Olen parikymppinen nainen.
Sairastuin syömishäiriöön ollessani kolmentoista vanha. Minua kiusattiin koulussa koko ala-aste, perheolot olivat melko huonot surkean rahatilanteen vuoksi (isällä vaikea peliongelma ja mielenterveysongelmia..). Uskon, että nämä ja monet muut asiat vaikuttivat siihen, että aloin pakonomaisesti laihduttaa. Olin lapsena ollut aina pyöreä ja päätin, että nyt asiaan tulee muutos. Ja niinhän siihen tuli.
Laihduin vuoden sisällä lähemmäs 20 kiloa. Lähipiirini huolestui, mutta he eivät osanneet suhtautua asiaan eikä siihen puututtu. Yläasteen terveydenhoitajakaan ei juuri auttanut asiaa - tuumasi vain, että "hienoa, jatka samaan malliin!"
Nyt olen kaiketi jonkinmoisessa normaalipainossa, tosin itse näen itseni järkyttävän lihavana. Näen ja kuulen joka paikassa merkkejä lihavuudestani - jokainen kommentti, jokainen katse liittyvät jotenkin siihen. Koen olevani ruma ja huono. En helvetti jaksa enää. Minulla ei ole ystäviä joille voisin puhua. Töissä ruokatauoilla keski-ikäiset tädit pohtivat, miten paljon tässä ja tässä on kaloreita. Koitapa siinä itse sitten syödä jotain. Kyselevät olenko laihiksella kun en ota suklaata kahvitauolla. Oksentelen päivittäin. En ahmi, saatan vain syödä jotain "väärää" (esim. banaanin. siinähän on loppujenlopuksi aika paljon energiaa...) niin tunnen miten paisun ja lihon, miten kaikki se energia tuppautuu vyötärölle.
Elämässäni on hiljattain tapahtunut paljon; ero poikaystävästä, paikkakunnan vaihdos, sitoutumiskammoisiin miehiin sekaantuminen, äitini mies pahoinpieli äidin niin että kylkiluita murtui (ja äitini edelleen asuu sen hirviön kanssa..), kouluasiat retuperällä, yliopistoon haku, pääsykokeet, yksinäisyys... En tiedä miten täältä pääsee ulos. Välillä minusta tuntuu, että syömishäiriö on ainoa pakokeino tästä kaikesta. Ja niinä synkimpinä hetkinä taas tunnen, ettei sekään enää riitä.Mitä mun pitäis tehdä? Mä en helvetti jaksa enää.
Avunhuuto helvetistä.
1
198
Vastaukset
- ex-sh
Kierrehän on se, että tuntee, ettei ole tarpeeksi hyvä eikä riittävä, joten tätä huonouden tunnetta yrittää sitten parantaa edes syömistä säätelemällä. Sitä kuvittelee, että jos vaan on tarpeeksi laiha, niin sitten on hyvä ja kelpaa edes jollekin. Joka kerran kun syöminen pysyy kurissa ja omien sääntöjen mukaisena, tuntee onnistuneensa edes siinä ja edes vähän. Ja seuraavalla kerralla säännöt ovat taas vähän tiukemmat. Epäonnistumisista syömisten suhteen sitä rankaisee itseään syyllistämällä ja haukkumalla itseään huonoksi. Näin syöminen ja sen säätely muodostuu vähitellen pakkomielteeksi, josta lopulta tulee pysyvästi huono olotila. Niin kuin sinulla nyt.
Miten siitä pääseen eroon? On tietoisesti höllennettävä ja rikottava vähitellen näitä itselleen asettamia syömissääntöjä ja ruvettava kehumaan itseä siitä, että rikkoo jonkun säännön. Koska syömissääntöjen rikkominenhan on sitä onnistumista syömishäiriöstä pääsemiseksi. On katsottava itseään peiliin ja sanottava, että hyväksyy itsensä tuli mitä tuli. Avaintekijä on lakata haukkumasta itseään huonoksi.
Sinä olet nyt seitsemän vuotta uskotellut ja hokenut itsellesi, että et kelpaa sellaisena kuin olet vaan että olet syystä tai toisesta huono. Et sinä ole. Sinä olet hyvä ihminen sellaisena kuin olet, virheineen päivineen, hoikkana tai pyöreänä, omana itsenäsi. Sinä olet riittävän hyvä.
Nyt kelkka pitäisi kääntää tuossa hokemisessa toiseen suuntaan ja se kääntyy sillä, että vähintään kerran päivässä kehut jotain itsessäsi itsellesi. Ja se kääntyy sillä, että heti kun tunnet itsesi jostain asiasta tai kohdasta huonoksi, niin sanot itsellesi, että huononakin se on ihan okei ja riittävän hyvä ja hyväksyt sen. Jopa sen vyötärön. Se on sinun vyötärösi, se on ihan hyvä vyötärö ja saa olla juuri sellainen kuin on ja se kulkee sinun mukanasi kuin paras kaveri mihin ikinä menetkin eikä se ikinä hauku sinua huonoksi, niin kuin jotkut ilkeät ihmiset ehkä tekevät.
Sanomattakin lienee selvää, että jos on hokenut seitsemän vuotta jotain muuta, niin ei se kaikki yhdessä päivässä muutu. Mutta usko pois, että se muuttuu vähitellen. Joka kerran vähän.
Kyllä se kelkka vielä kääntyy. Tsemiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708