Sydäntutkimukset

Heart Beat

Olen 30v. nainen ja elämänmuutoksessa. Vuosi sitten alko vointi mennä päin mäntyä... Alkoi sitten tutkimukset neurolla (MS-epäily). No siellä tohtori sanoi että korvienvälivika on. Jätin asian siihen.
Nyt parisen kk olo on huonontunut. Pienikin vastamäki niin hengästyy ja vasenta kättä särkee. Päätin varata ajan tk:lle ja toivoin, että olis lääkäri joka ottaa asiakseen tämän. Vuosi siis mennyt....

Pari päivää sitten oli se lääkäri... Rutiinijuttuja otti ja hienosti kuunteli. Otti ylös kaikki suvun taudit. Suvussa siis erittäin voimakas rasite sydän- ja verenkierto sairauksille sekä kilpirauhasongelmiin. Otti sitten ihan rutiinisti sydänfilmin ja hupsistakeikkaa. Filmissä olikin poikkeava löydös. Lääkäri sitten sanoi, että konsultoi sisätautilääkäriä. Eilen hän sitten soitti minulle vaikka ei oltu sovittu mitään. Verikokeen tulokset kertoi ja kaikki normaalit (kuten on aina ollut). Sitten kertoi, että sisätautilääkäri määräsi rasituskokeen, holterin ja sydämen ultran. Eli ilmeisesti se löydös oli merkittävä ja tutkimukset aiheelliset.

Olo on helpottunut kun jotain on vihdoin ja viimein löytynyt. Silti pelokkaat, koska serkkuni kuoli 3kymppisenä nukkuessaan ja samanlaisista vaivoista kärsi. Viime yönä en uskaltanut nukkua, koska pelkäsin että jos en avaakaan aamulla silmiäni ja poika löytää kuolleen äidin. Olen siis yh. En oikein tiennyt paikkaa mihin purkaa sydäntäni (hieman kornilta kuulostaa =) mutta tässä tilanne. Hieman ihmettelen tutkimusten hitautta, koska sanottiin että toukokuun aikana.... Äidilläni on ollut keuhkoembolia ja oireet samankaltaiset. Lääkäri kyllä sanoi että herkästi sitten tk:lle ottamaan uusi filmi. Nyt voin sanoa, että tk:n lääkäri toimi, kun muut eivät. Erikoissairaanhoito sanoi vain, että korvienvälissä ongelma. Pisteet siis TK:lle =)

9

688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivuton hiihtäjä

Mullahan oli taas päinvastoin. En tuntenut mitään kipuja ennen infarktia enkä sen jälkeen. Ei tuntunut mitään vaikutuksia rasituksessa, ei sählyssä, ei raskaissakaan hiihdoissa, puhumattakaan normaali elämäsrä. Silti sepelvaltimo meni tukkoon ja tehtiin pallolaajennus. En ole ylipainoinen ja omasta mielestäni syönyt terveellisesti, eikä sukurasitetta edellisessä sukupolvessa. Toipumisia!

• Heart Beat

Kiitos!
      Tässä Holterin kanssa liikutaan. Rasittavaa kun on piuhaa kiinni ja teipattuna rinta. Henkeä meinaa vähän väliä ahistaa, mut onko se psyykkistä (huoli omasta terveydestä). Parin viikon päästä rstten rasitus. Sain lääkärin tekstin nähtäväksi ja eihän siitä ekg-tulkinnasta mitään ymmärtänyt =) Mutta muuten mukavaa tekstiä, kun oli kirjattu hyvin asioita ja otettu huomioon taustat..

• Heart Beat

Elikkästä eli...Rasitus tehty...
      Levossa näkyy edelleen negatiivinen T-aalto. Rasituksessa ST-laskua 2.2.mm. Kovakuntoiseksi sanoi tohtori. Oon kyllä ennen näitä vaivoja ollutkin hyvässä fyysisessä kunnossa. Mutta sanoikin että yleensä hyväkuntoisilla sydänvaivat "näyttävät" lieviltä kuin mitä ne todellisuudessa on. Tekstissä lukee, että "löydös voisi viitata sydämen alaseinämän iskemiaan". Sanoikin, että vaikka löydökset ei mitään kovin suuria ole, niin sukurasitteiden vuoksi on tutkittava. Onneks!!

Nyt sit ECHO ja ilmeisesti vielä sepelvaltimoiden tutkimukset. Eli ei ollutkaan kaikki viat korvienvälivikaa =)

• yhden alueen lekurit

Nuo erikoistuneet lekurit tutkii yleensä vain oman alansa juttuja ja niinpä saattavat aika helposti ehdotella "korvien väliäkin", jos se oma alue ei tärppää. Siis ajattelin tuota ekaan neuroa.

Itaselläni on kokemus, että perusterveydenhoidon kautta on aina uudelle alueelle haluttava, siis tarkempiin tutkimuksiin.

Itse ravaan nefrologilla ja kovasti siellä valitin, kun oli ollut kuukausikaupalla kovaa jatkuvaa päänsärkyä. Toteamus siellä oli, ettei voi johtua minulla vielä munuaisista. Sentään vinkin sain: tarveyakeskualekurin tai työterveyslekurin kautta pään magneettiin... Ehdottivat siis, etää magneettiin pitäisi päästä, mutta he eivät voi lähetettä kirjoittaa. No onneksi oli työterveyshuolto, joka kirjoitti nopsaan lähetteen ja nopsaan pääsin MRI:hinkin.

Nuo erikosilekurit ovat näköjään niin erikoislekureita, että eivät oman alansa ulkopuolelle edes pahemmin määräile, aika hullua. "Korvienvälivika" toki olisi minun tapauksessa kolahtanut oikeaan alueeseen, niinhän se olikin ja avunkin sain sitten neurologin puolelta.

• Heart Beat

Kyllä se korvienvälikin vaikuttaa oireita pahentavasti. Työni on liikunnan parissa ja ottaa niin pannuun kun ei pysty liikkumaan niin kuin haluais. Sanoinkin lääkäreille että minä HALUAN liikkua, käydä töissä ja elää.

Suuresti vain ihmettelen, miksi ei sydänfilmiä otettu jo vuosi sitten kun oireet alkoi jo silloin. Samaa kyllä tää tk:n lääkärikin ihmetteli. Mutta kaiketi se on se kriteeri-ei noin nuorella voi sydämessä vikaa olla-. Kiva sit käydä neurolla MS- ja lihastautien tutkimuksissa. Stressata sit onko joku tuollainen sairaus, niin varmasti oireet lisääntyy. Mutt hyvä, että edes nyt tutkitaan oikein =) Mutta nyt voin kehua terveyskeskusta. Siellä oli ensimmäinen lääkäri joka kuunteli ja otti onkeensa asiasta. Pointsit siis sinne! =D

• yhden alueen lekurit

Ai, mä luulin, että hakeuduit suoraan neurolle. Kävit siis kuitenkin yleislääkärin kautta... Vähänkin fiksumpi neuro olisi kylla sanonut, että mene uudelleen ta-lekurille ja vaadi jatkotutkimuksia...

Mutta juu, kyllä se harmittaa, kun ei tärppää ekalla kerralla ja joutuu juoksemaan paikasta toiseen aina välillä siellä terveyskeskuksessa käyntien lisäksi, jotta saa lähetteitä eteenpäin.

Mutta ei ole oikotietä onneen, koneiston mukaan pitää mennä. Etenkin erikoislekureille päästäkseen. Tai sitten vaan pulittaa omansta pussista ja kiertää yksityistä kautta, silloinkin itse keksien minne seuraavaksi.

Mikä taho sinulla nuo MS-epäilyt esitti? Eli miksi sinne päädyit?

• Heart Beat

Tk:n kautta menin kun oli neurologisia oireita. Epäilivät näköhermontulehdusta. Suvussa on MS-tautia.
      Ite oon lääkärikäynnillä yrittänyt olla mahdollisimman neutraali enkä vaadi kovasti, koska oon terveydenhuollon alalla. Joka kerta saa sit kuulla, että te ammattilaiset diagnosoitte ittenne valmiiksi. Neurolla lääkäri oli sellainen, joka on tutkijapuolen ihminen ja purkaa vaan jonoja.
      Nyt menin tk:n lääkärille niin, että ovesta mennessä ilmoitin etten ole hakemassa saikkua, vaan haluan saada selville mikä mättää. Onni oli, että kohdalle osu lääkäri joka otti onkeensa.

• yhden alueen lekurit

Mulla se nefron puolen lekuri sanoi suoraan, että pään MRI:hin pitäisi päästä, mutta hän ei voi kirjoittaa lähetettä. Pitää mennä ta-lekurin tai työterveyden kautta...

Aikaa saadaan ainakin kulumaan tuolla kierrätyksellä. Itse sain onneksi työterveyden kautta nopsasti lähetteen, ta:n kautta olisi mennyt kuukausi ennenkuin olisin seuraavan vastaanottoajan saanut sinne ja toki on toinen juttu olisiko sitten lähetettä kuitenkaan tullut. Akuutti tapaushan en kuitenkaan ollut, mitä nyt päätä särki aamusta iltaan, päivästä toiseen,...

Mutta pääasiahan tietty on, että pääsee eteenpäin ja ongelmat selviävät. Toivottavasti sinulla on jo selvinnyt niin pitkälle, että olet konkreettista apuakin saanut oloosi.

• ?? HEART BEATvoisit!

Haluaisitko vaihtaa kanssani kokemuksia sydänsairauksista? Olen sinua vanhempi nainen, mutta vaivat alkaneet nuorena ja myöskin vähän erilaisia kuin sinun tässä vaiheessa. Jos haluat kirjoitella: [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      113
      7247
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      98
      5233
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3486
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3412
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2524
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1856
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1501
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1451
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1346
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      42
      1270
    Aihe