Historiani syömishäiriön kanssa yltää miltein kymmenen vuoden päähän yläasteelle. En ole siihen koskaan hakenut apua enkä ole siitä kenellekään osannut puhua.
Olen aina pitänyt ruoasta ja ollut kova syömään. Siis siihen asti kunnes yläaste alkoi ja tyttöjen kesken alkoi tulla kilpailua. TIetysti myös pojat alkoivat kommentoimaan tyttöjen ulkonäköjä ja eroja keskenään. Olin tuolloin 165cm/60kg ja harrastukset painottui urheiluun. Joskus keskusteltiin painosta kavereiden kesken ja tietenkin olin se painavin. Häpesin lihaksikkaita sääriäni enkä todellakaan halunnut leimautua porukkamme läskiksi tytöksi.
Kotona aloin kuljettaa ruokaa huoneeseeni. Pureskelin ruokaa suussa ja syljin sen roskikseen. Vein roskapussin aina niinä hetkinä kun kukaan ei ollut näkemässä enkä jäänyt kiinni. Aloin harrastusten ohella jumppaamaan huoneessani. Nälkä kasvoi liikkuessa ja vaikka kuinka yritin hillitä itseni aloin iltaisin ahmimaan ja oksentelemaan. Jos se ei onnistunut kotona menin ulos lähellä olevalle metsälle ja oksensin siellä. Kun muistelen sitä aikaa tuntuu kuin mieleni olisi niihin aikoihin ollut sumun peitossa.
Yläasteen lopulla olin masentunut ja tyytymätön itseeni. Jouduin vaihtamaan koulua ja kaverit joille niin halusin osoittaa etten ole lihava jäivät taakse. Uudesta koulusta en saanut juuri kavereita, koska olin "se uusi tyttö". Aloin ahmia ja syödä aina kun pystyin. Harrastukset jäivät, jumppa jäi, itseviha syntyi. Aloin oksennella. Ahmin ja lihoin ja oksensin ja itkin ja vihasin itseäni ja kaikkia ympärilläni. Minulla on aika ikävä perhetausta ja se kaikkine muine pahoine asioineen mitä minulle oli tapahtunut iski pintaan ja otti ylivallan. En vain enää välittänyt, elämä oli helvettiä 16-vuotiaalle yksinäiselle tytölle.
Ammattikoulussa painoin 75kg, pituutta en enää kasvanut. Ensimmäiset vuoden päivät menivät niin, että menin aamusta kouluun, en käynyt ruokailussa, lähdin koulun loputtua kotiin ja kävin kadun toisella puolella ostamassa lähikaupasta keskejä, maitoa, karkkipussin jne. ja sitten söin kotona kunnes tunsin halkeavani ja itkin itseni uneen. Tätä jatkoin putkeen kaksi vuotta ja ainoa liikuntani oli kouluun käveltävä 200 metrin ylämäki. Vanhoja kavereitani en juuri nähnyt koska heillä oli omat kiireensä enkä itse kehdannut lähteä minnekään. Lopulta uni väheni ja valvoin yöt itkien ja koulupäivät taistelin kahvin voimalla.
Tarinani
3
204
Vastaukset
- Minä vaan jatkao
Lopulta painoin 82kg ja päätin että nyt riitti. Aloin kuntoilemaan jumalattomasti. Valmistuttuani olin hetken työttömänä ja sinä aikana kävin kolme kertaa päivässä lenkillä. Saatoin juosta kymmeniä kilometrejä päivässä käydessäni moikkaamassa tuttuja jne. Ruokavalio oli 100% kunnossa, söin niin terveellisesti kuin kukaan voi. Rasva oli pahasta, jos tuotteessa oli enemmän kuin 200kcl per 100g en voinut syödä sitä ja jos se oli valmisruokaa meinasin oksentaa. Jos pysyin hetkenkin paikallani aloin tekemään punnerruksia jne. Alku oli rankkaa, mutta kun pääsin vauhtiin paino alkoi laskea ja itsetunto kohosi. En edes tiennyt voivani juosta niin pitkiä aikoja! Tunsin olevani elämäni kunnossa. Ystäväni ja perhe naureskeli kun julistin kaikkea mitä en voinut syödä ja toin omia eväitäni joka paikkaan. Tunsin inhoa muita kohtaan kun he mättivät pahaa ja väärää ruokaa suuhunsa. Kaikki aikani oikeastaan kului siihen, kun suunnittelin terveellisiä ruokia sekä liikuntasessioita.
Painoni putosi 65kg nopeasti ja pääsin lopulta töihin. Olin todella väsynyt, en enää käynyt lenkillä eikä kuntoilu muutenkaan huvittanut. Ruokavaliollakaan ei ollut väliä. Lopahdin. Kaikki oli taas harmaata, aloin ahmimaan. Paino ei ehtinyt kuitenkaan ylittää 70kg:aa kun tajusin mihin taas olin ajautumassa ja aloitin totaalipaaston. Jatkoin tätä ja pian paino putosi 57kg:an. Olin ylpeä, koska viimeksi ala-asteella painoin niin vähän. Tätä kuitenkin seurasivat päänsäryt, unettomuus, se sama sumuinen tunne mikä yläasteella oli kun paastosin ensimmäistä kertaa. Työnteosta ei tullut mitään, kun näin jatkuvasti mikrounia huonosti nukuttujen öiden takia. Lopulta mahakipu iski, niinkin pahaksi että ruokailun jälkeen jouduin olemaan kaksin kerroin kymmeniä minuutteja. Aloin ahmimaan siinä pelossa että olin "rikkonut" jotain sisältäni. Ahmiminen kuitenkin aiheutti henkistä pahaa oloa ja aloin okentamaan. Tästä tuli taas kierre, jossa olin jonkun aikaa. En kuitenkaan enää kestänyt mahakipua ja lopetin oksentelut. Ahmiminen kuitenkin jäi.
Nyt nykypäivänä painan 62kg ja aloitin viikko sitten taas lenkkeilyn. En ole syönyt tänään mitään ja pelkään että taas se kierre alkaa. En vain tiedä mitä tämä on. Joskus tuntuu bulimialta, joskus BEDiltä.. Anoreksiaksi nimittäminen tuntuu oudolta, koska en koskaan ole kirjaimellisesti vihannut syömistä enkä myöskään ole ollut vaarallisen laiha. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä, typerää että vielä näin aikuisiällä minua kiusaa edelleen tämä syöminen. Salakavalasti se tunne vain kuristaa minua, hiipii taakseni ja taas yrittää ottaa vallan. Katsoi itseäni peilistä ja onhan minussa paljon kaikkea mitä voisi poistaa. - Neitinnäpsä
Mitä jos alkaisit syömään normaalisti? Mulla on omakohtaista kokemusta ahmimisesta ja painon jojoilusta. Kaikki alkoi bulimiasta kun sain ystävältäni ilkeä sävyisiä kommentteja- painoindeksi silloin 22 eli en tosiaan läski, päinvastoin urheilullinen ja hoikka samaan aikaan! Kuitenki hullu lähdin laihduttamaan oksentelemalla ja pakkoliikunnalla ja paino sitten tippui -14 kg eli indeksi oli jo runsaasti alipainon puolella. Pidin "mättöpäiviä" heti kun paino oli taas laskenu runsaasti, eli silloin sain syödä mitä vaan, noin kerran kahteen viikkoon. Muut päivät kituutin hedelmillä ja kananmunan valkuaisilla. Jotenkin havahduin omaan laihuuteeni ja terveydentilaan. Myöskin ahmiminen riistäytyi käsistä ja aloin saamaan jonkinasteisia BED kohtauksia. Paino tietenkin nousi mutta ei kovin paljoa. Mikä sitten auttoi ja sai tasapainoon?
1. SÄÄNNÖLLISYYS- siis ruoka-ajat, ja etenkin tarpeeksi usein syöminen eikä pelkkää vihannespuolta.
2. Laihdutusajatuksen unohtaminen ja oman vartalon hyväksyminen normaalipainossa.
3. Herkkujen salliminen: se että herkkuja saa syödä kun niitä tekee mieli mutta kohtuudella, järkevästi eikä niillä saa korvata normaalia ruoka.a
4. Syömällä tarpeeksi energiaa, etenkin hyvää rasvaa JOKA päivä.
5. Liikunnan pitäminen maltillisena.
Toivottavasti noista on apua, kehottaisin unohtamaan laihdutuksen ainakin hetkeksi, nauttimaan elämästä ja syömällä hyvän oikeaa ruokaa joka päivä ja säännöllisesti- näin ahmiminen vähenee kun elimistö ymmärtää saavansa ruokaa. Tsemppiä! - Ei vaakaa
Ihan ensimmäisenä kannattaa heittää vaa'alla vesilintuja. Sen, kuinka hyväksi olonsa tuntee ja kuinka hyvä on, ei pidä riippua vaa'an lukemista ja BMI:n kyttäämisestä.
Tuo Neitinäpsän mainitsema oman vartalon hyväksyminen on tärkeää, ja se alkaa vaikkapa sillä, että kiittää mielessään tai jopa ääneen omaa vartaloaan ja sanoo vaikeille kohdille hyväksyvänsä nekin osaksi kehoaan (kumma kyllä, vähitellen se tehoaa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062571Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv142276Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.451870- 321453
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141443- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948