Glad att jag är finlandssvensk.

fördel

Jag behöver inte gnälla över tvångsvenskan.Tack för det !

28

779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • besviken

      Varför måste fennona komma hit och ösa sitt hat över oss finlandssvenskar,det finns säkert tusentals finskspråkiga debatter och vi har bara en handfull där man får skriva på svenska ?

    • Fennorna kan också..

      On meitä teidän puolta pitäviä Fennoja myös olemassa. Jag är ite finlandssvensk men står på er sida med mina inlägg. Jag tycker att svenskan i Finland är en del av även min identitet. Den har funnits från den dagen jag föddes. Jag har själv haft oerhört stor nytta av språket och har aldrig sett det som belastning utan som tillgång. Vi är många som heller med er och ser svenskan som en del av vårt fädernesland Finland. Kämpa på, vi skall icke släppa svenskan ur vårt land!!

    • Sverigefinnar hälsar

      ...och vi många Sverigefinnar som tycker att Finland ska behålla svenskan. Inte kasta bort ngt som vi i våran tur jobbat på andra sidan av vattnet. Språkets särställning för finskan här i Sverige och då tycker vi att Finland ska respektera svenskan i Finland. Våra barn har blivit två språkiga här i sverige och svenskan är en del av vår identitet även dom gångerna vi besöker finland! Heja tvåspråkighet!!! Hälsningar från en handfull Sverigefinnar i Stockholm!!

      • 228w

        Tack för de fina orden.Alla borde ha rätt till sitt modersmål också om man flyttar till ett annat land.Modersmålet är ändå det viktigaste,det är vårt känslospråk,oberoende hur bra man kan även andra språk.


    • Vi är nog litet gladare också, allt är inte så skitviktigt,man måste kunna skratta åt sig själv.Visst är vi ibland litet skrattretande i vår ankdam.Vår stand upkomiker Andre Wickström har många godbitar om ankdynastin.

      • gubben är finne

        Det stämmer att vi är gladare och positivare,finnar är mera melankoliska och så är de rädda att erkänna att allting nu inte går som i Strömsö.


      • Ni är finnar...
        gubben är finne kirjoitti:

        Det stämmer att vi är gladare och positivare,finnar är mera melankoliska och så är de rädda att erkänna att allting nu inte går som i Strömsö.

        Men ni är väl också finnar? Inte är ni väl svenskar??


      • ..
        gubben är finne kirjoitti:

        Det stämmer att vi är gladare och positivare,finnar är mera melankoliska och så är de rädda att erkänna att allting nu inte går som i Strömsö.

        just.. tässä se tuli taas! Luin tämän ketjun niin, että mukava tietää, että suomenruotsalaiset pitävät itseään suomalaisina. Kunnes taas näin tämän viestin. Niin kauan kun ette näe itseänne täysin suomalaisina (mitä olette) ja näette itsenne jotenkin "parempana" ja "iloisempana" kansana, teidän arvostuksenne pysyy sillä tasolla mitä se on nytkin. En ymmärrä miksi suomalaisten pitäisi opiskella teidän vuoksenne ruotsia, jos asenteenne on tuo ja teillä on erilainen lippu ym.. Hohhoijaa. Minunkin isäni on suomenruotsalainen periaatteessa vaikkei ruotsia puhukaan. Loppujen lopuksi lähes jokaisella suomalaisella on jonkunlaisia juuria ruotsissa.


      • leende guldbruna ögo
        .. kirjoitti:

        just.. tässä se tuli taas! Luin tämän ketjun niin, että mukava tietää, että suomenruotsalaiset pitävät itseään suomalaisina. Kunnes taas näin tämän viestin. Niin kauan kun ette näe itseänne täysin suomalaisina (mitä olette) ja näette itsenne jotenkin "parempana" ja "iloisempana" kansana, teidän arvostuksenne pysyy sillä tasolla mitä se on nytkin. En ymmärrä miksi suomalaisten pitäisi opiskella teidän vuoksenne ruotsia, jos asenteenne on tuo ja teillä on erilainen lippu ym.. Hohhoijaa. Minunkin isäni on suomenruotsalainen periaatteessa vaikkei ruotsia puhukaan. Loppujen lopuksi lähes jokaisella suomalaisella on jonkunlaisia juuria ruotsissa.

        Inte är vi något bättre,men kanske litet gladare,vi tycker att Vikingarnas musik svänger bättre än tango.


      • :-)
        Ni är finnar... kirjoitti:

        Men ni är väl också finnar? Inte är ni väl svenskar??

        Är både och sedan något år tillbaka, fast inte Hen ;D


    • Ballader och pop

      Nog får ni vara glada!Jag vet inte, varför en del av oss finnar inte skulle vilja unna er det . Fortsätt bara.

      Det sägs, att vi finnar fungerar i moll och ni svenskpråkiga i dur. Så tycks det faktiskt vara. Hoppas att det gör också mig en smula positivare att jag lyssnar ibland på svensk musik ...

    • NonaHommel
    • Lite av varje

      Detta med att Finlandssvenskar skulle vara gladare och positivare stämmer inte ett skit. De är nog som oss alla andra. Det verkar råda oskrivna värderingar även bland finlandssvenskar, hur olika fennorna är. Ordet fenno äcklar mig. Tycker det låter nedstämdt. Varför inte acceptera bara att vi är olika, inte göra skillnad mellan folk genom att skapa otrevliga benämningar, vi är ändå folk som har samma fädernesland. Finsk- och svenskspråkiga skiljer sig otroligt lite ifrån varandra. Vi är nästintill lika. Bara språket är annorlunda. I själva verket bör alla Finlandssvenskar lära sig finska som ändå är huvudspråk i landet men även ha rätt att använda sig av sitt eget modersmål. Om finlandsvenskarna skulle sluta dalta med att jag kan inte finska, det skulle förbättra språkklimatet. Jag hörde en svenskspråkig tjej prata om att hon kan inte tala finska. Hennes mening lydde. "Och när jag stod i kassakö frågade han mig på finska: seisotteko jonossa nuori nainen? Jag förstod inte alla vad han sa...bla, bla, blaa. Hon uttalade meningen på finska utmärkt, utan brytning med i slag av ortens dialekt, perfekt! Hur fasen kan man ens påstå att inte kunna finska?? Är man osäker på att prata finska eller hur kommer det åt sig att man inte kan? Jag vänder på kakan och tänker på Sverigefinnar. De och deras barn kan svenska. De kan oftast finska sämre.de kan alltså landets huvudspråket och sitt eget modersmål. Så är det inte bland finlandssvenskarnar. De påstår sig ofta att inte kunna finska som är landets huvudspråk. Av erfarenhet vet man att man lär sig landets huvudspråk varken man vill sig eller inte. Det kan ord heller handla om intelligens, det handlar nog om vilja! För att svenskan ska bli accepterad i Finland behövs även svenskspråkiga skärpa sig och finskspråkiga uppskatta språket mer. Jag tror det behövs samarbete för att det ska fungera!!

      Må gott och väl mött!!

      • södra

        Ser det nog också som lite skamligt att 20% av oss svenskspråkiga inte talar flytande finska. Kan förstå att barn i svenskspråkiga familjer inte talar flytande finska efter som finskan dyker upp först under tredje skolåret men vid 13 års åldern har man ju redan läst finska i tre år.


      • lamf
        södra kirjoitti:

        Ser det nog också som lite skamligt att 20% av oss svenskspråkiga inte talar flytande finska. Kan förstå att barn i svenskspråkiga familjer inte talar flytande finska efter som finskan dyker upp först under tredje skolåret men vid 13 års åldern har man ju redan läst finska i tre år.

        Jag tycker det är konstigt att finskspråkiga ofta lär sig EN enda mening på svenska :Jag talar inte svenska !


      • No mutta---
        lamf kirjoitti:

        Jag tycker det är konstigt att finskspråkiga ofta lär sig EN enda mening på svenska :Jag talar inte svenska !

        Eller så tvärtom. Svenskspråkiga lär sig enbart en mening på finska: en puhu suomea. Tasapeli?


      • skärgårdsbo
        södra kirjoitti:

        Ser det nog också som lite skamligt att 20% av oss svenskspråkiga inte talar flytande finska. Kan förstå att barn i svenskspråkiga familjer inte talar flytande finska efter som finskan dyker upp först under tredje skolåret men vid 13 års åldern har man ju redan läst finska i tre år.

        Alla är inte så språkbegåvade.....varken bland finsk eller svenskspråkiga.Om man bor på en övervägande enspråkig ort (finns också svenskspråkiga ) och inte hör språket i vardagslivet så är det ganska svårt att lära sig ett främmande språk flytande.


    • :-)

      Brukar svära på finska ibland :D

      • Ny ålanningen

        Jag ha flyttat till Åland och ha undrad många gånger hur folk här använder finskord om de vill säga nåntig med stark efekt :0
        T. ex "Kyllä!" är ett som jag ha hört i butiker, skolan och i nattklubb.
        Nå, prkl är också den som ibland man kan hör men troligtvis den som säga den kommer från fasta Finland.


      • kobbar och skär
        Ny ålanningen kirjoitti:

        Jag ha flyttat till Åland och ha undrad många gånger hur folk här använder finskord om de vill säga nåntig med stark efekt :0
        T. ex "Kyllä!" är ett som jag ha hört i butiker, skolan och i nattklubb.
        Nå, prkl är också den som ibland man kan hör men troligtvis den som säga den kommer från fasta Finland.

        Tyvärr använder också vi svenskspråkiga här vid kusten finska svärord,just som prkl och ordet som börjar på V...,varför vet jag inte riktigt.De har säkert "smittat " från den finskspråkiga befolkningen.


      • gjfjnfgjgknkk
        kobbar och skär kirjoitti:

        Tyvärr använder också vi svenskspråkiga här vid kusten finska svärord,just som prkl och ordet som börjar på V...,varför vet jag inte riktigt.De har säkert "smittat " från den finskspråkiga befolkningen.

        Om man är verkligen arg, finska ord har just den stark känslan som man behöver. Så här har jag hört.
        "Sjutton" eller "tammefan" är lika...mjuk?


      • rgbiggan
        gjfjnfgjgknkk kirjoitti:

        Om man är verkligen arg, finska ord har just den stark känslan som man behöver. Så här har jag hört.
        "Sjutton" eller "tammefan" är lika...mjuk?

        Dom orden är litet för "snälla ".


    • Suomalainen lapsi<33

      "Vi är nog litet gladare också, allt är inte så skitviktigt,man måste kunna skratta åt sig själv.Visst är vi ibland litet skrattretande i vår ankdam.Vår stand upkomiker Andre Wickström har många godbitar om ankdynastin."


      Juuri tämän takia haluan Suomeen oikeudenmukaisen kielipolitiikan, kiitos! RAKASTAN SUOMEA JA SUOMALAISIA, NIIIIIIIIIIIIIN ihania, iloisia, poisitiivisia, reiluja, sydämellisiä, luonnonkauniita, fiksuja, ystävällisiä, huumorintajuisia ihmisiä. JO ON AIKAKIN PUOLUSTAA SUOMEN KIELTÄ JA VASTUSTA KÄSITTÄMÄTÖNTÄ RASISMiA SUOMALAISIA KOHTAAN. SUORANAISIA VALHEITA JA TÄYTTÄ TIETÄMÄTTÖMYYTTÄ SUOMALAISESTA HYVÄSYDÄMISESTÄ KULTTUURISTA.

      • vi flytt int..

        Det är tillåtet och tillochmed önskvärt att önska hurrit vittuun ,eller hur ?Ibland får man litet skavsår i öronen.


      • finlandssvensk

        Man undrar om(suomalainen lapsi )anser att inget av de här positiva omdömena passar in på svenskspråkiga finländare ?


    • :-)

      Vet ente om jau ska skratta eller gråda? Glad så länge man klarar saj utan hemtjänst :)

      • fattighuset nästa

        Här i Finland vill man att alla skall bo hemma så länge som det bara är möjligt.Ibland fungerar det bara inte.Det räcker inte alltid med att man får mat och att någon kollar att man äter rätta mediciner.


      • :-)
        fattighuset nästa kirjoitti:

        Här i Finland vill man att alla skall bo hemma så länge som det bara är möjligt.Ibland fungerar det bara inte.Det räcker inte alltid med att man får mat och att någon kollar att man äter rätta mediciner.

        Bara att hoppas att man får komma härifrån den dagen man ente längre orkar sköta saj !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe