;D
Mut kuules... hirvikärpäsistä ei ole mulle riesaa - ne puree van vanhoja uroksia =)
Mä otan ukkokullan mettäreissulle mukaan !!
Hän pikkusen viimesuvena ihmetteli kun kinusin mukaan... sanoi ettei näe enää mustikoita poimia, johon minä, että ei haittaa, tuu vaan sinne käppäileen mun kans...
Ei tienny että mulla on hirvenhäntä kainalossa ;D - rygseck
Teotwawki kirjoitti:
Kyllä sulla on kaikki kohdallaan, mutta ei mullakaan metsään ole pitkä matka. Tie pitää kuitennii ylittää! :-)
Juu =)
Paitsi kapakoita täs ihan liki ei kyl oo... eikä R-kioskia, jos sattuis suklaanhimo yllättäen iskemään :/ - rygseck
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Eipä tullut mieleeni, että Teo ihan Lääkärilatinaan lähtis, mutta ku asian otit puheeksi, niin tuli vaan mieleen, että kun Hää on sanonut olevansa ateisti, niin josko hää on saanut jonkun Herätyksen kuitennii.
Ilikiäiskö sitä kysäästä, että jos hän onkin opettelemas Katolista kirkkokieltä.Heh =)
Minä oon tota Lääkärilatinaa joutunu täs vuosien saatossa opettelemaan... otti koville joskus.
Ajattelin että sen täytyy olla joku paikka, jonne on pirskatin hankala päästä - jokku käy kursseja sitä varten kuuski vuotta yliopistossa ja leikkelee ihmisiä kappaleiks, oppiakseen sitä :O
Musta kivoja on noi lintujen (ja muittenki elukoitten) ja kasvien nimet =) rygseck kirjoitti:
Juu =)
Paitsi kapakoita täs ihan liki ei kyl oo... eikä R-kioskia, jos sattuis suklaanhimo yllättäen iskemään :/Joo, mutta täällä on paitsi metsä lähellä niin kapakka, työpaikka ja pankki alle sadan metrin päässä.:-D
- rygseck
Teotwawki kirjoitti:
Joo, mutta täällä on paitsi metsä lähellä niin kapakka, työpaikka ja pankki alle sadan metrin päässä.:-D
Niin mä pikkasen arvelinki... *jupisee*
Täällä ei ole ku metsää, pari järvee joitten välis laskuoja ja lisää metsää - mut ei sillä että mä valittaisin, pari kertaa ku unohtaa ostaa suklaata, ni oppiipahan ihmisenki mukula =) rygseck kirjoitti:
Niin mä pikkasen arvelinki... *jupisee*
Täällä ei ole ku metsää, pari järvee joitten välis laskuoja ja lisää metsää - mut ei sillä että mä valittaisin, pari kertaa ku unohtaa ostaa suklaata, ni oppiipahan ihmisenki mukula =)Ai niin, mä unohdin sanoa, että Kymijoki näkyy tosta partsilta näin lehdettömänä aikana just tossa kirkon oikealla puolella.:-)
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Ilikiäiskö sitä kysäästä, että jos hän onkin opettelemas Katolista kirkkokieltä.Niin niin, mutta mä olen kirkkoherran, tai siis rouvan ystävä, koskapa hän on hyvä tyyppi sanoi, että ei meillä jäsenkirjaa kysytä. Just tänään onnitteli mua uuden nimeni johdosta oikein kädestä.:-))
- rygseck
Teotwawki kirjoitti:
Ai niin, mä unohdin sanoa, että Kymijoki näkyy tosta partsilta näin lehdettömänä aikana just tossa kirkon oikealla puolella.:-)
Niin ku vähän isompi laskuoja =)
On siinä cityelämässä puolensa - myönnetään =) rygseck kirjoitti:
Niin ku vähän isompi laskuoja =)
On siinä cityelämässä puolensa - myönnetään =)Onhan tässä kun voi lähteä simmarit jalassa kotoa käsin uimaan.:-)
Mä opettelen nykykieltä, kaikilla herkuilla, sormimerkit, haistattelut ja ovien pamauttelut, teini-ikä lähestyy kovaa vauhtia!
Onnea vaan matkaan! Ota matkamuistoksi video! Siitä tilanteesta kun sanot paikkakuntalaisille että puhut vain kanadaa :))Latinassa saa kaikki noi mainitsemasi nykykielen ilmaisut heti, jos alkaa puhua kanadaa tai belgiaa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2649455IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3056638Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?681594Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61391Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.921225- 1091151
Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut721023Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin40852Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus23746MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk311738