Yritän elää normaalia elämää, mutta ajoittain kaikki ahdistaa. Kuitenkin ympäristön paineet on niin kovat, ja elän muiden pään mukaan. mm. perheessämme kaikilla muilla on taipumusta masennukseen/ahdistukseen tai diagnosoitu masennus tms. ja siltä osin on paineita kun olen muka ainoa "normaali" ja se on sanottu minulle ääneenkin. En siis voi tuottaa pettymystä perheelleni "kuulumalla joukkoon" ja olemalla myös huonovointinen henkisesti.
Sama töissä, vaikka olen työpaikan arvoasteikossa alhaisin (apulainen), silti paineet pysyä töissä sekä työpaikan, että perheen sekä koko yhteiskunnan puolesta vaikka tuntuu ettei jaksaisi töitä tehdä (siis työpaikka on hyvä, helppoa hommaa ja ilmapiiri kiva).
Tuntuu että teen kaiken muiden mielipiteiden mukaan joten olen onneton. En uskalla tunnustaa ongelmiani kenellekään jotta en tuottaisi pettymyksiä, joten joskus tuntuu että pitäisi vaan kadota täältä, niin en olisi kuulemassa muiden arvostelua kun en tehnytkään miten juuri he halusivat.
Olen myös helposti manipuloitavissa, joten kun olen yrittänyt puhua jollekin etten jaksa kunnolla, saan kuulla jotain "No kyllähän sulla hyvin menee ja jaksat!" koska vaikutan ulospäin pirteältä (teeskentelyä). "Ei noin nuoren kannata vähentää työtunteja." tms. ja juttutuokion päätteeksi uskon tähän itsekin. Jonkin aikaa tuohon uskon aidosti, kunnes taas omat ajatukset saa muiden ajatuksilta vallan päässä. On siis hankala pitää puoliaan kun olen niin helposti johdateltavissa ja manipuloitavissa, ainakin siinä hetkessä. Aidoimmillaan ajatukset on silloin kun en ole käynyt näitä keskusteluja kenenkään kanssa esim. päivään.
Mikä vaivaa?
6
70
Vastaukset
- Vanhempi ihminen
Sinun pitää opetella pitämään rajasi.
Sitä voi opetella vaikka psykodraamassa. - my-weak-mind
Missä tuollaista psykodraamaa pääsee harjoittamaan? Tajusin, että vaikka menisinkin työnantajalle tai läheisille kertomatta lääkäriin selittämään voinnistani, luultavasti tämä lääkärikin saisi minut manipuloitua pois aatteistani. "Sinähän olet vielä nuori ja elämä on hyvää, miksi haluaisit pois töistä?" ja muutaman lauseen jälkeen olisin itsekin aidosti tuota mieltä. Tosin tuo mielipide varmaan haihtuisi sen vuorokauden aikana.
(Eniten kalvaa siis työpaikka, tuntuu että olen huono (nytkin sairaana vatsataudissa kotona), ja ilman työpaikkaa olisin kyllä onnellinen enemmästä vapaa-ajasta, mutta toisaalta paineet läheisten osalta ja se että ilman työpaikkaa olisin yhteiskunnan loinen ja arvoton.) - Vanhempi ihminen
Valitettavasti psykodraama maksaa.
Pääkaupunkiseudulla sitä tarjoaa Ihmisuhdetyö ry
http://www.ihmis.fi/ajankohtaistaryhmat.htm
googlaa oma paikkakuntasi psykodraamalla tai sosiodraamalla.
Mutta miksi uskot, että läääkäri uskoisi? Kyllä niillä nyt sen verran pätevyyttä. - my-weak-mind
En jotenkin pysty uskomaan että lääkäri sanoisi tai tekisi mitään joka auttaisi elämääni... Kuitenkin vain vähättelisi ja saisi minut uskomaan että kaikki on hyvin. Pakottaisivat pysymään töissä, sillä muuten olisin turha ihminen tässä maailmassa, sillä yleinen mielipidehän on että työttömillä tai työkyvyttömillä ei ole arvoa.
- Vanhempi ihminen
Taidat kyllä nyt liioitella.
Lääkäreitä on monenlaisia. Ehkä eniten vaivoja saattavat vähätellä ne työ terveyslääkärit, jotka katsovat olevansa työnantajan asialla.
Mutta terveyskeskuslääkärit yleensä ovat asiallisia. Masennuksen suhteen on kiristetty kyllä sairauslomaehtoja, mutta voisit sanoa haluavasi joko työkykyselvitykseen tai kuntoutustutkimukseen, koska et ole kunnossa.
- sininenkaulahuivi
Sinun pitää nyt kuunnella itseäsi omassa rauhassasi ja löytää oma äänesi, jonka olet vaientanut kuunnellen vain muiden mielipiteitä ja toiveita. Sitten kun olet viettänyt vähän rauhallista aikaa itsesi kanssa ja tiedät mitä ihan aidosti tahdot niin pysy tiukasti päätöksessäsi, sanoi muut mitä tahansa.
Kirjoita vaikka ensin paperille omia tuntemuksiasi ja mitä tahdot niin sitten voi olla helpompi pysyä uskollisena itselleen. Älä kuuntele muiden johdatteluja, vain itseäsi.
Viestisi perusteella sinua estää vain muiden ihmisten mielipiteet. Muilla ihmisillä on omia motiivejaan miksi he haluavat että teet enemmän töitä tai miksi heitä ahdistaa nähdä sinut terveenä kun itse ovat sairaita. Heidän motiivaationa ei ole sinun hyvinvointisi ja jaksamisesi vaan heidän omansa.
Hyvä puoli tässä on se, että olet tehnyt jo hyviä havaintoja ja tunnistanut mikä on ongelman nimi. Vaakalaudalla on sinun oma terveys ja hyvinvointi. Oma hyvinvointisi vaikuttaa myös perheesi hyvinvointiin, joten jos et itsesi vuoksi niin ainakin muiden vuoksi: pidä huolta itsestäsi!
Olet läheltä nähnyt masentuneita ihmisiä, joten tiedät varmaan että jos et tässä vaiheessa astu pois junasta niin se vie lopulta samalle asemalle heidän kanssaan henkiseen huonovointisuuteen. Omaa terveyttään ei kannata uhrata. Aiheeseen liittyvä kirja: Wayne Dyer, Hyväksy itsesi - uskalla elää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1086970
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h915145Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1123396Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333292Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska332449Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191776Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961431Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3391372Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311286- 481044