Rakastan lastani yli kaiken, silti saan jatkuvasti syytöksiä asioista itä olen twhnyt, kuin uusioperheessä vanhempi lapseni on jäänyt paitsi kaikesta mitä nuorimmaiseni saa. Ikäeroa heillä on.kaikki on syytäni, vaikka olemme asiat keskustelleet moneet otteeseen, ja lapseni käy psykoterapiassa. Apua on löytynyt, mutta joka kerran kun toinen lapsistani saa jotakin, niin vanhempi, jolla siis on jo oma talous, vertaa sitä siihen kun hän ei saanut silloin sitä, että sisarensa saa varmaankinihan kaikki mutt hän ei. Minä en jaksa, ymmärrän että masennus on paha tauti. Mutta tuntuu että se pahenee aina vaan enemmän ja enemmän. Kaikki pitäisi saada mitä nuorempi sisarkin nyt. Auttaako psykoterapia. Mistä minä sen tiedän. Kallista se ainakain on. Haöuaisin pitää lapseeni välit, mutta minullakin on hermot. O,en nyt vuosia kuunnellut tätä, nyt tuntuu, että mnäkin palan loppuun. Enkä millään muotoa halua arvostella tätä sairautta, siis masennusta, mutta en minä jaksa jatkuvasti kuunnella syytöksiä aivan turhasta... Kertokaa mitä minä teen, miulla itsellänikin on jo sellaisia ajatuksia että haluan päästä tästä maailmasta, en jaksa kuunnella syytöksiä asioista, joihin olemme löytäneet puhumalla ratkaisuja, aina sama juttu kun lapseni tuöee kotiin. Olen sanonut että jos huono olo tulee kotona, älä tule tänne, olen sanonut sen hyvällä, en pahalla, mulla loppuu keinot.... Auttakaa... Ja itse hän lopetti lääkityksen, koska hänen mielestään lääkkeet on turhia, ja paranee paremmin, eikä tarvitse niitä. Olen kylläkin aika lailla samaa ieltä... Tiettyyn pisteeseen...
Mitäteen...
4
<50
Vastaukset
- olen~
Oletteko ajatelleet, jos menisitte yhdessä terapiaan ja puhuisitte asian siellä ja sinäkin kertoisit ihan rehellisesti omasta näkökulmastasi ettet enää jaksa näitä ainaisia syytöksiä? Kertoisit saman minkä nyt tässä viestissäsi. Puolueeton terapeutti voisi tuoda asiaan ratkaisun ja toimia vahvemmin auktoriteettina lapsellesi, jotta hän näkisi kuinka saa pahaa oloa aikaan sinussa ja että hänen ikuiset syytöksensä eivät paranna hänen omaa eikä sinun oloa.
Aseta selkeät rajat lapsellesi sen suhteen, ettei hän saa kävellä ylitsesi. Syyttävää käytöstä ei kukaan jaksa pitkään. Lapsesi saa jo apua, sinun ei tarvitse nöyristellä enempää hänen edessään vaan on tehtävä selväksi mikä on hyväksyttävää. Jos hänellä ei ole kuin pahaa sanottavaa, vaikka asiat on jo kertaalleen käsitelty ja anteeksi pyydetty niin sinun ei tarvitse päästää häntä kotiisi haastamaan riitaa aina uudelleen. Masennus ei oikeuta tuollaista käytöstä. Hänellä on paha olo ja haluaa saman muillekin, jotta oma olo kohentuisi, mutta se ei ole oikein sinua kohtaan. Muista, että rakkauteen kuuluu myös rajojen asettaminen. Sinä olet hänen ainoa äitinsä ja siksi sinun on huolehdittava myös omasta jaksamisestasi.
Minä olen itse nuorin lapsi, jo aikuinen ja veljeeni on 15 vuotta ikäeroa. Monesti on tullut esiin, kuinka häntä kasvatettiin erilailla kuin minua. Hänen kasvatus oli tiukempaa ja minua taas hemmoteltiin enemmän kaikella, leluilla yms. koska olin nuorin. Ei hän silti siitä ole mitenkään katkera vaan ihan ymmärtäväinen ja osaa suhtautua asiaan kypsästi. Hän kasvoi ja kasvatettiin 70-luvulla ja minut 80-90-luvuilla. Paljon mahtui siihen väliin meidän perheessä ja kasvatustavatkin muuttuu ajan myötä.
Vanhemmat kasvavat ja kypsyvät itsekin ihmisinä ja oppivat enemmän omista virheistään. Tämä on ihan luonnollista, mutta masentuneelle se voi olla hyvä tekosyy ainaiseen kiukutteluun.
Eikä tämä voi olla yksistään syy masennukseen. Ei tällainen asia voi ketään heittää niin pois tolaltaan, että se pilaisi hänen elämänsä. Masentunut on kuin loputon kaivo; vaikka kuinka rakastat ja osoitat sitä, niin masentuneelle se ei koskaan riitä eikä paranna häntä. Muutos lähtee hänestä itsestään ja hänen saamasta ammattiavusta.- Nimim 5 vuotta masentunu
Aika patti tilanne.. Ensinnäkin täytyy todeta että lapsesi on aika kypsymätön tässä suhteessa.. En tiedä minkä ikäinen vanhempi lapsesi on mutta oletan että hän on täysi-ikäinen tai ainakin lähelle sitä jos hän kerta asuu omillaan. Tämmönen käytös ei sovi tuon ikäiselle. Sinun ei tarvitse kuunnella hänen haukkujaan. Hän on jo aikuinen hoten hänen pitäisi puheesta tajuta että moinen kateus on sairaanloista. Edellinen kirjoittaja antoi hyvän vinkin että menisitte terapiaan kahdestaan. Olisi tärkeää että terapeutti tietäisi asiasta sillä tämä kateus voi olla myös, ja todennäköisesti onkin jonkun asian oire. Mulla on 13 vuotias pikkusisko joka on uskomattoman kateellinen 10 vuotiaalle pikkuveljelleen kaikesta mitä tämä pikkuveli saa. Olen ajatellut että mitähän siitä tulee kun pikkusisko on 15-16 vuotias ja vaatimukset kasvaa. Vanhemmat ovat aika pulassa sillon.. Tämä sisko on muutenki aika hankala tapaus, saa itkupotkuraivareita lähes tyhjästä ja näin.. Toivottavasti hän kasvaisi kunnon aikuiseksi ettei tilanne vain pahenisi.
Mutta ei ollut tarkotus kaataa omia murheitani sinulle mutta ajattelin antaa esimerkin ettet ole ihan yksin, vaikkakin pikkusiskoni on vielä lapsi ja sinun tyttäresi aikuinen joten näitä on vähän hankala verrata. Mutta toivon että teidän asiat ratkeisivat ja tyttäresi alkaisi käsittää että tuo ei ole aikuisen käytöstä. Ja jos mahdollista, olisi vieläpä iloinen siitä että pienempi sisarus saa hyviä leluja ym. Itse olen ainakin tyytyväinen siitä että nuoremmat sisarukset saavat enemmän kaikkea mitä itse sain sillä vanhemmillamme ei ollut silloin rahaa ostaa mulle mitään erikoista kun olin lapsi. Tosin kun pienemmillä sisaruksilla alkaa käydä vaatimukset liian korkeiksi niin olen useasti joutunut heille muistuttamaan että en minäkään ole saanut todellakaan kaikkea mitä oisin halunnut. Tämän teen opetus mielessä, en katkeruudella. Itse olen 25 vuotias mies.
Tsemppiä sulle ja toivotaan että asiat ratkeaisivat! - Kiitos
Nimim 5 vuotta masentunu kirjoitti:
Aika patti tilanne.. Ensinnäkin täytyy todeta että lapsesi on aika kypsymätön tässä suhteessa.. En tiedä minkä ikäinen vanhempi lapsesi on mutta oletan että hän on täysi-ikäinen tai ainakin lähelle sitä jos hän kerta asuu omillaan. Tämmönen käytös ei sovi tuon ikäiselle. Sinun ei tarvitse kuunnella hänen haukkujaan. Hän on jo aikuinen hoten hänen pitäisi puheesta tajuta että moinen kateus on sairaanloista. Edellinen kirjoittaja antoi hyvän vinkin että menisitte terapiaan kahdestaan. Olisi tärkeää että terapeutti tietäisi asiasta sillä tämä kateus voi olla myös, ja todennäköisesti onkin jonkun asian oire. Mulla on 13 vuotias pikkusisko joka on uskomattoman kateellinen 10 vuotiaalle pikkuveljelleen kaikesta mitä tämä pikkuveli saa. Olen ajatellut että mitähän siitä tulee kun pikkusisko on 15-16 vuotias ja vaatimukset kasvaa. Vanhemmat ovat aika pulassa sillon.. Tämä sisko on muutenki aika hankala tapaus, saa itkupotkuraivareita lähes tyhjästä ja näin.. Toivottavasti hän kasvaisi kunnon aikuiseksi ettei tilanne vain pahenisi.
Mutta ei ollut tarkotus kaataa omia murheitani sinulle mutta ajattelin antaa esimerkin ettet ole ihan yksin, vaikkakin pikkusiskoni on vielä lapsi ja sinun tyttäresi aikuinen joten näitä on vähän hankala verrata. Mutta toivon että teidän asiat ratkeisivat ja tyttäresi alkaisi käsittää että tuo ei ole aikuisen käytöstä. Ja jos mahdollista, olisi vieläpä iloinen siitä että pienempi sisarus saa hyviä leluja ym. Itse olen ainakin tyytyväinen siitä että nuoremmat sisarukset saavat enemmän kaikkea mitä itse sain sillä vanhemmillamme ei ollut silloin rahaa ostaa mulle mitään erikoista kun olin lapsi. Tosin kun pienemmillä sisaruksilla alkaa käydä vaatimukset liian korkeiksi niin olen useasti joutunut heille muistuttamaan että en minäkään ole saanut todellakaan kaikkea mitä oisin halunnut. Tämän teen opetus mielessä, en katkeruudella. Itse olen 25 vuotias mies.
Tsemppiä sulle ja toivotaan että asiat ratkeaisivat!Toivon sitä myös itse, että asiat paranevar tai ainakin suunta olisi parempaan päin... Kiitos vastauksestasi.
- Kiitos
Kiitos kannustavista sanoista... Toivotaan, että pääsemme jonkilaiseen ratkaisuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h82768Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062621Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182317Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491894Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141463- 321463
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011154En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711005Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948